Bild ett visar definitivt inte någon A Ford från 1927, ser ut som en Model A från 1903 ca..
BMC 850 började tillverkas 1959, bör således vara en femtiotalsbil med samma logik som att VW typ 1 skulle vara en trettiotalsbil ( fast bilden visar en tidig efterkrigsbil)
Som IngvarT påpekar är bilden på en Ford A från första gången den bokstaven användes som beteckning. Att A återkom efter T var för att markera det stora steget. Mer revolution än utveckling.
2010-talet borde visa en kinesisk bil. Detta för att visa att tack vare komplett galna politiker så är det årtiondet då fordonstillverkning (och allt det välstånd som det medför) började flytta från bland annat Europa till Kina.
1950 tillhörde väl jänkarna, ändå. Chevrolet Bel Air med flera.
Blanda inte ihop viktiga bilar eller bilar som har sålt bra, det är innovationer som är viktiga. Tex fyrhjulsdrift, antisladdsystem backvarnare, bilbälte m m
Det finns ingen bilexpert som anser att denna VW är en imponerande teknisk konstruktion och det beror på att kravet var att den skulle vara billig.
Att kunderna älskar katastrofer är ju en katastrof för mänskligheten som helhet eftersom dumhetsnivån hos människor får allvarliga konsekvenser för världen.
Bara att knäppa på valfri nyhetskanal för att se exempel på dessa konsekvenser.
VW typ 1 kopierades till största delen från Tatra i både design och konstruktion.
Luftkyld motor med liggande cylindrar monterad bak i bilen, chassit utan ram osv 1927-1934
Tjeckoslovakien förbjöds att tillverka bilar av Tyskland under kriget och Tatra stämde VW som betalade Tatra 3 000 000 D-mark 1961 för att man kopierat stora delar av Tatra 97.
https://auta5p.eu/lang/en/katalog/auto.php?idf=Tatra-97-15495
Det finns ingen bil som är bättre än Ford modell T.
När den såldes som bäst kostade den $ 800 och gick ner till $ 400, konkurrerande märken gick på $ 4000!
Många MC-märken fick lägga ner, de kunde inte konkurrera prismässigt!
Det var en ur produktionsteknisk synvinkel genial konstruktion, den var lätt att lära sig att köra jämfört med de flesta andra bilar, den var på den tiden relativt driftsäker och den var enkel och billig att underhålla och reparera.
Helt enkelt, det var världens bästa bil!
Just då!
Henry trodde att den aldrig skulle kunna överträffas.
Och när det gäller bilar som betytt mest för bilismens utveckling hade han rätt!
Kommentarer
Bild ett visar definitivt inte någon A Ford från 1927, ser ut som en Model A från 1903 ca..
BMC 850 började tillverkas 1959, bör således vara en femtiotalsbil med samma logik som att VW typ 1 skulle vara en trettiotalsbil ( fast bilden visar en tidig efterkrigsbil)
Som IngvarT påpekar är bilden på en Ford A från första gången den bokstaven användes som beteckning. Att A återkom efter T var för att markera det stora steget. Mer revolution än utveckling.
2010-talet borde visa en kinesisk bil. Detta för att visa att tack vare komplett galna politiker så är det årtiondet då fordonstillverkning (och allt det välstånd som det medför) började flytta från bland annat Europa till Kina.
1950 tillhörde väl jänkarna, ändå. Chevrolet Bel Air med flera.
.
.
Det kan vara rimligt att välja ut 3 bilar "som förändrade världen", då är det mycket som talar för:
-VW typ1
-Kojan
-Tesla
Även om jag gärna haft med AUDI Quattro :o)
Blanda inte ihop viktiga bilar eller bilar som har sålt bra, det är innovationer som är viktiga. Tex fyrhjulsdrift, antisladdsystem backvarnare, bilbälte m m
VW 1 "kom att sätta ny standard för bilismen framöver."
Vilken standard var det?
Tekniskt var det ju en katastrof som lyckligtvis få kopierade.
Det finns ingen bilexpert som anser att denna VW är en imponerande teknisk konstruktion och det beror på att kravet var att den skulle vara billig.
Att kunderna älskar katastrofer är ju en katastrof för mänskligheten som helhet eftersom dumhetsnivån hos människor får allvarliga konsekvenser för världen.
Bara att knäppa på valfri nyhetskanal för att se exempel på dessa konsekvenser.
VW typ 1 kopierades till största delen från Tatra i både design och konstruktion.
Luftkyld motor med liggande cylindrar monterad bak i bilen, chassit utan ram osv 1927-1934
Tjeckoslovakien förbjöds att tillverka bilar av Tyskland under kriget och Tatra stämde VW som betalade Tatra 3 000 000 D-mark 1961 för att man kopierat stora delar av Tatra 97.
https://auta5p.eu/lang/en/katalog/auto.php?idf=Tatra-97-15495
Ursprunget till Willys Jeep var engelska BRC jeepen Bantam som senare tillverkades i USA av Ford.
http://www.m201.com/bantam.htm
Det finns ingen bil som är bättre än Ford modell T.
När den såldes som bäst kostade den $ 800 och gick ner till $ 400, konkurrerande märken gick på $ 4000!
Många MC-märken fick lägga ner, de kunde inte konkurrera prismässigt!
Det var en ur produktionsteknisk synvinkel genial konstruktion, den var lätt att lära sig att köra jämfört med de flesta andra bilar, den var på den tiden relativt driftsäker och den var enkel och billig att underhålla och reparera.
Helt enkelt, det var världens bästa bil!
Just då!
Henry trodde att den aldrig skulle kunna överträffas.
Och när det gäller bilar som betytt mest för bilismens utveckling hade han rätt!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.