Lista: Viktiga bilar de senaste 100 åren
Del 2 av 10

1930-talet: Volkswagen Typ 1

Visserligen kom bilen inte till Sverige förrän 1948, men den var utvecklad på 30-talet och kom att sätta ny standard för bilismen framöver.
 

Kommentarer

#1
2019-12-29 17:21

Bild ett visar definitivt inte någon A Ford från 1927, ser ut som en Model A från 1903 ca..
BMC 850 började tillverkas 1959, bör således vara en femtiotalsbil med samma logik som att VW typ 1 skulle vara en trettiotalsbil ( fast bilden visar en tidig efterkrigsbil)

#2
2019-12-29 20:40

Mercedes och Volkswagen (Audi). Resten kan kvitta.

#3
2019-12-29 21:20

Som IngvarT påpekar är bilden på en Ford A från första gången den bokstaven användes som beteckning. Att A återkom efter T var för att markera det stora steget. Mer revolution än utveckling.

#4
2019-12-30 00:29

2010-talet borde visa en kinesisk bil. Detta för att visa att tack vare komplett galna politiker så är det årtiondet då fordonstillverkning (och allt det välstånd som det medför) började flytta från bland annat Europa till Kina.

1950 tillhörde väl jänkarna, ändå. Chevrolet Bel Air med flera.

.

.

#5
2019-12-30 07:28

Det kan vara rimligt att välja ut 3 bilar "som förändrade världen", då är det mycket som talar för:
-VW typ1
-Kojan
-Tesla

Även om jag gärna haft med AUDI Quattro :o)

#6
2019-12-30 08:26

Blanda inte ihop viktiga bilar eller bilar som har sålt bra, det är innovationer som är viktiga. Tex fyrhjulsdrift, antisladdsystem backvarnare, bilbälte m m

#7
2019-12-30 11:04

VW 1 "kom att sätta ny standard för bilismen framöver."
Vilken standard var det?
Tekniskt var det ju en katastrof som lyckligtvis få kopierade.

#8
2019-12-30 12:20

N-iklas: Du vet precis vad som menas. Du är sur för att Opel harvar i division 6. Och den där "katastrofen" blev ju framgången!

#9
2019-12-30 16:23

Det finns ingen bilexpert som anser att denna VW är en imponerande teknisk konstruktion och det beror på att kravet var att den skulle vara billig.
Att kunderna älskar katastrofer är ju en katastrof för mänskligheten som helhet eftersom dumhetsnivån hos människor får allvarliga konsekvenser för världen.
Bara att knäppa på valfri nyhetskanal för att se exempel på dessa konsekvenser.

#10
2019-12-30 17:03

VW typ 1 kopierades till största delen från Tatra i både design och konstruktion.
Luftkyld motor med liggande cylindrar monterad bak i bilen, chassit utan ram osv 1927-1934
Tjeckoslovakien förbjöds att tillverka bilar av Tyskland under kriget och Tatra stämde VW som betalade Tatra 3 000 000 D-mark 1961 för att man kopierat stora delar av Tatra 97.
https://auta5p.eu/lang/en/katalog/auto.php?idf=Tatra-97-15495

#11
2019-12-30 17:17

Ursprunget till Willys Jeep var engelska BRC jeepen Bantam som senare tillverkades i USA av Ford.
http://www.m201.com/bantam.htm

#12
2019-12-30 17:34

Det finns ingen bil som är bättre än Ford modell T.
När den såldes som bäst kostade den $ 800 och gick ner till $ 400, konkurrerande märken gick på $ 4000!
Många MC-märken fick lägga ner, de kunde inte konkurrera prismässigt!
Det var en ur produktionsteknisk synvinkel genial konstruktion, den var lätt att lära sig att köra jämfört med de flesta andra bilar, den var på den tiden relativt driftsäker och den var enkel och billig att underhålla och reparera.
Helt enkelt, det var världens bästa bil!
Just då!
Henry trodde att den aldrig skulle kunna överträffas.
Och när det gäller bilar som betytt mest för bilismens utveckling hade han rätt!

#13
2019-12-30 22:18

Premiumbilen Porsche som tillverkas än i dag är väl byggd efter samma koncept som WV typ 1.

#14
2019-12-31 08:16

Förtydligande:
VW typ 1 hade conceptuellt en konstruktion med fåtal enkla komponenter/system som möjliggjorde produktion med hög volym. Egenskaperna var tillräckligt bra - på den tiden. Säkerhet var inte prioriterad. Nej dagens "911" har INTE samma koncept.

Kojan hade ett koncept med tvärställd motor/vxl OCH "gummifjädring", som möjliggjorde att en bil på 3 meter kunde transportera 4 personer och - lite - bagage.

Tesla vågade satsa både på nytt batterikoncept OCH lägga batterierna under golvet - vilket "alla" gör idag.

#15
2020-01-02 15:42

Skulle man inte lägga batterier i golvet? Skall man ha dem på taket? Nä, det ger sig självt att tunga saker bör placeras så lågt som bara möjligt pga säkerhet och för att behålla goda vägegenskaper.

#16
2020-01-07 11:17

Frågan är väl om inte MB var före med "folka-konceptet"..?
Redan 1931 hade de samma lösning med boxer i bak på W17.

#17
2020-01-07 12:44

Sen kan man ju tycka att Jensen FF borde varit med, först med bra 4WD och ABS. även om serien var liten.
AM Lagonda var först med digital instrumentering, bara utvecklingen av dem kostade dubbelt så mycket som resten av bilen...

#18
2020-01-08 10:53

hultarn, MB var först, men den modellen är så okänd att den inte betydde särskilt mycket, det var ju med VW det tog fart.
Samma sak med FF och Lagonda, det var ju verkligen inga volymbilar och ganska okända av den stora massan, men säkert fick några biltillverkare (t.ex. Ford?) upp ögonen för ABS!
Digitala instrument är ju en kostnadsfråga och beror säkert mycket på mängder av billiga kretsar i mobiler som kan vidareutvecklas till bilindustrin.

#19
2020-01-08 16:08

1950-talet: Fiat Nouva 500

#20
2020-01-09 21:28

VW Golf är nog bilhistoriens mesta trendsättare

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.