Allt var definitivt inte bättre förr men ibland tillåter vi oss själva att blicka nostalgiskt i backspegeln. Här är tio detaljer från gamla bilar som vi på redaktionen saknar i modernare vagnar, håller du med oss?
- Börja här
- 1. Sikt »
Kommentarer
Håller med på alltihop, speciellt det med de allt mindre rutorna i nya bilar. Gillar inte heller datorskärmshysterin. Man gör inställningar snabbare med knappar. Jag har touchskärm i bilen men jag använder alltid knapparna som också finns.
Håller med på alla punkter utom möjligen framsoffan. Däremot saknar en punkt som borde vara bland de 10:
frigångshöjden. Moderna bilar som i stadsmiljö har svårt att klara farthinder av den typ som finns på Hagagatan i Örebro, men som alltför ofta gör sig illa vid körning på mindre landsbygdsvägar. För några dagar sen var det ytterligare en Passat, den här gången med 5 välviktiga bärplockare som var dum nog att köra på en skogsväg. Okänt om försäkringsbolaget tar skadan på allas vår bekostnad, annars blir den blåbärssylten 'guld värd' eller snarare tvärs om för bilägaren.
Utan att nämna bilmärken så har jag sett till att köpa bilar som inte är hysteriskt "moderna". Jag har en ny bil med bra sikt, skaplig pekskärm, 16"-däck. Lysena kostar nog en del men vet inte. Att bilen inte luktar ser jag som en fördel, jag ser också hela motorn under huven ( vad det nu är för kul att se en 1,4 liters spis... ) Automatiskt avbländningsbar backspegel gillar jag. Popuplysen kan jag vara utan och aldrig jag köper en bil utan nyckel. Så det finns helt vanliga nya bilar. Den där listan är nog mer ett sypmptom från biltestare som lider av testarsjuka..... :-D
Jag saknar startveven. Den fanns på min MGA från femtiotalet. Med veven fick man igång motorn när batteriet var nästan tomt.
Oj, tror knappt att det är sant att jag läser detta i ViB...
Jag har alla attribut utom pop-up lysen på en av sommarbilarna.
Där finns även stötstänger, kamdrev, smidd framaxel, differentialbroms av lamelltyp och allt drivs av 5 ! säkringar.
Visst var mycket bättre för med undantag för popup-lyktorna!
Håller inte med om något i princip. Kraftigare A-stolpar med bättre säkerhet som klarar en voltning utan att taket kollapsar, luftfilter för renare luft och mindre damm i kupén, mindre vägbuller trots bredare däck (med bättre grepp), LED-ljus som håller bilens livslängd och med överlägsen ljuslängd och att slippa ha stora nyckelknippan dinglades ovanför knät, känns som enbart förbättringar.
Saknar spolare till strålkastarna och jag saknar stora strålkastare som lyser upp mer än kofångaren.
Korkat är ju att vissa bilar har enbart den inre backspegeln med automatisk avbländning, när det är just den som är är lättast att manuellt blända av...
Men, visst har artikeln en viss poäng, mycket är (dumt) mode.
Vad jag saknar på "moderna" bilar är runtomsikten, och när sikten bakåt.
Minns att i gamla biltester kollades alltid hur många graders synfält man hade och även närsikten bakåt. Inte många av dagens bilar har bättre närsikt än gamla PV:n...
Swemba, kraftiga A-stolpar kom redan 1967 på Saab 99 och de skymde inte sikten, sedan har det blivit allt sämre!
I övrigt kan jag hålla med dig i det mesta, men jag vill ha mycket gummi på fälgarna.
Och jag vill ha ordentliga strömbrytare, helst vippor där man snabbt ser på-av läget.
Och en riktig handbroms med spak som verkligen kan bromsa bakhjulen.
Och rattväljare till automaten.
Och ett slätt golv i framsätet utan fånig mittkonsol.
Och gärna en modern tvåtaktare!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.