Volvo xc40 "lågpris"?

55 inlägg 0 nya
Volvo xc40 "lågpris"?

Har Volvo "tagit i" (293900:-) för att sätta lägre pris på deras minsta modell?
Rekommenderas Dacia Duster nya modellen för 99900:-

V40 är deras minsta modell. XC40 ska jämföras med BMW X1, Mercedes GLA och Audi Q2.

Apex wrote:
V40 är deras minsta modell. XC40 ska jämföras med BMW X1, Mercedes GLA och Audi Q2.

Ja det är naturligtvis Volvos önskan, men ännu ligger de nog ett snäpp efter, kanske inte i allt, men när det gäller prestige och allmänt anseende.
I mycket kan den vara bättre!
Men att jämföra med Dacia är kanske att gå lite långt ner, men det finns ju andra jämförbara från Ford, PSA, VW, Seat eller Skoda t.ex.
Och man ska nog inte glömma Asiaterna!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse wrote:
Apex wrote:V40 är deras minsta modell. XC40 ska jämföras med BMW X1, Mercedes GLA och Audi Q2.
Ja det är naturligtvis Volvos önskan, men ännu ligger de nog ett snäpp efter, kanske inte i allt, men när det gäller prestige och allmänt anseende.
I mycket kan den vara bättre!
Men att jämföra med Dacia är kanske att gå lite långt ner, men det finns ju andra jämförbara från Ford, PSA, VW, Seat eller Skoda t.ex.
Och man ska nog inte glömma Asiaterna!

Håller med om att de inte riktigt håller lika jämn nivå som de tyska premiumbilarna, men de är inte långt bort. De är dock närmare premiumbilarna än vad de är PSA, Ford, Skoda och asiaterna. Det är bara att kolla på interiören i Ford Kuga och sedan kolla på den i XC40, som natt och dag.

Fast om man nu ska jämföra med Duster som vissa envisas med så får man gå på Prestige-paketet för att få jämbördig utrustning med Volvon, och då hamnar man på ett pris över 170.000:- för Dacian.

Och sen går det väl inte att få autobroms till Duster?

Vill man ha lite bättre utrustning, t ex autobroms och adaptiv farthållare, så diskvalificerar Dacia sig själv och med krav på högre utrustningsnivåer rent allmänt så är prisskillnaden till andra "mellan-märken" inte längre speciellt stor. Gissar att Dacia inte säljer många Duster till sitt inropar-pris.

Varför skall man ens jämföra en XC40 med en Duster??? Känns helt fel enligt mig. Hade nog inte spelat roll om man fått 4 st Duster som priset för en XC40. Skall man nu måste jämföra ligger Q3, X3 och andra liknande bilar mycket närmare. Rent personligt förstår jag inte vitsen med att betala dessa nivåer på pengar för att få en liten bil i Golf storlek. Men som så mycket annat, prestige och att visa att man har pengar kanske är poängen?

Prestige spelar absolut in som en faktor.

Men komfort, säkerhet och kvalitetskänsla är tre viktiga faktorer som inte Duster kan erbjuda på samma nivå som Volvo.

Inte heller PSA, Skoda eller Ford för den delen...

I nya numret av Teknikens värld, som kom idag, testas XC40 mot Audi Q3, BMW X1, Mercedes GLA och Range Rover Evoque. Det visar väl vilka närmaste konkurrenterna anses vara. Tänker inte förstöra spänningen genom att berätta vem som vann. ;) Men att Volvo har näst högst milkostnad och BMW lägst är möjligen lite förvånande...

Nä då, bara falskt förtal och förutfattade meningar att BMW skall vara så dyrt.
Bra andrahandsvärde, fri service i tre år eller 8000 mil ger ganska modrata milkostnader. Sen är ju TVs kostnadsanalyser med lampor och skärmar mm som faktor på kostnadssidan helt galet. Ät väl självrisk som kommer in där.

Guran - Volvo hade dyrast service av samtliga... Fast nog har väl Volvo fortfarande serviceavtal? Enligt TV erbjuder inte Volvo det, vilket ligger dom i fatet ekonomiskt jämfört med dom övriga.

Ang märkliga reservdelar TV tar med som kostnader ifrågasatte jag det en gång, just med argumentet att framskärm o stötfångare är försäkringsprylar. Fick till svar att dom tycker det räcker med trafikförsäkring och att man själv bekostar ev reparationer, eftersom det så sällan inträffar och därför var priserna för dessa intressanta... :-O Vad säger man om det? Hur många vågar det med ny dyr bil???

Självklart har de det. Tecknade själv detta på vår V90 i september. 199 kronor i månaden de första tre åren.

Idag var jag och provkörde XC40 T5 R-design aut. Riktigt trevlig och bekväm liten SUV. Kändes välbyggd och gick tyst o fint. Den rullade på dubbfria vinterdäck och här är rejäl vinterväg med is under snön. En fråga till er som är mer van vid 4wd än mig. Känns alla med 4wd lite bakhjulsdrivna vid gaspådrag? Har ju läst hur förespråkarna av 4wd framhåller att omkörningar i snömodd går mycket stadigare med 4wd. Jag, som numer är mest van vid framhjulsdrift, tyckte inte det kändes så stadigt när bakändan flöt ut i sladd vid hårt gaspådrag... Men tänker samtidigt att det kan ha sin förklaring i att XC40 är kort och hög. En lägre bil med längre axelavstånd får säkert ett lugnare beteende...

På en stor öppen plats testade jag göra en U-sväng med kraftigt gaspådrag, för att se hur den betedde sig. Men då ströp den motorn och understyrde lätt. Tills jag rätade upp. Då släppte den kraften fri och gav mig ställ under accelerationen. Testade nyligen samma sak i en Subaru XV, men den kastade ut häcken så abrupt att den kändes helt bakhjulsdriven. Så jämfört med den var XC40 betydligt mer civiliserad. Ska testa fler bilar med 4wd framöver. Känns som rätt tid testa nu när det är "bra bilföre". :-)

Det är den nya du menar, eller?
Verkar som att de ställt in nya plattformarna på att överstyra lätt.
Vår V90 är likadan. Antagligen kombination av hur bilen rent fysiskt är byggd samt programvaran för fyrhjulsdriften.

Jag torrkörde XC40:an i bilhallen och det gick fint. Provade att köra elstolen lite framåt. Och sedan bakåt. Inga problem. Bilen är mycket bra paketerad och säkert en pärla. Försäljaren berömde (osett) min bil och menade att den var attraktiv på marknaden. Jag höll inte med utan menade att den var i stort sett värdelös. Sedan gick jag.

6.15

Japp, den nya. OK, så det är en egenskap dom vill framhäva... Visst, kul om man vill leka, men kändes inte särskilt stadigt... Mer att man får sitta beredd och passa den. Jag skulle nog i så fall föredra en bil med manuellt valbar framhjulsdrift/4wd. Sett att Dacia, Renault, Nissan och tror även Mitsubishi har det. Finns det några fler?

Rutger Jönåker wrote:
Idag var jag och provkörde XC40 T5 R-design aut. Riktigt trevlig och bekväm liten SUV. Kändes välbyggd och gick tyst o fint. Den rullade på dubbfria vinterdäck och här är rejäl vinterväg med is under snön. En fråga till er som är mer van vid 4wd än mig. Känns alla med 4wd lite bakhjulsdrivna vid gaspådrag? Har ju läst hur förespråkarna av 4wd framhåller att omkörningar i snömodd går mycket stadigare med 4wd. Jag, som numer är mest van vid framhjulsdrift, tyckte inte det kändes så stadigt när bakändan flöt ut i sladd vid hårt gaspådrag... Men tänker samtidigt att det kan ha sin förklaring i att XC40 är kort och hög. En lägre bil med längre axelavstånd får säkert ett lugnare beteende...
På en stor öppen plats testade jag göra en U-sväng med kraftigt gaspådrag, för att se hur den betedde sig. Men då ströp den motorn och understyrde lätt. Tills jag rätade upp. Då släppte den kraften fri och gav mig ställ under accelerationen. Testade nyligen samma sak i en Subaru XV, men den kastade ut häcken så abrupt att den kändes helt bakhjulsdriven. Så jämfört med den var XC40 betydligt mer civiliserad. Ska testa fler bilar med 4wd framöver. Känns som rätt tid testa nu när det är "bra bilföre". :-)

Det är en av nackdelarna med den biltypen som alla måste ha.
Lika hög som bred och kort och avhuggen.
Det är liksom inget konstigt att det är så på små suwarna mot tex V90, Octavia eller en Astra
Det handlar om dom fysiska lagarna.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000 - Jo, hög tyngdpunkt och kort bil är naturligtvis inte den bästa kombinationen för bästa väghållning. Biltypen är trevlig och lagom stor, men kanske passar bättre med FWD... Nu var detta bara en kort provkörning. Hade man bilen under en längre tid skulle man säkert vänja sig vid dess egenskaper och lära sig hur man kan hantera den. Nu kände jag att jag inte fullt kunde förutsäga hur den skulle reagera, vilket kändes lite obehagligt.

Ska försöka komma iväg o testa t.ex Golf Alltrack också. En biltyp jag tror bättre passar med 4wd och också lagom stor.

Är väl så att Volvo medvetet valt att ställa kraftfördelningen så för att skapa en mer körglad bil. Väldigt många uppskattar en bil med sådant beteende. Samma med BMW och deras fyrhjulsdrivna. Fortfarande tydligt fokus på bakhjulsdrivet och den känsla en sådan bil ger. Så vågar påstå att detta är för att fokusera på målgruppen för bilen och de köregenskaper dom föredrar.

Guran - Låter troligt. Samtidigt har jag större förståelse för det i fallet BMW, som alltid varit en körglad bakhjulsdriven bil. Volvo har ju nu varit förknippade med framhjulsdrift rätt länge och körglad... Nä, inte direkt. Men tydligen vill man bli det nu och inget fel i det. Skulle vara kul få testa bilen under en längre tid och i en miljö, typ plogad sjöis eller liknande, där man kan testa hur den beteer sig i olika situationer. Vem vet, den kanske uppför sig exemplariskt och bara känns instabil.

Min lilla erfarenhet hittills är att den gärna går dit man vill. Snäll att hantera, vrider du på ratten hamnar man där, vrider man tillbaka hävs det.
Men får återkomma när jag känt mer noga Har varit lite ont om bra vinterföre här hittills.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.