Känner ni er utlämnade åt tekniken?

70 inlägg 0 nya
Känner ni er utlämnade åt tekniken?

Vet inte om rubriken var korrekt. Men en tanke som slog mig idag om man jämför nya bilar mot lite äldre. Som min V40, inte den senaste modellen men ändå en massa teknik som man bara kunde fantisera om för 10-15 år sedan.

Om vi börjar med när man ska starta bilen. Man stoppar in nyckeln i ”tändningslåset” och rattlåset är elektroniskt. Förr kunde man lirka på ratten samtidigt som man vred på nyckeln om det kärvade, hur gör man när det är elektriskt?

Samma med startknappen, man trycker kort och motorn startar, men om det börjar strula? I gamla bilar kunde man jinxa lite med nyckeln om det glappade i kontaktstycket. Idag så är det antingen fungerar det eller så är det stopp direkt, inget mellanläge. Och vad händer den dagen bromsljuskontakten lägger av, inte helt ovanligt fel, då går det varken att starta eller lägga i en växel. Det är så många funktioner som är beroende av varandra som måste fungera för att bilen ska kunna fungera öht. Väldigt känsligt mao. Möjligheterna till by-pass eller override verkar väldigt begränsade, om än obefintliga. Lite skrämmande.

Man kanske ändå får ta några steg tillbaka och överväga en Dacia...:)
Men i sak har du helt rätt, FXX. Det är också av dessa anledningar som jag uppskattar märken som standardmässigt lämnar längre garantitider - typ 5 år eller mera. För det är väldigt mycket som KAN fallera och många gånger få andra funktioner också på fall.

Fick ringa bärgare när min Kia inte ville släppa laddkabeln...

Ja, det där har jag på sätt och vis råkat ut för med min V70, men när jag skulle stänga av den. När jag tryckt på knappen, motorn stannat och jag dragit ur nyckeln ur "tändningslåset" så tänds texten: "Tändning fortfarande påslagen". Hur gick det till? Medans jag sitter och funderar över detta meddelande växlar bilen till nästa, som ni kan se nedan. Då satt jag alltså fortfarande kvar i bilen. Satte tillbaka nyckeln i "tändningslåset", men meddelandet stod kvar. Tryckte åter på startknappen och bilen startar!!! Varvid jag säger: "Varför startar du då din jävel om du inte har nån nyckel...?" ;P

Känner ni er utlämnade åt tekniken?

junkers wrote:
Fick ringa bärgare när min Kia inte ville släppa laddkabeln...

Jaså då skulle starta bensin motor du har efter laddkabel inte vill släppa. Måste köra bensinmotor utan att bärga för närmare till verkstad eller går inte?

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Rutger, fick du något svar?

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Rutger Jönåker wrote:
Ja, det där har jag på sätt och vis råkat ut för med min V70, men när jag skulle stänga av den. När jag tryckt på knappen, motorn stannat och jag dragit ur nyckeln ur "tändningslåset" så tänds texten: "Tändning fortfarande påslagen". Hur gick det till? Medans jag sitter och funderar över detta meddelande växlar bilen till nästa, som ni kan se nedan. Då satt jag alltså fortfarande kvar i bilen. Satte tillbaka nyckeln i "tändningslåset", men meddelandet stod kvar. Tryckte åter på startknappen och bilen startar!!! Varvid jag säger: "Varför startar du då din jävel om du inte har nån nyckel...?" ;P

När min Fabia och starta med elknapp går bensinmotor i drift och sen går jag ut fortfarande motor igång men såg jag meddelande kombiinstrument står "Bilnyckel är borttagen från bilen". Under körning, jag satt alltid med min byxa i fickan utan att ta ut nyckel och stoppa ner dit förvaring vid mittkonsol.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

saabnisse - Nä. :) Inte ens från verkstaden. Bilen fick mjukvaran uppdaterad vid varje service och ytterligare en gång per år, utan effekt. På det 4e året, vid en sådan uppdatering, försvann dessa hyss. Men det återkommande "BATTERINIVÅ LÅG!" fick jag fortsätta leva med, tills jag sålde den...

GF wrote:
När min Fabia och starta med elknapp går bensinmotor i drift och sen går jag ut fortfarande motor igång men såg jag meddelande kombiinstrument står "Bilnyckel är borttagen från bilen". Under körning, jag satt alltid med min byxa i fickan utan att ta ut nyckel och stoppa ner dit förvaring vid mittkonsol.

Jo, fast du gick du alltså ur bilen och tog med nyckeln, i din byxficka. Då är det ju korrekt att "Bilnyckel är borttagen från bilen". Möjligen kan man tycka att den av säkerhetsskäl borde ha stängt av motorn då... Men jag satt ju fortfarande kvar i bilen och hade inte ens hunnit öppna dörren. Min V70 hade alltså inte nyckelfritt system, utan krävde att man stoppade in nyckelklumpen i tändningslåset.

Jag tror att det kan bli många intressanta upplevelser med moderna bilar som kan härledas till hjärnsläpp i CPUn.
Om man tänker på att det dessutom kan finnas mer än femtio slavar så är det bäddat för trassel. De flesta bilägare kommer naturligtvis inte att råka ut för några problem och kommer att vara lyckligt omedvetna om vilken komplicerad elektronik de haft runt sig och är nöjda med alla förnämliga funktioner som helt mystiskt uträttas med ett enkelt kommando genom ett knapptryck eller kladd på en skärm.
Men när det blir något fel kan det medföra en dyr felsökning och en slav som fått spader kan ju medföra höga kostnader.
Även om slavdatorn i sig inte kostar mer än någon tia, kan den att som reservdel att bli hundra gånger dyrare och den kan dessutom bli lite trasslig att få tag på efter några år beroende på att den ungefär vart tredje år får en ny generation som inte alltid är kompatibel för att accepteras av CPUn och det kan innebära att det måste finnas en oerhörd mängd slavar av olika generationer på något centrallager någonstans och det är något som kostar pengar.
Nu har ju den här tekniken funnits i mer än femton år och att vi inte hör talas om speciellt mycket krångel är ju ett bevis för stabila produkter.
Det tråkiga är kanske att det knappast kommer att finnas några av dagens bilar kvar som entusiastbilar om femtio år, då är nog alla gamla datorer borta.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag hade ett haveri på tändningslåset på Dacian. Det gick inte att vrida runt nyckeln. Blev bärgare till verkstad för byte av lås.

GF wrote:
junkers wrote:Fick ringa bärgare när min Kia inte ville släppa laddkabeln...
Jaså då skulle starta bensin motor du har efter laddkabel inte vill släppa. Måste köra bensinmotor utan att bärga för närmare till verkstad eller går inte?

Nä bilen går inte att starta när laddkabeln sitter i och när bilen vägrar att släppa och nödöppnaren funkar dåligt så är det bärgning.
Tänk om det varit en fast laddkabel, då går det inte att bärga heller!
Jag kommer aldrig ladda med fast kabel i laddstationen.
Möjligen har fasta laddkablar ingen öppning för låsning så den kanske inte kan fastna, jag vet inte, bärgaren hävdade att de en Hyundai satt fast med en fast laddkabel.

Klippa kabel blir väldigt dyrt.
De nyaste laddstationerna med vätskekylda laddkablar vill du nog inte veta vad en kabel kostar.

L. Mäkinen wrote:
Jag hade ett haveri på tändningslåset på Dacian. Det gick inte att vrida runt nyckeln. Blev bärgare till verkstad för byte av lås.

Men det var ändå ett mek. fel som också hade kunnat inträffa för femtio år sedan och som i princip vilken enkel verkstad som helst kunnat åtgärda.
Vad jag menar är att elektroniken kräver andra reparationsresurser!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Rutger Jönåker wrote:
GF wrote:När min Fabia och starta med elknapp går bensinmotor i drift och sen går jag ut fortfarande motor igång men såg jag meddelande kombiinstrument står "Bilnyckel är borttagen från bilen". Under körning, jag satt alltid med min byxa i fickan utan att ta ut nyckel och stoppa ner dit förvaring vid mittkonsol.
Jo, fast du gick du alltså ur bilen och tog med nyckeln, i din byxficka. Då är det ju korrekt att "Bilnyckel är borttagen från bilen". Möjligen kan man tycka att den av säkerhetsskäl borde ha stängt av motorn då... Men jag satt ju fortfarande kvar i bilen och hade inte ens hunnit öppna dörren. Min V70 hade alltså inte nyckelfritt system, utan krävde att man stoppade in nyckelklumpen i tändningslåset.

Rätt. Också har jag ingen nyckelfritt system som Keyless. Bara är nyckelfri "START ENGINE STOP" knapp.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

En annan sak jag funderade på. Min senaste bil har elektrisk handbroms vilket är smidigt, men när den krånglar då?
Just nu bor jag i södra Sverige så kanske inte kommer bli några problem, men för så där 7-8 år sedan så borde jag i Härjedalen där det kunde bli minus 30 på vintern.

Hände nångång ibland då att handbromsen frös fast. Detta var då ingen elektrisk handbroms som idag, men ändå. Jag släppte ner den, men bromsen låg ändå på. Oftast släppte den då av att backa lite, köra fram lite, backa lite osv ett antal gånger.

Skulle samma sak fungera om en elektrisk handbroms fryser fast?

- Peugeot 308 SW GT -2019

bejje wrote:
En annan sak jag funderade på. Min senaste bil har elektrisk handbroms vilket är smidigt, men när den krånglar då?
Just nu bor jag i södra Sverige så kanske inte kommer bli några problem, men för så där 7-8 år sedan så borde jag i Härjedalen där det kunde bli minus 30 på vintern.
Hände nångång ibland då att handbromsen frös fast. Detta var då ingen elektrisk handbroms som idag, men ändå. Jag släppte ner den, men bromsen låg ändå på. Oftast släppte den då av att backa lite, köra fram lite, backa lite osv ett antal gånger.
Skulle samma sak fungera om en elektrisk handbroms fryser fast?

Har haft demobil ny VW Golf 2016 och provkörde i vinter november 2016 hos VW återförsäljare i Västerås där bilen stod ute var ca 10 grader kallt ute och har elhandbroms och sitter fast fram D-läge och backa R-läge och gasa lite, hörde lite pang så är det klart rullar som vanligt.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

saabnisse wrote:

Men det var ändå ett mek. fel som också hade kunnat inträffa för femtio år sedan och som i princip vilken enkel verkstad som helst kunnat åtgärda.
Vad jag menar är att elektroniken kräver andra reparationsresurser!

Nä, det var någon form av elektronisk låsning som var inbyggd i låsklumpen.

Mäkinen, javisst alla nyare fordon har ju immobilizer, glömde det.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Provkörde en yaris hybrid i minus 10 grader.
Fick gå ut och hjälpa dom fastfrusna backspeglarna från infällt läge.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000 wrote:
Provkörde en yaris hybrid i minus 10 grader.
Fick gå ut och hjälpa dom fastfrusna backspeglarna från infällt läge.

På Yaris som har infällt backspegel genom strömbrytare på vänster sidan nedre som kan både ut och infällt men finns inte avaktivera från specialinställningar i instruktionsbok på sidan 132 utan att tala om "Automatisk in- och utfällning av speglarna" :-/ https://broschyrarkiv.toyotasverige.se/OM52E13SE_Yaris_Hybrid_140731_INS_LowRes.pdf

Men på Auris finns avaktivera att genaom tryck 2 knapparna finns instruktionsbok på sidan 140: https://broschyrarkiv.toyotasverige.se/OM12J03SE_Auris_HV_Wagon_-TMUK-_20140616_INS_Low-Res.pdf

Skoda har "Funktionen kan aktiveras/avaktiveras i infotainmentsystemet i menyn CAR, Inställningar, Speglar och torkare."

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Har aldrig riktigt förstått vad finnesen är med att backspeglarna skall fällas in på elektrisk väg. Vad är det som är så viktigt och bra med det?

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.