Vi Bilägares forum

Känner ni er utlämnade åt tekniken?

Känner ni er utlämnade åt tekniken?

Vet inte om rubriken var korrekt. Men en tanke som slog mig idag om man jämför nya bilar mot lite äldre. Som min V40, inte den senaste modellen men ändå en massa teknik som man bara kunde fantisera om för 10-15 år sedan.

Om vi börjar med när man ska starta bilen. Man stoppar in nyckeln i ”tändningslåset” och rattlåset är elektroniskt. Förr kunde man lirka på ratten samtidigt som man vred på nyckeln om det kärvade, hur gör man när det är elektriskt?

Samma med startknappen, man trycker kort och motorn startar, men om det börjar strula? I gamla bilar kunde man jinxa lite med nyckeln om det glappade i kontaktstycket. Idag så är det antingen fungerar det eller så är det stopp direkt, inget mellanläge. Och vad händer den dagen bromsljuskontakten lägger av, inte helt ovanligt fel, då går det varken att starta eller lägga i en växel. Det är så många funktioner som är beroende av varandra som måste fungera för att bilen ska kunna fungera öht. Väldigt känsligt mao. Möjligheterna till by-pass eller override verkar väldigt begränsade, om än obefintliga. Lite skrämmande.

Uppdaterat: 2019-03-09 13:39

Kommentarer

Man kanske ändå får ta några steg tillbaka och överväga en Dacia...:)
Men i sak har du helt rätt, FXX. Det är också av dessa anledningar som jag uppskattar märken som standardmässigt lämnar längre garantitider - typ 5 år eller mera. För det är väldigt mycket som KAN fallera och många gånger få andra funktioner också på fall.

Uppdaterat: 2019-03-09 16:34

Fick ringa bärgare när min Kia inte ville släppa laddkabeln...

Uppdaterat: 2019-03-09 16:39

Ja, det där har jag på sätt och vis råkat ut för med min V70, men när jag skulle stänga av den. När jag tryckt på knappen, motorn stannat och jag dragit ur nyckeln ur "tändningslåset" så tänds texten: "Tändning fortfarande påslagen". Hur gick det till? Medans jag sitter och funderar över detta meddelande växlar bilen till nästa, som ni kan se nedan. Då satt jag alltså fortfarande kvar i bilen. Satte tillbaka nyckeln i "tändningslåset", men meddelandet stod kvar. Tryckte åter på startknappen och bilen startar!!! Varvid jag säger: "Varför startar du då din jävel om du inte har nån nyckel...?" ;P

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-03-09 16:45
junkers skrev:

Fick ringa bärgare när min Kia inte ville släppa laddkabeln...

Jaså då skulle starta bensin motor du har efter laddkabel inte vill släppa. Måste köra bensinmotor utan att bärga för närmare till verkstad eller går inte?

Uppdaterat: 2019-03-09 17:12
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Rutger, fick du något svar?

Uppdaterat: 2019-03-09 17:15
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Rutger Jönåker skrev:

Ja, det där har jag på sätt och vis råkat ut för med min V70, men när jag skulle stänga av den. När jag tryckt på knappen, motorn stannat och jag dragit ur nyckeln ur "tändningslåset" så tänds texten: "Tändning fortfarande påslagen". Hur gick det till? Medans jag sitter och funderar över detta meddelande växlar bilen till nästa, som ni kan se nedan. Då satt jag alltså fortfarande kvar i bilen. Satte tillbaka nyckeln i "tändningslåset", men meddelandet stod kvar. Tryckte åter på startknappen och bilen startar!!! Varvid jag säger: "Varför startar du då din jävel om du inte har nån nyckel...?" ;P

När min Fabia och starta med elknapp går bensinmotor i drift och sen går jag ut fortfarande motor igång men såg jag meddelande kombiinstrument står "Bilnyckel är borttagen från bilen". Under körning, jag satt alltid med min byxa i fickan utan att ta ut nyckel och stoppa ner dit förvaring vid mittkonsol.

Uppdaterat: 2019-03-09 17:20
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

saabnisse - Nä. :) Inte ens från verkstaden. Bilen fick mjukvaran uppdaterad vid varje service och ytterligare en gång per år, utan effekt. På det 4e året, vid en sådan uppdatering, försvann dessa hyss. Men det återkommande "BATTERINIVÅ LÅG!" fick jag fortsätta leva med, tills jag sålde den...

Uppdaterat: 2019-03-09 17:53
GF skrev:

När min Fabia och starta med elknapp går bensinmotor i drift och sen går jag ut fortfarande motor igång men såg jag meddelande kombiinstrument står "Bilnyckel är borttagen från bilen". Under körning, jag satt alltid med min byxa i fickan utan att ta ut nyckel och stoppa ner dit förvaring vid mittkonsol.

Jo, fast du gick du alltså ur bilen och tog med nyckeln, i din byxficka. Då är det ju korrekt att "Bilnyckel är borttagen från bilen". Möjligen kan man tycka att den av säkerhetsskäl borde ha stängt av motorn då... Men jag satt ju fortfarande kvar i bilen och hade inte ens hunnit öppna dörren. Min V70 hade alltså inte nyckelfritt system, utan krävde att man stoppade in nyckelklumpen i tändningslåset.

Uppdaterat: 2019-03-09 17:58

Jag tror att det kan bli många intressanta upplevelser med moderna bilar som kan härledas till hjärnsläpp i CPUn.
Om man tänker på att det dessutom kan finnas mer än femtio slavar så är det bäddat för trassel. De flesta bilägare kommer naturligtvis inte att råka ut för några problem och kommer att vara lyckligt omedvetna om vilken komplicerad elektronik de haft runt sig och är nöjda med alla förnämliga funktioner som helt mystiskt uträttas med ett enkelt kommando genom ett knapptryck eller kladd på en skärm.
Men när det blir något fel kan det medföra en dyr felsökning och en slav som fått spader kan ju medföra höga kostnader.
Även om slavdatorn i sig inte kostar mer än någon tia, kan den att som reservdel att bli hundra gånger dyrare och den kan dessutom bli lite trasslig att få tag på efter några år beroende på att den ungefär vart tredje år får en ny generation som inte alltid är kompatibel för att accepteras av CPUn och det kan innebära att det måste finnas en oerhörd mängd slavar av olika generationer på något centrallager någonstans och det är något som kostar pengar.
Nu har ju den här tekniken funnits i mer än femton år och att vi inte hör talas om speciellt mycket krångel är ju ett bevis för stabila produkter.
Det tråkiga är kanske att det knappast kommer att finnas några av dagens bilar kvar som entusiastbilar om femtio år, då är nog alla gamla datorer borta.

Uppdaterat: 2019-03-09 18:01
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag hade ett haveri på tändningslåset på Dacian. Det gick inte att vrida runt nyckeln. Blev bärgare till verkstad för byte av lås.

Uppdaterat: 2019-03-09 18:10
L. Mäkinen skrev:

Jag hade ett haveri på tändningslåset på Dacian. Det gick inte att vrida runt nyckeln. Blev bärgare till verkstad för byte av lås.

Men det var ändå ett mek. fel som också hade kunnat inträffa för femtio år sedan och som i princip vilken enkel verkstad som helst kunnat åtgärda.
Vad jag menar är att elektroniken kräver andra reparationsresurser!

Uppdaterat: 2019-03-09 18:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
GF skrev:

junkers wrote:Fick ringa bärgare när min Kia inte ville släppa laddkabeln...
Jaså då skulle starta bensin motor du har efter laddkabel inte vill släppa. Måste köra bensinmotor utan att bärga för närmare till verkstad eller går inte?

Nä bilen går inte att starta när laddkabeln sitter i och när bilen vägrar att släppa och nödöppnaren funkar dåligt så är det bärgning.
Tänk om det varit en fast laddkabel, då går det inte att bärga heller!
Jag kommer aldrig ladda med fast kabel i laddstationen.
Möjligen har fasta laddkablar ingen öppning för låsning så den kanske inte kan fastna, jag vet inte, bärgaren hävdade att de en Hyundai satt fast med en fast laddkabel.

Klippa kabel blir väldigt dyrt.
De nyaste laddstationerna med vätskekylda laddkablar vill du nog inte veta vad en kabel kostar.

Uppdaterat: 2019-03-09 18:27
Rutger Jönåker skrev:

GF wrote:När min Fabia och starta med elknapp går bensinmotor i drift och sen går jag ut fortfarande motor igång men såg jag meddelande kombiinstrument står "Bilnyckel är borttagen från bilen". Under körning, jag satt alltid med min byxa i fickan utan att ta ut nyckel och stoppa ner dit förvaring vid mittkonsol.
Jo, fast du gick du alltså ur bilen och tog med nyckeln, i din byxficka. Då är det ju korrekt att "Bilnyckel är borttagen från bilen". Möjligen kan man tycka att den av säkerhetsskäl borde ha stängt av motorn då... Men jag satt ju fortfarande kvar i bilen och hade inte ens hunnit öppna dörren. Min V70 hade alltså inte nyckelfritt system, utan krävde att man stoppade in nyckelklumpen i tändningslåset.

Rätt. Också har jag ingen nyckelfritt system som Keyless. Bara är nyckelfri "START ENGINE STOP" knapp.

Uppdaterat: 2019-03-09 18:53
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

En annan sak jag funderade på. Min senaste bil har elektrisk handbroms vilket är smidigt, men när den krånglar då?
Just nu bor jag i södra Sverige så kanske inte kommer bli några problem, men för så där 7-8 år sedan så borde jag i Härjedalen där det kunde bli minus 30 på vintern.

Hände nångång ibland då att handbromsen frös fast. Detta var då ingen elektrisk handbroms som idag, men ändå. Jag släppte ner den, men bromsen låg ändå på. Oftast släppte den då av att backa lite, köra fram lite, backa lite osv ett antal gånger.

Skulle samma sak fungera om en elektrisk handbroms fryser fast?

Uppdaterat: 2019-03-09 19:11
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

En annan sak jag funderade på. Min senaste bil har elektrisk handbroms vilket är smidigt, men när den krånglar då?
Just nu bor jag i södra Sverige så kanske inte kommer bli några problem, men för så där 7-8 år sedan så borde jag i Härjedalen där det kunde bli minus 30 på vintern.
Hände nångång ibland då att handbromsen frös fast. Detta var då ingen elektrisk handbroms som idag, men ändå. Jag släppte ner den, men bromsen låg ändå på. Oftast släppte den då av att backa lite, köra fram lite, backa lite osv ett antal gånger.
Skulle samma sak fungera om en elektrisk handbroms fryser fast?

Har haft demobil ny VW Golf 2016 och provkörde i vinter november 2016 hos VW återförsäljare i Västerås där bilen stod ute var ca 10 grader kallt ute och har elhandbroms och sitter fast fram D-läge och backa R-läge och gasa lite, hörde lite pang så är det klart rullar som vanligt.

Uppdaterat: 2019-03-09 19:30
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
saabnisse skrev:

Men det var ändå ett mek. fel som också hade kunnat inträffa för femtio år sedan och som i princip vilken enkel verkstad som helst kunnat åtgärda.
Vad jag menar är att elektroniken kräver andra reparationsresurser!

Nä, det var någon form av elektronisk låsning som var inbyggd i låsklumpen.

Uppdaterat: 2019-03-09 19:49

Mäkinen, javisst alla nyare fordon har ju immobilizer, glömde det.

Uppdaterat: 2019-03-09 19:54
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Provkörde en yaris hybrid i minus 10 grader.
Fick gå ut och hjälpa dom fastfrusna backspeglarna från infällt läge.

Uppdaterat: 2019-03-09 20:28
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Har aldrig riktigt förstått vad finnesen är med att backspeglarna skall fällas in på elektrisk väg. Vad är det som är så viktigt och bra med det?

Uppdaterat: 2022-02-14 19:45
mso 1000 skrev:

Provkörde en yaris hybrid i minus 10 grader.
Fick gå ut och hjälpa dom fastfrusna backspeglarna från infällt läge.

På Yaris som har infällt backspegel genom strömbrytare på vänster sidan nedre som kan både ut och infällt men finns inte avaktivera från specialinställningar i instruktionsbok på sidan 132 utan att tala om "Automatisk in- och utfällning av speglarna" :-/ https://broschyrarkiv.toyotasverige.se/OM52E13SE_Yaris_Hybrid_140731_INS_LowRes.pdf

Men på Auris finns avaktivera att genaom tryck 2 knapparna finns instruktionsbok på sidan 140: https://broschyrarkiv.toyotasverige.se/OM12J03SE_Auris_HV_Wagon_-TMUK-_20140616_INS_Low-Res.pdf

Skoda har "Funktionen kan aktiveras/avaktiveras i infotainmentsystemet i menyn CAR, Inställningar, Speglar och torkare."

Uppdaterat: 2019-03-09 21:10
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Kia har en enkel knapp i dörren...

Uppdaterat: 2019-03-09 21:10
Guran skrev:

Har aldrig riktigt förstått vad finnesen är med att backspeglarna skall fällas in på elektrisk väg. Vad är det som är så viktigt och bra med det?

Om inte annat så ser man tydligt på avstånd om bilen är låst, kanske inte så viktigt men det är vad jag vant mig vid. Sen springer nog inte folk så lätt emot och har i sönder dom.

Uppdaterat: 2019-03-09 21:23

Tror väl snarare att när man når en viss ålder så var det mesta bättre förr, inte minst då tekniken.

Men innan man når den åldern så omfamnar man all ny teknik med nyfikenhet och öppna armar.

Så för att sammanfatta det hela så är tekniksprången oftast en generationsfråga, typ "det var bättre förr" och "all förändring är av ondo"...

Så nej, jag känner mig inte utelämnad åt tekniken.
Den dag jag gör det är den dag jag slutar lära mig...

Uppdaterat: 2023-03-21 08:26

Octavia har en enkel knapp på dörren om man inte vill ha det automatiskt.
Jag har fällt in mina tre gånger på 5000 mil vid nån extremt smal hotellcarport.

Och eftersom dom är fjäderbelastade så tål dom nog en del kroppskontakt när dom är utvikt.

Uppdaterat: 2019-03-09 21:28
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
junkers skrev:

Kia har en enkel knapp i dörren...

Jag har kommit in Kia Optiman om allt instruktionsbok och finns bara in och utfällt utan att visa infotainment aktivera och avaktivera inställningar när vinter kommer.
Synd för Kian är så svårt att personlig får bestämma själv genom fordonsinställningar än bara inställningar är enkel och fattas :-/

Uppdaterat: 2019-03-09 21:34
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Prestigelös skrev:

Tror väl snarare att när man når en viss ålder så var det mesta bättre förr, inte minst då tekniken.
Men innan man når den åldern så omfamnar man all ny teknik med nyfikenhet och öppna armar.
Så för att sammanfatta det hela så är tekniksprången oftast en generationsfråga, typ "det var bättre förr" och "all förändring är av ondo"...
Så nej, jag känner mig inte utelämnad åt tekniken.
Den dag jag gör det är den dag jag slutar lära mig...

Givetvis var vissa saker bättre förr, men i det stora hela tycker jag att nytt är bättre.
Jag är inte jättegammal än så jag gillar ny teknik. Finns inte direkt någon teknik som jag säger att det här suger, det här vill jag inte ha.

Uppdaterat: 2019-03-09 21:41
- Peugeot e-208 GT 2022
ffodil skrev:

Guran wrote:Har aldrig riktigt förstått vad finnesen är med att backspeglarna skall fällas in på elektrisk väg. Vad är det som är så viktigt och bra med det?
Om inte annat så ser man tydligt på avstånd om bilen är låst, kanske inte så viktigt men det är vad jag vant mig vid. Sen springer nog inte folk så lätt emot och har i sönder dom.

Inte går väl en spegel sönder om någon råkar stöta till den. Större chans att nått litet klent plastdrev i mekanismen blir utslitet med dyra reparationer som följd.
Kan ju faktiskt vara bra att det lite trångt med speglarna ute så att folk väljer att gå med sina kundvagnar emellan dom som har speglarna infällda.
Men backspeglar är väl snart ett minne blott, blir kameror och liten bildskärm på alla bilar. Är väl bara lagstiftningen som är hindret.

Uppdaterat: 2022-02-14 19:45

Det är både Fabia och Octavia har fläkthastighet när vinter kommer höjs fläktvarv och sedan sänkt automatisk när den är AUTO på men inställningar finns inte på Fabia men finns Octavia och Astra har låg, mellan och hög från start på motor i kallt klimat. Ett problem Fabia fattas men då gör jag från AUTO läge off och ställer manuell i vinter. Men på våren kan igen AUTO läge. Astra är annan fattas ljud pip i parkeringljud som inte finns tyst utan minst 40% ljud och infotainment fattas höjs ljus när solen kommer men det fanns Fabia skönt att jag blev glad.
Astra är flera klagomål men Fabia är EN klagomål.

Uppdaterat: 2019-03-09 21:52
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Guran skrev:

Har aldrig riktigt förstått vad finnesen är med att backspeglarna skall fällas in på elektrisk väg. Vad är det som är så viktigt och bra med det?

Bilarna har blivit bredare, p-platsernas standardmått har vi diskuterat. Ställ två xc90 bredvid varandra på en 2,5m-plats och jag tror inte en normalkorpulent människa kommer mellan.

Uppdaterat: 2019-03-09 21:58
FXX skrev:

Bilarna har blivit bredare, p-platsernas standardmått har vi diskuterat. Ställ två xc90 bredvid varandra på en 2,5m-plats och jag tror inte en normalkorpulent människa kommer mellan.

Nej det blir nog väldigt trångt om du ställer 2 XC90 på 1 st 2,5-metersplats ;) Tror inte heller någon kommer mellan då...

Uppdaterat: 2019-03-09 22:00
Prestigelös skrev:

Tror väl snarare att när man når en viss ålder så var det mesta bättre förr, inte minst då tekniken.
Men innan man når den åldern så omfamnar man all ny teknik med nyfikenhet och öppna armar.
Så för att sammanfatta det hela så är tekniksprången oftast en generationsfråga, typ "det var bättre förr" och "all förändring är av ondo"...
Så nej, jag känner mig inte utelämnad åt tekniken.
Den dag jag gör det är den dag jag slutar lära mig...

Mitt inlägg handlar inte om teknikfientlighet. Min tanke var mera att det känns som att det kan bli en större problematik när en sak börjar fela som drar med sig så många andra saker. Som tex. elhandbromsen som nämndes. På äldre bilar, och vissa idag, så kan man rycka i spaken så vajern släpper om den frusit. Med elhandbroms så är det P om den fastnar, får man känslan av iaf. Men jag har inget emot min Golfs elhandbroms, helt automatisk, släpper när jag lägger i växeln och gasar och drar när jag stänger av motorn. Så det är en ypperlig uppfinning, men vad händer vid ett kabelbrott? Nått glapp från knappen? Mycket som kan påverka som gör att man kan bli stående med låsta bakhjul.

Uppdaterat: 2019-03-09 22:08
FXX skrev:

Guran wrote:Har aldrig riktigt förstått vad finnesen är med att backspeglarna skall fällas in på elektrisk väg. Vad är det som är så viktigt och bra med det?
Bilarna har blivit bredare, p-platsernas standardmått har vi diskuterat. Ställ två xc90 bredvid varandra på en 2,5m-plats och jag tror inte en normalkorpulent människa kommer mellan.

Så bra då att speglarna är utfärda så den korpulente inte dristar sig till att försöka ta vägen mellan bilarna och blir sittandes fast mellan dörrhandtagen på halva vägen. I ren desperation att försöka komma loss lär ju den korpulente personen åsamka Volvobilarna utbredda skador längs sidorna.

Uppdaterat: 2022-02-14 19:45
GF skrev:

junkers wrote:Kia har en enkel knapp i dörren...
Jag har kommit in Kia Optiman om allt instruktionsbok och finns bara in och utfällt utan att visa infotainment aktivera och avaktivera inställningar när vinter kommer.
Synd för Kian är så svårt att personlig får bestämma själv genom fordonsinställningar än bara inställningar är enkel och fattas :-/

Knappen bestämmer om de ska vara inne, ute eller automatiskt, superenkelt och det fungerar.

Uppdaterat: 2019-03-09 23:19

Varför behövs elbackspeglar? Jag har en plats i källargarage, där avståndet mellan inkörspelare är knappt. Med min smala Verso-S (1,7 m) klarar jag det, men med en normalbred bil skulle jag helst vilja fälla in backspeglarna. Bilarna blir längre, lägre och framför allt bredare, men parkeringsrutorna hänger inte med. Som kuriosa kan nämnas källargaragen i gamla villor. Dessa kan helt enkelt inte användas längre för bil med sin smalhet och branta uppfarter.

Uppdaterat: 2019-03-10 08:20

På det stora hela håller jag med Guran när det gäller elinfällbara speglar men visst kan det finnas enstaka tillfällen när det är bra - som 40-talisten exemplifierar. Men på vanliga P-platser och när man kör in med fronten först så finns knappast problemet. Att ständigt fälla speglarna ut och in och inte minst vintertid måste öka risken för att problem kommer att uppstå.
Annars är även jag väldigt teknikintresserad trots min ålder och håller med bejje om att visst finns det grejor som var bättre förr men det mesta är bättre idag.

Uppdaterat: 2019-03-10 10:11

Facit: Automatiska rattlåset funkar fortfarande på den 8 år gamla Swiften och min 14 år gamla BMW som gått 30" mil.
Men när det stökar går bilen inte att köra.

Uppdaterat: 2019-03-10 10:34

Infällbara speglar behövdes inte när bilarna var 169 cm och små speglar men med dagens 180-190 cm breda skapelserr med stora speglar kan det behövas helt klart.

Uppdaterat: 2019-03-10 10:45

Jag tycker elinfällbara speglar är helt meningslöst på en Golf SC. (eftersom jag inte har detta på min) På Volvo V40 är det helt klart en funktion som jag använder varje dag. (eftersom jag har det på min)
Känns härligt att kunna ha två åsikter beroende på om min bil har funktionen eller inte:)

Uppdaterat: 2019-03-10 10:55
junkers skrev:

Infällbara speglar behövdes inte när bilarna var 169 cm och små speglar men med dagens 180-190 cm breda skapelserr med stora speglar kan det behövas helt klart.

Men vad hindrar att eventuellt 1gång per år behöva gå ut och fälla in en backspegel om det skulle behövas.
Jag kan inte påminna mig att jag någon gång behövt fälla in nån spegel för att det är trångt och att bilen är bred, och då har jag haft två BMW F10/11 som inte är speciellt smala. Jag kunde till och med utan problem köra dom nerför nedfarten och in genom dörren till mitt garage nere i källaren på huset från mitten av 40-talet. Men speciellt mycket större bil skulle inte få plats.
Ett fullständigt onödvändigt tillbehör som bara kan gå sönder och höjer priset på bilen.

Uppdaterat: 2022-02-14 19:45

Jag brukar fälla in speglarna när bilen är i tvättmaskinen. Annars gör den det själv när man låser. Jag har inte funderat på om man skulle stänga av funktionen. På Skodan gnäller speglarna när det är varmt ute, men de får åka som de vill.

Uppdaterat: 2019-03-10 11:05

Jag tycker också det är smidigt med elspeglar när man kört in i maskintvätten. Däremot ser jag ingen finess med att dom alltid ska fällas in när man låser bilen. Låter som onödigt slitage... Och nu när det ligger snö på alla P-platser, så linjerna inte syns, har jag gärna speglarna utfällda, så inte nästa granne frestas att parkera för nära. Vore kanske en bättre finess om dom gick att fälla ut till dubbel bredd... ;)

Uppdaterat: 2019-03-10 11:11
Guran skrev:

junkers wrote:Infällbara speglar behövdes inte när bilarna var 169 cm och små speglar men med dagens 180-190 cm breda skapelserr med stora speglar kan det behövas helt klart.
Men vad hindrar att eventuellt 1gång per år behöva gå ut och fälla in en backspegel om det skulle behövas.
Jag kan inte påminna mig att jag någon gång behövt fälla in nån spegel för att det är trångt och att bilen är bred, och då har jag haft två BMW F10/11 som inte är speciellt smala. Jag kunde till och med utan problem köra dom nerför nedfarten och in genom dörren till mitt garage nere i källaren på huset från mitten av 40-talet. Men speciellt mycket större bil skulle inte få plats.
Ett fullständigt onödvändigt tillbehör som bara kan gå sönder och höjer priset på bilen.

Dagens parkeringsrutor är inte större och i flera phus där jag står så är det problematiskt med dagens breda bilar och speglar.

Alla bor inte på landet med gigantiska ytor..,

Uppdaterat: 2019-03-10 11:14
junkers skrev:

Dagens parkeringsrutor är inte större och i flera phus där jag står så är det problematiskt med dagens breda bilar och speglar.
Alla bor inte på landet med gigantiska ytor..,

Men om du menar att man måste fälla in speglarna för att få plats med bilarna, hur kommer du då i och ur bilen? Den lilla yta spegeln upptar är knappast tillräckligt för att komma ur bilen... I så fall ska P-huset ha såna där P-robotar det skrevs om, som parkerar bilen åt en och man kliver ur innan. Eller kryper ni ut genom bakluckan, eller takluckan i storstäderna? ;)

Uppdaterat: 2019-03-10 11:34
junkers skrev:

GF wrote:junkers wrote:Kia har en enkel knapp i dörren...
Jag har kommit in Kia Optiman om allt instruktionsbok och finns bara in och utfällt utan att visa infotainment aktivera och avaktivera inställningar när vinter kommer.
Synd för Kian är så svårt att personlig får bestämma själv genom fordonsinställningar än bara inställningar är enkel och fattas :-/
Knappen bestämmer om de ska vara inne, ute eller automatiskt, superenkelt och det fungerar.

Kan man vill avaktivera genom inställningar när vinter kommer då slipper problem in och utfällning fastfrusen om den finns på KIA?

Jag såg förbi på motorväg från mig dom en ny Volvo XC60 på högen sidan infällt och vänster är utfällt under körning i vinter, då är fastfrusen och gick trasigt.

Uppdaterat: 2019-03-10 11:55
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Det är inga inställningar det är bara att byta läge på knappen.

Uppdaterat: 2019-03-10 12:05
Rutger Jönåker skrev:

junkers wrote:Dagens parkeringsrutor är inte större och i flera phus där jag står så är det problematiskt med dagens breda bilar och speglar.
Alla bor inte på landet med gigantiska ytor..,
Men om du menar att man måste fälla in speglarna för att få plats med bilarna, hur kommer du då i och ur bilen? Den lilla yta spegeln upptar är knappast tillräckligt för att komma ur bilen... I så fall ska P-huset ha såna där P-robotar det skrevs om, som parkerar bilen åt en och man kliver ur innan. Eller kryper ni ut genom bakluckan, eller takluckan i storstäderna? ;)

Om en bil backar in och en bil kör in så är det problem svar JA!
Om båda kör in eller backar in så går det sällan att passera mellan backspeglarna.

Uppdaterat: 2019-03-10 12:07
Guran skrev:

Ett fullständigt onödvändigt tillbehör som bara kan gå sönder och höjer priset på bilen.

Precis, allt som man inte har på den egna bilen är totalt meningslöst i utrustningsväg. Samma med elvärme i ratten, det har jag inte i min V40, jag har ju bränslevärmare så det är totalt meningslöst med rattvärme. Ytterligare en sak som kan paja!
I Folkan däremot, är det perfekt med rattvärme. För där är ratten platt nedtill, då måste man ha rattvärme. Så jag tycker rattvärme är en jäkligt bra grej om man kör Folka.

Uppdaterat: 2019-03-10 13:47
junkers skrev:

Rutger Jönåker wrote:junkers wrote:Dagens parkeringsrutor är inte större och i flera phus där jag står så är det problematiskt med dagens breda bilar och speglar.
Alla bor inte på landet med gigantiska ytor..,

Men om du menar att man måste fälla in speglarna för att få plats med bilarna, hur kommer du då i och ur bilen? Den lilla yta spegeln upptar är knappast tillräckligt för att komma ur bilen... I så fall ska P-huset ha såna där P-robotar det skrevs om, som parkerar bilen åt en och man kliver ur innan. Eller kryper ni ut genom bakluckan, eller takluckan i storstäderna? ;)

Om en bil backar in och en bil kör in så är det problem svar JA!
Om båda kör in eller backar in så går det sällan att passera mellan backspeglarna.

Låter besvärligt att bo i storstäder... Måste bli mycket dörrislag, brutna speglar och repor i lacken när alla ska tränga sig fram mellan bilarna... Om man ofta parkerar på såna platser vore det kanske läge att köpa en smalare bil. Varför inte världens bästa bil, en Fabia kombi. ;)

Uppdaterat: 2019-03-10 14:04

Har haft rattvärme på min Astra är så skönt men när jag satt växellådan knopp jäkligt vad iskallt obehagligt i vintertid.
Astra knopp är sämre tål inte bra i vinter pga dåligt isolering men inte i min nuvarande Fabia är väldigt lite kallt och har bra isolering.
Jag köpte vantar inkl halkskydd och tål kyla med min Fabia att hålla ratten och växellådan och om man vill trycka infotainment med pekpenna från förvaring fack mittkonsol bekvämt.

Uppdaterat: 2019-03-10 14:12
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Måste ibland fälla in speglarna på Transiten när man ska åka av färjan, då en del har svårt att stå inom linjerna, å andra sidan är dom stora som elefantöron. Kunde man fälla in en i taget vore funktionen bättre, jag kan bara fälla båda samtidigt.

I ämnet är det väl värre att man på vissa bilar inte kan byta en backspegel själv, utan att den måste programmeras in i bilens dator, sånt gör en utelämnad.

Uppdaterat: 2019-03-10 14:40