Elbaklucka

82 inlägg 0 nya
Elbaklucka

Lägger in ett nytt ämne som skapat diskussion.
http://www.vibilagare.se/blogg/biltestarbloggen/slang-elbakluckan

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Behöver vi fler synpunkter än där?
Alla vet att det är skönt att ha, men att det tar på humöret att vänta på luckan.

Har inte läst alla inlägg i diskussionen, men en spontan fråga från någon som aldrig använt elbaklucka.
Går det inte att öppna den manuellt "old style" eller måste den alltid öppnas med el som då innebär denna oerhörda frustration och väntan?

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Reverend Benny: Det är lite olika från mellan märken, men en del går att "stänga av" och öppna manuellt, men de blir lite trögare/tyngre då du har med trögheten från motorn. Sen om du aldrig använt det, testa på nån bilfirma, den är inte så irriterande långsam som många säger, iaf inte på de märken jag ägt med ellucka: Volvo, BMW, Mercedes, Opel och VW. Kliver man ur bilen och ska ha något trycker man till på knappen när man kliver ur och när du kommit bak till bagaget är det öppet redan. Går du fram mot bilen är det bara att trycka till på fjärren på väg mot bilen så är det öppet när du kommer. Har du fullt i händerna och inte kommer åt fjärren i fickan sätter du bara foten under på de moderna så öppnar den. Så att man måste stå och vänta och förlora massa livsnjutartid är en myt bland de som är allmänt negativa....

Som redan framgått i den andra diskussionstråden i detta ämne så är den praktiska begränsningen för mitt vidkommande att jag behöver öppna luckan regelbundet (=dagligen) även i garaget och där är det lågt i tak och jag är inte intresserad av att hela tiden tvingas ändra max öppningshöjd så för mig går lösningen bort. Kan vara bra att veta för andra som kanske också har det problemet. Det finns olika "work arounds" men alla innebär mer arbete än att ha en vanlig, manuellt öppningsbar lucka efter vad som skrivits i den andra diskussionstråden.
Var det inte nån som nämnde att mekanismen kan ta skada av att stoppas eller öppnas manuellt ?
Men som sagt - är man bara medveten om begränsningarna så har man ju i alla fall hittills ofta sitt fria val.

Såg på nätet att det finns en eftermarknadslösning för oss med Golf. Man köper ett set med gasdämpare som är betydligt hårdare trycksatta så dom orkar lyfta luckan ända från stängt läge. Man trycker på sin fjärr för att frigöra låset och vips så åker luckan upp.

Annars är väl inte tanken fel, bakluckan brukar ju vara ganska grisig att ta i nu på vintern, stänga är sällan något bekymmer då handtaget ofta sitter på insidan.

Hustrun tycker att det är mycket bättre med ellucka på Skodan än den manuellt styrda med knapp på Dacian. Den gick inte att manövrera med långa naglar. Jag själv märkte aldrig det.

Pi wrote:" för mitt vidkommande att jag behöver öppna luckan regelbundet (=dagligen) även i garaget och där är det lågt i tak och jag är inte intresserad av att hela tiden tvingas ändra max öppningshöjd så för mig går lösningen bort. Kan vara bra att veta för andra som kanske också har det problemet. Det finns olika "work arounds" men alla innebär mer arbete än att ha en vanlig, manuellt öppningsbar lucka efter vad som skrivits i den andra diskussionstråden."

Skulle det vara väldigt jobbigt att erkänna att det finns fördelar med elbaklucka eller inte några nackdelar Pi.
Vi som har levt med elbakluckor har inga problem med dom ens inuti våra låga garage. Vi bara tänker med lite framförhållning och har alltid rena händer.
Men du som inte ens verkar ha provat har stora problem med elbakluckor. Lite konstigt eller hur?

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

christer - är det lika svårt att inse att vi alla har olika krav och preferenser ? För mig skulle en elbaklucka inte tillföra nåt positivt men att du gillar den är helt OK för mig. Har som jag nu påpekat ett flertal gånger lågt i tak i garaget och öppnar bakluckan minst en gång om dan när bilen står där och ofta 2 gånger dagligen. Då är det enklare för mig med en vanlig, konventionell baklucka - om man nu får tycka det. Men bra att veta begränsningar och möjligheter den dag man står inför att köpa en bil som ändå har den funktionen även om det är nåt jag gärna skulle kunna vara utan med mina behov av öppning av bakluckan ofta även i garaget.
Och jodå - jag har provat åtskilliga elbakluckor men inte inne i ett lågt garage. Och jag har inte heller satt mig in i hur man begränsar öppningshöjden på dessa olika bilar.

Oj, en Golf SV har 204cm i öppningshöjd på skuffluckan, finns det ens garage med så låg takhöjd? Jag har 220 till taket i mitt garage och det tycker jag är väldigt lågt, så lågt att det är svårt att hitta port som får plats.

Det enda jag inte gillar med bakluckan på Forden är den fåniga melodin som spelas när den öppnas och stängs!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse: Det måste väl ändå gå att stänga av? Min kollega har en Mondeo halvkombi -17 och den är tyst när man öppnar eller stänger.

Ja, den nya Mondeon är tyst, men den äldre väsnas.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

FXX - prova att öppna luckan under den öppnade vikporten - där är det inga 220 cm. Tänk att det skall vara så svårt att få ha egna åsikter baserat på hur man använder bilen.

Jag har 2 m i takhöjd i garaget. Inga problem öppna den elektriska bakluckan. Trycka på knappen, luckan börjar åka upp. När den närmar sig taket så är det bara att hålla emot lite, behövs inte mycket mothåll, så stannar den av sig själv i det läge jag vill. Fungerar säkert lika bra att trycka på den röda knappen i luckan så stannar den oxå nör jag så önskar. Men att det skulle vara ett problem, nej inte alls. Bättre än en utan som inte går att få stopp på utan den hamnar obönhörligt upp mot taket. Så om man nu har lågt intak så är det ju bättre att kunna stoppa luckan så den stannar innan den når taket och blir stående där än att försiktigt släppa upp luckan mot betongtaket. Så fort man tar ut eller lastar något i bilen så gnager ju luckan mot betongtaket.

Betongtak ? Har jag sagt att jag har det ? Fungerar alla som på Gurans MB, alltså att den stannar när man håller emot lite, så är det OK för mig.

Pi wrote:
Betongtak ? Har jag sagt att jag har det ? Fungerar alla som på Gurans MB, alltså att den stannar när man håller emot lite, så är det OK för mig.

Så har mina elbakluckor funkat, förvisso haft det bara på en bil tidigare och det var en BMW. Men vill tro att det är en säkerhetsfunktion som måste finnas på alla elbakluckor. Räcker julnatten det är mycket packad snö vid luckan så öppnas den inte utan stannar. Motorerna lär ju gå sönder annars.

Pi: Hade du läst det folk skriver så såg du att jag skrev samma sak i den andra tråden i svaret till dig att det fungerar så. Som jag skrev där är alternativet som i ditt fall sätta lite mjukare skumgummi där luckan går emot. Då stannar elluckan där av sig själv. Nån enklare/billigare konstruktion på budgetmärke kanske inte klarar det men köper du "vettig" bil nästa gång är det inga problem.

Pi. Hihi.

Man kör upp luckan och stoppar den på knappen i valfritt läge, håller in knappen och då är det ditt nya lägre läge.

Jag sänkte min från typ 196 cm till 176 Cm då alla i familjen är lägre.

Och alla luckor har moment vakt och stoppar vid ett fingers motstånd.

Och nu då spara jag en massa sekunder per dag. ............

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Pi wrote:
FXX - prova att öppna luckan under den öppnade vikporten - där är det inga 220 cm. Tänk att det skall vara så svårt att få ha egna åsikter baserat på hur man använder bilen.

Nä det har du rätt i. Jag har garaget i huset och dom få gångerna jag rullar in bilen så öppnar jag luckan efter jag stängt porten. Men det har du alldeles rätt i, med porten uppe så tar det i.

Jag har 191 cm upp till min port, när den är öppen, och har därför ställt min elbaklucka på 190 cm.Och då slår den inte i med porten stängd heller. Om man nu inte skulle lita på detta av någon anledning eller glömma att använda den inställda öppningshöjden, så är ingen skada skedd som Henrik M skriver, genom att klistra på lite skummgummi på portens insida där luckan tar i. Eller annars kan man stoppa luckan med ett tryck eller ett finger.
Du får ha vilka åsikter du vill Pi, men du kan väl lyssna på de som har erfarenhet. Det skadar inte även om du aldrig tänker köpa en bil med elbaklucka.

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.