Bromskraftsåtetvinning. Är det inte bara dummt på en standard bil.

80 inlägg 0 nya
Bromskraftsåtetvinning. Är det inte bara dummt på en standard bil.

Bromskraftsåtetvinning på en standard bil.
Är det inte bara ett dummt påhitt för broschyren.
På vintern vill man väl alltid prioritera ett maxladdat batteri i alla lägen.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Har inte Skoda det?

Det är en vinning om man har någon form av hybridsystem som kan driva en elmotor av den lagrade energin, typ HSD eller andra hybrider

*Robban

Ja, jag har också frågat mig samma sak för vanliga diesel- och bensin-bilar. Skoda har det säkert precis som VW men till vilken nytta ?

Robban. När jag åkte en std billigaste A-Klass för två år sedan och då beskrevs det som nåt mycket bra i brochyren.

Det borde vara något ytterst marginellt för förbrukning och funktion kan jag tycka.
Och är funktionen att start batteriet bara topp laddas vid motorbroms och när gaspedalen släpps och den ordinarie laddningen går bara upp till 70-80% normalt eller hur fungerar det?
Någon som vet?

Nåväl eftersom jag kör 95% på farthållaren så blir kontentan att vid varje skiftning från typ 90-80 så blir det en kraftig bromsverkan av generatorn istället för att hastigheten rullas ut i kanske 75 meter.
På den x2a som jag körde i veckan blev fenomenet så och en mätare indikerade max laddning i typ 5 sekunder.

Min känsla är att det som sparas i generator laddning måste kompenseras i gaspedal för att komma fram till korsningen.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Pi wrote:
Ja, jag har också frågat mig samma sak för vanliga diesel- och bensin-bilar. Skoda har det säkert precis som VW men till vilken nytta ?

Jag tror inte att det är på Skoda/wv.
Det finns ingen mätare och det känns inte när man släppt gasen och det står ingenstans att det är så.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Det finns väl på VW Blue motion, men nu har man något man kallar Blue motion technology, en enklare variant och där finns inte funktionen av vad jag kan läsa. Ideen är väl smart för att spara bränsle och återanvända energi som annars försvinner i värme. Men det är väl som vanligt att det ser bra ut i reklambladet men sedan kommer baksidan i form av bromsar som rostar fast för dom används för lite med dom kostnaderna det medför.

Det är väl där skon klämmer, du har det inte mso...
Någonstans mellan 3-8% brukar anges som vinst.

junkers wrote:
Det är väl där skon klämmer, du har det inte mso...
Någonstans mellan 3-8% brukar anges som vinst.

3-8% på att startbatteriet forseringsladdas vid broms.

Tror du på det junkers.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Bromskraftsåtervinning...

I formula 1 har det en enorm påverkan. Allt beror på hur det är utfört!

I en elbil är bra bromskraftsåtervinning A och O. För en förbränningsmotor kan det säkerligen göra någon centiliter här och var. Bästa körsättet torde ju vara att släppa gasen något senare och "frirulla" ner i hastighet/stopp.

Power to the people

...eller motorbromsa över cirkus 1.500 varv (plus minus beroende på motor), då drar bilen 0 liter per mil.

junkers wrote:
I formula 1 har det en enorm påverkan. Allt beror på hur det är utfört!

Det som Micke tänker på är nog att generatorn är frånkopplad för det mesta (inom rimlig gräns) vid färd. Sedan går den in o laddar när man bromsar, dvs. inget hybridsystem utan enbart för att spara soppa. Kers på F1 används ju av elmotor som en kondensator.

Grosser wrote:
I en elbil är bra bromskraftsåtervinning A och O. För en förbränningsmotor kan det säkerligen göra någon centiliter här och var. Bästa körsättet torde ju vara att släppa gasen något senare och "frirulla" ner i hastighet/stopp.

Javisst på elbil och hybrider av alla varianter självklart.

Men på en vanlig bil verkar det smått hysteriskt när dagens bilar har snåla led lampor etc.
Och kanske det omvända på vintern med stark kyla och bränslevärmare, ptc element osv.
Jag antar att ingen vill köra omkring med ett ej toppladdat startbatteri för att bilen vill det.

Det skulle vara kul om nån visste hur funktionen fungerar.
Att funktionen är som att bilen markant dyker i hastighet när man släpper gasen är inget jag vill och måste gasa 10 sekunder senare för sista biten mot korsningen känns tveksam besparing.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Tanken som biltillverkarna har är att man aldrig laddar upp batteriet av körning till mer än ca 85%, resten via laddning under inbromsning. Detta sker om temperaturen är över en viss grad för att vi inte skall ha lågt laddade batterier om det är kallt.
Detta kommer att bli mer intressant på 48V-system och mildhybrid där vi kan använda den kinetiska energin att hjälpa till vid främst start men också vid acceleration.

*Robban

Ja Robban 85%.
Undrar hur bilen vet om jag skall köra 5 km eller 5mil.
Kanske man kör med batteri med 85% hela vintern.
Hmm.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Du läste inte vad jag skrev väl, Micke? Det är temperaturbaserat och ser till att komma upp till 85% efter motorstart snabbt och högre om det är kallt.

Sedan är inte motorstart ett problem med ett friskt batteri laddat till 85% även om det är -25

*Robban

Dock mår blyackumulatorer bäst av att vara fulladdade och aldrig användas.

Robban. 85% är inte optimalt med bränslevärmare.
Men som du skriver temp beroende och då är det kanske okey.

Besparingsfaktorn låter tveksam mot funktionen som sådan.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Världens bästa funktion om Skoda inför det...

Skodas modeller med detta heter Green Line.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.