Autonom körning

34 inlägg 0 nya
Autonom körning

Snavade över denna film (internet är ju märkligt - man läser om autism och hamnar på en gammal film om autonom körning i Göteborg):

https://www.youtube.com/watch?v=wMkzdsyXqDg

Detta är alltså fyra år gammalt!
Imponerande tidigt ute helt klart.

Har ni fler filmer som visar på autonom körning av olika grad från världen så dela gärna här.
Diskutera gärna också, men inget rätt och fel utan snarare vad kan nackdelarna vara, vilka fördelar finns, vilka hinder måste överkommas för att nå de olika delmålen (nivå 3, 4 och 5 - se sist för definition), och så vidare?
Och visa filmer från verklighet och testanläggningar.

Vetenskapligt är också bra - vilken teknik används, vilka programspråk är lämpliga, hur löser man teknikproblem och säkerhet relaterat till detta med mera.

!!! Men, åter igen - Inget "Det där är fel och det där är rätt" utan håll en hög klass nu tack! !!!

Definitioner:

Level 3 (”eyes off”):
The driver can safely turn their attention away from the driving tasks, e.g. the driver can text or watch a movie. The vehicle will handle situations that call for an immediate response, like emergency braking. The driver must still be prepared to intervene within some limited time, specified by the manufacturer, when called upon by the vehicle to do so. In 2017 the Audi A8 Luxury Sedan was the first commercial car to claim to be able to do level 3 self driving. The car has a so-called Traffic Jam Pilot. When activated by the human driver, the car takes full control of all aspects of driving in slow-moving traffic at up to 60 kilometers per hour. The function works only on highways with a physical barrier separating oncoming traffic.

Level 4 (”mind off”):
As level 3, but no driver attention is ever required for safety, i.e. the driver may safely go to sleep or leave the driver's seat. Self driving is supported only in limited areas (geofenced) or under special circumstances, like traffic jams. Outside of these areas or circumstances, the vehicle must be able to safely abort the trip, i.e. park the car, if the driver does not retake control.

Level 5 (”steering wheel optional”):
No human intervention is required. An example would be a robotic taxi.

Just nu börjar ett program om det här på SVT 2.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse wrote:
Just nu börjar ett program om det här på SVT 2.

Just den bilen i reportaget, hur tycker ni den fungerade? (rynkar på näsan)
Har sett autonoma Audis som utklassar racerförare runt en bana, Teslas som åker och parkerar själv och kör själv. Men bilen i reportaget verkade inte ha alla hästarna under huven:)

Framgick det hur nytt reportaget var?
Det sades ju att det sker enormt snabba framsteg kontinuerligt, det var ju enorma penningsumma som satsades!
Men det är ju både bra och skrämmande framtidsutsikter som väntar, när de självlärande AI-klumparna kanske blir alltför lärda!
Vad ska de med irrationellt tänkande, moraliska eller omoraliska, människor till?

Programmet finns en månad på SVT Play.
Jag rekommenderar de som inte såg det att göra det och tänka efter!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

@Styrman
Dom pratade lite om det i programet, en stor del handlar ju om säkerhet, motverkar olyckor osv då statistiken berättar att vi kanske inte är så bra bilförare.
Sen så kan man ju fråga sig vad som syftet är med väldigt många saker, men jag skulle tippa på ekonomiska syften, bekvämlighet, krav på att vi använder vår tid mer effektivt och även förvaring av bilen när den inte används är några av anledingarna.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Hur ska man få en initierad uppdatering av världsläget om en taxi saknar förare?
Inslagen från Force India hade gamla färger på saker så det var nog inte purfärskt.

Styrman, många av de frågor du ställer ger man ju svar på i programmet.
Den främsta fördelen gäller säkerhet, om vi enbart har autonoma bilar behövs inga trafikljus, inga parkeringsplatser framför bostäderna, bilen kör ju fram till dörren när man kallar på den, bilarna blir väldigt lätta, de kan bestå av ett lätt plastskal.
De blir energieffektiva, eftersom ingen tung säkerhetsutrustning behövs för att minska skador vid kollisioner, det blir ju inte några. Inga höga effekter behövs eftersom bilarna är optimerade att köra efter de hastighetsgränser som gäller och därför kan batterivikten reduceras avsevärt.
När det gäller kostnader är det nog inte så farligt vid massproduktion, elektronik är billig.

Allt det här skulle ju vara alldeles utmärkt, men det kräver ju att alla bilar störningsfritt kan kommunicera och att inga konventionella finns i trafik.
Sedan har vi ju en sak man inte vet något om, vad händer om CPUn med sin AI plötsligt får spel och börjar rejsa med något annat fordon, precis som vissa figurer idag som känner sig orättfärdigt omkörda i trafiken.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Att äga en autonom bil är för mig helt uteslutet (i alla fall de man inte kan köra själv)
Men att kunna "kalla" på en autonom bil, betala en summa och åka dit man vill (som förarlös taxi) skulle vara ok.

Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Idag köper vi bilar för hundratusentals kronor som sedan möjligen används en timme per dag. Resorna som görs blir därför onödigt dyra, dessutom innebär de en negativ påverkan på tredje part (olyckor, utsläpp och slitage etc) och de kräver avsevärda satsningar på både apparatur som infrastruktur. Totalt bygger vi vägar och transporterar varor och oss själva för hundratals miljarder varje år (bara i Sverige)

Med autonom teknik kommer detta kunna ändras. Vi kommer kunna använda apparatur och infrastruktur mer rationellt - och kostnaderna för resorna kan sjunka avsevärt. Därtill kan olyckor och onödiga avgaskoncentrationer optimeras på en rationell nivå.

Den autonoma tekniken är därför mycket intressant och innebär egentligen en strukturomvandling. Hur den kommer att se ut återstår att se.

MVH AL

Ett slagträ med boll kostar totalt 1 dollar och 10 cent. Slagträt kostar 1 dollar mer än bollen. Hur mycket kostar bollen?

Och framförallt det faktum att de flesta då faktiskt kan skippa bilen. Det kommer öppna upp för bilpooler av enorma mått.
Tittar jag här ut genom fönstret finns det ett antal bilar hos mina grannar där en mycket stor del körs väldigt sällan.
Du pratar om taxi, men skall jag betala hutlösa summor för att en taxi skall ta sig från tjotaheiti till mig för att släppa av mig vid affären och sedan skall jag beställa en till taxi som tar mig hem igen (ty att den väntar en timme är dyyyrt).
I stället beställer du en bil som rullar in lagom tills det är dags. Bilen hyr du sedan till en rimlig timpenning (avsevärt lägre än taxin eftersom det inte finns någon förare och dessutom kan dessa bilar nyttjas mer effektivt). Du handlar och gör dina ärenden och när du är klar lämnar du bilen och den åker vidare till nästa. Eller så hyr du den längre tid och har till semestern, eller så kommer bilen som bilpoolar folk till jobbet och man kan samåka, eller så bara har du helt enkelt bilen i ett garage i underjorden, som är automatiserat och därmed platseffektivt, och när det är dags kommer den åandes till dig för att plocka upp dig.

Ditt bussexempel är ju jättebra. Om det finns en buss.
Kollektivtrafik är ett sätt att ta dig från en plats du inte är på, till en plats du inte skall till, på en tid som inte passar.
Det stämmer väldigt bra för många. Skulle jag åka kollektivt till jobbet tar det mig uppåt ett par timmar, enkel väg, om det ens går den tiden jag skall vara där. Med bil: 25 minuter dörr till dörr.
Att det sedan också vore fantastiskt att slippa köra vore ju underbart. Ta en liten slummerstund under färden så man orkar med. Otroligt skönt! Och medan jag jobbar eller är ledig så åker bilen själv till service.

Hackenbush wrote:
Att äga en autonom bil är för mig helt uteslutet (i alla fall de man inte kan köra själv)
Men att kunna "kalla" på en autonom bil, betala en summa och åka dit man vill (som förarlös taxi) skulle vara ok.

Förr eller senare har du inget val =)

Problemet som jag ser det är att om man skall beställa autonom bil från bilpool så kan det bli problem för de som vill ha bil oftast vill ha det under samma tid som vid pendling till jobb och då räcker kanske inte bilarna till, resten av tiden står de flesta bilar på poolen också stilla.
Xant...jag kommer aldrig att drabbas av att endast kunna köpa autonom bil, jag är för gammal för det.

Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

FXX wrote:
saabnisse wrote:Just nu börjar ett program om det här på SVT 2.
Just den bilen i reportaget, hur tycker ni den fungerade? (rynkar på näsan)
Har sett autonoma Audis som utklassar racerförare runt en bana, Teslas som åker och parkerar själv och kör själv. Men bilen i reportaget verkade inte ha alla hästarna under huven:)

Dina racerbilar är anpassade för att klara en sak: Att köra fort som fan runt en känd bana i bra väderlek.
Teslan som pakerar själv likaså, det är kända förutsättningar och att köra själv... tja... det finns oräkneliga scenarion som inte den klarar av.
Det de som verkligen försöker göra självkörande bilar gör är att försöka få bilen att klara ALLT. Det är det som är svårt. Inte att klara vissa delmoment under förutsägbara förutsättningar.
Du skall klara av alla upptänkliga väderfenomen (dimma, hagel, underkylt, regn, ösregn, vatten på vägen så den inte syns, snö överallt, snöyra, snöfall, dis, iskristaller, motljus, medljus, sidljus, inget ljus, bländande reflektioner, ...) och du skall klara alla situationer som vägarbete, dåligt skyltade vägarbeten, delvis översnöade skyltar (ta som exempel en delvis översnöad skylt som fadern min råkade på för nyssens - det var en 30-skylt (kunde en människa se och anta) men bilen ansåg att det var 110...), rödljus, trasiga rödljus, omålade vägmarkeringar, dåliga vägmarkeringar, felaktiga vägmarkeringar, folk som springer ut på vägen, cyklar, barnvagnar, pulkor, barn, vuxna, gamla, rollatorer, rullstolar, hästar, hundar, får, getter, kossor, älgar, vildsvin, örnar, nedfallna träd, nedrivna ledningar, grenar, stenbumlingar, jordhögar, grushögar, plankbitar, rivningsmassor, stora potthål, stillastående bilar, rullande bilar, bilar från alla håll, uppochnedvända bilar, kraschade mosade bilar, hänvisningar från personer, räddningsfordon, poliser, ....
Du måste klara ALLT som kommer i din väg.
DÅ blir det genast en aningens mer knöligt.

Ta som exempel i går: Ett gefla snöande. Jag kommer fram till där de stängt av vägen på grund av grävarbeten (hade glömt det). Att svänga tillbaka till avfarten och köra på motorvägen igen är inte ett alternativ då det bara finns påfart åt fel håll. Det skulle finnas en omledning att köra, men där stod två arbetsbilar med gula saftblandare på tvärsan (med något uttråkade människor inuti). Man ser knappt vägen heller på grund av all snö och yra.
Hur skulle en självkörande bil ha klarat att ta beslut här? Hur skulle den veta vad som gäller? Och så vidare...

Hackenbush wrote:
Problemet som jag ser det är att om man skall beställa autonom bil från bilpool så kan det bli problem för de som vill ha bil oftast vill ha det under samma tid som vid pendling till jobb och då räcker kanske inte bilarna till, resten av tiden står de flesta bilar på poolen också stilla.
Xant...jag kommer aldrig att drabbas av att endast kunna köpa autonom bil, jag är för gammal för det.

Det behöver inte vara så. Se som sagt alla här som har bil men åker kommunalt till jobbet. Men sedan tar de bilen till affären eller, ja, vissa bilar rör sig inte på en vecka eller två. Tänk på att när du jobbar så behöver du inte bilen under dagen så då kan den göra annat, plus leverera tjänster och paket e.t.c. Vi måste helt enkelt bara tänka om och utgå från vad folk faktiskt behöver ha bilen till och inte vad man har den till i dag bara för att inga alternativ finns.

Säg inte det. Man kommer på sätt att förlänga livet också så snart finns en "Fördröjd död 2.0" att ladda ner. =)

Det är sant att bilar står still länge om dagarna och då kan man ju undra över att så många köper en stor tung suv som de mest sitter ensam i för att pendla till jobbet och sedan står den still på parkeringen. Om alla köpte en mindre sedan med lägre förbrukning och utsläpp så skulle det gynna klimatet.

"Säg inte det. Man kommer på sätt att förlänga livet också så snart finns en "Fördröjd död 2.0" att ladda ner. =)"
Den var bra +1

Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Styrman_jansson wrote:
Men vad är syftet? Vad är det vi ska ersätta med autonom körning?

Att vi är lata så klart. Vi vill att någon annan kör medans vi petar oss i naveln.

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Hackenbush wrote:
Xant...jag kommer aldrig att drabbas av att endast kunna köpa autonom bil, jag är för gammal för det.

Ser fram emot att få den sista resan i ett autonomt fordon. ;-)

6.15

pinjong wrote:
Ser fram emot att få den sista resan i ett autonomt fordon. ;-)

Den risken finns ju men då bryr man sig inte :-)

Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Men jag är lite kluven inför autonoma bilar som jag skrivit tidigare.
Vad händer om CPUn får spel under en snökanon som haft de senaste dagarna och ger upp och sticker till värmen i södra Spanien?
Man sitter inlåst och kan inte göra nånting!
Som väl är :-)

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Autonoma bilar på lvl 5 skulle ju helt klart kunna revolutionera sättet vi transporterar oss på. Dock, vad man sett av tekniken ännu inger inte direkt hopp om att vi kommer dit inom någon snar framtid. Tror det är helt annan infrastruktur som måste till för att uppnå lvl 5 än lvl 3 som kan lösas hyfsat med radar/sensorer på bilen. Som sagt ovan så måste ju en lvl 5 klara av alla upptänkliga situationer, hitta överallt etc, om inte måste man ju iaf ha backup i form av annan bil eller körmöjligheter i bilen (men då är det ju inte lvl 5 längre). Även om tekniken kommer och blir om inte perfekt så iaf mogen, så dröjer det säkert 20 år efter det innan den är helt implementerad i samhället. Dvs, jag tror knappt att någon som jobbar idag kommer beställa autonom taxi för att åka till jobbet.

Men om man leker med tanken på att det finns. Om man ändå använder bilen varje dag så kanske det fortsatt är bäst/billigast att ha en egen "transportkapsel", men där du inte behöver köra själv. Lite svårt att sia långt in i framtiden såklart, men jag tror många kommer ha en "manuell" bil för sysslor som inte bara innebär persontransport. Dra släp/båt t.ex.? Även för att garantera tillgänglighet kan det ju vara vettigt med en egen. Men kan nog också bli väldigt trångt på vägarna om det skulle bli så billigt att det konkurrerar ut kollektivtrafiken.

Nivå 4 tror jag kommer komma relativt snabbt.
Volvo har sagt att de skippar nivå 3 och går på 4 i stället och där är Göteborgsförsöket en mycket lovande början.
Relativt snabbt är alltså eventuellt inom en femårsperiod.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.