Autobroms på Golf 7

43 inlägg 0 nya
Autobroms på Golf 7

Jag försöker tolka världens sämsta instruktionsbok men jag blir inte klok på hur autobromsen fungerar i Golf 7. Det är sidhänvisningar hit och dit och procentsatser och hastigheter om vartannat.
Är det nån som har koll?

Den håller bromsen nedtryckt när du stannar vid ett rödljus tex och släpper automatisk vid dragläget. Den drar åt handbromsen när du stänger av bilen eller öppnar dörren och släpper aven då vid dragläget. Fungerar hur bra som helst.

Du tänker på Auto hold, den använder jag inte. Jag menar autobromsen, den som gör att bilen bromsar automatiskt. Front assist tror jag den heter.

FXX - den slår till i absolut sista sekunden så den lär du knappast märka av vid normal körning. Har du däremot den adaptiva farthållaren igång så kan du märka att den bromsar in om t ex bilen före skall svänga höger och går ut till höger även om den gått ut så långt så din bil får plats - men ett väldigt lätt tryck på gaspedalen kopplar bort den påbörjade inbromsningen. Låter struligare än det är...:)
F ö använder jag liksom Apex Autohold - fungerar som sagt hur bra som helst och väldigt bekvämt.

Tror att det inte stog så mycket i min bok utom att den förvarnar med ljud och stor röd symbol innan bilen tvärnitar.
Avdtåndet ökas naturligtvis med farten.
Har fått några enstska larm vid motorvägskörning och filbyten.

En gång har bilen tvärnitat vid backning.
Dotter tryckte av backsensor för en bra låt på radion utan att jag tänkte på det.

Jag sprang ut helt övertygad om att nu small det, det var fyra centimeter mellan kofångarna.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Tvärnit vid backning via autobroms ? Det låter inte så sannolikt eftersom din bil väl antagligen bara har radarsensor framtill....

Pi wrote:
Tvärnit vid backning via autobroms ? Det låter inte så sannolikt eftersom din bil väl antagligen bara har radarsensor framtill....

Nä men innom auto broms termen ingår många funktioner och tror även parkerings seniorerna fram liksom bak är inblandad i lägsta farten.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Då måste det snarare vara nån funktion inom P-sensorfunktionen som slår till och inget som kan härledas till den egentliga autobroms-funktionen.

Men hur fungerar den i olika hastigheter? Jag får inte grepp om den alltid är aktiverad. Finns ju nått city emergency som bara bromsar upp till 30 km/h, är det olika system eller vad är skillnaden?

När jag läser instruktionsboken så står det så luddigt. Att bilen bromsas med 30% i den o den situationen och hänvisning till nån annan sida osv.

Beträffande det som Mso skrev så använder sig väl bilen av sensorerna runt bilen i trafiken också. Hustrun sa att det kom upp nån varning i displayen och att det pep till när nån låg och slickade bakluckan bakom vid ett tillfälle.

FXX. När nån kommer extremt nära i kön blir det en varning.
Men allt fungerar hela tiden tills du får en varning, tex nerisad front viket hänt.
I det stora hela fungerar det perfekt.
Tänk på ett cyckelställ eller en släp utan ansluten kontakt kommer att bli en tvärnit om du inte avaktiverar systemet på knappen innan backning.
Det blev en rädd aha första gången.

Autobroms på Golf 7

Autobroms på Golf 7

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jag har suttit och läst i nån timme nu. Som jag fattat det så är front assist aktiv upp till 210km/h och arbetar i olika steg. När den upptäcker ett farligt rörligt hinder framför så informerar den, varnar med signal, bromsar kort för att varna och till sist bromsar av sig själv.

City emergency är samma sak fast skiljer sig på så sätt att den lägger full broms utan att varna. Aktiv upp till 30 km/h och bromsar även för stillastående hinder, typ en bilkö.
Har jag fattat det rätt?

FXX wrote:
Du tänker på Auto hold, den använder jag inte. Jag menar autobromsen, den som gör att bilen bromsar automatiskt. Front assist tror jag den heter.

https://youtu.be/Vthgb2BFrpY

Ibland undrar jag varför man krånglar till det så mycket.
Ta Volvo, där står inte röriga instruktioner hit och dit. Det står att systemet har begränsningar och bara är ett stöd och att det fungerar från hastighet låg till hög (minns inte exakt men typ 4 km/h till the över 200). Och så bara finns det där... Man skall inte behöva veta. Lika lite som du behöver veta hur esp, servobromsar, servostyrning etc fungerar i detalj.

FXX wrote:
Jag har suttit och läst i nån timme nu. Som jag fattat det så är front assist aktiv upp till 210km/h och arbetar i olika steg. När den upptäcker ett farligt rörligt hinder framför så informerar den, varnar med signal, bromsar kort för att varna och till sist bromsar av sig själv.
City emergency är samma sak fast skiljer sig på så sätt att den lägger full broms utan att varna. Aktiv upp till 30 km/h och bromsar även för stillastående hinder, typ en bilkö.
Har jag fattat det rätt?

Jag tror du fattat helt rätt.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

X - det gäller nog Golf också även om det kan skilja i detaljer hur systemen fungerar. Alltså - det är ett stöd som i grunden går in i allra sista stund för att försöka rädda situationen - om det går. Mera tror jag inte man behöver veta.

mso 1000 wrote:
Tror att det inte stog så mycket i min bok utom att den förvarnar med ljud och stor röd symbol innan bilen tvärnitar.
Avdtåndet ökas naturligtvis med farten.
Har fått några enstska larm vid motorvägskörning och filbyten.
En gång har bilen tvärnitat vid backning.
Dotter tryckte av backsensor för en bra låt på radion utan att jag tänkte på det.
Jag sprang ut helt övertygad om att nu small det, det var fyra centimeter mellan kofångarna.

Nu måste du väl ändå ha drömt?
Autobroms vid backning har väl ändå inte Skodan.

Eller inte, jag får säga att jag hade fel, Skoda har det systemet, har missat det.
Klart superbilen skulle ha det också...

The 2017 Octavia also supports a system called Maneuver Assist, which will automatically activate the brakes if it detects there’s an obstacle behind the car while reversing.

Skoda har det ja, men jag vet inte från vilken årsmodell.

Japp skoda/golf har det.
Fungerar perfekt, både bakom och framför bilen. Den stannar på fläcken. Upptill vilken hastighet är jag osäker på. Skulle tror 20-30km/h.

Fotgängarvarningen kan minska risken för olyckor med korsande fotgängare
eller mildra konsekvenserna av en olycka.
Systemet varnar för en förestående kollision, förbereder fordonet för en nöd-
bromsning, hjälper till vid bromsning eller genomför en automatisk bromsning.
Nödbromsning vid låg hastighet
Vid risk för kollision med en hastighet på ca 5–30 km/h aktiverar systemet en
automatiskt inbromsning.
Vid en automatisk inbromsning visas kontrollampan på displayen.  » bild 287
på sidan 237.
Förvarning och automatisk bromsning
Om systemet känner av risken för kollision vid en körhastighet på mellan
30 km/h och 65 km/h, visas kontrollampan  » bild 287 på sidan 237 på dis-
playen och en ljudsignal avges.
När en förvarning visas ska du bromsa in eller försöka undvika hindret!
Om föraren inte reagerar på förvarningen, börjar systemet automatiskt att
bromsa in fordonet.

Detta har slått in för mig bak och fram.
Första gången bak. Barnen ville se varandra i backkameran. Fram i skogen är en kvist blåste in framför.

Det är lite väl hysteriskt på Skodan då det reagerar på asfaltsblommor på parkeringsplatser.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.