Är alla dessa elektroniska ”säkerhets” attiraljer nödvändiga ?

91 inlägg 0 nya
Är alla dessa elektroniska ”säkerhets” attiraljer nödvändiga ?

Funderar lite på detta med alla bokstavskombinationer på moderna bilar.
Håller inte koll på vad alla betyder.
Adaptiva farthållare, körfältsassist, trötthetsvarnare mm.
Behövs detta och gör det framförandet av bilen säkrare? Eller är det bara ett försäljningsargument.
När jag senast bytte bil så bytte jag får en med en massa grunkor som styrde åt mig, plingade och lyste i backspegel om nån var vid sidan av mig, tvärbromsade om nån kom bakom när jag ämnade backa, saktade in om någon sänkte farten framför mig nör jag körde på farthållaren mm.
Saknar faktiskt inget av detta, snarare att jag nu åter kör bilen och är mer närvarande då jag själv måste ha koll på vad som sker runt bilen.
Enda som jag skulle vilja ha är adaptiva lysen, men resten av dessa attiraljer vete tusan om dom tillförde något.
Backkamera som diskuterats i annan tråd tycker jag är bra, men övriga saker?? Är fortfarande förmögen att hålla koll vad som sker i filer vid sidan om mig och kan vrida på nacken så jag ser om nån år i döda vinkeln.
Styra bilen så den håller sig i körfältet är ju en basal förmåga så det behöver jag inte hjälp med.
Sen så gillar jag att köra bil, även på långa turer.
Vad tycker ni?

På din fråga, så svarar jag ja -- i de flesta fall.

Jag skulle inte idag köpa en bil utan AEB - naturligtvis. Där är vi nog ganska ense, bortsett från svag.. klarsynt.

Vad gäller adaptiv farthållare, körfältsassistent och trötthetsvarnare - så väljer jag bort dessa på egna preferenser. Sannolikt har de mycket lite med säkerhet att göra i dagliga trafiken. Möjligen trötthetsvarnare med ögondetektion undantaget.

Vad jag absolut inte skulle välja bort är varning för korsande trafik vid backning, backkamera, urstigningsvarning, filbytesvarning och några andra jag inte kommer på just nu.

Filbytesvarningen har f.ö. räddat mig två gånger de senaste åren: en gång var det en Merca W123 som körde om mig i mörkret på motorvägen - precis när jag skulle köra om bilen framför. Mercan var helt mörklagd. Andra gången var med skitiga backspeglar och solen lååååågt stående bakifrån.

Med den kommande Mercan som ska beställas, så blir det fler räddande funktioner - vilket jag är oerhört tacksam för.

Om man störs av dessa "säkerhetsvarningar", dvs om det plingar titt som tätt så kanske dom är motiverade? Låter som en lite vårdslös förare I mina öron. Och vad jag förstått kan man stänga av det mesta? Men vad vet jag, har inget av dessa system I våra bilar fn men kommer helt säkert att finnas I nästa.

Frågande inte om man störs, men är det nödvändigt. Minskar antalet olyckor och tillbud i trafiken tack vare dessa?
Man kan fundera, allvarliga och dödliga olyckor har ökat senaste åren och 2019 har börjat allt annat än positivt.
Med alla nya ”säkra” 2+1 vägar och hastighetskameror i Nollvisionens anda, krock säkrare bilar med många stjärnor i Euro NCAP, säkerhetshöjande finesser i bilarn, förbud att hålla i mobiltelefon när du kör bil, så borde olyckstalen minska. Men icke, det går åt andra hållet.
Litar vi för mycket på att bilen själv skall lösa alla situationer i trafiken och varna om någon ”farlig” situation uppkommer?
AEB är självklart jättebra, men leder det till att folk litar blint på systemet och ligger än närmare framförvarande. Men det är ingen garanti att du hinner stanna innan du brakar in i framförvarande eller stillastående fordon, men det skall mildra smällen.
Visst systemen är säkert bra, men vart går gränsen?

Jag har dessa system på min bil och jag måste säga att det är ju någonting man alldrig tänker på eller någonsin reflekterar över vid körning.
Dom bara finns där.

Eftersom jag till 90% kör med adaptiva farthållaren så vet jag att den har besparat mig några eventuella fortkörningsböter samt att jag alltid håller jämn fart och rätt avstånd till framförvarande bil till skillnad från väldigt väldigt många.

Auto broms framåt har ett par ggr förlarmat, samma funktion vid backning har faktiskt tvärnitat 2ggr på 6000 mil.

Det enda jag saknar är blind spot/filbytesvarning som jag tyvärr var dumsnål och inte klickade i.

Jag kan också säga att många bilars light varianter som inte är aktiva utan bara låter som ett flipperspel i varje kurva elller när du är 4dm från kanten är bara irriterande och som folk avaktiverar.
Det skall vara aktiva system.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

T.ex. ABS är inget jag tänker på när jag kör bil, bra att det finns men har mest nytta av det vid mycket halt väglag. ESP är jag betydligt mera medveten om och "testar" ibland när jag utan risk kan kontrollerat (försöka) provocera fram en sladd vilket inte är det lättaste ens med min 13 år gamla bil. Men jag kan inte säga att nåt av dessa skulle ha räddat mig från en olycka även om dom obemärkt säkert haft en viss betydelse, jag har bara varit med om en allvarligare krock I hela mitt liv och då var krockkuddarna vår räddning. I min "vilda" ungdom på 70-talet däremot hade nog säkert ABS/ESP kunnat avstyra en och annan dikeskörning...

Om man regelbundet använder den adaptiva farthållaren så ser ju den till att man håller ett rimligt avstånd till bilen framför så nog vill jag anse att den också har en säkerhetshöjande funktion - frånsett bekvämlighetsfunktionen. Sen beror ju allt till sist på den enskilde föraren och hur han nyttjar tekniken.

Finns nog inget enkelt ja eller nej-svar på detta, utan väldigt individuellt vad man föredrar. Adaptiv farthållare tycker jag är en trevlig utveckling av farthållaren. En vanlig farthållare går ju endast använda när man är rätt ensam på vägen. Ofta kommer man ikapp människor som pendlar lite i hastighet. Kör man som jag oftast på mindre vägar så kan det ibland vara svårt köra om när det är mycket trafik. Då vore en adaptiv farthållare bekvämt.

Saker som piper och falsklarmar tycker jag är störande. Som när en Volvo pep o blinkade för att varna för att det satt ett vajerräcke på den vägen... Tack för upplysningen, men det ser jag väl. Sånt får mig bara att slå av funktionen och sen glöms den lätt i det läget.

Filhållningsassistent. Nej tack. Låter som nåt för storstadsbor. Vad ska man med en sån till på landsbygden? Kör jag på en glest trafikerad krokig landsväg vill jag skära kurvorna. Varför ska bilen då hålla mig kvar i mitten av "filen"? Och ska jag skära kurvorna måste jag förmodligen blinka till vänster, resp höger i varje kurva. Skulle nog bli väldigt förvirrande för nån som ev kör bakom. :) Men bra om sånt går att stänga av.

Trötthetsvarnare låter som en bra säkerhetsdetalj, för dom som ofta kör långa sträckor. Men inget jag skulle prioritera eftersom jag sällan gör det och är aldrig trött då.

Nöjer mig med dessa exempel. Olika saker är bra för olika personer. Bra om man kan välja vilka man vill ha. Vissa tar man ju idag för givna, som ABS osv... I takt med att prylarna utvecklas och blir både billigare och bättre kommer vi säkerligen att få se mer av dessa som standard.

Bra fråga, det är nog som någon var inne på innan med, att det beror på hur man använder det. Jag skulle aldrig mer köpa en bil utan "pilot assist" eller jämförbar utrustning. Använder den så fort jag är utanför 50-område i stort sett, och den får mig som kör mycket att känna mig mer avslappnad, kommer fram piggare och jag kör mer harmoniskt. Sen Autobroms, utan tvekan riktigt säkerhetshöjande! Filbytesvarnare kanske inte lika säkerhetshöjande som en aktiv som faktiskt styr emot om bilen driftar över i mötande körfält. Passiva såna här utrustningar, nej, kanske mer störande, aktiva såna här saker, självfallet bra!

Elektroniska "säkerhets" attiraljer har jag tidigare inte tyckt vara så viktiga som jag allt eftersom de kommer tycker är mer viktiga än jag trott.
Hade kanske en lite förutfattad mening tidigare om att mycket sådant skulle ta bort en del av uppmärksamheten, men tycker nu tvärtom, att det hjälper till med att få mer uppmärksamhet på allt mer viktigt som händer i trafiken.

Behövs eller inte...
Jag vill ha adaptiv farthållare på min bil för jag tycker det ökar bekvämligheten och är avstressande och samtidigt så minskar den risken att köra in i någon OM jag skulle missa en sekund eller två.

Filassistent och allt vad det heter är väl inget jag ännu har imponerats av, dessa blir ju bättre för varje generation men min nuvarande Volvos system är kasst tycker jag.

Att den larmar om det kommer något/någon bakom när man backar ut är en bra funktion, men skulle klara mig utan det också, likväl som backsensorer och kamera, även om de är trevliga när de väl finns där i vissa situationer.

Trötthetsvarnaren har jag aldrig fått att larma på Volvon, även med 6-timmars stinter, medan kompisens Passat larmar efter typ två timmar utan att det fanns någon tendens till att han körde ouppmärksamt så dessa system ger jag inget för.

Annat som vi idag inte pratar om, som var riktiga vattendelare när det begav sig var ju ABS och ESP som ju nu alla nya bilar har, likväl som Autobroms kommer att vara standard inom kort.

Vad skulle jag vilja ha som stödsystem då? IR-kamera skulle vara bra, både för att se vilt tidigare och alla skuggfigurer i svart utan reflex i vårt samhälle. Dessa har dock blivit lite bättre eftersom deras ansikten numer syns lite vagt av ljuset från telefonskärmen... Suck

*Robban

Som ni säger tidigare att passiv filfytes varnare är skräp och ofta avaktiveras pga detta faktum.
Jag tror alla genar lite i kurvorna på landsvägen eller håller ut en dm för en cycklister och får en massa pip och pling av och till.

En aktiv fihållar/pilot/assistent korrigerar mycket millt om du vill när du är på väg över linjen.
Man kan också gena i kurvorna utan varningsljud.
Den sliter inte ratten ur näven om man säger så utan det känns lite i ratten.
Den kräver lite tillvänjning men jag tycker den är bra och man känner en mer avslappnad körning på långvägen.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

EnannanRobban, Ja, IR-kamera skulle vara jättebra och som vi ville ha nu när vi beställde ny bil, men tyvärr efter allt vad vi ville ha så blev det för mycket på toppen med 15000:- extra för den, så det fick vara denna gång..

EnannanRobban: Vilken Volvo av nuvarande generation har du testat det på? Du skriver att nuvarande filhållningssystem hos Volvo är kasst? Det får mig tvivla på att du testat det nästan......den fungerar ju hur bra som helst! Ligger stabilt och fint mellan linjerna, "studsar" inte fram och tillbaks som många av de andra gör. Jag körde häromdagen hemifrån till Göteborg, gick på E6 vid Lomma och av vid Mölndal, där mellan åkte jag på Pilot Assist hela tiden, inte en gång krånglade filhållaren till det utan låg stabilt och fint. Byter man fil vid omkörning så hittar den den nya filen snabbt och lägger sig stabilt där med. Nej det vore intressant veta på vilket sätt du tycker den är helt kass?

Sorry Henrik, du missförstod det jag skrev, det handlar om MIN nuvarande Volvo, "gamla" V60cc där filhållningssystemet inte är något att skryta om, sent och burdust.
De nya SPA-bilarnas Pilote Assist fungerar finfint!!

*Robban

Ah, tolkade det som att du skrev att nuvarande Volvos system är kasst...
Ja SPA-bilarnas Pilot Assist är ensligt mig bättre än de 3 premiumtyskarnas motsvarande system med. BMW:s nya gillade jag inte alls.

Guran wrote:
Funderar lite på detta med alla bokstavskombinationer på moderna bilar.
Håller inte koll på vad alla betyder.
Adaptiva farthållare, körfältsassist, trötthetsvarnare mm.
Behövs detta och gör det framförandet av bilen säkrare? Eller är det bara ett försäljningsargument.
När jag senast bytte bil så bytte jag får en med en massa grunkor som styrde åt mig, plingade och lyste i backspegel om nån var vid sidan av mig, tvärbromsade om nån kom bakom när jag ämnade backa, saktade in om någon sänkte farten framför mig nör jag körde på farthållaren mm.
Saknar faktiskt inget av detta, snarare att jag nu åter kör bilen och är mer närvarande då jag själv måste ha koll på vad som sker runt bilen.
Enda som jag skulle vilja ha är adaptiva lysen, men resten av dessa attiraljer vete tusan om dom tillförde något.
Backkamera som diskuterats i annan tråd tycker jag är bra, men övriga saker?? Är fortfarande förmögen att hålla koll vad som sker i filer vid sidan om mig och kan vrida på nacken så jag ser om nån år i döda vinkeln.
Styra bilen så den håller sig i körfältet är ju en basal förmåga så det behöver jag inte hjälp med.
Sen så gillar jag att köra bil, även på långa turer.
Vad tycker ni?

Klart att du tycker så Guran! Det är absolut inget att skämmas över att man tycker den senaste köpta bilen är den överlägset bästa, snålaste, smartaste, mest komfortabla och optimalaste utrustade. Det är en röd tråd på forumet, oavsätt om bilen heter MB eller Skoda:)

FXX wrote:
Guran wrote:Funderar lite på detta med alla bokstavskombinationer på moderna bilar.
Håller inte koll på vad alla betyder.
Adaptiva farthållare, körfältsassist, trötthetsvarnare mm.
Behövs detta och gör det framförandet av bilen säkrare? Eller är det bara ett försäljningsargument.
När jag senast bytte bil så bytte jag får en med en massa grunkor som styrde åt mig, plingade och lyste i backspegel om nån var vid sidan av mig, tvärbromsade om nån kom bakom när jag ämnade backa, saktade in om någon sänkte farten framför mig nör jag körde på farthållaren mm.
Saknar faktiskt inget av detta, snarare att jag nu åter kör bilen och är mer närvarande då jag själv måste ha koll på vad som sker runt bilen.
Enda som jag skulle vilja ha är adaptiva lysen, men resten av dessa attiraljer vete tusan om dom tillförde något.
Backkamera som diskuterats i annan tråd tycker jag är bra, men övriga saker?? Är fortfarande förmögen att hålla koll vad som sker i filer vid sidan om mig och kan vrida på nacken så jag ser om nån år i döda vinkeln.
Styra bilen så den håller sig i körfältet är ju en basal förmåga så det behöver jag inte hjälp med.
Sen så gillar jag att köra bil, även på långa turer.
Vad tycker ni?
Klart att du tycker så Guran! Det är absolut inget att skämmas över att man tycker den senaste köpta bilen är den överlägset bästa, snålaste, smartaste, mest komfortabla och optimalaste utrustade. Det är en röd tråd på forumet, oavsätt om bilen heter MB eller Skoda:)

Självklart är det så, finns ju inget bättre :)
Visst var adaptiva farthållaren bekväm, men ärligt så saknar jag den inte alls.
Men se tråden som en diskutionstråd med för och emot. Min nästa bil kanske har en hel massa Säkerhetsattiraljer, vem vet. Beror väl på vad det kostar. Inget jag skulle kryssa för i en tillvalslista, men är det paketerat i bilen redan så lör jag ju inte ta bort det.
Men frågan mer vad tillför det? Blir allt så mycket bättre och säkrare?

Henrik M wrote:
Ah, tolkade det som att du skrev att nuvarande Volvos system är kasst...
Ja SPA-bilarnas Pilot Assist är ensligt mig bättre än de 3 premiumtyskarnas motsvarande system med. BMW:s nya gillade jag inte alls.

Men fanns verkligen Pilot Assist på gamla V60? Det är väl Lane Assist med haptisk styrning, samma som jag har på min V40? Att bilen styr ifrån när man kommer för nära en linje. Det är väl inte riktigt samma sak som Pilot Assist? Släpper jag ratten så kommer bilen vandra mellan linjerna som om jag hade 2 promille i kroppen:)

Jag var anti mot allt detta förut, och hade säkert varit det nu också om jag inte bytt jobbställe. Nu kan jag inte tänka mig en bil utan Adaptiv farthållare när man åker landsväg, riktigt gött. Dock har jag upptäckt en svaghet. Den kopplar bort radarn när man lägger på vänsterblinkers, upptäckte jag härom dagen när jag skulle göra en vänstersväng på landsvägen, som bilen framför också skulle göra. Så istället för att bromsa när han framför började bromsa för att invänta att mötande trafik skulle passera så fortsatte Våfflan i full gallopp när jag la på vänsterblink, hur tänkte man här?

Nej på gamla V60 är det samma lite mer budget system som är på din V40. Så som den gör att vinglar helt mellan linjerna är det många som har, men det går som sagt inte alls att jämföra med ett "riktigt" filhållningssystem.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.