Adaptiv farthållare, så funkar dom.

113 inlägg 0 nya
Adaptiv farthållare, så funkar dom.

Tänkte förmedla den ringa erfarenhet av de bilar jag kört med adaptiv farthållare. Adaptiv farthållare tycker jag är Guds gåva till mänskligheten och därför är det viktigt att den fungerar som om en människa hade gasat och bromsat. Till min fasa har jag upptäckt stora kvalitetsskillnader som fått mig att skriva lite av mina erfarenheter.
Min referens är MB E-klass som jag inte kört med adaptiv funktion, men har ett handhavande med sin spak som är lika intuitivt som en blinkers. Man behöver aldrig leta var den är eller hur den fungerar. Likt en blinkers ökar man hastigheten i dess fjädrande läge och ökar i 10km steg i sekundintervall när man går över spärren.
Skulle gärna prova en S-klass som ska fungera fullt ut.

Detta grundar sig på tre bilar jag kört hittills i tjänsten.

VW Caravelle: Fungerar som en normal farthållare med avståndsinställning, reagerar mjukt i det mesta både i långsamma köer som motorväg, bromsar ned till stopp men släpper direkt då med varningssignal så man får ta över, därefter kan man återta farthållaren i 20-30 km/t. Inställningar i både per km och per 10km steg vilket jag föredrar. Knappar på ratteker med olika uppsättning beroende på om det finns adaptiv funktion eller inte.

Volvo V70: Normal farthållare med avståndsinställning, reagerar lika mjukt om inte mjukare än VW, börjar öka hastigheten när man använder vänsterblinkersen i en omkörning förutsatt att man har en högre inställd hastighet, bromsar ned till stopp och håller där, går det inte för många sekunder så följer den framförvarande annars får man dutta på gasen så den släpper. Inställningar i 5km steg vilket jag tycker är lite överkurs. Knappar på ratteker med olika uppsättning beroende på om det finns adaptiv funktion eller inte.

Renault Talisman: En farthållare som man inte kan engagera innan 50km/t och som fungerar ned till 40km/t sen släpper den WHAT?? Det är ju därunder man verkligen behöver den i olyckor på motorväg m,m. När den är engagerad så har jag märkt att den kan flukturerar upp och ned några km bakom en som jag upplevt håller jämn hastighet. Det känns som att den till och med bromsar lite, precis som en svajig LP-skiva för de som kommer ihåg. Har undrat vad de bakom tänker om mig och min körstil. Inställningar i 2km steg som blir ett väldigt duttande så man slutar med det om man ska öka 20-50km direkt utan gasar istället. Knappar på ratteker.

Jag kommer att testa ordentligt i framtiden när jag ska byta bil och inte slås av att man kan få adaptiv farthållare enbart, risken är att man kan bli besviken.

Några andra med erfarenheter om andra märken?

Med två eller fyra hjul rullar livet lättare

Ja guds gåva. ;)
Jag använder min adaptiva till typ 90% på 1,0 tsi octavian.
På 10, 20, 30, 40 vägar och alla andra hastigheter upp till 160 på motorvägen och även på vintern om det inte är tok krokigt och riktigt halkigt.

Funktionen med en kort spak under blinkers tycker jag är klockrent bra då man ändrar allt med pek,långfingret i steg om 1 eller 10 km/h utan att släppa ratten, rattgreppet behöver aldrig släppas för någon funktion med farthållaren utan allt manövreras med långfingret.
Adaptivt avstånd ändras ovanpå samma spak.
En riktigt avstressande funktion helt enkelt.
Olik karaktäristik beroende på sport/eco.
Fungerar ypperligt med dsg lådan och med filbytesfunktionen som vid tex två filer och när vänster blinkers aktiveras och man vikerut så ökas hastigheten och dsg växlar ner och man kommer snabbt förbi.
Går att använda till noll i kö körning men för egen del avaktiverar jag ofta då det är stop end go var femte meter då jag kör jämnare då blicken är fem sju bilar bort.

Men igen en sjukt bra avstressande funktion som räddat mitt körkort ett par gånger.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Min adaptiva på Golfen lär väl fungerar säkert på samma sätt som den i Octavian med undantag för att knapparna sitter i vänster ratteker och även den hanterar man givetvis utan att släppa ratten. Sen finns det ju olika program som gör den mer eller mindre "mjuk" i funktionen. Med automatlåda så fungerar den (kopplar inte ur) ända ner till stopp om bilen framför stannar - med manuell låda är det ju inte riktigt på det sättet. Går att låsa hastigheten ner till 30 km/t vilket jag tycker är ett krav oavsett om farthållaren är adaptiv eller inte. Vill minnas att även min "släpper" bromsfunktionen om man blinkar och påbörjar en omkörning av ett fordon som kör långsammare än den hastighet man har inställd.
Ja, denna typ av farthållare är nåt jag skulle ha svårt att vara utan den dag det är dags att byta bil. Den är lite beroendeframkallande, tyvärr....

V90: Som V70 ungefär. Om den stannat för länge och gått ur funkar resumeknappen och den gasar på själv. Blinkar du och det går långsammare i filen du skall till saktar den in direkt vid blink. Och till snabbare fil gasar den på. Kan aktiveras från 30 och med följande mål från 0. Radar i rutan så opåverkad av snöslusch och isbildning. Vid manuell låda tror jag den bryter under 30, men lite osäker. Steg två aktiverar dessutom pilot assist så bilen även rattar själv, från 0 till...150? Eller är det mer?
Blivit mjukare och smartare i och med mjukvaruuppgraderingar.

X, Det kan jag ha missat att resumeknappen kör igång igen, för när jag tryckte på gasen och det fick jag göra försiktigt för att det inte skulle bli ett ryck.

Med två eller fyra hjul rullar livet lättare

På V70 och V60 går det att återaktivera start på resumeknappen.
Det blir en lugnare körning tycker jag. Min kompis gillar den inte på hans BMW, han tycker att den är för sävlig... Eller kan det vara att han är för hetsig själv?

*Robban

I normala köer så kör jag ofta utan, men i snigelköer som vid olyckor eller bara den förhatliga storstadstrafiken såg kör jag gärna med. Där orkar jag inte framförhålla och bilen får gärna styra själv också.

PÅ MIN CHR BRUGER JEG DEN MEGET , DEJLIGT I KØKØRSEL . JA ALLE STEDER OVER 35. RIGTIG FIN.. OG PÅ MOTORVEJ FANTASTISK..

Vid vilken lägsta fart kan man låsa den adaptiva farthållaren i C-HR ? 30 km/t är ett krav för mitt vidkommande men tidigare farthållare ifrån Toyota har bara klarat 40--42 km/t som lägsta hastighet.

Pi: C-HR verkar ha kökörningsassistent ner till 0 km/h av något slag enligt instruktionsboken. Notera att jag inte provat själv så jag kan inte gå i god för det.

Power to the people

Adaptiv farthållare, så funkar dom.

På min Hyundai IONIQ Electric så behövs 3 knappar och en vippa (+/-) för att reglera den adaptiva farthållaren som går ner till 0 km/h, och har möjlighet att kököra med filhållningsassistans.
Ingreppet är oftast lent, men inte alltid om det "dyker" in en bil alldeles för tätt framför, men kör man man 2 av 4 "pluttar" i avstånd reagerar den OK. Ökar upp hastigheten när man blinkar ut för att köra om etc. En tryckning på +/- reglerar i steg om 1 km/h, håller man in reglerar den upp till närmsta 10-tal km/h. Lägsta inställbara hastighet är 30 km/h utan fordon framför.
Den sköter sig bra och är lättmanövrerad, inte så mycket att klaga på egentligen.

Power to the people

Grosser - det var nog inte det jag frågade efter utan vilken lägsta hastighet man kan låsa farthållaren på.

Pi wrote:
Grosser - det var nog inte det jag frågade efter utan vilken lägsta hastighet man kan låsa farthållaren på.

Enbart farthållare med låst är (över cirka 40 km/tim) står instruktionsbok från Toyota C-HR!

Använda förarstödssystemen
■Aktiv farthållare med radar från 0 km/tim kan ställas in när
●Växelspaken är i D.
●Bilens hastighet överskrider cirka 50 km/tim.
Om ett framförvarande fordon känns av kan den aktiva farthållaren från
0 km/tim dock ställas in även om fordonets hastighet är cirka 50 km/tim,
eller lägre.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

OK GF - samma som för t ex nuvarande Auris då - med konventionell farthållare. Dåligt - med tanke på alla 30-sträckor som finns numera så vill man ju kunna köra på farthållaren också där.

Pi wrote:
OK GF - samma som för t ex nuvarande Auris då - med konventionell farthållare. Dåligt - med tanke på alla 30-sträckor som finns numera så vill man ju kunna köra på farthållaren också där.

Japp, det verkar inte bättre än så.. att Toyota aldrig lär sig.

Power to the people

Märkligt. Knappast raketvetenskap att på en modern bil programmera från 30. Jag kunde, ej adaptiv dock, köra farthållare från 30 på min Mazda 6 -10, med manuell låda.

Fast flera japaner har just 40--42 km/t som nedre gräns för farthållaren märkligt nog.

Xanthopteryx wrote:
Märkligt. Knappast raketvetenskap att på en modern bil programmera från 30. Jag kunde, ej adaptiv dock, köra farthållare från 30 på min Mazda 6 -10, med manuell låda.

Ja, det ser jag på Mazda instruktionsbok finns från 30 km/h med adaptiv och från 25 km/h med fast farthållare.
Toyota från 50 km/h med adaptiv och från 40 km/h med fast farthållare märkligt nog.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Älskar den på sambons xc70. Klart minus att min egen BMW inte har en.

Jag har senaste helgen kört några gånger Länna,globen, essingeleden, Arlanda och retur i olika dagstider och adaptiva farthållaren är verkligen guld värd.

Eftersom den hela tiden ligger standbyläge även vid daglig start så avaktiverar/aktiveras den med ett långfinger tryck på spaken vilket jag tycker är bra.
När det tjockar ihop sig i fyra filer kan jag välja att avaktivera den stundtals då det är fyra stop på 45 meter och med en långfinger dutt aktivera den när det flyter på i 23 snitt och högre.

Den fungerar bra även vid konstant stop/go men emellanåt när folk tok rycker och stoppar om vart annat var tionde sekund i 5km/h är det ibland skönt att avaktivera den temporärt och då är långfinger knappen bra för det.
Dom egna ögonen och bedömningen är trots allt ganska förfinade och kan ibland ta bort en stop sekvens.

Nä Fytusan vad bra det är med adaptiv farthållare.
Nu 64 mil och farthållaren växelvis på mellan 110-140 och i princip inte rört gaspedalen på 6 timmar utan bara temporärt med långfingret ändrat hastighet.

Den som inte fattar bör låna en demo bil och köra 5-10 mil i varierande trafik.

Och att beakta knappfunktionerna som kan vara katastrofalt dåliga på vissa bilar.
Det handlar kanske inte om rattknapp eller spak på höger/vänster sida utan utformningen.
Vissa bilar går tummen ur led vid aktivt användande.
Och våran firma Ford är lite åt det hållet så jag inser varför många inte använder farthållaren eller hellre vrider på radiovolymen på panelen.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000 wrote:
Jag har senaste helgen kört några gånger Länna,globen, essingeleden, Arlanda och retur i olika dagstider och adaptiva farthållaren är verkligen guld värd.
Eftersom den hela tiden ligger standbyläge även vid daglig start så avaktiverar/aktiveras den med ett långfinger tryck på spaken vilket jag tycker är bra.
När det tjockar ihop sig i fyra filer kan jag välja att avaktivera den stundtals då det är fyra stop på 45 meter och med en långfinger dutt aktivera den när det flyter på i 23 snitt och högre.
Den fungerar bra även vid konstant stop/go men emellanåt när folk tok rycker och stoppar om vart annat var tionde sekund i 5km/h är det ibland skönt att avaktivera den temporärt och då är långfinger knappen bra för det.
Dom egna ögonen och bedömningen är trots allt ganska förfinade och kan ibland ta bort en stop sekvens.
Nä Fytusan vad bra det är med adaptiv farthållare.
Nu 64 mil och farthållaren växelvis på mellan 110-140 och i princip inte rört gaspedalen på 6 timmar utan bara temporärt med långfingret ändrat hastighet.
Den som inte fattar bör låna en demo bil och köra 5-10 mil i varierande trafik.
Och att beakta knappfunktionerna som kan vara katastrofalt dåliga på vissa bilar.
Det handlar kanske inte om rattknapp eller spak på höger/vänster sida utan utformningen.
Vissa bilar går tummen ur led vid aktivt användande.
Och våran firma Ford är lite åt det hållet så jag inser varför många inte använder farthållaren eller hellre vrider på radiovolymen på panelen.

Kanske problemet är för kort tumme?

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.