Vi Bilägares forum

Rostkydds garantin, om man rostskydda nya bilen?

Rostkydds garantin, om man rostskydda nya bilen?

Har köpt ny Citroen C5 med Euro 6 motor, med leverans om 2 veckor (har väntat redan 12 veckor). Vill de ha extra rostskydds behandlingen för bilen när den anländer till Sverige . Vi har ju salt, mm på vägarna på vintern. Det visade sig att det inte var så enkelt att extra rostskydda sin nya bil från början. Vi får har extra rostskydds behandlingen till bilen, om vi av säger 12års rostskydds garantin. Observera att rostskyddets görs av auktoriserade Citroen försäljaren och utförs före av lämnandet av nya bilen. Förklarningen från försäljaren är att Citroen fabriken anser att deras produkt är redan från början klara att motstå rost och allt utöver vad fabriken har gjort får nya ägaren tar på sig form avsägelsen av 12 års rostskydds garantin. Vad av ser ni om detta sättet att komma undan tillverkar ansvar och att hela begreppet 12 års rostskydds garantin är VAD ?

Uppdaterat: 2015-09-16 15:04

Kommentarer

Varför ska man ta på sig garanti om nån annan är och kladdar...

Uppdaterat: 2015-08-16 16:30

Övergår inte garantiansvaret då till den rostskyddsfirma/kedja som gjort det kompletterande rostskyddet ?

Uppdaterat: 2015-08-16 19:05

Om det är nån som har det som försäljningsargument, är nog inget som regleras i kkl....

Uppdaterat: 2015-08-16 20:44

Nä - givetvis inte reglerat i KKL men jag vill minnas att jag sett exempel på det från nån/några av de stora rostskyddskedjorna. Men har inget exempel - det är bara en minnesbild...

Uppdaterat: 2015-08-16 21:13

Jag skulle låta ett seriöst företag utföra en rostskyddsbehandling oavsett om den 12-åriga rostskyddsgarantin skulle upphöra, den garantin brukar ändå inte vara värd något.

Uppdaterat: 2015-08-17 09:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Även om garantin är dålig tar man ibland ansvar genom goodwill. Risken är att den viljan minskar om man avsagt sig tillverkarens rostskyddsgaranti.

Sen är väl rost inget stort problem på moderna bilar, skulle säga att det är pengar i sjön på en bruksbil som man tänkt äga max 10-15 år.

Uppdaterat: 2015-08-17 09:28
muskorv skrev:

Även om garantin är dålig tar man ibland ansvar genom goodwill. Risken är att den viljan minskar om man avsagt sig tillverkarens rostskyddsgaranti.
Sen är väl rost inget stort problem på moderna bilar, skulle säga att det är pengar i sjön på en bruksbil som man tänkt äga max 10-15 år.

Det kan nog vara riktigt och en dåligt utförd rostskyddsbehandling kan vara sämre än ingen alls.
Men kostar man på behandlingen och låter en seriös firma göra den och sedan besiktigar och kompletterar efter ett antal år kan man vara ganska säker på att bilen klarar sig bättre än utan behandling.
Men man får förmodligen inte en krona mer för bilen vid försäljning så visst kan man se det som bortkastade pengar.

Uppdaterat: 2015-08-17 09:37
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

...och dessutom så är det antagligen få nybilsköpare som behåller bilen längre än 5 år så för nybilsköparen är det nog uteslutande en extrakostnad som inte ger något tillbaka överhuvudtaget. Och jag är i alla fall inte beredd att lägga ett antal tusenlappar på nåt som möjligen gagnar den som äger min f d bil om säg 10--15 år.

Uppdaterat: 2015-08-17 13:31