Vi Bilägares forum

Rostiga bromsrör.

Rostiga bromsrör.

Vi som mekar gamla bilar vet att bromsrör i stål brukar hålla i snitt runt 15 år innan bilprovningen säger att dom är för rostiga, det brukar dock inte vara nån akut fara att dom går av. Det finns bilmodeller som är sämre och bättre, mest beroende av var rören är dragna. Det finns en del japaner som har inplastade rör, dom rostar inte, men sista biten innan nippeln ute vid hjulen är inte plastad, så det blir samma sak ändå. Bla Volvo hade kopparrör som höll bilen ut, dock brukade röret gå av om man behövde lossa nippeln som var av stål.

ViB skrev för nått år sen om en MB där rören gått av, dom satt bakom plastsköldarna under bilen.
Nu har samma sak hänt igen, fast nu på en BMW, kompisen fick problem med sin 5 serie -07, en googling på svampiga bromsar och BMW gav svar på flera knöliga fel, som huvudcylinder och ABS enhet mm, men det var enklare än så, ett rör var av bakom sköldarna, den läckande vätskan låg kvar på skölden.

Som motpol bytte jag nyligen rör på en Hyundai Atos, dom var ytligt rostiga så bilprovningen yttrat sig, skillnaden är att Atosen är från -99 och är en Asiatisk papplåda med betoning på billig, inte en stor fet tysk med betoning på dyr.

Uppdaterat: 2016-07-28 21:48

Kommentarer

Rostiga bromsrör förekommer, men verkar inte vara så vanligt ändå. Man måste komma ihåg att biltillverkarna inte är särskilt intresserade av bilar äldre än tjugo år och till dess brukar de flesta hålla.
Några märken har, eller har haft, kopparrör men nackdelar finns även här, främst utmattningshållfasthet och den värsta erfarenhet jag haft när ett vänsterrör. pajade under en kraftig inbromsning på en bil utan styrservo, då gällde det att hålla emot!

Uppdaterat: 2016-07-29 09:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Just detta datum fast för några år sen fick jag nerslag hos Bilprovningen på att min Isuzu Piazza Turbo hade rostigt längsgående bromsrör. Den hade dock antydningar till rost även på andra ställen.
Enda gången jag har råkat på att bromsarna plötsligt varit försvunna är när en bromscylinder havererat på en Amazon med enkretssystem och vid ett slangläckage på frambromsarna på en AMC. På den senare fungerade bakbromsarna, men att låsa bakhjulen sänkte inte farten som jag hade önskat.

Uppdaterat: 2016-07-29 09:18

Samma här Shogun - trots många tyska bilar genom åren...:)

Uppdaterat: 2016-07-29 09:56

En anmärkning har jag fått på en Volvo, kommer inte ihåg om det var på Amazon eller 142:an jag hade en kort period. En arbetskamrats fru med en Fiat 128 (länge sedan det här) fick brott på ett bromsrör och körförbud i samband med besiktningen. Hon ringde sin man och grät och var rasande och talade om att SBP hade förstört bilen. Han sa bara lugnt att "tack gode gud att det inte hände när du åkte till eller från jobbet- bärga den till närmaste verkstad och var tacksam"

Uppdaterat: 2016-07-29 17:46
Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt
Shogun skrev:

Samma här med många tyska bilar, tyvärr har de många andra fel jämfört med japanska.....;o)

En av mina tyska bilar är den med särklassigt minst fel (inga alls) vilket man inte kan säga om t ex de japanska bilar vi haft. Den enkla sanningen är nog att de flesta fabrikat numera är rätt OK - sen kan man ha otur med enstaka exemplar. Alltså att den "kvalitetsfördel" (jo - jag känner till diskussionen) som vissa japanska märken kan ha haft tidigare (gäller då ej rostskydd enl min åsikt) numera är mer eller mindre utsuddad.

Uppdaterat: 2016-07-30 09:45

Har aldrig fått anmärkning på bromsrör heller trots gammalt skit.

2 Saab 900, en -89 och en -90 (rören ligger inne i bilen)
5 olika Volvo, 2 st 740 -90, en 940 -91, en 240 -92 och en 740 -87 (kopparnickel, rostar inte)
2 Mercor (redan bytt)
En Renault
och så 2 jeepar, en Cherokee XJ och en Comanche MJ.

Uppdaterat: 2016-08-01 15:39
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?