Vi Bilägares forum

Renaults missade chans: ”Ge mig en funkis-Fyra”

Renaults missade chans: ”Ge mig en funkis-Fyra”

Renaults nya version av den klassiska ”Fyran” är överdesignad. ”Jag vill ha en version utan allt krimskrams”, skriver Erik Söderholm.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-10-18 09:43

Kommentarer

Renault 4:an sålde främst på att den var rejält spartansk (& billig). Kort och gott en bil som fick jobbet gjort, utan en mängd störande/onödiga faktorer.

Det gick så långt så den marknadsfördes som "anti-bilen". Renault tycks helt ha missat R4:ans viktigaste egenskaper.

https://www.youtube.com/watch?v=uhGmPmX0SB4

Uppdaterat: 2024-10-18 10:31

Det kanske kommer en Dacia-variant på denna som blir mer spartansk.

Uppdaterat: 2024-10-18 10:36

Tror också att Renault gör fel. Igen.

Kunde Renault producera en ren och avskalad elbil med ett nypris under 150 000:- skulle de direkt ta enorma andelar av marknaden.

En bil utan allt jox. Inga fönsterhissar, A/C, elstolar, skärmar, lågprofildäck, servostyrning eller annat man egentligen inte behöver i en bil.

Ta en Renault 4L från 1973. Byt ut bensinmotorn mot en el. Sälj sedan för 150 000:- prutat och klart. Utan cykel på köpet.

Uppdaterat: 2024-10-18 10:37

Ibland har budgetversioner av populära märken tagits fram, men svenska bilister vill inte ha dem. Hellre köper man en normalutrustad begagnad bil än den nya avskalade snikversionen. Budgetbilen Dacia Sandero är storsäljare i Europa, men är svårsåld här. Vår Volvo/Saab-tradition sitter hårt hos svenska bilister.

Ni som efterlyser enkla, billiga budgetbilar, skulle ni själva vilja äga en sådan som enda bil? Jag är skeptisk...

Uppdaterat: 2024-10-18 11:27

Nu finns det lagkrav på säkerhetsutrustning som inte fanns 1973.

Farthållare, vingelvarning, autobromssystem, hastighetsvarning och en massa annat som kallas "krims-krams", men som det är lag på att ha. Så en "avskalad version" är helt enkelt inte möjligt, för en sådan skulle inte gå igenom typgodkännandet därmed inte vara laglig att sälja.

En skärm är praktiskt för att hantera dessa olika system på ett enkelt sätt.

Servostyrning är bra och praktisk eftersom en elbil väger mer än en bil utan ett elbilsbatteri, och vikten gör bilen tung vid fickparkering. Servostyrning är en bra hjälp som jag tror få kunder skulle vilja vara utan.

A/C behövs i Sydeuropa. Går inte längre att sälja en bil utan A/C där. Sommartemperaturerna har ökat.

Sen så har de bilar som visats hittills varit de mest utrustade versionerna. Det är de som har störst fälgar osv.

Instegsmodellen med det minsta batteriet och minsta motorn har inte visats.

Jag tycker R4 är en genialisk bil och jag har absolut inget emot att Renault har förstärkt cross-over vibbarna med den. De dyraste versionerna har även Extended Grip som standard, en Renault-version av Jeeps "Select Terrain". Dvs att föraren kan styra antisladd och antispinn-systemet för att låsa det till olika underlag - t.ex. snö, sand osv...

För mig innebär det att bilen blir mer aptitlig.

Jag tycker inte alls att den är överdesignad, finns många andra bilar som är överdesignade men inte R4.

Nya R4 är en modern tolkning av den klassiska modellen med flera linjer direkt hämtade från originalet.

Jag tycker den ser helrätt ut och skulle absolut kunna tänka mig en R4 som ett mer praktiskt alternativ istället för en R5. Och mer liten crossover än Mégane i C-segmentet.

Jag tycker den fyller sin plats och jag tror den har potentialen att bli en storsäljare.

Uppdaterat: 2024-10-18 11:32
Raphael skrev:

Nu finns det lagkrav på säkerhetsutrustning som inte fanns 1973...

Kraven tycks gå ut på att saker måste finnas, inte nödvändigtvis fungera -och det kan man ju lösa riktigt, riktigt billigt...

Uppdaterat: 2024-10-18 14:19
40-talisten skrev:

Ibland har budgetversioner av populära märken tagits fram, men svenska bilister vill inte ha dem....

Jag försökte vid ett tillfälle köpa en billig Dacia, men man ville inte sälja dessa. Man ville varken sälja den billigaste Sanderon, eller Dustern -trots att dessa fanns i både brochyrer/prislistor och förekom i reklam.

Om varumärket inte vill sälja sina budgetversioner, så handlar det om deras ovilja, inte svenskens eventuella ointresse.

Någon åf sade ärligt "vi tjänar inga pengar på dem" -och det var ju ett argument som går att acceptera, MEN inte heller det argumentet handlar om att det skulle finnas ett ointresse att köpa bilen hos svenskar.

Uppdaterat: 2024-10-18 14:41

Folk tenderar att glömma bort att när Renault 4 introducerades så var den inte mer basic än någon annan småbil. Tvärt om var den ett under av modernitet om du jämför med Citroen 2 CV och VW typ 1. Att den sen när den tillverkats 15 år med minimala ändringar gick att sälja billigt är en helt annan sak. Att folk tror att 4:an startade där och då är historielöst.

Uppdaterat: 2024-10-18 15:09

Spartansk och avskalad bil vore väldigt intressant men valfrihet är ju det viktigaste så kunden kan välja själv.

Uppdaterat: 2024-10-18 17:52
LeifX skrev:

Raphael skrev:

Nu finns det lagkrav på säkerhetsutrustning som inte fanns 1973...

Kraven tycks gå ut på att saker måste finnas, inte nödvändigtvis fungera -och det kan man ju lösa riktigt, riktigt billigt...

Om det inte fungerar blir ägarna sura och kommer inte att köpa bilen igen. Så det är ingen bra strategi.

Uppdaterat: 2024-10-18 19:00
LeifX skrev:

Jag försökte vid ett tillfälle köpa en billig Dacia, men man ville inte sälja dessa. Man ville varken sälja den billigaste Sanderon, eller Dustern -trots att dessa fanns i både brochyrer/prislistor och förekom i reklam.

Om varumärket inte vill sälja sina budgetversioner, så handlar det om deras ovilja, inte svenskens eventuella ointresse.

Någon åf sade ärligt "vi tjänar inga pengar på dem" -och det var ju ett argument som går att acceptera, MEN inte heller det argumentet handlar om att det skulle finnas ett ointresse att köpa bilen hos svenskar.

Det finns för lågt intresse hos svenskar att köpa billigaste Dacian, det gör att det kostar för mycket att ta in dem. Det räcker inte med att Leif är den ende kunden i Sverige.

I Sverige säljer de dyraste versionerna alltid bäst. Vi kan ta förbeställningarna av Citroën ë-C3. Det är Max-versionen som står för nästan alla beställningar i Sverige.

Detta är en skillnad mot hur det är utomlands där billigaste You står för merparten av beställningarna.

Uppdaterat: 2024-10-18 19:05
Raphael skrev:

LeifX skrev:

Jag försökte vid ett tillfälle köpa en billig Dacia, men man ville inte sälja dessa. Man ville varken sälja den billigaste Sanderon, eller Dustern -trots att dessa fanns i både brochyrer/prislistor och förekom i reklam.

Om varumärket inte vill sälja sina budgetversioner, så handlar det om deras ovilja, inte svenskens eventuella ointresse.

Någon åf sade ärligt "vi tjänar inga pengar på dem" -och det var ju ett argument som går att acceptera, MEN inte heller det argumentet handlar om att det skulle finnas ett ointresse att köpa bilen hos svenskar.

Det finns för lågt intresse hos svenskar att köpa billigaste Dacian, det gör att det kostar för mycket att ta in dem. Det räcker inte med att Leif är den ende kunden i Sverige.

I Sverige säljer de dyraste versionerna alltid bäst. Vi kan ta förbeställningarna av Citroën ë-C3. Det är Max-versionen som står för nästan alla beställningar i Sverige.

Detta är en skillnad mot hur det är utomlands där billigaste You står för merparten av beställningarna.

Så alla tre beställda ë-C3 är av högsta utrustningsnivå, måste bli en enorm succé i Sverige…..

Uppdaterat: 2024-10-18 19:28
Mr Snoid skrev:

Så alla tre beställda ë-C3 är av högsta utrustningsnivå, måste bli en enorm succé i Sverige…..

Huruvida é-C3 blir en succé eller inte i Sverige är för tidigt att säga eftersom den är såpass ny.

De enda som idag finns registrerade i Sverige är bilar som ägs av generalagenten och är provkörningsbilar.

Det är Frankrike som fått de första kundbilarna, och anledningen till detta är för att i Frankrike finns ett särskilt statligt erbjudande för privatleasing som gäller bilar under en viss prisnivå och som vänder sig till hushåll med låga inkomster. Det erbjudandet är stängt nu för hösten och kommer öppna igen under våren 2025. Men erbjudandet går efter registreringsdatum på bilen inte när bilen är såld, så för att leasingkunderna skulle ha möjlighet att få detta erbjudande så gick alla första leveranser av ë-C3 till Frankrike så de hann registreras i tid för kunderna.

De svenska leveranserna av kundbilar kommer dröja något då flera länder i Europa öppnade sin bokning innan den svenska agenturen började ta emot beställningar, så Citroën har en kölista att beta av innan de svenska kunderna får sina bilar.

Den svenska agenturen har gått ut med att det är Max-versionen som har rönt störst intresse när det gäller faktiska beställningar, även om förhandsintresset var stort för den billigaste modellen så har det inte blivit affär av det. Det är möjligt att det kommer att ändras, men jag är tveksam då svenskar gärna vill ha det som Max har och som You saknar.

Dock förväntar jag mig ingen supersuccé i Sverige eftersom småbilar traditionellt säljer dåligt i Sverige.

Uppdaterat: 2024-10-18 19:48

Alla de nya lagkraven gör mig tokig. Jag hyr många bilar och då Hertz har bilar som endast är ett år gamla så får jag prova en hel del. Senast en Dacia. När jag åkte precis mitt på vägen, hade lika långt avstånd till de vita linjerna på varsin sida, började bilen korrigera min placering. Kraftigt. Första gången blev jag riktigt rädd. Efter det blev jag mer och mer arg. När jag hade några kilometer kvar till återlämnandet beslutade jag mig för att ge igen. Barnsligt jag vet, men jag var riktigt arg då (hur trafiksäkert är det?). Lade i ettans växel och körde sedan så fort det gick med maxvarvtal till återlämnandet. Hoppades egentligen att växellådan skulle paja. Eller något annat. Tyvärr höll de och det var nog egentligen bra. Blir fortfarande förbannad när jag tänker på hur vansinnigt bilen uppförde sig.

De nya så kallade säkerhetssystemen kan dra åt pipsvängen...

Uppdaterat: 2024-10-18 20:50
Raphael skrev:

LeifX skrev:

Jag försökte vid ett tillfälle köpa en billig Dacia, men man ville inte sälja dessa. Man ville varken sälja den billigaste Sanderon, eller Dustern -trots att dessa fanns i både brochyrer/prislistor och förekom i reklam.

Om varumärket inte vill sälja sina budgetversioner, så handlar det om deras ovilja, inte svenskens eventuella ointresse.

Någon åf sade ärligt "vi tjänar inga pengar på dem" -och det var ju ett argument som går att acceptera, MEN inte heller det argumentet handlar om att det skulle finnas ett ointresse att köpa bilen hos svenskar.

Det finns för lågt intresse hos svenskar att köpa billigaste Dacian, det gör att det kostar för mycket att ta in dem. Det räcker inte med att Leif är den ende kunden i Sverige.

I Sverige säljer de dyraste versionerna alltid bäst. Vi kan ta förbeställningarna av Citroën ë-C3. Det är Max-versionen som står för nästan alla beställningar i Sverige.

Detta är en skillnad mot hur det är utomlands där billigaste You står för merparten av beställningarna.

Ja, det är inte så konstigt när de bara har värme i framsätena i den dyrare modellen i ett vinterland.

Uppdaterat: 2024-10-18 22:43
Avbytarbänken skrev:

Lade i ettans växel och körde sedan så fort det gick med maxvarvtal till återlämnandet. Hoppades egentligen att växellådan skulle paja. Eller något annat.

Moget

Uppdaterat: 2024-10-18 23:37
Gillar kurvor och rondeller
Avbytarbänken skrev:

Alla de nya lagkraven gör mig tokig. Jag hyr många bilar och då Hertz har bilar som endast är ett år gamla så får jag prova en hel del. Senast en Dacia. När jag åkte precis mitt på vägen, hade lika långt avstånd till de vita linjerna på varsin sida, började bilen korrigera min placering. Kraftigt. Första gången blev jag riktigt rädd. Efter det blev jag mer och mer arg. Blir fortfarande förbannad när jag tänker på hur vansinnigt bilen uppförde sig.

De nya så kallade säkerhetssystemen kan dra åt pipsvängen...

Denna "lane assist" finns i alla nya bilar, alltså inte bara Dacia, är lagkrav. Du kunde enkelt ha stängt av funktionen, istället reagerade du som en trotsig barnunge...

Uppdaterat: 2024-10-19 06:49

Precis vad jag skrev. Barnsligt.

Letade efter möjligheten att stänga av funktionen. Det gick inte att hitta den. Kanske någonstans långt inne i någon meny. Jag hittade den dock inte. Sedan är inte heller avstängningen permanent när man väl hittat den. Vilket innebär att efter en tankning eller annat stopp måste man försöka stänga av den igen.

Jag kan inte påminna mig att det stått på något partis valaffisch att dessa nya idiotiska och farliga funktioner skall införas om det partiet blir valt. Ingenstans har det varit möjligt att förutse dessa lagar. På något sätt verkar de komma från EU-parlamentet. Vilka partier är det som jobbat fram detta? Vilka partier skall jag rösta på för att detta otyg skall försvinna?

Uppdaterat: 2024-10-19 10:01

Många av dessa nya funktioner vill jag inte ha. Inte betala för. Men jag påtvingas detta om jag köper en bil av nyare snitt. Det går inte att välja bort. Så återigen vad kan jag göra för att slippa detta? Rösta för att Sverige lämnar EU?

Uppdaterat: 2024-10-19 10:11
Avbytarbänken skrev:

Många av dessa nya funktioner vill jag inte ha. Inte betala för. Men jag påtvingas detta om jag köper en bil av nyare snitt. Det går inte att välja bort. Så återigen vad kan jag göra för att slippa detta? Rösta för att Sverige lämnar EU?

Enklast är att du lär dig stänga av funktion, vanligen så räcker det att stänga av funktionen genom att trycka en längre stund på en knapp på ratten.

Men oavsett lär du inte kunna köpa en ny bil utan funktionen även om du röstar på KalleAnkaPartiet.

Uppdaterat: 2024-10-19 10:14

Jag håller med Avbytarbänken, varför tvinga på bilköparen funktioner som han inte vil ha och inte anser sig behöva?

Bara för att någon byråkrat med hängslen och svångrem har fått för sig att det är säkrare så?

Det är möjligt att det är riktigt, men en stor del av säkerheten försvinner när föraren sitter och retar sig på funktionen.

Jag är grundligt trött på förmyndarmentaliteten som lägger sig i allt i tid och otid.

Har man beviljats körkort har man skyldighet att uppfylla de krav som ställs på en bilförare och då behövs inte dessa irritationselement.

Om nu någon vill ha dem skulle det ju vara enkelt att betala för en upplåsning av mjukvaran.

Uppdaterat: 2024-10-19 10:30
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Fast ur ett samhällsekonomiskt perspektiv är säkerhetssystem som tex lane assist en fördel. På gruppnivå så blir resultatet förmodligen färre antal olyckor.

Uppdaterat: 2024-10-19 10:52

Nisse, då kan man väl skippa halvljus också. Varför skall jag tvingas köpa en bil med sådan onödig utrustning, jag som ändå är världens bästa chaufför och de få gånger jag kör när det är mörkt förlitar jag mig till mitt goda mörkerseende 🤣

Uppdaterat: 2024-10-19 11:19
Axa skrev:

Fast ur ett samhällsekonomiskt perspektiv är säkerhetssystem som tex lane assist en fördel. På gruppnivå så blir resultatet förmodligen färre antal olyckor.

Ja, få vill ha bilar som jävlas, inte fungerar och inte heller kan repareras. Färre bilar = färre olyckor.

Uppdaterat: 2024-10-19 11:20
Mr Snoid skrev:

Nisse, då kan man väl skippa halvljus också. Varför skall jag tvingas köpa en bil med sådan onödig utrustning, jag som ändå är världens bästa chaufför och de få gånger jag kör när det är mörkt förlitar jag mig till mitt goda mörkerseende 🤣

Det finns ju bilar där man valt att skippa bakljuset, så varför inte halvljuset också?

Uppdaterat: 2024-10-19 11:23
Raphael skrev:

LeifX skrev:

Raphael skrev:

Nu finns det lagkrav på säkerhetsutrustning som inte fanns 1973...

Kraven tycks gå ut på att saker måste finnas, inte nödvändigtvis fungera -och det kan man ju lösa riktigt, riktigt billigt...

Om det inte fungerar blir ägarna sura och kommer inte att köpa bilen igen. Så det är ingen bra strategi.

Varför har då biltillverkarna valt den strategin? Vill de inte sälja sina bilar?

Uppdaterat: 2024-10-19 11:28
Raphael skrev:

I Sverige säljer de dyraste versionerna alltid bäst.

Det tycks bero på att de lägst prissatta modellerna inte erbjuds den svenska marknaden. Alternativt prepareras på ett sådant vis så de blir ett "omöjligt" köp.

Under den korta tiden jag stod och kikade på MG ZS vid lanseringen så vände 3 kunder på klacken när de fick höra att den billigaste versionen var slutsåld. Strax därefter tog Hedin bort den billigaste versionen från det svenska utbudet.... -jag tror, nej jag vet, att man ljuger rätt friskt när man säger att folk är ointresserade av lägre prissatta versioner.

Uppdaterat: 2024-10-19 11:53

Jag tror inte gen X skulle klara sig utan skärm i bilen. Abstinenserna skulle bli plågsamma. Vi får ta hänsyn till det.

Vi som för mycket länge sedan drog i knappen "choke" när vi startade våra fordon får helt enkelt anpassa oss.

Uppdaterat: 2024-10-19 11:57
Utan bilen stannar Sverige

Säger som jag brukar: det har inte gjorts några riktiga bilar sen 1974. Datorer på hjul är helt enkelt inte kul. Varken att betala för, pyssla med eller KÖRA. Det är som att hela tiden åka med en baksäteschaufför som ständigt påminner om att du kör som ett krattskaft.

Uppdaterat: 2024-10-19 12:25
SlowDrive

Jag skulle kunna leva med en enklare bil, dvs inget "självkörande" tjafs eller sidospeglar som måste åka fram och tillbaka hela tiden. Det jag mest irriterande på nuvarande bil är att om man kör på farthållaren så skall bilen styra själv och klagar på att jag inte håller i ratten, men jag har inte hittat hur man kan stänga av detta. Jag kan stänga av line-assist, men inte när bilen kör på adaptiv farthållare. Det är lite för mycket teknik i dagens bilar.. som man egentligen kunde vara utan. Dock vill jag ha säkerhets förhöjande system som autobroms och adaptiv farthållare, det är bra saker. Men mycket andra tekniska funktioner är mest i vägen tycker jag.

Uppdaterat: 2024-10-19 12:58

Leif

Va snackar du om?!? Det finns bra och fungerande lane assist. I övrigt finns det massor med säkerhetssystem som förmodligen minskar riskerna för olyckor rejält. AL kan säkert fylla på.

Vem idag vill vara utan ABS, krockkuddar, bilbälte, autobroms både framåt och bakåt, etc? Endast pompösa förare som tror de är världsbäst på att köra fordon?

Uppdaterat: 2024-10-19 13:08
Axa skrev:

Leif

Va snackar du om?!? Det finns bra och fungerande lane assist. I övrigt finns det massor med säkerhetssystem som förmodligen minskar riskerna för olyckor rejält. AL kan säkert fylla på.

Vem idag vill vara utan ABS, krockkuddar, bilbälte, autobroms både framåt och bakåt, etc? Endast pompösa förare som tror de är världsbäst på att köra fordon?

Yes, så är det.

Jag tycker de nya funktionerna (lane assist, självkörande mm) är skitbra!

Någon gång gör alla misstag.

Min MB är nu 6år gammal men redan då var systemen riktigt bra. Den kör skitfint i sin fil, styr i kurvor och dynamiska fartkontrollen är guld i köer då den snällt anpassar farten till andra bilar. Underbart.

Ni bakåtsträvare, testa en BRA bil

Uppdaterat: 2024-10-19 13:21
Gillar kurvor och rondeller

Grejen med alla hjälpsystem är ju att ibland ballar de ur och fungerar helt plötsligt inte. Typ Teslas självkörande system... Var hamnar vi då? Kommer vi att slippa straff efter en smäll om vi säger "autobromsen fungerade ju inte, så skyll inte på mig, det var bilens fel!" ?

Uppdaterat: 2024-10-19 13:31
SlowDrive

Bussmasen

Visst kan en del hjälpsystem sluta fungera, tex i ett visst väder. Det viktiga är att föraren då får en tydlig signal om bortfall av hjälpsystem. Vid en olycka kan det ju vara svårt att hävda osanningar med tanke på att bilarna numera har ”svarta boxen”, därtill eventuella vittnen på plats.

Uppdaterat: 2024-10-19 13:43

Blinkersen är den avskaffad? Åtminstone på vissa bilar.

Uppdaterat: 2024-10-19 14:47

JL

Ja, hos Tesla.

Uppdaterat: 2024-10-19 16:11

Haha, tror snarare att det är andra fabrikat som inte blinkar när de ska svänga.

Uppdaterat: 2024-10-19 16:24

Speciellt med förare som "det brukar aldrig komma någon där"

Uppdaterat: 2024-10-19 16:25

Jag hyr mellan 15-20 bilar om året, pga. jobbet. Många bilar har haft en knapp där det enkelt går att stänga av skräpet. Jeep Compass hade en praktisk sådan. Den senaste hyrbilen var som sagt en Dacia, läs Renault, och det var stört omöjligt att hitta en stänga av funktion.

Det var riktigt skrämmande att bilen kastade sig åt vänster fast den låg mitt emellan de vita linjerna på den snöfria vägen. För många år sedan hyrde jag en Volvo XC90 i Finland. Visste inte ens om att det fanns sådana här system. Även den bilen gjorde hux flux ett omotiverat kast som nästan fick mina kalsonger att ändra färg.

När får vi läsa om:

LANE KEEPING ASSISTANT KILLED THE DRIVER!!! eller LANE KEEPING ASSISTANT ASSISTED IN THE COLLISION!!!

Uppdaterat: 2024-10-19 16:50

Låsa upp bilen. Öppna dörren och sätta sig. Starta motorn. Leta i menyerna efter en avstängning. Först därefter åka efter att bilen stått på tomgång ett par minuter. Tack EU.

Uppdaterat: 2024-10-19 16:53

JL

Jag menade snarast att Tesla bortrationaliserat blinkersspaken vilket jag även tycker mig se resultat av när jag ser Teslor i trafik.

Uppdaterat: 2024-10-19 17:06

Avbytarbänken

Låter mer som skit-bakom-spakarna…

Uppdaterat: 2024-10-19 17:09

Angående olik hjälpsystem så och preventiva sådana så finns det gott om belägg för deras effekt.

En del är tydligare än andra såsom ESP och autobromsen. Lane assist är inte lika effektivt (beroende på vad man räknar på) men ger högst troligen ändå en reduktion (cirka 5%). ABS likaså (som varit svårare att räkna hem över tid).

Att ta bort systemen är vansinne och inom EU lyckligtvis också inte möjligt då de är ett lagkrav.

Ännu så länge har inte vissa lobbyister hos Stellantis lyckats påverka den delen i alla fall.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-10-19 21:22
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
50-talisten skrev:

Jag tror inte gen X skulle klara sig utan skärm i bilen. Abstinenserna skulle bli plågsamma. Vi får ta hänsyn till det.

Vi som för mycket länge sedan drog i knappen "choke" när vi startade våra fordon får helt enkelt anpassa oss.

Du är medveten om att generation X är mellan 45 och 59 år gamla, va?

Uppdaterat: 2024-10-19 22:39
gmogmo skrev:

50-talisten skrev:

Jag tror inte gen X skulle klara sig utan skärm i bilen. Abstinenserna skulle bli plågsamma. Vi får ta hänsyn till det.

Vi som för mycket länge sedan drog i knappen "choke" när vi startade våra fordon får helt enkelt anpassa oss.

Du är medveten om att generation X är mellan 45 och 59 år gamla, va?

Han tänker nog på gen Z

Uppdaterat: 2024-10-21 12:20