EU:s satsning på att straffa kinesiska elbilstillverkare har slagit tillbaka. Nu rundar de reglerna – och kommer undan strafftullarna. ”Det kan bli ett mycket allvarligare problem än man först trodde”, säger en analytiker till Vi Bilägare.
EU:s satsning på att straffa kinesiska elbilstillverkare har slagit tillbaka. Nu rundar de reglerna – och kommer undan strafftullarna. ”Det kan bli ett mycket allvarligare problem än man först trodde”, säger en analytiker till Vi Bilägare.
Kommentarer
"Det är också de modellerna som ska ge intäkter till att ställa om till renare elbilar framöver."
Det här är ju bara trams för att försena omställningen. Hur kunde Tesla börja bygga elbilar utan att sälja fossilmotorer först.
Förhoppningsvis blir det här sparken i baken som de behöver. Alla kommer förstås inte att klara det, många märken kommer säkert att slås ut, men behövs det verkligen så många som idag?
Bra kommentar av "Masterplanner"!
En del ointressanta och inkompetenta europeiska tillverkare skulle behöva "slås ut".
Kan de inte tillverka lika bra, eller helst bättre, elbilar än de kinesiska tillverkarna så förtjänar de helt enkelt inte att få finnas kvar på marknaden - så enkelt är det...
För övrigt behöver en mix av HEV, EV och rena ICE-bilar finnas kvar under en lång tid, för de marknader i Asien, Sydamerika och Afrika som är smarta nog att inte försöka gå över till 100% EV.
Vad beträffar de europeiska länderna/ marknaderna är lagstiftare/ politiker/ ledare inte tillräckligt modiga/ progressiva för att verkligen genomdriva beslut som VERKLIGEN skulle göra skillnad.
För " vanlig landvägskörning" och körning i och omkring orter med t.ex. 30 0000 invånare skulle ICE-fordon mer eller mindre kunna vara tillåtna för LÅNG tid framöver.
Däremot borde körning, oavsett om det är privatfordon (företrädesvis personbilar), nyttofordon eller bussar/ lastbilar, i orter med t.ex. över 30 000 invånare uteslutande bestå av EV-fordon.
Men ett sådant progressivt/ drastiskt beslut är det ingen politiker som vågar fatta.
Exempelvis Växjö har fler än 30 000 invånare. Bor du i Växjö skulle du fortfarande få äga en ICE-bil, men inte köra omkring med den i själva Växjö, utan i så fall bara ut ur Växjö och tillbaka till bostaden.
Vissa tycker säkert att en koll av detta skulle vara integritetskränkande - jag själv skulle inte ha några som helst problem med att bli kollad/ registrerad i detta avseende.
Men jag vill också verkligen kunna fortsätta köra ICE-fordon mellan Järfälla och t.ex. Växjö.
Ska jag köra vidare från Järfälla in i centrala Stockholm, eller in i Växjö, så får jag antingen begagna mig av kollektiva färdmedel eller hyra en elbil, om jag nödvändigtvis måste köra bil.
Medhåll, så är en fri marknad förskaffad. Detta faktum driver utvecklingen framåt. Bra.
Genom tullar kissar man bara i byxan och det leder till slut bara till pengaförstöring och ännu fler utslagna tillverkare.
Hur ska det gå för Volvo? Igår läste jag i Expressen att bränslepriset ska upp år 2027. Hoppas att det inte blir som förra gången med diesel som kostar 10 kr / l mer i Sverige än i Polen. EU kan höja bränslepriser i Sverige, men får nobben i ex Polen och andra EU länder. Elbilar är kanske framtiden, men alla har inte råd med elbilar just idag och det borde man ta hänsyn till. Stiger bränslepriserna så stiger även alla varor som behöver transport och det tror att att de svenska konsumenterna inte har en aning om.
Kineserna kommer inte ge sig förens all konkurrens är utslagen, bojkotta kinesbilarna istället för Tesla.
Man kan väl göra både och 😉
Finns gott om bra europeiska och asiatiska alternativ.
Ja Stelantis o Renault med sin Dasia har alternativ ca 300k.
Visserligen inropare men dock mycket trevligt att de nu kommer alternativ!!
Sedan har vi Kia/Hyunday (återigen hur fan ska man minnas stavningen?) och Toyota kommer med insteg ihöst. Leaf kan de köpas nya fortfarande?
Alla sänker priserna. Nice!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.