Nästa artikel
Krisläge i Europa när Kina satsar på bensinbilar
Nyheter

Krisläge i Europa när Kina satsar på bensinbilar

Publicerad Igår 11:13 (uppdaterad Igår 12:41)
EU:s satsning på att straffa kinesiska elbilstillverkare har slagit tillbaka. Nu rundar de reglerna – och kommer undan strafftullarna. ”Det kan bli ett mycket allvarligare problem än man först trodde”, säger en analytiker till Vi Bilägare.

EU har infört hårda strafftullar på elbilar från Kina. Anledningen är att de anklagas för att få stöd från den kinesiska staten, och att det snedvrider konkurrensen.

Men nu har de kinesiska märkena anpassat sig genom att börja sälja hybridbilar i stället. Modeller med förbränningsmotor omfattas nämligen inte av strafftullarna.

I stället för att värna om bilindustrin innebär alltså tullarna att det rullar ut fler Kinabilar med högre utsläpp på europeiska vägar.

”Det här kan bli ett mycket allvarligare problem för biltillverkarna än vad man först trodde”

MG var i princip ett elbilsmärke när det lanserades i Europa. Nu står bilar med bensinmotorer för fyra av fem nyregistrerade MG-bilar i Västeuropa. Foto: Simon Hamelius

Att de kinesiska märkena nu lanserar bilar med bensinmotor slår mot europeiska biltillverkare ”precis där det gör som mest ont”, enligt analytikern Matthias Schmidt.

– Det påverkar deras förbränningsbilar med högre vinstmarginal som är deras viktigaste modeller. Det är också de modellerna som ska ge intäkter till att ställa om till renare elbilar framöver, säger han i en kommentar till Vi Bilägare.

Om Kina dessutom inför egna strafftullar på europeiska bilar med förbränningsmotorer innebär det en ”dubbelsmocka” för biltilverkarna.

Under första kvartalet har Fiat – som befinner sig i krisläge och inte byggt så få bilar sedan 1950-talet – en marknadsandel på 2,5 procent i Västeuropa, enligt Matthias Schmidts siffror. MG, som bygger sina bilar i Kina, flåsar i nacken med 2,4 procents marknadsandel. Det skiljer bara knappt 4 400 bilar.

– Det här kan bli ett mycket allvarligare problem för biltillverkarna än vad man först trodde, säger Matthias Schmidt.

Både BYD, Chery och SAIC (som äger MG) har ökat försäljningen av laddhybrider rejält i år. Foto: BYD

”En fasad”

Totalt sett hade kinesiska biltillverkare för första gången någonsin en marknadsandel på över fem procent i Europa under mars månad, enligt hans siffror. Det är framför allt i priskänsliga länder som Italien och Spanien de lockar köpare.

De kinesiska tillverkarna lanserade sig som teknikdrivna och utmanande, men nu fokuserar de alltså på traditionella bensinbilar. Det beskriver Matthias Schmidt som en ”fasad”.

– EU har varit så oroliga över elbilsomställningen att de helt har försummat den här förbränningssatsningen från Kina. Och det finns ingen undre prisgräns i sikte ännu.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (1)

  • Igår 19:48 "Det är också de modellerna…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.