Vi Bilägares forum

Volvo XC60 B5 inscription -20

Volvo XC60 B5 inscription -20

Har varit tyssssst en tid och kommer bara sporadiskt att vara här men startar en tråd om Volvo XC60 B5. Jag har beställt en Volvo XC60 B5 Inscription med alla tillval inkl massagestolar, panoramataklucka, 360 graders kamera, ventilerade stolar mm mm. Bilen har sk mildhybridmotor alltså ett 48 volt batteri som ska stötta dieselmotorn vid start. Dock tror jag inte alls att detta ”trams” påverkar dieselförbrukningen nämnvärt men kanske någon förstå-sig-på-are här vet något om detta. Jag beställde Volvon den sista april och har fått besked från ”Min Volvo” siten att leverans sker v.40. Ändra färg etc kan dock göras till den 11/7-20 därefter låses den väl in i någon produktions pipeline i ytterligare två månader innan den produceras.

Uppdaterat: 2019-06-10 18:27
- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Kommentarer

Livet blir roligare när bilen går på el. Men jag önskar dig ändå grattis till en fin Volvo! :-)

Och färg ska en bil ha med, jag är tämligen förtjust i Volvos Fusion Red.

Uppdaterat: 2019-06-10 18:54
Power to the people

Denim Blue är helt okej också, Stoor. :-)

Uppdaterat: 2019-06-10 19:40
Power to the people

Det var vanligare förr att röda och blå färger blektes, nu är de mycket stabilare, speciellt metallic, men även solida klarar sig bra på de flesta bilar.

Uppdaterat: 2019-06-10 20:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Redan ledsnat på V60’in efter inte ens ett år?

Uppdaterat: 2019-06-10 21:37

Stoor : " Ändra färg etc kan dock göras till den 11/7-20 därefter låses den väl in i någon produktions pipeline i ytterligare två månader innan den produceras."
Du menar väl 11/7- 19 ? Det skall bli intressant att följa ditt innehav av den bilen. Är själv intresserad av en sådan, när det är dags att byta min nuvarande XC60

Uppdaterat: 2019-06-11 08:45
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
Stoor skrev:

Christer:
Javisst, du har helt rätt 11/7-19 ska det såklart vara! Det ska bli intressant med en XC60 med milddieselhybridmotor men jag tvivlar på att mildhybriden ska minska dieselförbrukningen ska minska med 10% men det återstår att se i september / oktober då Volvon levereras. Sedan är det väl inte för inte som Volvo XC60 är den bäst säljande SUV modellen i mellansegmentet, world wide.

Är precis som du skeptisk till mildhybrid ide´n och just därför extra nyfiken på hur det blir i praktiken.

Uppdaterat: 2019-06-11 09:07
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Finns det någon nackdel med mildhybridtekniken?

Man har (väl?) tagit bort generator och startmotor och integrerat allt istället. Känns som en väldigt smart lösning eg, även om förbrukningen skulle vara densamma?

Uppdaterat: 2019-06-11 11:26

Spel för galleriet!

Uppdaterat: 2019-06-11 21:15
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Mildhybrid är ju fantastiskt, det spar väl 0,02 l/mil men kan säkert generera goda intäkter till verkstäderna.
Vid mycket stadskörning kan det kanske vara lite bra i alla fall då det hjälper till att putta igång bilen. Men annars så verkar det helt befängt.

Uppdaterat: 2019-06-12 11:35

Men alltså, ingen som läser tidigare inlägg? Finns det någon nackdel med en mildhybrid? Liten elmotor integrerad i växellådan som ersätter iaf startmotor. Vad är nackdelen?

Uppdaterat: 2019-06-12 13:38

Vad är skillnaden mot tex. T8? Jag såg en sån XC90 som drog upp en båt i hamnen förra året, ganska coolt. Hörde bara ett svagt vinande samtidigt som han drog upp båten med trailer.

Uppdaterat: 2019-06-12 17:11
FXX skrev:

Vad är skillnaden mot tex. T8? Jag såg en sån XC90 som drog upp en båt i hamnen förra året, ganska coolt. Hörde bara ett svagt vinande samtidigt som han drog upp båten med trailer.

T8 har en "riktig" elmotor (65 kW) på bakaxeln samt ett 10,4 kWh batteri.
http://www.gronabilister.se/tester/biltester-2018/volvo-xc60-t8-twin-engine

För "mildhybriderna" gäller:
Bokstaven B innebär att bilen elektrifieras med så kallad brake-by-wire-energiåtervinning och bilen kan därmed ta tillvara på energi som uppstår vid inbromsning och som annars bara gått till spillo. Målet är att sänka förbrukningen med 15 procent i vanlig trafik – alltså inte bara i testlabbet.

Du kan alltså inte räkna med att köra en meter utan att dieselmotorn går.

Uppdaterat: 2019-06-12 18:01
Power to the people
Grosser skrev:

Du kan alltså inte räkna med att köra en meter utan att dieselmotorn går.

Nästan rätt iaf, om jag inte är ute och cyklar så stänger den av dieselmotorn tidigare innan stopp/korsningar m.m och rullar sista biten utan dieselmotor i som annars hade stannat först när bilen stod helt still.

Uppdaterat: 2019-06-13 11:44
Henrik M skrev:

Grosser wrote: Du kan alltså inte räkna med att köra en meter utan att dieselmotorn går.
Nästan rätt iaf, om jag inte är ute och cyklar så stänger den av dieselmotorn tidigare innan stopp/korsningar m.m och rullar sista biten utan dieselmotor i som annars hade stannat först när bilen stod helt still.

Att rulla med motorbroms räknar jag inte som att köra på eldrift.

Uppdaterat: 2019-06-13 16:54
Power to the people

Stoor, Har du kunnat provköra B5 före beställning, eller finns den bara på pappret ännu?

Uppdaterat: 2019-06-13 17:02
Power to the people

Med 48 V som drivkälla från ett litet Li-batteri till en ca: 2 ton tung koloss lär det inte räcka speciellt långt så visst är det främst ett spel för galleriet. Har kört nya Mazda 3 och den gamla och märkte ingen bränslebesparing med den nya "mildhybriden" jämfört med den tidigare 2 l-motorn på min lilla teststräcka. Därmed inte sagt att det inte blir besparingar men de lär vara väldigt små jämfört med t ex Toyotas och Kia/Hyundais "full-hybrider".

Uppdaterat: 2019-06-13 17:04
Stoor skrev:

FXX:
Nej nej och nej, Volvo V60 D6:an ska vi självklart behålla. Den har bara rullat strax över 3500 mil sedan vi, frun, köpte den i juli förra sommaren. Det är en grymt ekonomisk bil att äga Hon har en bra körcykel på ca 7 - 9 mil per dag där hon laddar bilen varje kväll. Snittförbrukningen det senaste året av HVO100 ligger på strax över 2 liter per 100 km dvs 2 dl per mil. På sommaren kommer man ca 4,5 mil på en laddning medans på vintern kommer man mellan 3 till 3,5 mil per laddningstillfälle.
Vad gäller den beställda XC60 B5 AWDn blir det MIN bil, hoppas jag. Det är iaf jag som betalar den men att vänta på leverans till preliminärt v.40 dvs slutet på september känns sisådär...

Okej, jag tänkte väl detta, trodde du hade tappat det helt:). Ja ja, japanen ska bytas, då förstår jag. Härligt att du är nöjd med Volvon, jag är lika nöjd jag med min sedan 6 mån och snart 1000 mil.

Uppdaterat: 2019-06-13 18:46

Tack Grosser för det svaret! Jag skulle önska T8’ans setup i en småbil typ V40, men bensinmotorn behöver inte vara så stark, hade räckt med en 120-hästare och ett batteri. Men det kanske kommer..

Uppdaterat: 2019-06-13 18:48
FXX skrev:

Tack Grosser för det svaret! Jag skulle önska T8’ans setup i en småbil typ V40, men bensinmotorn behöver inte vara så stark, hade räckt med en 120-hästare och ett batteri. Men det kanske kommer..

Precis, FXX, det har gott och väl räckt med en T3 Twin Engine (120 hk bensin + 70 kW el) för de flesta.. men då hade Volvo förmodligen fått sälja fler laddbara bilar än de kan tillverka...
Nu finns iofs T5 Twin Engine på CMA-plattformen alltså till XC40.

Uppdaterat: 2019-06-13 19:27
Power to the people

Hittade detta på google.
”Hybridbilen V40 T5 Twin Engine presenteras också tidigare än motsvarigheten i XC40-serien. I övrigt kan modellen fås med samma fyrcylindriga VEA-motorer som XC40. Senare under 2019 presenteras både XC40 och V40 som renodlade elbilar.”
https://www.bytbil.com/nyheter/nya-v40-ska-radda-volvo-hos-privata-bilkopare-14581
Men det kanske inte blev något av den då? Eller senarelagd?

Uppdaterat: 2019-06-13 20:50

Jag lider med dig och skulle aldrig palla vänta så länge. När jag köpte min Volvo för drygt ett halvår sedan var jag inne och provkörde på fredagen och frågade om jag kunde hämta den på lördagen, men det gick inte då ekonomiavdelningen inte jobbade helg. Bara den helgens väntan tyckte jag var en pina:)

Uppdaterat: 2019-07-22 17:05

Håller helt med FXX. Senaste bilköpet - förhandlade och bestämde mig på måndag e m - hämtade den strax efter lunch på onsdag. Och då var lagerbilen på en annan anläggning så den fick transporteras hit också...:)

Uppdaterat: 2019-07-22 17:47

Ser inte heller så allvarligt på några tiondelar mer eller mindre i ränta på t ex huslånet - för oss som varit med när räntenivåerna på bolån tangerade 15 % så är det egentligen skit samma med 1 % mer eller mindre.

Uppdaterat: 2019-07-22 18:25

Stoor, jag tror inte ”Riskbanken” vågar höja för mycket för då har inte Kronkalle personal som löser alla bostadsförsäljningar. Tycker mest synd om våra ungdomar som får en helt felaktig bild av lånade pengar idag. Dom tror ju att dagens ränteläge är det normala. Jag minns när jag hade 7% ränta och 1% fastighetsskatt på det, då sved det i plånboken:)

Uppdaterat: 2019-07-22 18:37

Jag köpte en bil i mitten av 80-talet och då var räntan 18%. Det ni.....

Uppdaterat: 2019-07-22 18:55
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Min enda bil som jag köpt på avbetalning köpte jag 92. Var väl samma år det var fastighetskris och Bengt Dennis satt vid rodret hos Riskbanken? Nåväl, tror bilförsäljningen gick trögt det året så jag nappade på en drive som löd ”räntefritt på begagnade bilar” hos Ford Motorverken. Dock ingen Ford, en Honda Civic lätt begagnad, 2000 mil.
Lite lustigt för jag minns att jag fick hem samtliga inbetalningskort i första kuvertet, samma summa på alla men med olika sista betalningsdag.

Uppdaterat: 2019-07-22 20:11

Nu är det OT så det står härliga till, men OK. Själv köpte vi en bostadsrätt 2008. Om vi säljer den idag, så har den genererat drygt 15.000:-/månad och då efter att jag räknat bort månadskostnaden. Vi har alltså bott gratis och fått 15 papp på kontot per månad i 11 år. Helt sjukt - om man frågar mig.

Uppdaterat: 2019-07-22 20:57
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Audi A5 SB skrev:

Nu är det OT så det står härliga till, men OK. Själv köpte vi en bostadsrätt 2008. Om vi säljer den idag, så har den genererat drygt 15.000:-/månad och då efter att jag räknat bort månadskostnaden. Vi har alltså bott gratis och fått 15 papp på kontot per månad i 11 år. Helt sjukt - om man frågar mig.

Jag köpte mitt hus 2000, skulle jag sälja det idag skulle det genererat 32K/mån i 19 år! Nu ska förvisso Löfven ha sin beskärda del och jag har gjort lite värdehöjande saker. Men jag håller med om att det är sjukt.
Den andra sjuka delen i historien är att när jag träffade min fru för drygt 20 år sedan så satte jag upp mig i kö för en hyresrätt. Efter 20 år i bostadskö så har man lite valmöjligheter har jag sett. Ska inte sticka under stol med att tanken på att sälja huset och flytta till en HR funnits där. Jobba behöver jag inte fundera så mycket på isf. Men samtidigt så är barnen fortfarande små och jag är allt för rastlös för att sitta i en lägenhet.

Uppdaterat: 2019-07-22 22:35

Jo, bostadsmarknaden är hettad.
Vi köpte hus 2014, har genererat minst 30000 kr/mån exkl boendekostnader. På 5 år. Och då bor jag inte ens i Sthlm.

Apropå, on-topic. Ska bli intressant att följa Stoors erfarenheter med XC60, särskilt hybridsystemets funktion.

Uppdaterat: 2019-07-29 16:48

Frågan är om man ens märker av ett mildhybridsystem?

Uppdaterat: 2019-07-29 19:30
Stoor skrev:

Apropå värdestegring på fastigheter är det egentligen bara en chimär eftersom den kan vanligtvis inte realiseras med mindre än att man antingen säljer och flyttar till en hyresrätt, mindre ny bostad eller flyttar från storstad till landsbygd.

Det har du fullständigt rätt i Stoor så värdestegringar på bostäder är för de flesta av mindre intresse - såvida man inte säljer och flyttar från storstaden ut i ödebygden...:)

Uppdaterat: 2019-07-29 23:11

Det var stora ord från säljaren :) men skriv gärna hur det upplevs, det är ju inte bara skillnad i förbrukning som är intressant utan även om det är någon skillnad i hur kraften levereras etc.

Uppdaterat: 2019-07-29 23:41

Den säljer ju otroligt bra, 97000 ex under första halvåret 2019. Måste vara bland segmentets bäst säljande modeller? En så dyr bil som säljer såpass bra måste vara en riktigt bra bil.

Uppdaterat: 2019-07-31 13:11
Apex skrev:

En så dyr bil som säljer såpass bra måste vara en riktigt bra bil.

Det där saknar några led för att bli logiskt.

Uppdaterat: 2019-07-31 18:22
L. Mäkinen skrev:

Apex wrote:En så dyr bil som säljer såpass bra måste vara en riktigt bra bil.
Det där saknar några led för att bli logiskt.

Bör* vara skulle jag kanske ha skrivit

Uppdaterat: 2019-07-31 21:16

Jag håller med dig Stoor! Även om stor del av intäkterna försvinner till Geely så har man ändå satsat otroligt mycket i just Sverige. På Lindholmen i Gbg bygger man ut för att husera 3500 människor som ska jobba (några tusen jobbar redan med det) framtidens Geely/Volvo/Lotus osv. Alltifrån elektrifiering till ai i kommande autonoma modeller.

Uppdaterat: 2019-08-03 17:21

Jag vet att Volvo PV i Sverige är större än det jag skrev, jag tog tanken ett steg längre och tänkte på relativt nystartade CEVT som utvecklar det jag skrev åt Volvo.
https://www.voister.se/artikel/2018/06/cevt-bygger-for-framtiden/

Uppdaterat: 2019-08-04 08:27
Stoor skrev:

Jag tittade just på uppdaterade ”pipen” för när min XC60 inscription beräknas hamna i produktion och blev både irriterad och glad samtidigt då jag såg att det ligger ca 53 900 Volvobilar innan mig på Volvo där min Volvo produceras med leverans vecka 38 / 39. Det är tungt att vänta så länge på sin bil men samtidigt är jag oerhört glad att så många väljer att gynna Sverige och därmed skapa välfärd åt svenska industriarbetare och åt vårt fina, trots vissa brister, svenska samhälle.

Vem vet, du kanske får en hitskeppad från Kina?

Uppdaterat: 2019-08-04 09:20

Pga konflikten mellan USA och Kina kommer vissa bilar skeppas från Sverige istället och Kiinabyggda bilar hamnar i Europa.

Uppdaterat: 2019-08-04 17:26

Snart kommer det ett brev till Stoor ”Pga. hög efterfrågan på våran XC60-modell i USA så kommer din bil försenas då tillverkningen istället är förlagd till Kina”:)
https://www.vibilagare.se/nyheter/volvo-fraktar-xc60-fran-kina-till-europa

P.S. Obs ironi!

Uppdaterat: 2019-08-04 17:53
FXX skrev:

Snart kommer det ett brev till Stoor ”Pga. hög efterfrågan på våran XC60-modell i USA så kommer din bil försenas då tillverkningen istället är förlagd till Kina”:)
https://www.vibilagare.se/nyheter/volvo-fraktar-xc60-fran-kina-till-europa
P.S. Obs ironi!

Ja, det hade ju varit väldigt ironiskt efter hyllningen i den här tråden.

Uppdaterat: 2019-08-04 18:11
Power to the people

Tycker 48V tänket verkar intressant inte bara sett ur ett hybridperspektiv.

Det jag kunnat snappa upp under åren då det diskuterats är.

* Mindre mängd kablar i bilar med 48V
* Bättre start-stop
* 15-20% mindre förbrukning (bör nog tas med en nypa salt och beror på typ av system.
* Möjlighet att kombinera saker som startmotor, generator osv.
* Möjlighet till att använda saker som e-turbo.

Spontant så tycker jag det låter intressant, inte bara sett ur ett förbrukningsperspektiv.

Uppdaterat: 2019-08-04 20:09
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Benny, jag vet inte hur spänningen påverkar våra kroppar, men! Jag har ryktesvägen hört från en bekant till en ingenjör på utvecklingsavdelningen på Volvo att man på rena elbilar uppmätt ohälsosamt hög strålning från batterier där dessa är monterade i golvet. Strålning som är cancerframkallande och något som Volvo i en framtid inte är så intresserade av att bli förknippade med. Detta är tydligen något man jobbar väldigt mycket för att råda bot på.
Sant eller inte kan jag varken bekräfta eller dementera men jag har förtroende för den som berättade det för mig så..

Men annars håller jag med dina teorier, 48V innebär ju en stor säkerhetsaspekt också. Man kan inte avlida av 48V spänning:)

Uppdaterat: 2019-08-04 22:37

Siffran som anges av Volvo är nog "upp till", dvs under optimala förhållanden för hybridsystemet. Gissar också på att det i verkligheten blir betydligt mindre besparing.

Uppdaterat: 2019-08-05 09:26
Stoor skrev:

Det ska bli intressant att se hur mildhybridsystemet fungerar i verklig trafik men att det blir en bränslebesparing på runt 10% eller mer håller jag för högst osannolikt.

Jag håller det för högst troligt om man gör som Toyota säljaren sa att man anpassar körni gen lite efter låda och hybrid tänket. :)

Ja grattis till bilvalet hoppas jag och lycka till med bilen

Uppdaterat: 2019-08-05 10:07
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
FXX skrev:

Benny, jag vet inte hur spänningen påverkar våra kroppar, men! Jag har ryktesvägen hört från en bekant till en ingenjör på utvecklingsavdelningen på Volvo att man på rena elbilar uppmätt ohälsosamt hög strålning från batterier där dessa är monterade i golvet. Strålning som är cancerframkallande och något som Volvo i en framtid inte är så intresserade av att bli förknippade med. Detta är tydligen något man jobbar väldigt mycket för att råda bot på.
Sant eller inte kan jag varken bekräfta eller dementera men jag har förtroende för den som berättade det för mig så..
Men annars håller jag med dina teorier, 48V innebär ju en stor säkerhetsaspekt också. Man kan inte avlida av 48V spänning:)

Strålning? Är batteripacken radioaktiv?
Jag antar att din bekant möjligen pratar om magnetfält. Men dessa bör ju vara skärmade från kupén i och med batteripackets omslutande metallhölje. Jag kan tänka mig att Volvo och övriga tillverkare lägger extra tid på att eliminera magnetfält. Det kan ex. enkelt åstadkommas med att förlägga två ledare parallellt.

Uppdaterat: 2019-08-05 11:24
Power to the people
Grosser skrev:

Strålning? Är batteripacken radioaktiv?
Jag antar att din bekant möjligen pratar om magnetfält. Men dessa bör ju vara skärmade från kupén i och med batteripackets omslutande metallhölje. Jag kan tänka mig att Volvo och övriga tillverkare lägger extra tid på att eliminera magnetfält. Det kan ex. enkelt åstadkommas med att förlägga två ledare parallellt.

Som sagt, jag vet inte, detta var ordagrant vad han sa. Om han sedan ändrade magnetfält till strålning eller om det var ems som avsågs vet jag inte.
Jag vet att man genom destruktiv interferens kan ta bort magnetfält, typ som en internetsladd som snurras så tar ledarna ut varandra, eller elkablar i mark osv.

Uppdaterat: 2019-08-05 11:42

Spännande, kanske man blir självlysande snart av all strålning ;) Slipper jag ha ficklampa när jag går i skogen på natten....haha

Uppdaterat: 2019-08-05 11:46
Henrik M skrev:

Spännande, kanske man blir självlysande snart av all strålning ;) Slipper jag ha ficklampa när jag går i skogen på natten....haha

Inte bara det, du borde absolut skaffa en blyplatta och montera in i sätet.....

Uppdaterat: 2019-08-05 12:13
Guran skrev:

Henrik M wrote:Spännande, kanske man blir självlysande snart av all strålning ;) Slipper jag ha ficklampa när jag går i skogen på natten....haha
Inte bara det, du borde absolut skaffa en blyplatta och montera in i sätet.....

Räcker det inte med att jag har blyfot menar du? ;)

Uppdaterat: 2019-08-05 12:15