Toyota RAV4 PHEV

81 inlägg 0 nya
Toyota RAV4 PHEV

Launch edition med fyrhjulsdrift kommer ha ett pris på 507900:- enligt skatteverket.

Svettigt...

Kostar som andra PHEV. En passat eller V60 kostar med försiktigt kryssande 520-530’
En XC60 kostar mer och säljer som smör.

*Robban

Mycket pengar, men skulle nog säga att man får mycket bil också.

306hk verkar den ha.
17,8kWh batteri är ju väldigt stort, borde gå att komma nästan 10 mil på el vid försiktig körning.
Förmånsvärde 2500:-

För bra för att se förbi, jag har bett att få offert som nästa förmånsbil.

Superb kostar mindre och ser inte lika sur ut.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Rullar mycket kortare på el och saknar väl värmepump, fyrhjulsdrift och nästan 100 hk samt har betydligt högre förmånsvärde.

junkers wrote:
306hk verkar den ha.
17,8kWh batteri är ju väldigt stort, borde gå att komma nästan 10 mil på el vid försiktig körning.
Förmånsvärde 2500:-
För bra för att se förbi, jag har bett att få offert som nästa förmånsbil.

Är det företagsbil VD som bestämmer att byta bil och märke utom dig eller?
Varför inte Skoda Superb Combi IV?

https://www.skoda.se/modeller/nya-superb/superb-combi-iv

Vet att Toyota är inte nöjda som du haft.
Jag kommer aldrig framtid med Toyota!!

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

junkers wrote:
306hk verkar den ha.
17,8kWh batteri är ju väldigt stort, borde gå att komma nästan 10 mil på el vid försiktig körning.
Förmånsvärde 2500:-
För bra för att se förbi, jag har bett att få offert som nästa förmånsbil.

Nej det är inte 10 mil på el.
Det står Toyota RAV4 Plug-in Hybrid är "Räckvidd på enbart el upp till 65 km (WLTP)"

https://www.toyota.se/nya-bilar/rav4/nya-toyota-rav4-plug-in

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Jag vet det GF men det är preliminära siffror.
Min Optima är specad 53 km i wltp men vid lugn körning kommer man 65-70 km.
Optiman har 11,2 kWh batteri.

Toyotan är preliminärt specad MINST 65 km wltp vilket vid lugn körning enligt ovan borde kunna ge minst 90 km.
RAV 4 har betydligt större batteri än optiman på 17,8 kWh, de extra kWh brukar räcka till ca 3,5 mil så återigen uppemot 10 mil.
Dessutom har Toyotan värmepump som Optiman saknar.
En snål elbil kommer för övrigt runt 14 mil på 17,8 kWh.

Superben är säkert ok men VAG:s bilar har visat sig ha mycket kort elektrisk räckvidd, troligen pga stora säkerhetsmarginaler. Skodan har 13,5 kWh men verkar bara komma runt 5,5 mil ändå.

GF för övrigt så vet jag inte vad jag ska välja än men RAV4 kommer bli riktigt billig för mig.
De övriga jag har på listan som alla blir betydligt dyrare är:
Volvo V60 T8 R-design
Ford Mustang Mach-E
Tesla Model 3 LR AWD
Kommande Skoda Octavia laddhybrid.
Polestar 2
Med flera

Det jag kan säga är att Teslan blir dubbelt så dyr, Forden 50-100% dyrare, Volvon 50% dyrare än RAV4.

junkers wrote:
Jag vet det GF men det är preliminära siffror.
Min Optima är specad 53 km i wltp men vid lugn körning kommer man 65-70 km.
Optiman har 11,2 kWh batteri.
Toyotan är preliminärt specad MINST 65 km wltp vilket vid lugn körning enligt ovan borde kunna ge minst 90 km.
RAV 4 har betydligt större batteri än optiman på 17,8 kWh, de extra kWh brukar räcka till ca 3,5 mil så återigen uppemot 10 mil.
Dessutom har Toyotan värmepump som Optiman saknar.
En snål elbil kommer för övrigt runt 14 mil på 17,8 kWh.
Superben är säkert ok men VAG:s bilar har visat sig ha mycket kort elektrisk räckvidd, troligen pga stora säkerhetsmarginaler. Skodan har 13,5 kWh men verkar bara komma runt 5,5 mil ändå.

Du kanske viktigt att tänka på det mesta går på el och mycket sällan bensindrift om jämför det längsta laddhybrid blev RAV4 extra 10 km mer el än andra.

Vet att Kia är mycket bättre än Toyota när det gäller körupplevelse, komfort, buller, utrymme osv.
Skulle vänta med att köpa RAV4 för att du ska testa lång flera mil och låna några dagar innan bestämmer den rätta du trivs.
Lycka till.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Amerikanska EPA verkar fastställd så om vi jämför lite.
Kia Niro WLTP är 49 km och EPA 26 miles dvs ca 42 km

RAV4 EPA 39 miles eller 62,5 km. Räknar man om det till wltp med samma diff som Niro så blir det 73 km.

WLTP är blandad körning så som sagt vid lugn landsvägskörning borde man komma 9-10 mil på el.

Nu förutsätter jag att Europa inte får mindre batteripack än USA.

Optiman har väl en smula bättre aerodynamik, en kloss som RAV 4 gissar jag, behöver lite mer energi för att ta sig framåt ??

Japp men om man räknar på användbar batteristorlek så borde optiman ligga på ca 9 kWh medan RAV4 ligger på runt 15 kWh.
En SUV tar ca 0,3 kWh mer per mil så på 6 mil går det åt runt 2 kWh extra. Då finns det fortfarande 4 kWh kvar för extra körsträcka, lite drygt två mil.

Som exempel så är Ford Mach-E SUV specad att dra 1,7-1,8kWh per mil i wltp. Den skulle alltså komma knappt 9 mil i blandad körning på 15 kWh.

Vi får väl se om ett halvår men tyvärr är det så lång leveranstid på de flesta elbilar och hybrider just nu att man inte hinner prova dem. RAV4 kommer ju i augusti och beställer man då så lär jag inte få den till årsskiftet när min ska bytas.

junkers wrote:
Japp men om man räknar på användbar batteristorlek så borde optiman ligga på ca 9 kWh medan RAV4 ligger på runt 15 kWh.
En SUV tar ca 0,3 kWh mer per mil så på 6 mil går det åt runt 2 kWh extra. Då finns det fortfarande 4 kWh kvar för extra körsträcka, lite drygt två mil.
Som exempel så är Ford Mach-E SUV specad att dra 1,7-1,8kWh per mil i wltp.
Vi får väl se om ett halvår men tyvärr är det så lång leveranstid på de flesta elbilar och hybrider just nu att man inte hinner prova dem. RAV4 kommer ju i augusti och beställer man då så lär jag inte få den till årsskiftet när min ska bytas.

Det är bra att man ska testa hur den trivs innan beställa. Ingen bra att beställa utan att provkörning.
Jag själv är inte viktigt enbart snål och lägsta driftkostnad än andra märken för mig första hand är det viktigt hur den går komfort, buller, körupplevelse, design osv och sist låg och medel totalt milkostnad.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Det stämmer inte GF för om total milkostnad vore minst viktig så skulle du inte köra en Skoda Fabia utan Skoda Superb.

junkers wrote:
Det stämmer inte GF för om total milkostnad vore minst viktig så skulle du inte köra en Skoda Fabia utan Skoda Superb.

Jag brukar inte vuxna med långa fler 2 och 3 sitter bak, tjänar 23000 lön, behöver inte ha stor pga lätt parkering, låga CO2, behöver inte jätte kombi med rejäl massa förpackning. Fabia är så komfortabelt rimlig normal ljudnivå utan att vara irriterar. Känns stor bil inuti fast ser utsidan riktigt småbil.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Nä inte behöver man det men den är tystare, ger bättre komfort, har bättre design och bättre körupplevelse vilket var viktigare än ekonomin.

Jag skulle säga att ekonomin nästan alltid är nummer ett, du vill ha det som ger dig bäst upplevelse för den summa pengar som du vill lägga på bilutgifter.

Betyg 4 körupplevelse, komfortabelt och miljö. Betyg 5 inköp, ekonomi är mitt viktigt val.
Betyg 5 körupplevelse och komfortabelt. Betyg 3 inköp, ekonomi och miljö är inte mitt viktigt val.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

junkers wrote:
Rullar mycket kortare på el och saknar väl värmepump, fyrhjulsdrift och nästan 100 hk samt har betydligt högre förmånsvärde.

Ja den har ett litet batteri på 13kWh, men den har värmepump som kan styras med mobilen vid parkering och den får stöd av bensinvärmare om det är nödvändigt.
Fyrhjulsdrift har den inte och inte heller de 100 hk extra, systemeffekten är ju bara 218hk och det måste ju vara knapert i bilköerna.
Men den är rymligare och avsevärt snyggare än den sura japanen!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.