Tesla (modell S, eller någon av de andra) - Nyanserad! och seriös diskussion

157 inlägg 0 nya
Tesla (modell S, eller någon av de andra) - Nyanserad! och seriös diskussion

Tesla, ja, de har gjort en batteribil som faktiskt kan åka långt.
En batteribil som verkar fungera rätt bra trots att de var nya på biltillverkning.

Jag tycker det är en bra början, men jag är inte odelat kritisk. Finns flera designsaker som jag inte alls gillar, som alla högblanka ytor inuti, att det är lite För mycket information på skärmarna vilket lätt gör det rörigt och tar fokus från det viktiga (att köra bil), och så vidare.

Det jag efterlyser här är lite mer nyanserat prat - inte bara "Den är kass" "Den är världsbäst" och så vidare.
Specifika saker som faktiskt är bra till exempel? Och då motiverat.
Samma med saker som är mindre lyckat.

Och icke minst - hur fungerar den i Praktiken, exempelvis i vårat hopplöst knepiga klimat?
Dessa funderingar tog sin början i denna, enligt mig, mycket seriöst informativa lilla film om Tesla i kyla, och laddning av densamma. Kyla som vi ju har synnerligen gott om, särskilt norr om sextionde breddgraden.

https://www.youtube.com/watch?v=mw7Ua1Q1EYc

Bidra gärna med fler informativa och seriösa filmer (inte bara dissa och hissa utan faktiskt lite mer genomtänkt, och likaså diskussionerna). Vi kan om så behövs halka lite snett in på andra batteribilar och då i jämförelse med hur de har löst exempelvis ett problem som finns hos Tesla, eller hur de inte har lyckats lösa något som Tesla fått till riktigt bra.
Enbart 100% batteribil - ingen hybrid, vare sig med bränsleceller eller diesel och så vidare!

Innan man köper en Tesla ska man kolla upp försäkringen eftersom de är ganska dyra att laga. De enorma hjulen kostar att sko om och brinntiden på däcken låter stundtals klen.
De som kör dem verkar tycka att det främst är komforten som är bra med all elektronisk hjälp. Förutom accelerationen då...

Jag har provkört Tesla Model S en gång och jag var inte jätteimponerad om jag ska vara ärlig. Framförallt passade stolarna mig jättedåligt. Justeringsmöjligheterna var mycket begränsade. Och bakåtsikten var inget annat än ett skämt. Tesla Model S är på många sätt en bra bil och en stor fördel är att tyngdpunkten är mycket låg, tack vare batteriernas placering. Sedan gör även bottenplattans konstruktion att bilen klarar sidokrockar bättre än de flesta vanliga bilar. Framför allt i det så kallade "Pole Test" så gör Teslas modeller mycket bra ifrån sig.
Men jag tycker inte att den är värd sin saftigt tilltagna prislapp. I Sverige känns det som en bil för egenföretagare som får lägre förmånsvärde. Tror inte många nya Model S köps av privatpersoner. Sen blev jag ordentligt skeptisk till Tesla som företag när de fick sämre än förväntat resultat i IIHS krocktester. Istället för att fixa till bilen så går man ut och kritiserar hela IIHS som organisation och hänvisar till att man gjorde mycket bra ifrån sig i NHTSA:s tester. Även fast NHTSA inte alls testar samma saker som IIHS. Till exempel har ju Musk tidigare skrutit om att när man testade takstyrkan på Model S så skulle taket varit så starkt att testmaskinen gick sönder. När sedan IIHS testar takstyrkan så är den inte alls så imponerande.
Men det jag har svårast för är denna ständiga hype kring Tesla. Den framställs som världens åttonde underverk och helt enormt nyskapande. Trots att mycket av det som framställs som nyskapande uppfanns av någon annan. Till exempel så uppfanns skateboard-chassit av GM.

För mig är Model S lite för låg för att vara bekväm att ta sig i och ur och baksätet är trots bilens storlek inte mycket att skryta över. Sen hade jag förväntat mig att den skulle gå tyst men detta infann sig tyvärr inte. Men accelerationen var ju verkligen inte illa...:) Liksom Skodaägare skulle jag tro att privata köpare av denna bil i Sverige inte är alltför vanliga.

Skodaägare wrote:
Jag har provkört Tesla Model S en gång och jag var inte jätteimponerad om jag ska vara ärlig. Framförallt passade stolarna mig jättedåligt. Justeringsmöjligheterna var mycket begränsade. Och bakåtsikten var inget annat än ett skämt. Tesla Model S är på många sätt en bra bil och en stor fördel är att tyngdpunkten är mycket låg, tack vare batteriernas placering. Sedan gör även bottenplattans konstruktion att bilen klarar sidokrockar bättre än de flesta vanliga bilar. Framför allt i det så kallade "Pole Test" så gör Teslas modeller mycket bra ifrån sig.
Men jag tycker inte att den är värd sin saftigt tilltagna prislapp. I Sverige känns det som en bil för egenföretagare som får lägre förmånsvärde. Tror inte många nya Model S köps av privatpersoner. Sen blev jag ordentligt skeptisk till Tesla som företag när de fick sämre än förväntat resultat i IIHS krocktester. Istället för att fixa till bilen så går man ut och kritiserar hela IIHS som organisation och hänvisar till att man gjorde mycket bra ifrån sig i NHTSA:s tester. Även fast NHTSA inte alls testar samma saker som IIHS. Till exempel har ju Musk tidigare skrutit om att när man testade takstyrkan på Model S så skulle taket varit så starkt att testmaskinen gick sönder. När sedan IIHS testar takstyrkan så är den inte alls så imponerande.
Men det jag har svårast för är denna ständiga hype kring Tesla. Den framställs som världens åttonde underverk och helt enormt nyskapande. Trots att mycket av det som framställs som nyskapande uppfanns av någon annan. Till exempel så uppfanns skateboard-chassit av GM.

Vet du vilken årsmodell du testade? Om man ändrat stolarnas justering?
Att man sitter dåligt är ju tyvärr en smaksak - som med vår V90 - vissa älskar stolarna, andra klarar inte av dem. Däremot ser jag ju som självklart att kunna laborera just med vinklar hit och dit för att kanske hitta någon lämplig ställning.
Nu har jag inte provsuttit en Tesla, ännu (trots att kollegan har en), men skall definitivt provköra vid tillfälle. På vad sätt är bakåtsikten dålig? Smal ruta bak? Dåliga backspeglar?
Låg den skönt på vägen och kändes förutsägbar?

Det där testet minns jag också. Tyvärr inte jätteovanligt att tillverkare kritiserar tester när det går dåligt. Samma hände med en bilbarnstol som Råd och Rön testade. Normalt testas stolar vid drygt 50 har jag för mig, men R&R tycker att man skall testa på samma villkor som man testar för vuxna, runt 70. Sagt och gjort, och alla stolar klarade sig mer eller mindre bra, förutom en - den lossnade från fästet och flög igenom bilen, med barnet kvar i stolen!
Tillverkaren, helt seriöst: "Ni krockade i för hög hastighet. Stolen klarar de regler som finns."

Men enligt mig så har Tesla ändå varit bra i helhet, för alla. Helt enkelt genom att vara den första batteridrivna bilen, anpassad för att köras på vanliga vägar, serieproducerad, till hyfsat rimligt pris, med lång räckvidd och som lyckats marknadsföra sig så pass att folk faktiskt Köper den! Tack vare detta så fick ju resten av världens biltillverkare tummen ur deras småfeta små arslen och började GÖRA något.
Så bilen i sig må vara överhajpad men ibland leder ju sådant till positva saker på annat håll.

L. Mäkinen wrote:
Innan man köper en Tesla ska man kolla upp försäkringen eftersom de är ganska dyra att laga. De enorma hjulen kostar att sko om och brinntiden på däcken låter stundtals klen.
De som kör dem verkar tycka att det främst är komforten som är bra med all elektronisk hjälp. Förutom accelerationen då...

Min kollega skaffade den för miljöns skull och det faktum att han åker hiskeligt många mil till och från jobbet varje dag. Däremot är ljusen värdelsöa men han resonerade som så att han ändå nästan uteslutande åker motorväg så då spelar det inte så stor roll. Skulle han åkt mycket landsväg hade det nog blivit en annan bil. Så ett praktexempel på att en bil kan fungera perfekt för en person och dess körvanor medan den inte passar alls för andra. Detta gäller alla bilar, oavsett om det är en Opel, Skoda, Hun..hyn..huyn..den där med ett snett H på bakluckan eller en Tesla.

Fast "till hyfsat rimligt pris" tycker jag är en stark överdrift, X. Bilar som kostar typ + 0,9 MSEK kan knappast anses ha ett "hyfsat rimligt pris". Men visst har Tesla visat att det går att använda en elbil för de allra flesta - även om dom är väldigt dyra och därmed oöverkomliga för nästan alla bilköpare.

Pris är ju alltid relaterat till något.
Jag menar självklart inte att den är billig, men hyfsat rimligt pris för att vara ny, med bra räckvidd, med mycket intressant teknik (som också banat vägen hos andra tillverkare), med den sportbilsprestanda som den ändå har vad gäller acceleration (vilket folk av någon anledning tycker är viktigt...) och så vidare.
Maxutrustad mercedes kostar satan i gatan och är inte mer elektrisk än 12V-batteriet som sitter i. Som exempel.
Det kunde varit en bil som kostar dubbelt så mycket, men Tesla valde att pressa priserna (går företaget med vinst överhuvud taget ännu?) för att då når man ut, vilket lyckades.
Hinner man inte med att tillverka så är priset egentligen för lågt. =)

Det där med Teslas "sportbilsprestanda" får man ta med en rejäl nypa salt. Visst, den har sportbilsacceleration men det är ingen sportbil och kan inte köras som en sportbil. Accelerationen är en kul grej men när nyhetens behag har lagt sig och man upptäcker vad accelerationerna har för effekt på räckvidden så börjar man ägna sig åt snålkörning, för det är trots allt en stor tung familjebil med motsvarande 25-literstank man kör omkring med och att "tanka" den tar rejält lång tid ...

Fast en maxutrustad M-B av större modell (S-klass antar jag) har ju en helt annan klass på hela bygget och är betydligt bekvämare och tystare att åka i - om vi nu skall göra den jämförelsen. Och att Teslas priser är "pressade" känns ju knappast så troligt... Det enda som i mina ögon talar för Model S är att den är elektrisk och har relativt lång elektrisk räckvidd - inte "bara" i sig men att f ö jämföra med t ex en välutrustad M-B S-klass är nog att ta i. Sen gillar jag att Tesla satt fart på övriga bilbranschen och det är väl för de flesta bilköparna det viktigaste dom gjort.

L. Mäkinen wrote:
De enorma hjulen kostar att sko om och brinntiden på däcken låter stundtals klen.

Ja, utnyttjar man den enorma accelerationen ofta så lär däckens livslängd bli kort... Liksom räckvidden... Brinntid var förövrigt ett målande ord, om man burnar bort dom. :)

Pi wrote:
Fast en maxutrustad M-B av större modell (S-klass antar jag) har ju en helt annan klass på hela bygget och är betydligt bekvämare och tystare att åka i - om vi nu skall göra den jämförelsen. Och att Teslas priser är "pressade" känns ju knappast så troligt... Det enda som i mina ögon talar för Model S är att den är elektrisk och har relativt lång elektrisk räckvidd - inte "bara" i sig men att f ö jämföra med t ex en välutrustad M-B S-klass är nog att ta i. Sen gillar jag att Tesla satt fart på övriga bilbranschen och det är väl för de flesta bilköparna det viktigaste dom gjort.

Minns att Teknikens värld testade Tesla mot Porsche Panamera. Snarlik karossform, storlek och ungefär samma pris. Porschen vann eftersom den kändes mest välbyggd och bekväm. Teslan ansågs rent obekväm vid en jämförelse. Så jag håller med Pi här. Det bästa med Tesla är att dom fått fart på andra biltillverkare.

L. Mäkinen wrote:
De enorma hjulen kostar att sko om och brinntiden på däcken låter stundtals klen.

Jag skulle dock inte kalla 19" för "enormt" utan snarare standard för klassen stor bil.

Swemba wrote:
Det där med Teslas "sportbilsprestanda" får man ta med en rejäl nypa salt. Visst, den har sportbilsacceleration men det är ingen sportbil och kan inte köras som en sportbil. Accelerationen är en kul grej men när nyhetens behag har lagt sig och man upptäcker vad accelerationerna har för effekt på räckvidden så börjar man ägna sig åt snålkörning, för det är trots allt en stor tung familjebil med motsvarande 25-literstank man kör omkring med och att "tanka" den tar rejält lång tid ...

Därav nämnde jag just acceleration - något som folk tycks tycka är viktigt, med många bilmodeller. Bara läsa i forum vad folk verkar vilja ha på sin bil (onödigt kraftig motor, gigantiska hjul och massa krom och blingbling).
Med en så stor och tung bil så är det knappast motsvarande 25-literstank om vi tar den Tesla som har längst räckvidd.
Vår gamla tillfälliga V70 kom man förvisso långt på men det var ju för att du fick i 70 liter också.
På 25 liter hade man knappt kommit 30 mil med den, under bra förhållanden - i stadstrafik definitivt inte ens 25 mil.

Pi wrote:
Fast en maxutrustad M-B av större modell (S-klass antar jag) har ju en helt annan klass på hela bygget och är betydligt bekvämare och tystare att åka i - om vi nu skall göra den jämförelsen. Och att Teslas priser är "pressade" känns ju knappast så troligt... Det enda som i mina ögon talar för Model S är att den är elektrisk och har relativt lång elektrisk räckvidd - inte "bara" i sig men att f ö jämföra med t ex en välutrustad M-B S-klass är nog att ta i. Sen gillar jag att Tesla satt fart på övriga bilbranschen och det är väl för de flesta bilköparna det viktigaste dom gjort.

Känner flera som har mercedes, av nyare modeller. De må se tjusiga ut (även om jag tycker inredningen på de nya är gräsligt ful, plottrig och rörig), men kvalitet vete sjutton om de besitter längre. Det försvann nog på 90-talet.
Bekvämt kan jag inte uttala mig om, men kollegan klagar inte på att det inte är bekvämt i allafall.
Pressade priser - skall man tro detta så går de back runt 13.000 dollar per bil just nu.
http://www.zerohedge.com/news/2017-05-03/tesla-burns-through-620-million-loses-13000-car-made-ahead-model-3-launch

Swemba wrote:

Jag skulle dock inte kalla 19" för "enormt" utan snarare standard för klassen stor bil.
Till mellanmodellen rekommenderar Tesla 21" och det är inte smala däck.
Förut har det varit lite si och så med hjulvinklarna på nya bilar och man har inte behövt köra hårt för att slita däck.

Nu är det några år sen sist jag körde en Tesla, men den inbjöd inte till aktiv körning på krokig väg.

Xanthopteryx wrote:
Med en så stor och tung bil så är det knappast motsvarande 25-literstank om vi tar den Tesla som har längst räckvidd.
Vår gamla tillfälliga V70 kom man förvisso långt på men det var ju för att du fick i 70 liter också.
På 25 liter hade man knappt kommit 30 mil med den, under bra förhållanden - i stadstrafik definitivt inte ens 25 mil.

100kWh motsvarar 28 liter diesel, justerat för verkningsgrad.

L. Mäkinen wrote:
Till mellanmodellen rekommenderar Tesla 21" och det är inte smala däck.

Rekommenderar? 19" är standard och det är vad bilen kommer med om du inte gjort ett tillval, precis som det gör med vilken annan bil som helst. Även V90, A6 osv går att få levererade med 21" om man så vill.
Sen är också Teslans däck tvärtom rätt smala för att få ned luftmotståndet. Smalare än vad som är normalt för hjulstorleken.

Blir inte bättre av att bli produserad i kina.

Xanthopteryx wrote:

Vet du vilken årsmodell du testade? Om man ändrat stolarnas justering?

På vad sätt är bakåtsikten dålig? Smal ruta bak? Dåliga backspeglar?
Låg den skönt på vägen och kändes förutsägbar?
Det där testet minns jag också. Tyvärr inte jätteovanligt att tillverkare kritiserar tester när det går dåligt. Samma hände med en bilbarnstol som Råd och Rön testade. Normalt testas stolar vid drygt 50 har jag för mig, men R&R tycker att man skall testa på samma villkor som man testar för vuxna, runt 70. Sagt och gjort, och alla stolar klarade sig mer eller mindre bra, förutom en - den lossnade från fästet och flög igenom bilen, med barnet kvar i stolen!
Men enligt mig så har Tesla ändå varit bra i helhet, för alla. Helt enkelt genom att vara den första batteridrivna bilen, anpassad för att köras på vanliga vägar, serieproducerad, till hyfsat rimligt pris, med lång räckvidd och som lyckats marknadsföra sig så pass att folk faktiskt Köper den! Tack vare detta så fick ju resten av världens biltillverkare tummen ur deras småfeta små arslen och började GÖRA något.
Så bilen i sig må vara överhajpad men ibland leder ju sådant till positva saker på annat håll.

Om jag minns rätt så körde jag den förra året så det borde varit 2016 års modell. Tyckte framförallt att stolarna brast i för dålig tiltmån på sittdynan och att det inte fanns möjlighet att förlänga densamma.
Angående bakåtsikten så var det framförallt bakrutan som kändes väldigt liten från förarplats. Dock fungerar i och för sig backkameran i alla hastigheter, så den kanske kan kompensera lite.

Körkänslan är svårt att uttala sig om, då provkörningen var mycket kort. Tesla kör tyvärr med provkörning enligt amerikansk modell där säljaren åker med i bilen och dessutom har de en förutbestämd provrutt.

Det blir ingen gratistankning för Tesla 3 ägare trotts att man lovat det, och laddningen i stadskärnor i USA begränsas till 75 kW vilket gör att laddningen tar 45-50 minuter i stället för 30 minuter skriver man i USA. Kan det verkligen stämma?

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.