Småbil

122 inlägg 0 nya
Småbil

Bil Sweden. Statistik/nyregistreringar år 2017-01 - 2017-12.

1. Toyota Yaris: 5356 st, + 4,42%
2. Skoda Fabia: 4886 st, - 10,87%
3. Renault Clio: 4661 st, + 15,57%
4. VW Polo: 4586 st, - 35,32%
5. Kia Rio: 2867 st, - 7,51%
6. Peugeot 208: 2776 st, - 1,66%
7. Citroen C3: 2489 st, + 111,29%
8. Hyundai i20: 2293 st, + 15,05%
9. Mini Hatch: 1954 st, + 4,26%
10. Seat Ibiza: 1697 st, - 2,97%
11. Audi A1: 1629 st, - 8,17%
12. Ford Fiesta: 1494 st, - 16,81%
13. Dacia Sandero: 1422 st, - 11,45%
14. Opel Corsa: 1320 st, - 28,49%
15. Renault Zoe: 851 st, + 103,58%
16. Mini Countryman: 693 st, + 87,29%
17. Suzuki Swift: 607 st, + 23,87%
18. Skoda Rapid: 596 st, - 21,98%
19. BMW i3: 545 st, + 9,00%
20. Mazda 2: 442 st, - 34,61%
21. Mini Clubman: 415 st, - 19,41%
22. Nissan Micra: 400 st, - 36,70%
23. Honda Jazz: 247 st, - 31,95%

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

https://www.whatcar.com/search/reviews/more-small-car-reviews/

Seat Ibiza, Skoda Fabia och VW Polo har 5 stjärnor.
Audi A1, Ford Fiesta, Hyundai i20, Kia Rio, Mini Hatch, Mini Clubman, Renault Clio och Renault Zoe har 4 stjärnor.
BMW i3, Dacia Sandero, Honda Jazz, Mazda 2, Mini Countryman, Nissan Micra, Skoda Rapid, Suzuki Swift och Toyota Yaris har 3 stjärnor.
Citroen C3, Opel Corsa och Peugeot 208 har 2 stjärnor.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

http://www.carbuyer.co.uk/reviews/recommended/best-small-cars

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Teknikens Värld, Nr 10, 26 april 2018.
Bränsleförbrukning överförbrukning för Sverigecykeln se parentes.
Citroën C3 PureTech 82 Live. (+ 24,2%) 108 CO2.
Ford Fiesta Trend 1.0T EcoBoost 100hk. (+ 32,8%) 97 CO2.
Honda Jazz Dynamic ADAS 1.5. (+ 1,7%) 133 CO2 för hög.
Kia Rio 1.0 T-Gdi Gt Line. (+ 27,7%) 107 CO2.
Nissan Micra IG-T 90 Visia. (+ 24,1%) 99 CO2.
Renault Clio Energy TCe 90 ZEN. (+ 25,4%) 105 CO2.
Seat Ibiza 1.0 TSI 95 Style. (+ 17,6%) 106 CO2.
Suzuki Swift 1.2 Mildhybrid Inclusivepaket. (+ 16,7%) 90 CO2.
Toyota Yaris 1.5 Elhybrid 101 hk Life. (+ 51,5%) 75 CO2.
Volkswagen Polo 1.0 TSI 95 hk. (+ 21,4%) 101 CO2.

Jag skulle aldrig att ha över 25% överförbrukning och över 110 CO2.
Det gick dålig för Ford Fiesta, Honda Jazz, Kia Rio, Renault Clio och Toyota Yaris.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Vi kan väl tillägga att Swift var överlägset snålast i TVs egen körcykel, men Yaris snålast i verklig körning (testförbrukning)
Hela testen vanns av Seat Ibiza, med anmärkning på hur sanslöst grå och tråkig bilen är.

Citroën C3 110 hk EAT6. Negativ: Automatisk överföring tvekar vid låga hastigheter.

https://www.caradvice.com.au/630825/2018-citroen-c3-review/

Den sexväxlade bilen uppvisar egenskaper hos ett tidigt dubbelkopplingssystem, det vill säga lite tveksamhet vid avstängning innan den stramas kraftigt genom växlarna som söker optimal bränsleeffektivitet. Det är inte smidigt, men när du är acklimatiserat kan du köra runt det genom att anpassa din gaspump.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Seat Ibiza design fabrik.
https://youtu.be/tAxkx3bL2iY

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Suzuki Swift 4 cyl sugmotor 1.2 på 90 hk, 98 CO2 eller mildhybrid 90 CO2.
3 cyl turbo 1.0 på 112 hk, 104 CO2 eller mildhybrid 97 CO2.
Tjänstevikt är mellan 945 - 991 kg och alla får dragkrok på 1000 kg :-o impad.

Jag väljer är 1.2 sugmotor 2 alternativ med eller utan mildhybrid eller 1.0 turbo 1 alternativ med mildhybrid.

Ej 1.0 turbo utan mildhybrid pga lite för hög CO2 på en liten bil.
1.2 sugmotor bäst på landsväg 0,37 lit/mil än 1.0 turbo drar lite mer 0,40 lit/mil oavsett med eller utan mildhybrid. Finns faktablad...
https://suzukibilar.se/wp-content/uploads/2017/04/Suzuki_produktfaktablad_Swift_low.pdf

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

GF, det är en kul bil, men 1,0 är trevligare.
Jag skulle aldrig låta marginella skillnader i CO2 avgöra mitt bilval!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Med ditt körmönster skulle jag leta upp en begagnad laddhybrid.

saabnisse wrote:
GF, det är en kul bil, men 1,0 är trevligare.
Jag skulle aldrig låta marginella skillnader i CO2 avgöra mitt bilval!

Såklart. Du kanske har provkört om både 1.0 och 1.2 hur upplever motor?
Med eller utan mildhybrid hur den är positiv och negativ?
Jag undrar.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Gf, du kör otroligt ekonomiskt och har bra körning.

Vill du verkligen byta ner dig till en förmodligen bullrigare småbil för att eventuellt spara någon ml.

Begangnad laddhybrid.
Tänk på att dom första årsmodellen aldrig är av dom bästa.
Annars måste det vara bäst för dig om du har ladda möjligheter hemma.
Men stor investering tyvärr.

En liten snåldiesel går nog billigare än astran men det är inte kul alls på en liten bil och dessutom högre skatt och pris.

Lycka till med ditt prövande.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Astra är ju betydligt större än Swift och trots att jag gillar Swift skulle jag inte välja den framför Astra om det nu inte är en ren busbil du är ute efter, för där är Swift roligare.
1,2 motorn är kul men bör gå på varv för att det ska hända något och det blir jobbigt och inte så snålt om man kör aktivt. Buller är inte så farligt, det finns större bilar som väsnas mer.
1,0 är trevligare och blir i praktiken snålare.
Bilen är rymlig, särskilt i framsätet och insteget är ett av de bekvämaste man kan få, oavsett prisläge! Och det går att sitta bak, men bagageutrymmet rymmer ungefär två A4-portföljer.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse - men du hade väl inte kört den senaste versionen av Swift och det ä väl bara den som har den nya turbo-motorn - eller minns jag fel ?

Har sett en oprutad Kia Optima laddhybrid med 2500 mil på mätaren för 279000:-

Nej Pi, du minns rätt, men en kompis på firman hade den och jag tror på hans omdöme.
Men jag får snart chansen att bilda mig ett eget.
Bilen är trevlig, men lite hoppig på dålig väg och den varvar 3500g i 120 och även om det inte är så högljutt, det går fortfarande att prata i framsätet, blir det ganska surrigt!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

junkers wrote:
Har sett en oprutad Kia Optima laddhybrid med 2500 mil på mätaren för 279000:-

Småbil?

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nä men laddhybrid och med GF:s körmönster borde han klara 80% på el...
Drygt fem års garanti kvar också.

junkers wrote:
Har sett en oprutad Kia Optima laddhybrid med 2500 mil på mätaren för 279000:-

http://www.carbuyer.co.uk/reviews/kia/optima/hybrid/review
Kolla på Cons: Dull to drive

och

https://www.carwow.co.uk/kia/optima-phev
Kolla på Dull drive

Jag vill inte ha "tråkigt att köra"

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Ha ha 205hk är alltså tråkigare än 110 hk...

"Tråkigt" är väldigt personligt så ett sånt uttryck skall man nog inte rätta sig efter speciellt mycket.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.