Skoda Fabia 2019

608 inlägg 0 nya

GF wrote:

Ja, det stämmer 81% vuxenskydd som testat gen 3 utan säkerhetssystem som testat 2014.
Nya modellår med säkerhetssystem bättre men finns inte med test.

Okej, ja det kan ju förklara saken isf. Jag tyckte det var väldigt märkligt att bilar som delar struktur skiljer sig åt så pass mycket i krocksäkerhet. Fabian med syskon var ju bland dom säkraste 2015.
Skoda Combin kan faktist passa mina behov om jag tullar på bränslevärmarkravet. En 110hk DSG med AFS-Led kan uppfylla dom flesta av mina krav på andrabil. Ska bli spännande att se om du blir nöjd med bilen GF.

FXX wrote:
GF wrote:
Ja, det stämmer 81% vuxenskydd som testat gen 3 utan säkerhetssystem som testat 2014.
Nya modellår med säkerhetssystem bättre men finns inte med test.
Okej, ja det kan ju förklara saken isf. Jag tyckte det var väldigt märkligt att bilar som delar struktur skiljer sig åt så pass mycket i krocksäkerhet. Fabian med syskon var ju bland dom säkraste 2015.
Skoda Combin kan faktist passa mina behov om jag tullar på bränslevärmarkravet. En 110hk DSG med AFS-Led kan uppfylla dom flesta av mina krav på andrabil. Ska bli spännande att se om du blir nöjd med bilen GF.

Tack, när jag har Fabia och kör några mil innan jag skriver här kommentar.
Det har jag bara 95 hk 5 vxl manuell med halogenlampa.
Det finns LED tillägg 8900 kr, DSG7 och motor 110 hk tillägg 19300 kr = 28200 kr
Jag lämnar till återförsäljare 3 paket för Philips WhiteVision blå färgad glas H7 halvljus och helljus = 4 st lampor och H8 dimljus 2 st lampor blir det totalt 6 st att byta lampor än original ofärgad glas, när det är färdigt monterat från verkstad att ta väntetid kvart tider innan jag hämta ny bil.
Nya modellår from 2019 halogenlampa med stor aluminium bägare vinklar slitsar bättre i ljusförmågan än glas rund lins med små diameter sitter i halogenlampa på modellår tom 2018 sisådär i ljusförmågan.
Framtid utveckling halogenlampa som kan byta till LED lampa med samma sockel för H7 och H8.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

GF, varför byter du lampa i dimljuset? När tänkte du att det skall hjälpa dig med något?

*Robban

Det där lampbytandet är i stort sett bortkastade pengar. Det enda som sker är att det blir marginellt bättre och lite vitare ljus samt att du får byta glödlampor mycket oftare.
Det vitare och kraftigare ljuset kommer ju av att glödtråden har en högre temperatur (plus blåtonat glas i lampan) och därmed fortare går av. Vid ett dyrt nybilsköp så hade det väl ändå varit mycket bättre att köpa till LED-belysning med full automatik.

Guran wrote:
Det där lampbytandet är i stort sett bortkastade pengar. Det enda som sker är att det blir marginellt bättre och lite vitare ljus samt att du får byta glödlampor mycket oftare.
Det vitare och kraftigare ljuset kommer ju av att glödtråden har en högre temperatur (plus blåtonat glas i lampan) och därmed fortare går av. Vid ett dyrt nybilsköp så hade det väl ändå varit mycket bättre att köpa till LED-belysning med full automatik.

Jag kan bara hålla med guran.
Men vänder man på kronorna och inte känner behovet kanske? Vad vet jag.

Jag tycker GF skulle provat en bil med led och jämfört med en bil med halogen.
9000:- såg jag och inga paket pris men man skall komma ihåg att sätta hårt mot säljaren och minst 10% off är inga problem på tex led mm.
Och man behöver inte vars rädd för problem med 4års garanti och dessutom maskinskadeförsäkringen i 8 år.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Såg några filmer på youtube med både Golf och Fabia med AFS-led. En kille med brinnande intresse för bilbelysning som testat funktionen ordentligt. Otroligt bra ljus! Led/xenon är ett absolut måste anser jag, iaf, när man kommit upp i medelåldern och mörkerseendet blir naturligt sämre.
Läste i senaste vw-blaskan att nya touareg har 256 ledlampor i strålkastarna fram. En dator ihop med kamera beräknar en massa parametrar och tänder/släcker varje led individuellt.

Många LED känns som en bättre lösning än att mekansikt vrida ljuskäglan så hoppas priset blir rimligt bara,

Ja led är helt klart outstandning, och bättre lär det bli på kommande modeller. Bixenon på Golfen innebär bra halvljus men sedan gjorde dom nog en tankevurpa med en motoriserad lucka som åker upp för helljus. Känns lite 90-tal om man frågar mig. Och helljuset är helt kasst, men det säger sig själv när man använder samma reflektor som halvljuset.

Därför byta ut från original till Philips WhiteVision har ljusblå färg i glasrör ger mera vita än gul lampa.
Vill ha samma vita lampor på halv, hel och dimljus än skillnad vit och gul.
Jag klarar ekonomi. Jag har fått 3 olika bilkampanj, oktoberkampanj och vinterdäckkampanj vinst 27373 kr att spara :-).

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Vad landar den på? Jag plockade ihop en combi med dsg, 110hk, afs-led, stylepaket mm. för 209K. Kan säkert prutas ned till 195K. Tyvärr finns inte varken värmare eller uppvärmd ratt som tillval. Uppvärmd ratt är väl tom. standard i minsta Hyundaien idag för typ 80K?

En Fabia Combi Style 1.0 TSI 95 hk 5 vxl manuell. Tillval: Komfortpaket, Candy White, Avtagbar dragkrok, 5 års garanti, upp till 150 000 km, Automatisk regn, helljus, innerbackspegel sensor, DAB-digital radiomottagning, Super rullmotståndsoptimerat sommardäck sänkt från 105 till 103 CO2 utsläpp, Mittarmstöd med 2xUSB bak, Stänkskydd fram och bak, Nokian Hakkapeliitta 9 med alu fälg och hjulförvaringsset. Ordpris: 194 251 kr minus 27 373 = 166 878 kr.

FXX wrote:
Ja led är helt klart outstandning, och bättre lär det bli på kommande modeller. Bixenon på Golfen innebär bra halvljus men sedan gjorde dom nog en tankevurpa med en motoriserad lucka som åker upp för helljus. Känns lite 90-tal om man frågar mig. Och helljuset är helt kasst, men det säger sig själv när man använder samma reflektor som halvljuset.

Jag ägde för några år sedan en BMW 520 2014 med adaptivt bixenonljus (bara ene lampa och luckor som avgränsar ljuset både i sidled och höjd) var ett ypperligt ljus på den bilen. Sen har väl VW en lång tradition att ha dåligt ljus på sina bilar. Är väl först med Passat och LED high som det blivit lite schvung i ljuset.

GF wrote:
En Fabia Combi Style 1.0 TSI 95 hk 5 vxl manuell. Tillval: Komfortpaket, Candy White, Avtagbar dragkrok, 5 års garanti, upp till 150 000 km, Automatisk regn, helljus, innerbackspegel sensor, DAB-digital radiomottagning, Super rullmotståndsoptimerat sommardäck sänkt från 105 till 103 CO2 utsläpp, Mittarmstöd med 2xUSB bak, Stänkskydd fram och bak, Nokian Hakkapeliitta 9 med alu fälg och hjulförvaringsset. Ordpris: 194 251 kr minus 27 373 = 166 878 kr.

Bra rabatt på bilen, men vad skall du med DAB till? Är väl bara i Stockholmstrakten det finns några DAB stationer, men du kanske bor i dom trakterna.

Det går inte att plocka ihop någon bil från nätet och få rätt pris.
Det finns nästan alltid olika paket och erbjudanden som har helt andra priser.
Ok, paketen passar inte alltid, ibland får man med sådant man inte vill ha medan annat saknas.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Guran wrote:
GF wrote:En Fabia Combi Style 1.0 TSI 95 hk 5 vxl manuell. Tillval: Komfortpaket, Candy White, Avtagbar dragkrok, 5 års garanti, upp till 150 000 km, Automatisk regn, helljus, innerbackspegel sensor, DAB-digital radiomottagning, Super rullmotståndsoptimerat sommardäck sänkt från 105 till 103 CO2 utsläpp, Mittarmstöd med 2xUSB bak, Stänkskydd fram och bak, Nokian Hakkapeliitta 9 med alu fälg och hjulförvaringsset. Ordpris: 194 251 kr minus 27 373 = 166 878 kr.
Bra rabatt på bilen, men vad skall du med DAB till? Är väl bara i Stockholmstrakten det finns några DAB stationer, men du kanske bor i dom trakterna.

Snart kommer öka DAB-radio i Sverige.
Jag är mellan Uppsala/Stockholm bor.
http://radionytt.se/nyheter/?s=dab

NENT börjar sända DAB 1 janauri, har bolaget meddelat Myndigheten för press, radio och TV.
Dessutom kommer DB Media och Skärgårdsradion att sända DAB från samma datum. Däremot har Bauer Media, NRJ och Norrköpings Radio & Co sökt och fått uppskov med starten till 1 januari 2020.
”Det är glädjande att de digitala kommersiella sändningarna nu kommer igång” säger Charlotte Ingvar-Nilsson, som är generaldirektör på MPRT.
Totalt blir det 15 radiokanaler som börjar sända 1 januari nästa år på DAB-nät 4, som är regionalt nedbrytbart och finns i Stockholm på kanal 12D, i Göteborg på 6C och i Malmö på 7C. Enligt sändningsvillkoren, som gäller fram till 20 september 2022, ska 35 procent av befolkningen nås av sändningarna 1 april 2019. Ett år senare ska 50 procent nås och två år senare 70 procent.
NENT har elva nationella tillstånd, medan DB Media har ett nationellt för Dansbandsradion och ett regionalt i Skåne för Guldkanalen Skåne. Skärgårdsradion får sända i Stockholm och på Gotland.

Guran wrote:
GF wrote:En Fabia Combi Style 1.0 TSI 95 hk 5 vxl manuell. Tillval: Komfortpaket, Candy White, Avtagbar dragkrok, 5 års garanti, upp till 150 000 km, Automatisk regn, helljus, innerbackspegel sensor, DAB-digital radiomottagning, Super rullmotståndsoptimerat sommardäck sänkt från 105 till 103 CO2 utsläpp, Mittarmstöd med 2xUSB bak, Stänkskydd fram och bak, Nokian Hakkapeliitta 9 med alu fälg och hjulförvaringsset. Ordpris: 194 251 kr minus 27 373 = 166 878 kr.

Åker man till Norge finns det enbart DAB!

saabnisse wrote:
Det går inte att plocka ihop någon bil från nätet och få rätt pris.
Ok, paketen passar inte alltid, ibland får man med sådant man inte vill ha medan annat saknas.

Oftast så väljer man ett prisvärt paket eller nivå och sedan lite lulllull på det. Skoda har ju ambition, style, monte carlo. Volvo hade kinetic, momentum, summum, idag heter det nått annat. Man sätter väl ihop dessa paketen med bakgrund av hur komplicerat det är att lägga till det efteråt. Eller det är kanske dom vanligaste sakerna som folk kryssar så bakar man in detta i paket så blir monteringen billigare. Övrigt lulllull kanske är sånt som är relativt enkelt att plocka dit på bilen som extra. Som tex. Klimatanläggning, xenon/led och liknande är ju svårt att montera på en färdig bil, därför erbjuds klimatpaket, ljuspaket osv.

FXX wrote:
saabnisse wrote:Det går inte att plocka ihop någon bil från nätet och få rätt pris.
Oftast så väljer man ett prisvärt paket eller nivå och sedan lite lulllull på det. Skoda har ju ambition, style, monte carlo. Volvo hade kinetic, momentum, summum, idag heter det nått annat. Man sätter väl ihop dessa paketen med bakgrund av hur komplicerat det är att lägga till det efteråt. Eller det är kanske dom vanligaste sakerna som folk kryssar så bakar man in detta i paket så blir monteringen billigare. Övrigt lulllull kanske är sånt som är relativt enkelt att plocka dit på bilen som extra. Som tex. Klimatanläggning, xenon/led och liknande är ju svårt att montera på en färdig bil, därför erbjuds klimatpaket, ljuspaket osv.

Men FXX, det monteras inga tillbehör på en färdig bil, allt sker ju på bandet. Skall man t.ex ha adaptiva lysen så monters dessa på jusst den bil på bandet som skall ha det. Är ju hela modellen med dom europeiska bilarna. Du kryssar i vad du vill ha och bilen monteras utifrån den specen. Paketen är oftast landsanpassade och sätts samman av generalagenten, t.ex Mercedes SE paket. I Norge har dom ett annat Norge paket.
Ser du på olika länders hemsidor så är samma bil olika ”paketerad” i olika länder.

Skillnad att tillval och tillbehör.
Jag har lagt redan är...

Tillval med fabriksmonterat är Style, Komfortpaket, Candy White, Avtagbar dragkrok, 5 års garanti, upp till 150 000 km, Automatisk regn, helljus, innerbackspegel sensor, DAB-digital radiomottagning, Super rullmotståndsoptimerat sommardäck sänkt från 105 till 103 CO2 utsläpp, Mittarmstöd med 2xUSB bak och Stänkskydd fram.

Tillbehör med återförsäljare verkstadsmonterat är Stänkskydd bak, Nokian Hakkapeliitta 9 med alu fälg och hjulförvaringsset.

Guran wrote:

Men FXX, det monteras inga tillbehör på en färdig bil, allt sker ju på bandet. Skall man t.ex ha adaptiva lysen så monters dessa på jusst den bil på bandet som skall ha det. Är ju hela modellen med dom europeiska bilarna. Du kryssar i vad du vill ha och bilen monteras utifrån den specen. Paketen är oftast landsanpassade och sätts samman av generalagenten, t.ex Mercedes SE paket. I Norge har dom ett annat Norge paket.
Ser du på olika länders hemsidor så är samma bil olika ”paketerad” i olika länder.

Jag vet inte hur jag ska uttrycka mig. Dock finns det en tanke bakom dom olika paketen för att förenkla monteringsprocessen, tror jag. Det är väl enklare rent implementeringsmässigt att montera vissa saker i en kombination. Kostnadsmässigt så tror jag också det är fördelaktigare att erbjuda ett paket till en bil istället för att helt individanpassa varje bil. Det är väl därför man många gånger tvingas välja till vissa grejor bara för att man vill ha en sak.
Många extragrejor följs ju åt. Nått tillbehör kanske kräver kamera i vindrutan. Då är det kanske bara mjukvara som skiljer att man kan få laneassist, eller skyltigenkänning, adaptivt ljus eller liknande. Är kameran den dyra grejen så kan man ju lika gärna erbjuda alla finesser som kameran används till för ett lägre pris.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.