Rattvärme

141 inlägg 0 nya
Rattvärme

Det är inte många rattvärme som finns på alla bilmärken.
Finns någon små och mellan bil för fler märken och modellen med rattvärme är standard?
Jag hittat några som finns på rattvärme är standard se nedan nedan.

Hyundai i10.
Hyundai i20.
Hyundai i30.
Kia Picanto.
Kia Rio.
Kia Ceed.
Opel Corsa.
Opel Astra.
Skoda Octavia style. Obs finns inte på Skoda Fabia.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Skulle vara mer intressant med en hattvärmare
Tänk att ha en varm och skön hatt att ta på när man kliver ur bilen. Kan ju vara svårt att ha hatten på under färd med tanke på låg takhöjd. Men så klart åker man suv behövs det inte då takhöjden är generösare. Men blir tufft i en Octavia.

Tror de flesta "premium" tillverkarna haft det som tillval i rätt många år.
Men kul att se att det börjar hitta ner till de "vanliga" bilarna.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Möjligt att det funnits som tillval på dyrare bilar (men absolut inte säker på det) men lite märkligt att en av marknadens billigaste bilar nämligen Kia Picanto haft det som standard sen typ 6 år tillbaka. Det är dåligt att inte flera tillverkare erbjuder det som standardutrustning här uppe på våra breddgrader där det faktiskt är relativt kallt en stor del av året. Hustrun älskar sin rattvärme i lill-Kian.

Pi wrote:
Möjligt att det funnits som tillval på dyrare bilar (men absolut inte säker på det) men lite märkligt att en av marknadens billigaste bilar nämligen Kia Picanto haft det som standard sen typ 6 år tillbaka. Det är dåligt att inte flera tillverkare erbjuder det som standardutrustning här uppe på våra breddgrader där det faktiskt är relativt kallt en stor del av året. Hustrun älskar sin rattvärme i lill-Kian.

Samma med min familj har en annan vän gamla kvinna också köpt ny Kia Picanto och sade roligt att köra och har rattvärme och mycket nöjd efter sålde gammal Nissan Micra ägt många år pga råttan gjort sönder elkabel under motor därför bilverkstad säger är rimligt att skrota för gammal 18 år och få pengar från bilförsäkring.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Jag letade efter fler bilar som har / har haft rattvärme, och hittade en rolig kommentar:
"Trodde inte rattvärme egentligen behövdes med tanke på hur många som sitter och kör med knäna för att kunna fippla med sin telefon samtidigt.."

Ligger nåt i det... ;-)

Lite onödigt vetande: första patentansökan för rattvärme kom 1912 (!)
https://www.google.com/patents/US1062745

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

hultarn wrote:
Jag letade efter fler bilar som har / har haft rattvärme, och hittade en rolig kommentar:
"Trodde inte rattvärme egentligen behövdes med tanke på hur många som sitter och kör med knäna för att kunna fippla med sin telefon samtidigt.."
Ligger nåt i det... ;-)
Lite onödigt vetande: första patentansökan för rattvärme kom 1912 (!)
https://www.google.com/patents/US1062745

Låt mig gissa att det var Opel eller en person med anknytning till Opel som lämnade in den ansökan;-).

Rattvärme är annars en trevlig innovation. Använder det själv och särskilt på min senaste bil som gått många mil i kallt klimat.

MVH AL

Ett slagträ med boll kostar totalt 1 dollar och 10 cent. Slagträt kostar 1 dollar mer än bollen. Hur mycket kostar bollen?

Pi wrote:
Möjligt att det funnits som tillval på dyrare bilar (men absolut inte säker på det) men lite märkligt att en av marknadens billigaste bilar nämligen Kia Picanto haft det som standard sen typ 6 år tillbaka. Det är dåligt att inte flera tillverkare erbjuder det som standardutrustning här uppe på våra breddgrader där det faktiskt är relativt kallt en stor del av året. Hustrun älskar sin rattvärme i lill-Kian.

Men det är ju inte gratis bara för att det är standard. Då är väl valfriheten bättre? De som vill ha det, väljer det. De som inte vill ha det väljer det inte och sparar därmed några kronor.

Ja det ligger inte särskilt högt upp på tillvalslistan, när jag letar efter en ny bil.

I modern tid var det väl Volvo som hittade den gamla patentansökningen och förverkligade det i slutet på 90-talet, den gamla iden berodde på att dåtidens bilar hade öppen kaross och det var obehagligt kallt att hålla i ratten på vintern.

Opel införde kupévärme 1912 och rattvärme kom i Corsa 2006.

Jag körde min Chevrolet häromdagen och åååååååååååååhhhhhhhhhhhhhh vad jag saknade rattvärme i den.
Klart viktigare tillbehör än flaskhållare.

N-iklas wrote:
I modern tid var det väl Volvo som hittade den gamla patentansökningen och förverkligade det i slutet på 90-talet, den gamla iden berodde på att dåtidens bilar hade öppen kaross och det var obehagligt kallt att hålla i ratten på vintern.
Opel införde kupévärme 1912 och rattvärme kom i Corsa 2006.

Nej, det fanns tidigare än 90-talet. Tror MB var tidiga med det.
Det finns en massa patent genom åren, 1912 var första, sedan kom det nya varje årtionde.

Införde Opel kupevärme 1912? Då var det väl knappast den vattenburna?

Det där med att vara först alltid svårt, Saab var ju inte först med sätesvärme om man hårddrar det, Cadillac hade det som option 1966, fast det fanns redan tidigare i militärfordon. Nåja.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Bra poäng där hultarn. Det finns gott om lösningar som sitter i bilarna idag som användes av flyg och militärindustrin igår.

MVH AL

Ett slagträ med boll kostar totalt 1 dollar och 10 cent. Slagträt kostar 1 dollar mer än bollen. Hur mycket kostar bollen?

Att det är standard i en redan billig bil är väl kanon. Hellre standard än tillval.
Köper aldrig mer en bil utan rattvärme.

hultarn wrote:

Nej, det fanns tidigare än 90-talet. Tror MB var tidiga med det.
Det finns en massa patent genom åren, 1912 var första, sedan kom det nya varje årtionde.
Införde Opel kupevärme 1912? Då var det väl knappast den vattenburna?

Mycket intressant, spontant skulle man ju gissa på Mercedes men jag har misslyckats med att hitta en sådan uppgift, då får vi leta igen då...

Exakt hur Opels värme fungerade har inte framgått i beskrivningarna, men utifrån vad man annars experimenterade med då och med tanke på att det var en avancerad motor med 3-ventiler per cylinder och många tekniska nyheter - av mekanisk art - (kardanaxel i oljebad t.ex.) på just den bilen, skulle jag gissa på att det förmodligen var vattenburen värme via ett "element" en gissning, men Opel började inte utveckla elektriska finesser som självstart och elektriska strålkastare fören framåt 1916.
Motorn var på 10,2 liter så kylvatten saknades inte...
Vattenpumpen beskrivs som en "centrifugalpump" som man uttryckte det på den tiden.

Denna fanns med tre olika karosser, var 5 meter lång, 190 cm bred med axelavstånd på 3.6 meter, trots det vägde den 1350 kg.

Rattvärme

Stilig vagn! För att inte tala om föraren. Notera att den är högerstyrd, som alla finare bilar var förr. Trots högertrafik...

Elstart var väl Cadillac först med 1912.

Lyxbilar var tidiga ut med finesser som inte ens fanns att köpa till de enkla bilarna.
Men, nu kommer det allt mer utrustning även i de billiga bilarna. Rattvärme gillar jag.

Tekniken har blivit billigare, sånt som var dyrt och svårt förut är enklare idag.
Ta t.ex. cylinderavstängning, det fanns redan 1981 i Cadillac, men systemet bara krånglade och försvann snart.

Plåtcab som var och varannan tillverkare erbjuder nu fanns redan på Peugeot på 30-talet, men "återuppstod" inte förrän 2000 på en billig bil, 206. (OK, MB hade ju SLK före, men den var betydligt dyrare)

Rattvärme

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

hultarn wrote:
Stilig vagn! För att inte tala om föraren. Notera att den är högerstyrd, som alla finare bilar var förr. Trots högertrafik...

Jaha, den Peugot var en "nyhet", men det var väl en hel del lyxiga franska modeller under 30-talet, denna lösning får väl anses rätt lyxig vid tidpunkten.

Jo det är nog rätt stilig förare inte minst därför att det är Storhertigen av Hessen, Ernst Ludvig, (släkt med drottning Victoria i England, Romanov familjen och via giftemål avlägset också med nuvarande svenska kungen.)
Som poserar vid sin nya bil, han var troligen Opelentusiast för han dyker upp på alla evenemang Opel hade, han adlade familjen Opel 1916.

Rattens placering är dock en smula kontroversiell... då den faktiskt sitter placerad i mitten av bilen.
Rutorna är också speciella med två snedställda sidorutor fram och en fyrkantig bakåtlutande frontruta och två bakre rutor, alla i glas, sidorutor i glas var inte så vanliga 1912.
Mycket udda lösning.

Rattvärme

Ja, det där med rutorna såg jag inte. Intressant!
Var nog någon slags tanke om strömlinjeform.
Föraren i mitten "uppfann" McLaren långt senare. Det kommer alltid tillbaka.

Volvo "uppfann" ihopfällbar passagerarstol på 850 kombi för att ökad lastlängd.
Det fanns redan 1969 på Tjorven... Fällbart och delbart baksäte också.

VW "uppfann" VR-motorn på 90-talet, Alfa hade den redan 80 år tidigare.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

mm det är väldigt spännande att upptäcka "ny" teknik i gamla bilar långt tillbaka.
(Omega kom med det tredelade fällbara ryggstödet i baksätet men jag har skäl att tro att Subaru Leone hade det tidigare, om det fanns någon före det har jag inte lyckats hitta något om.)

Deeds wrote:
Att det är standard i en redan billig bil är väl kanon. Hellre standard än tillval.

Absolut - förstår inte varför det skall behöva vara tillval i det klimat vi lever i. Anser man det så kan väl mer eller mindre alla tillval som förbättrar bekvämligheten vara tillval - vilket jag faktiskt inte tror att så många vill. Tillval kostar alltid mera än att montera motsvarande som standard - i alla fall för bilköparen.

Pi: Exakt. Likaväl som att vi har sätesvärme, och även kupevärme för den delen. Den senare var tillval långt in på 50-talet.
I "värsta fall", så kan man ju ha rattvärmen avstängningsbar om nu någon absolut inte vill ha rattvärme.
Själva systemet kan inte kosta många kronor att bygga in, då det finns i en av marknadens billigaste bilar.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.