Vi Bilägares forum

Problemen med volvomotorer som dör under färd växer

Problemen med volvomotorer som dör under färd växer

https://polisen.se/Aktuellt/Handelser/Ostergotland/2016-02-17-1940-Ovrigt-Ostergotland/?utm_medium=twitter

Nu väljer Polisen i Östergötland att ställa 10 nya Volvopolisbilar efter att risken finns att motorerna dör under färd. Mjukvarufel enligt Volvo.

Förmodligen görs detta av Polisen i hela landet av säkerhetsskäl.

Låt oss hoppas att en uppdatering av mjukvaran får felet att försvinna.

2016-02-17 20:23

Kommentarer

Vissa buggar är helt klart värre än andra. Detta måste räknas till en av dom värre.
Hoppas detta tillsammans med andra buggar (inte bara hos volvo) för upp frågan hur vi ska kunna hantera uppdateringar av bilarna i framtiden.
Att behöva ta bilen till en verkstad och ha personal som utför detta kommer inte fungera så länge till.

2016-02-17 20:44
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Oroväckande utveckling! Förmodligen är inte alla modeller eller varianter drabbade, men ändå att t.o.m. Polisen går ut med detta är anmärkningsvärt och lär garanterat sätta eld i baken på Volvos mjukvaruutvecklare.
"Det är i nuläget inte känt att någon incident som kan härledas till det kända mjukvarufelet på polisbilarna inträffat i länet. "

2016-02-17 22:21
Power to the people

Och Volkswagen har bilar som inte vill stanna.
Curt Ohlsson-metoden att svetsa ihop 2 bilar kanske är en lösning, en av varje märke så kanske dom tar ut varandra!
Allvarligt talat, tänk om det vore en 'självkörande' bil!

2016-02-18 07:36

Med alltmer dator/elektronik-styrda bilar kommer alltmer buggar att dyka upp i dessa bilar. Vi har haft datorer i många år och där är fortfarande buggar i dessa, varför skulle bilar vara förskonade?
Det behövs en stor "reset" knapp på instrumentbrädan i alla nya bilar och den knappen bör vara lätt att byta ut för den kommer att slitas ut snabbt.

2016-02-18 07:46
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Då jag är ganska insatt i detta, dock inte drabbad, så är det intressant att detta händer på en bilmodell och kombination som funnits i många år.
Det drabbar 5-cyl Diesel med AWD/automat i S/V60, XC60, V70 och XC70 modellår 2016.

Något gör att bilen "re-bootar" under en knapp sekund, bilen slocknar, motorn stannar för att sedan starta om allt igen om färden fortsätter.
Jag har upplevt i passagerarsätet med en kollega som kör en ny XC70, olustigt även om du knappt hinner fatta vad som hände innan allt är tillbaka till full funktion. Det jobbiga är ju att det inte lämnar några felkoder efter sig så det är lite klurigt att ta på vad det är som händer. Nu går ett antal bilar med en aktiv systemlogg installerad för att man skall kunna spela in scenariot och på så sätt försöka hitta felkällan till detta.

2016-02-18 08:28
*Robban

Min styvfar berättade i helgen att detta har hänt hans V60 ett flertal gånger.
Vid det tillfället trodde jag bara att det gällde XC70 och XC60
Vid frågan om han hört av sig till Volvo så va svaret - Neh... jag säger det till dom vid service. Det är snart ändå..
Idiot! (Förlåt styvfar!)

Uppdaterat: 2016-02-18 08:33
Reverend Benny skrev:

Hoppas detta tillsammans med andra buggar (inte bara hos volvo) för upp frågan hur vi ska kunna hantera uppdateringar av bilarna i framtiden.
Att behöva ta bilen till en verkstad och ha personal som utför detta kommer inte fungera så länge till.

Inom en snar framtid kommer nog de flesta tillverkare följa Tesla och göra mjukvaruuppdateringar trådlöst via Internet.

2016-02-18 08:46

@Tobo
Sannolikt så kommer fler följa Tesla, men over the air uppdateringar kommer i sin tur med en hel påse utmaningar och risker.
Tvivlar inte på att det kommer hända, men då allt handlar om pengar så kommer säkerhet inte stå högst upp på listan.

Emallanåt så släpps det ut lite halvrisiga patchar till våra IT-system, verktyg vi är mer beroende av än bilen, som gör att vi ibland blir lamslagna och inte kan arbeta. Frågan är om vi accepterar samma sak till våra bilar.
Säkerhetsfrågorna är många och sist men inte minst så tycker jag den absolut viktigaste frågan är, hur länge ska man kräva att en biltillverkare supportera sina system?

Personligen så tror jag en lösning på den sista frågan är att vi i framtiden inte äger våra bilar utan leasar av biltillverkaren, på så sätt så finns ett incitament (pengar) hos tillverkaren att hålla äldre bilar uppdaterade.

Uppdaterat: 2016-02-18 09:56
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Vid start/Stop så stängs enbart motorn av. I detta fallet så stängs precis hela bilen av. Lampor, styr- och broms-servo. All elektronik "startar om" så att säga. Start/Stopp har nog inget med det att göra skulle jag tro.

2016-02-18 10:29

Tror att buggar i mjukvaran är ett vanligt förekommande problem hos de flesta tillverkare bara det att ägarna aldrig får veta om det då det brukar fixas till på servicen, om det inte som nu i Volvos fall är säkerhetsrelaterat.

Ungefär som med datorer, en uppdatering brukar skickas ut rätt omgående om ett säkerhetsfel upptäcks annars tas mindre akuta fel omhand vid den månatliga uppdateringen.

Ett ökande problem då mjukvaran i dagens bilar ständigt växer med alla nya funktioner som stoppas in, inte minst i säkerhetssystemen.

Kanske tillverkarna snart kallar in bilarna på en extra service mellan de ordinarie intervallerna för en programuppdatering, ytterligare ett sätt att tjäna en slant, och ännu ett argument för att man ska anlita märkesverkstäder och inte Billiga-Bengt i busken...

2016-02-18 10:30

Glapp i jordflätan mellan motor och kaross, det var en på en Amazon jag körde med ;)

Skämt åsido, ett sånt fel borde inte kunna inträffa, och det ska aldrig accepteras att det inträffar.
Meningen med datoriseringen måste från början vara att öka driftsäkerheten, jag ser ingen annan anledning att styra något annat än säkerhetsfunktioner (Går ju inte köra ESP och airbags på relä) med en dator.

Ang. stöd för systemen hos verkstäderna tror jag inte det blir ett problem. Det finns fortfarande uppdateringar för GPS i 20 år gamla MB/BMW, det kostar mer än det smakar, men det finns.

Algoritmerna för att para ihop olika styrenheter kommer finnas länge, Nätverk är nätverk men däremot kommer det förhoppningsvis blir svårare att ljuga om att begagnade styrenheter inte går att programmera när det inte finns nya att skaffa fram längre.

Farhågorna över elektroniken har alltid funnits men hittils har dom aldrig stämt.

2016-02-20 17:45
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Precis som med allt annat i våra bilar, kommer det finnas en eftermarknad när biltillverkarna tappar intresset.....
I framtiden kommer det att ligga mycket i programmering, det kommer att växa upp alltfler företag som reparerar styrenheter, gör bytessystem med renoverade elektronikprylar och programmerar in andra enheter, som idag "inte går"
att få in.....
Det system som inte går att hacka finns inte och kommer inte finnas....
Precis som idag kommer det att vara de ledande märkenas bilar som lever längst, där intresset finns för att lära sig, större antal sålda bilar, desto enklare blir det.....

Uppdaterat: 2016-02-21 08:16