Ökad försäljning av Lexus

1612 inlägg 0 nya
Ökad försäljning av Lexus

För ett tag sedan diskuterades ivrigt huruvida Lexus nya design med den stora grillen skulle innebära att märket skulle tappa försäljning eller öka, redan då var försäljningen starkt uppåt för märket och nu har nya siffror kommit presenterade från Frankfurt Motor show, det ser ut att gå fortsatt bra

At this week’s Frankfurt Motor Show, Alain Uyttenhoven, Head of Lexus Europe, provided an update on the company’s sales success in Europe.

Let’s start with sales — Lexus’ growth year-to-date is four times that of the premium car market. This type of performance means the company is likely to surpass their 60,000-unit sales goal for 2015, and puts them well on their way to hitting the goal of 100,000 units by 2020.

In the company’s five largest markets in Western Europe, year-over-year sales have increased close to 50%, which is a growth rate five times higher than the rest of the premium market. In Russia, Lexus sales have increased by 15% while the rest of the premium market that has decreased by more than 20%.

Uyttenhoven also discussed NX sales, where more than 50% of buyers are first time Lexus customers. More than 100,000 NXs have been sold globally in less than a year, and Europe represents a quarter of that volume.

Valet är gjort, nu blir det C-HR hybrid ett tag framöver :)

Hakar AL på här kan det bli en lång tråd, och en stresstest på de nya forumreglerna!

Vad jag minns av den förra diskussionen så var det väl svårt att tillskriva just grillen den ökande försäljningen?

Jo - köper man bil efter grillen så undrar jag om man inte är lite illa ute ..:)

"In the company’s five largest markets in Western Europe, year-over-year sales have increased close to 50%, which is a growth rate five times higher than the rest of the premium market. "
Sen är ju inte jämt "pocenten" det intressanta utan snarare de absoluta talen.

Simon, verkligen kul att Lexus ökar, ett märke jag gillar mycket då jag gillar grejor som bara funkar och gör det länge. Och med dom nya HSD-drivlinorna så blir bilarna ännu mer driftsäkra och får lägre förbrukning. Skulle man ta fram HSD med diesel så skulle försäljningen förmodligen fullständigt explodera i Europa så det är bara att hoppas att det kommer. Kombinationen av lyx, låg förbrukning och grejor som bara funkar tror jag gör Lexus till en vinnare.

Ja vi hade tidigare en lång debatt om detta. Mina invändningar kvarstår alltjämt fortfarande.

De är att man

a) Inte kan påstå att det finns en relation mellan bilmarknadens vulgäraste grill och en högre försäljning
b) Inte kan påstå att försäljningen ökar utan att ta hänsyn till totalmarknadsutvecklingen
c) Inte kan påstå att försäljningen ökar utan att beakta att man lanserat en helt ny bilmodell i ett segment som växer så att det knakar

Punkt a: Det är fortfarande precis lika sannolikt att Lexus tappar i försäljning på grund av denna grill. Jag kan exempelvis peka på ett konkret exempel och det är jag själv. Jag har vid flera tillfällen sagt mig vara villig att köpa en Lexus, och nu när min "femma" skall bytas så går Lexus bort av sig själv. Hade man däremot fått till en vettig design så skulle den annars varit ett starkt alternativ. Nu blir det förmodligen en XC90 eller Audi Q7 istället. Alltså: Lexus har tappat minst en kund kopplat till vulgärgrillen. Försäljningsutveckling beror vanligtvis på flera olika faktorer, säkerhet, kvalitet, kördynamik, komfort etc är alla saker som påverkar i samma eller större omfattning än en vulgär design.

Punkt b: Bilförsäljningen går bra just nu. Många marknader ökar starkt, och särskilt inom vissa segment. Därför är det ointressant att studera procentuella förändringar eller numerära tal. Det väsentliga är egentligen marknadsandelen. För Lexus del kanske den hamnar på 0,3-0,4% i år - och det är ju verkligen suveränt jobbat....:-)

Punkt c: Den största förändringen av försäljningen är kopplad till att Lexus introducerat en SUV i Volvo XC60-storlek. Detta segment växer så att det knakar, och är dessutom väldigt lukrativt. Det är alltså ingen större bedrift att sälja några ytterligare Lexus-bilar på så vis, och än mindre en garanti för att designen i sig driver försäljning.

MVH AL

Bilmärket är som ett opium för konsumenterna!

AL, många reagerade när Audi började med en ny grill, ändå säljer man bra. Det lönar sig att sticka ut. Men även jag har lite svårt att vänja mig vid nya grillen och nya karossdesignen. Lexus måste börja lära sig att göra vackra harmoniska linjer och detaljer om man verkligen vill lyckas fullt ut. Jag kan väl tycka också att märket Lexus tappar lite grundvärderingar när man går från ödmjuk stil till burdus stil så att säga.

Nu är jag ingen Lexus-specialist men jag misstänker att man måste ha en viss kontinuitet i sin formgivning för att kunna bygga ett framgångsrikt s k premium-märke i Europa. Kanske inte lika nödvändigt i andra världsdelar men här tror jag att det är viktigt med en igenkänning när nya modeller presenteras. Vissa må kalla det tråkigt men kolla på de mest framgångsrika märkena i Europa så ser ni nog svaret...

Ja grillhysterin är vidrig Leif. Även Volvo och Audi har ju rätt omfattande trynen som jag inte är så värst förtjust i. Men det som gör Lexus så där extra gräslig är alla skarpa veck, den ser ju ut som en stor vägplog.

Hade jag varit ansvarig för den designen så skulle jag begärt avsked direkt, alternativt åberopat sinnesförvirring och blivit förtidspensionerad/sjukskriven. Grillen är fullkomligt huvudlös och visar bara att Lexus inte har en aning om hur man utformar en bil som tilltalar EU:s premiumkunder.

MVH AL

Bilmärket är som ett opium för konsumenterna!

Förresten, vi är inne i MODELLSPECIFIKT nu men diskuterar Lexus i allmänhet. Förstår mig inte riktigt på nya ämneskategorierna eller varför det är så viktigt att kategorisera allt så noga. Ursäkta OT.

+1 till Leifer. Om man nu får skriva sånt utan att bli betraktad som Off Topic...

Det intressanta är ju att försäljningen ökar stadigt, i vår debatt var det bara för att det var en nyhet, nu är det ingen nyhet längre och designen verkar verkligen ha gått hem, Lexus har lyckats och nu kommer grillen även på nya RX, låt mig gissa att den kommer att sälja som smör :)

Valet är gjort, nu blir det C-HR hybrid ett tag framöver :)

Simon no1 wrote:
Det intressanta är ju att försäljningen ökar stadigt, i vår debatt var det bara för att det var en nyhet, nu är det ingen nyhet längre och designen verkar verkligen ha gått hem, Lexus har lyckats och nu kommer grillen även på nya RX, låt mig gissa att den kommer att sälja som smör :)

Ja, bättre än nya Xc 90 kommer nya Rx att sälja. Lexus nya design språk blev lyckat på marknaden, det gäller att sticka ut idag. Att nya Rx fortfarande kommer att vara den mest sålda suven i klassen på USA marknaden är ingen vild gissning. Nx har ju också blivit en succe med samma design språk i Europa och övriga världen. Det kan man ju läsa här nedan.

"At this week’s Frankfurt Motor Show, Alain Uyttenhoven, Head of Lexus Europe, provided an update on the company’s sales success in Europe.

Let’s start with sales — Lexus’ growth year-to-date is four times that of the premium car market. This type of performance means the company is likely to surpass their 60,000-unit sales goal for 2015, and puts them well on their way to hitting the goal of 100,000 units by 2020.

In the company’s five largest markets in Western Europe, year-over-year sales have increased close to 50%, which is a growth rate five times higher than the rest of the premium market. In Russia, Lexus sales have increased by 15% while the rest of the premium market that has decreased by more than 20%.

Uyttenhoven also discussed NX sales, where more than 50% of buyers are first time Lexus customers. More than 100,000 NXs have been sold globally in less than a year, and Europe represents a quarter of that volume."

Jag gillar verkligen grillen och den nya kantiga designen, synd att insidan känns omodern.
NX kan nog tillskrivas anledningen till den stora ökningen och till viss del nya IS.

Gäsp, det står inte men det fanns de som hävdade att det var en stor risk att Lexus skulle tappa försäljning med den nya designen, så blev det alltså inte :)

Valet är gjort, nu blir det C-HR hybrid ett tag framöver :)

Jo Simon, det är fortfarande precis lika sannolikt att man tappat i försäljning kopplat till trynet. Modelcykeln (som du förmodligen menar) är också kortare för Lexus än andra premiummärken (I EU). Att vidare jämföra totala tal är fortfarande ointressant. Visa istället på marknadsandelar och ta gärna hänsyn till totalmarknadsutvecklingen. Jag får väl sätta mig ner och räkna åt dig i helgen och kontrollera hur stor ökningen är i verkligheten.

MVH AL

Bilmärket är som ett opium för konsumenterna!

Simon no1 wrote:
Gäsp, det står inte men det fanns de som hävdade att det var en stor risk att Lexus skulle tappa försäljning med den nya designen, så blev det alltså inte :)

Man har alltså nått sina mål med råge för Europamarknaden.
Det räcker med att läsa Lexus siffror så inser man om man kan räkna att det är plus siffror, några andra fantasi siffror som inte har med verkligheten att göra kan vi slänga i papperskorgen där de hör hemma. Lexus har alltså inte tappat om vi tar Ryssland tex där man ökat medan marknaden minskat för premiumbilar med 20%. Liksom övriga marknaden i Europa där man ökar med 5ggr jämfört med resten av premiummarknaden, detta är siffror som är svåra att prata bort.........;o)

"Let’s start with sales — Lexus’ growth year-to-date is four times that of the premium car market. This type of performance means the company is likely to surpass their 60,000-unit sales goal for 2015, and puts them well on their way to hitting the goal of 100,000 units by 2020.

In the company’s five largest markets in Western Europe, year-over-year sales have increased close to 50%, which is a growth rate five times higher than the rest of the premium market. In Russia, Lexus sales have increased by 15% while the rest of the premium market that has decreased by more than 20%."

Ja det är ju imponerande att ta in en helt ny modellserie i ett segment som växer så att det knakar och sedan börja snacka om succe och framgång för designen. Men, eftersom jag inte är så lättlurad eller fanatisk, så skall jag sätta mig ner och kolla ordentligt hur det egentligen går.

MVH AL

Bilmärket är som ett opium för konsumenterna!

Bilen är säkert bra, men designen.... usch.
Det finns två anledningar till att en sådan aldrig hamnar på min garageuppfart:
- jag vill inte ha en ful bil där
- min fru skulle inte heller vilja ha en så ful bil där...

Men, som sagt: smak kan inte diskuteras. Jag tror personligen att de hade sålt mer med en snyggare bil. Kanske har jag fel.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Tänk Hultarn: Det är andra gången på bara några dagar som du och jag är överens. Hur skall detta sluta tro? :-)

Det är klart att Lexus skulle sälja mer om de bara lärde sig att man inte kan slänga in en så ful grill som man gjort och tyvärr gör på sina bilar. Men kanske att ett visst klientel attraheras lite extra (typ knarklangarna, yrkeskriminella och andra primitiva) men vad vet jag?

Jag återkommer lite senare med mer detaljerade beräkningar

MVH AL

Bilmärket är som ett opium för konsumenterna!

Tycker ändå att Lexus IS och GS är ganska snygga. Men NX och RX är allt annat än vackra. Volvo hade ju en uttalad strategi med nya XC90 att minska överhänget fram för att få snyggare propotioner. Lexus verkar ha precis motsatt strategi med nya RX:

Ökad försäljning av Lexus

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.