Nya Toyota Rav4 hybrid.

975 inlägg 0 nya
Nya Toyota Rav4 hybrid.

Hörde av handlaren att Ca 1200-1300 förbeställda tecknade order nu på nya Rav4 hybrid i Sverige hittills 190222. Aldrig tidigare har någon modell hos Toyota Sverige rönt sådant intresse. Beställer man nu är det leverans tydligen Juli-Augusti ca.

Har du beställt ?
Du kan ju inte bara snacka om hybridens förträfflighet......

Utan tvekan den av Toyotas modeller som känns mest intressant om man skulle beställt Toyota idag. Många som inte gillar utseendet men jag måste säga att i mina ögon är den rätt snygg, lite kaxig med egen stil, förutom att man snott hjulhusen från Jeep. Nä, den vore lite kul testa, se hur snålt den går i praktiken med. Med tanke på ditt predikande Shogun och att du vill ha en högre bil är du väl en av de som beställt nu?

Jag såg den i bilhallen men vulgärt fett storbilsintryck och fläskiga amerikaniserade hjulhus var det spontana intrycket.
Svarta högblanka skärmkanter och fotsteg/trösklar på en vit bil.

Nja i min värld en helt sjuk bil om man inte är trotoarbonde eller över 195 lång.
Men det är ju iofs trenden i dag.
Stor hög front med en huv som är en decimeter högre än sidofönstren på dörren.

Den enda vettiga bil som kommer från Toyota är väl den nya corollan om sunt förnuft får råda.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Sunt förnuft och bilval är sällan en rolig kombination mso! ;) Tänk vad tråkig trafikbilden hade varit om folk enbart köpt det absolut mest nödvändiga.....inga bilar med kul färger, för att betala extra för nåt annat än vitt eller svart är ju mot sunt förnuft, det är ju inte färgen man kör med.....ah, ge dig, vilken blir man gladast av att se, Corollan eller Rav4:an? Bil väljer man även med känslor, säg, blir du inte glad varje gång en riktigt vacker gammal Alfa eller brittisk sportbil kommer i trafiken? Men hade alla handlat förnuftigt hade de aldrig funnits......

Henrik M wrote:
Utan tvekan den av Toyotas modeller som känns mest intressant om man skulle beställt Toyota idag. Många som inte gillar utseendet men jag måste säga att i mina ögon är den rätt snygg, lite kaxig med egen stil, förutom att man snott hjulhusen från Jeep. Nä, den vore lite kul testa, se hur snålt den går i praktiken med. Med tanke på ditt predikande Shogun och att du vill ha en högre bil är du väl en av de som beställt nu?

Nja, jag har sonderat lite på marknaden provkört etc. Bla nya Kia eNiro som vi pratade om tidigare i en annan tråd. Trevlig bil på många sätt, provade den mest utrustade versionen med elstyrda stolar för att få bra körställning stöd fr låren, vilket jag fick. Men priset! 480000kr, utan tex motorvärmare eller annat, inget prut alls på pris, bilarna säljs ändå var svaret.

Åter till Rav4. Jo,jag har testat och provkört. Den är ganska pigg och körglad, dock tyckte jag att den 2wd som nu endast finns för provkörning råmade osnyggt vid hårt gaspådrag, men hur ofta kör man så? Men annars tyckte jag bilen var trevlig på många sätt, och som du säger så tycker jag den är snygg i Style utförandet och den vita pearllacken med svart tak och detaljer på bilen som man visar frekvent i reklam/annonser. Jo, det stämmer att jag vill ha en högre bil med bekvämare i och ursteg. Ska jämföra lite till och se över vad som finns, men en diesel är helt utesluten för mig med dessa skatter, speciellt jämfört med Rav4 hybrid. Och många egentliga konkurrenter till Rav4 hybrid finns inte. Honda CRV hybrid som vi också provat, men ligger betydligt högre i pris, men annars en tänkbar kandidat det också i hybrid version. Vi får se framöver. Meddelar det här, när det ev sker.

Ett norsk och tysk test av nya Rav4 jag läste/hörde på idag.

https://www.motor.no/tester/biltester/toyota-rav4-2019/

https://www.youtube.com/watch?v=z0pcYRFlLe0&t=478s

https://www.motor.no/tester/biltester/toyota-rav4-2019/

Jag tycker att det är kul när konservativa biltillverkare såsom Toyota tar ut svängarna en aning. Men en ny bilmodell i dagens lägen bör ha ett fossilfritt alternativ eller möjlighet att drivas på förnybart bränsle. Annars är den dömd att vara en utdöende dinosaur redan från start. Man måste nog vara väldigt eftertänksam som nybilsköpare nu och framåt.

6.15

Henrik M wrote:
Sunt förnuft och bilval är sällan en rolig kombination mso! ;) Tänk vad tråkig trafikbilden hade varit om folk enbart köpt det absolut mest nödvändiga.....inga bilar med kul färger, för att betala extra för nåt annat än vitt eller svart är ju mot sunt förnuft, det är ju inte färgen man kör med.....ah, ge dig, vilken blir man gladast av att se, Corollan eller Rav4:an? Bil väljer man även med känslor, säg, blir du inte glad varje gång en riktigt vacker gammal Alfa eller brittisk sportbil kommer i trafiken? Men hade alla handlat förnuftigt hade de aldrig funnits......

tänk om det bara fanns sivermetallic och vita Skoda Octavior eller Fabia kombi, nästan så man blir lite illamående av tanken.

Jag tycker att Toyota (och Lexus) har gått till extrem och vulgär form på sina senaste modeller. Den nya RAV4 är inte vacker med den stoppklossliknande fronten och de fula hjulhusen. Likaså den överdesignade C-HR med grottliknande baksäte och noll bakåtsikt. Och Lexus groteska fronter med den asfula spindelgrillen, tycker jag bara är tragisk...

Liksom Shogun vill jag högt insteg och sits, men det finns ingen Toyota längre som kan ersätta min mindre MPV, Toyota Verso-S. Nya Corolla ser fin ut, men är (förstås...) lägre än föregående modell. Nä, man får väl kika på nya VW T-Cross, när den dyker upp...

råmade osnyggt vid hårt gaspådrag, men hur ofta kör man så?

Ja det är en bra fråga.

Men tänk full last eller en vagn eller en husvagn.
Bara det faktum att använder man farthållaren som man bör och ökar från tex 70-90 blir det ett roomande ljud som hörs och stör inne i bilen.
Eller en vanlig omkörning.
Nja det verkar som man som Toyota ägare får leva med det.
Jag kan dock tycka att Toyota inte lagt krut på att isolera bort det karaktäristiska oljudet från motorn som roomat ljudligt i kupén sedan cvt lådan introducerades.
Eller anama anpassad körning som det talas om för hybrid och cvt.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Bättre infotainment och laddmöjlighet så hade den sålt ännu mer även om jag tror den kommer sälja bra ändå.

Jag tycker absolut inte om CVT-lådorna heller, men lite kul när Skodaförare försöker göra sig lustiga över en annan bil oljud...maken till bullrigare och "pappiga" bilar får man leta efter......

Vi har ett antal Octavia på jobbet samt nu även köpt in nya Dacia Duster, vill påstå Dustern känns betydligt rejälare och faktiskt tystare än Octaviorna.

Sen verkar ju den nya Rav4:an med awd ha tllräckligt med kraft att den inte behöver "växla" ner och råma osnyggt vid varje gaspådrag. Nä, jag tror helt klart denna kan vara intressant för många.

Den passar mycket bättre i mörka kulörer än i vitt tex. Ok pris, imponerande låg uppgiven förbrukning utan att vara diesel och utan att vara slö. Lär bli en succé för Toyota

Men jag tycker den ser ledsen ut i fejset, eller kanske arg?

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Henrik M wrote:
Jag tycker absolut inte om CVT-lådorna heller, men lite kul när Skodaförare försöker göra sig lustiga över en annan bil oljud...maken till bullrigare och "pappiga" bilar får man leta efter......
Vi har ett antal Octavia på jobbet samt nu även köpt in nya Dacia Duster, vill påstå Dustern känns betydligt rejälare och faktiskt tystare än Octaviorna.
Sen verkar ju den nya Rav4:an med awd ha tllräckligt med kraft att den inte behöver "växla" ner och råma osnyggt vid varje gaspådrag. Nä, jag tror helt klart denna kan vara intressant för många.

Jag slår vad om att Henrik inte har kört en octavia eller dacia av senaste årsmodeller när han utalat sig så.
Jag har det men inte provat rav4.
Dock har jag kört många Toyota och senast H-CR vid två tillfällen och vid en fartökning på farthållaren från 70 till 90 överöstar motorn stereon.
Inget jag skulle vilja vänja mig vid.
Men Henrik du kanske tillhör dom som inte använder farthållaren på v90n.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000 wrote:
Henrik M wrote:Jag tycker absolut inte om CVT-lådorna heller, men lite kul när Skodaförare försöker göra sig lustiga över en annan bil oljud...maken till bullrigare och "pappiga" bilar får man leta efter......
Vi har ett antal Octavia på jobbet samt nu även köpt in nya Dacia Duster, vill påstå Dustern känns betydligt rejälare och faktiskt tystare än Octaviorna.
Sen verkar ju den nya Rav4:an med awd ha tllräckligt med kraft att den inte behöver "växla" ner och råma osnyggt vid varje gaspådrag. Nä, jag tror helt klart denna kan vara intressant för många.
Jag slår vad om att Henrik inte har kört en octavia eller dacia av senaste årsmodeller när han utalat sig så.
Jag har det men inte provat rav4.
Dock har jag kört många Toyota och senast H-CR vid två tillfällen och vid en fartökning på farthållaren från 70 till 90 överöstar motorn stereon.
Inget jag skulle vilja vänja mig vid.
Men Henrik du kanske tillhör dom som inte använder farthållaren på v90n.

MSO, har du sett att nya RAV4 har större motor, både bensin och el, bara för att minska det där surrandet. Men fortfarande så skriver dom som testat nya drivlinan att den ”surrar” vid kraftigt gaspådrag. Men med en sådan drivlina så kör man på ett annat vis. Kanske därför så många Toyota ligger först i köer :)
Jag har också testat flera både Toyota och Lexus, inget fel på bilarna men man måste köra dom på ett helt annat vis. Är väl bara Lexus IS som man kunde gasa lite utan ett allt för påträngande motorljud.
Men din lilla 1,0tsi motorr ju inte så olik, med plattan i mattan så låter den ju bara, men mellan 1500-4000 rpm så är det ju ganska så bra kraft från motorn. Som en diesel motor :)
Hade Toyota haft en lite törstigare överladdad motor i kombination med elmotorn så hade den inte surrat så. Är ju Atkinson motorns Akilles att den har så klent vridmoment och behöver varv för att få ut effekten.

Bilen är nästan perfekt. Två stora nackdelar dock som gör att jag inte skrivit på än:
1. Stereo som påminner om 2010. Verken Android Auto eller Apple Carplay.
2. Hög ljudnivå från motor vid hård gas, men framförallt från bakre hjulhus, de måste vara helt oisolerade.

Shogun wrote:
Hörde av handlaren att Ca 1200-1300 förbeställda tecknade order nu på nya Rav4 hybrid i Sverige hittills 190222. Aldrig tidigare har någon modell hos Toyota Sverige rönt sådant intresse. Beställer man nu är det leverans tydligen Juli-Augusti ca.

Undrar när årsmodell 2020 börjar levereras? Beställer man snart kanske det hinner tippa över innan leverans.

Thomas Elwinger wrote:
Bilen är nästan perfekt. Två stora nackdelar dock som gör att jag inte skrivit på än:
1. Stereo som påminner om 2010. Verken Android Auto eller Apple Carplay.
2. Hög ljudnivå från motor vid hård gas, men framförallt från bakre hjulhus, de måste vara helt oisolerade.

Men visst har väl Toyota Apple Car Play? Men inte Android Auto.
Ljudlig motor vid gaspådrag kommer dom aldrig lösa med en Atkinson motor. Den måste ha högt varv för att ge hög effekt. Vridmomentet är ju inte mer än en 1l motor med turbo. Men ljudisolering från hjulhusen borde dom kunnat fixat.

Guran wrote:

Men visst har väl Toyota Apple Car Play? Men inte Android Auto.
Ljudlig motor vid gaspådrag kommer dom aldrig lösa med en Atkinson motor. Den måste ha högt varv för att ge hög effekt. Vridmomentet är ju inte mer än en 1l motor med turbo. Men ljudisolering från hjulhusen borde dom kunnat fixat.

Nej, den har bara Carplay i USA via Entune. I EU får vi nöja oss med Touch 2 som saknar detta. Android Auto verkar även det komma till USA modellen till 2020.
Ja exakt, hjulhusen känns som det hade varit lättfixat. Undrar hur det kommer bullra med dubb? Så synd för den är riktigt tyst framtill, så hör man bullret bakifrån på motorväg. Onödigt.

Precis och det betyder att det kan ta enormt lång tid innan Carplay och AA kommer hit eftersom jag inte läst en endaste rad om att det är på gång annat än i USA.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.