Ny RAV4 före Påsk!

138 inlägg 0 nya
Ny RAV4 före Påsk!

http://www.autoexpress.co.uk/toyota/rav4/102956/new-2019-toyota-rav4-teased-ahead-of-new-york-motor-show

Ska bli mycket intressant att se hur den blev!

Men deras påstående om att 1.2 l-turbon från Auris kommer till bilen, är det rimligt? Det låter som en för liten motor i mina öron.

En viktig modell för Toyota då den utgående är kraftigt föråldrad. Och detta i ett segment som blir allt mer populärt.

MVH AL

Ett slagträ med boll kostar totalt 1 dollar och 10 cent. Slagträt kostar 1 dollar mer än bollen. Hur mycket kostar bollen?

Tja, i vilket fall säljer den ordentligt — inom topp-10-listan globalt om jag minns rätt? Den är litet för stor för vårt behov, men i princip hade jag gärna ägt en RAV4!

TV skriver att nya modellen ser ut att bli större, vilket jag hoppas inte blir fallet eftersom den nuvarande storleken är tillräckligt rymlig, och ligger i ett populärt format. Internationellt har de redan Highlander o 4Runner som är snäppet större dessutom.

Däremot får de gärna lägga in CarPlay/Android Auto!

Måtte den bli många steg trevligare än den utgående, för den gör i alla fall inte mig särskilt glad...
Håller nog med ToRy, om den kommer med 1,2T så blir den nog lite klen, men merparten här kommer ju att bli HSD så...

*Robban

RAV4 må ha hängt med i några år, men den var världens fjärde mest sålda bil förra året.

Tillsammans med nyligen visade Auris/Corolla, så känns det som att Toyota är riktigt på gång just nu och försvarar titeln som världens största bilmärke.

Tobo wrote:
RAV4 må ha hängt med i några år, men den var världens fjärde mest sålda bil förra året.
Tillsammans med nyligen visade Auris/Corolla, så känns det som att Toyota är riktigt på gång just nu och försvarar titeln som världens största bilmärke.

Just precis, det vet vi som är pålästa. Att Rav 4 säljer väldigt bra trots att den är relativt gammal.

Ja om man studerar data och försäljningen för EU och EFTA kan man se att RAV4 2017 sålde i 70000 ex mot 106000 för 2006 och 102000 år 2004.

Så även RAV4 har förlorat mot tidigare årgångar och livscykler av modellen.

Kanske att den nya modellen kan försäljningen att återgå till tidigare nivåer?
Toyota har ju om inte annat hjälp av valutaingreppen som Japan sysslar med för att få fart på exporten. Om inte annat fungerar det i USA där RAV4 säljer som aldrig förr. Mönstret vi ser från Lexus tycks alltså även gälla hos RAV4. Det är en produkt som går bra i USA men som har svårare att hävda sig i EU där kundkraven är större och konkurrensen är betydligt hårdare.

Till Shogun - som säger sig tillhöra grupperingen påläst - undrar jag fortfarande om han har koll på hur Toyota finansierar sina nya modellsatsningar? Jag ställde frågan tidigare i tråden om Auris men utan svar.

Så här har Shogun åter möjlighet att förklara för oss fåkunniga hur det går till.

MVH AL

Ett slagträ med boll kostar totalt 1 dollar och 10 cent. Slagträt kostar 1 dollar mer än bollen. Hur mycket kostar bollen?

Om nu Toyota är så fantastiska Shogun - varför köper du själv då Mazda istället ? Då missar du ju bl a den "miljövänliga" hybriddrivlinan och efter vad jag förstått så kör du dessutom diesel numera - lite märkligt när man ser din propaganda emot det bränslet. Jag är inte heller nån diesel-älskare men kör inte heller en dieselbil så alltid nåt - sen om det är bättre eller sämre är en annan sak.

Det är en självpåtagen roll att agera talespersoner för Toyota.

Att Toyota själva ser det som ett problem har dock inte riktigt gått in. Och det går ju ingen vidare per definition. Trots åratal av trakasserier och mängder av olika nick och avstängningar från olika bilforum har inte givit några som helst resultat. Toyota har istället tappat sin försäljning i EU. Och vem är egentligen förvånad över det?

För några år sedan hade BMW faktiskt samma bekymmer. De hade en osedvanligt aggressiv ytterlighetsskara som förpestade bilforumen. BMW centralt gjorde vad man kunde och till slut fick man bukt med detta problem (som skrämmer iväg den breda massan av köpare som en volymprocent vill nå). Men det kostade företaget på precis samma sätt som en liten klick märkesivrare nu orsakar problem för Toyotas marknads- och PR-avdelning.

MVH AL

Ett slagträ med boll kostar totalt 1 dollar och 10 cent. Slagträt kostar 1 dollar mer än bollen. Hur mycket kostar bollen?

A.L du kan jo ikke lide mærket Toyota , det skinner tydeligt igennem.

jørgenn wrote:
A.L du kan jo ikke lide mærket Toyota , det skinner tydeligt igennem.

Tvärtom. Toyota är och förblir ett fantastiskt företag på flera sätt. Synd bara att dess svans kvadda deras tänka satsningar och strategier - i alla fall här i trådarna.

MVH AL

Ett slagträ med boll kostar totalt 1 dollar och 10 cent. Slagträt kostar 1 dollar mer än bollen. Hur mycket kostar bollen?

Pi wrote:
Om nu Toyota är så fantastiska Shogun - varför köper du själv då Mazda istället ? Då missar du ju bl a den "miljövänliga" hybriddrivlinan och efter vad jag förstått så kör du dessutom diesel numera - lite märkligt när man ser din propaganda emot det bränslet. Jag är inte heller nån diesel-älskare men kör inte heller en dieselbil så alltid nåt - sen om det är bättre eller sämre är en annan sak.

Som jag sagt många ggr tidigare så varierar jag mig mellan olika märken för att få erfarenhet. Sedan skriver jag positivt och negativt genom den erfarenhet jag fått om olika märken. Diesel är skit ja, men det hindrar mig inte att köra dieselbilar. Men för hälsan är dieselbilar skit, speciellt i städer. Där ser vi också att nu äntligen förbud är på G vilket är bra. Hybrider är framtiden i närtid att ta över efter diesel. Mazda kommer ju också att få hybridteknik från Toyota. Äras den som äras bör anser jag. Vilket ju också ses här på hemsidan, det enda märke som diskuteras frekvent är Toyota, inte konstigt kanske när man är världens största bilmärke med drygt 2miljoner fler sålda mot 2:an i världen. Ett märke som röner intresse vad det verkar alltid. Nu senaste Auris, en intressant bil i klassen med sin unika hybriddrift och två olika system att välja på.

Om vi taggar ner nu så slipper jag in och peta i efterhand!
A.L och Shogun släpper det ni just påbörjat och ignorerar varandra istället annars så spårar denna tråd också ur.

Pluspoäng Shogun, ärlighet kommer man längst med även om verkligheten upplevs som jobbig ibland. Jag har också kört diesel bilar, men inte sådana jag ägt. Skulle jag kunna köpa en diesel bil, javisst om jag blir övertygad om att det är rätt val. Bara för att man har en åsikt om något, behöver man inte vara fast i denna. Många fördömande personer här irriterar sig på mig fast de innerst inne kanske till och med känner att jag har rätt i sakfrågan.

A.L wrote:
Ja om man studerar data och försäljningen för EU och EFTA kan man se att RAV4 2017 sålde i 70000 ex mot 106000 för 2006 och 102000 år 2004.
Så även RAV4 har förlorat mot tidigare årgångar och livscykler av modellen.
Kanske att den nya modellen kan försäljningen att återgå till tidigare nivåer?
Toyota har ju om inte annat hjälp av valutaingreppen som Japan sysslar med för att få fart på exporten. ....
MVH AL

Förutom att 2004/2006 gäller tidigare generationer av RAV4 så var ju också antalet modeller, dvs konkurrensen, i klassen (mellan-SUV?) väldigt mycket mindre då än idag. Å andra sidan har den klassen vuxit markant i Europa de senaste 10 åren eller så, så visst kunde Toyota gjort bättre ifrån sig.

Sedan har det varit mer än ett inlägg om Japans valuta på sistone. För att än en gång poängtera att det knappast är unikt för detta land, kan det vara värt att notera att DI nyligen haft ett flertal artiklar om dräneringen av kronans värde. T ex:
https://www.di.se/analys/henrik-mitelman-ingves-och-lofven-gor-svensken-fattigare/
https://www.di.se/analys/henrik-mitelman-ingves-mal-gor-vanliga-svenskar-till-forlorare/

Jag har läst dem på papper och vet inte om det går att ta sig igenom betalspärren på något sätt. Hur som helst: den snabba sammanfattningen är att vinnarna varit de som äger aktier i de stora exportföretagen, och förlorarna är "vanliga löntagare" som bara kunnat se importvaror, utlandssemestrar mm bli dyrare.

Men, för att återgå till bilar: tydligen skall även nya Forester visas i New York,
https://www.motorauthority.com/news/1022917_2019-subaru-forester-teased-ahead-of-2018-new-york-auto-show
En annan personlig favorit i klassen! Nästan så att det vore värt att leta efter billiga flygbiljetter...

PS. Notera att både Forester och RAV4 refereras till som "small SUVs" i artikeln -- ett sant amerikanskt perspektiv!

ToRy wrote:
Men deras påstående om att 1.2 l-turbon från Auris kommer till bilen, är det rimligt? Det låter som en för liten motor i mina öron.

Min egna hypotes är
Nya 2.0 bensin
Nya ths2 2.0 hybrid som i UX
Senaste 2.5 l hybrid (alá Camry) ev.

Jag gillar Toyota, synd att ingen ny avensis kommer. RAV4 har jag bara som hastigast tittat på men ansåg att den antagligen skulle ha för hög förbrukning, för att vara intressant. Bilhandlaren erkände att även hybriden av RAV4 hade högre förbrukning än vad som oftast uppges. Men rent praktiskt tilltalar bilen mig, det går att lasta mycket.

Förhoppningsvis kommer det vettiga laddhybridversioner framöver, men det kanske är så att Toyota vill köra sitt projekt med solid state-batteri (finns termen halvledarbatteri på svenska?) till produktionsläge först (förutsatt att konceptet resulterar i en användbar produkt), och att de håller fast vid den nuvarande hybridtypen till dess?

I dagens läge för alla villaägare och dom dom har möjlighet till laddning är väl ladd hybrid det ända alternativet om merkostnaden är rimlig.
I dag får man ju en laddhybrid under 300t.
Och om ett år lär det vara många aktörer på marknaden.
Att då köpa en typ ny ren hybrid suris verkar för mig vansinnigt även om den är mer nyutvecklad.
Så många som då verkligen skulle kunna köra all stadskörning och lite till på ren el.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Sambons morbror har en Rav4 2.0 bensin med automat och AWD. Ganska trevlig bil men den drar runt 1L/mil, hade väl varit ok om den hade sportbilsprestanda och inte 150hk. 1L/mil i en bil som köptes helt ny år 2016!

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.