Mindre däckstorlek

75 inlägg 0 nya
Mindre däckstorlek

Jag har idag en 12:a Ford Mondeo med 163 hästars dieselmotor. Bilen går väl ibte superbilligt men det kunde vara värre också. Jag pendlar ca 4000 mil per år så även små förbättringar i förbrukningen ger ju utslag över tid.

Idag så sitter det ContiSportContact 215/50 R17 95W som sommardäck på den och på vintern så har jag 16" continental dubbdäck (minns inte exakta mått och däcken är på förvaring så jag kan inte kolla det just nu).
Hur som helst. Jag märker ju en klar skillnad i både förbrukning och komfort när jag går från vinter till sommardäck. Förbrukningen ökar med mellan 0,5-1,0 liter /100km och bilen blir ju klart stötigare.
När jag kollar i regbeviset så står det ju att jag ska ha den dimension som jag har på sommardäcken men det måste ju gå att byta ner till en mindre storlek som både är billigare i inköp och ger lägre förbrukning samt är mer komfortabla.
Frågan är ju vad jag kan ha för däck och fortfarande köra lagligt? Helst ska det ju vara nån dimension som jag kan köpa ett bra kvalitetsdäck som dessutom rullar lätt.

Blir ju givetvis en högre kostnad när jag måste byta fälgar första gången men å andra sidan får jag väl en liten slant om jag säljer dom gamla.

En stor anledning till att du har högre förbrukning på sommaren, är att man kör fortare, accelerar hårdare och att däcken har betydligt bättre grepp, som gör att förbrukning stiger. Viktigare att du isf väljer däck som rullar lätt. CSC är utpräglade för extra bra grepp, vilket gör att däcken rullar trögare. Köp lättrullande däck i samma dimension, så ser du klar skillnad.

Håller med VolvoXC90 - experimentera inte med dimensioner. Har samma däcksdimension som långpendlaren men originalmonterade Good Year EfficientGrip med 18% lägre rullmotstånd. Finns säkert ännu bättre däck nu 2018.

6.15

Mycket bra inlägg av VolvoXC90! Håller med till 100%.
Ändrar man dimension från låt oss säga original 225/55 17 till 225/50 17 så får du ju mindre omkrets och då visar hastighetsmätaren fel och bildatorn visar fel bränsleförbrukning m.m Man lurar alltså sig själv.
Följ bilens rekommendationer om däckdimension som står i registreringsbeviset.

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Eftersom du är inne på att byta till det minsta som står i regbeviset (16”) så tycker jag du skall kolla på Blocket.
Om du har tur hittar du kompletta sommardäck på alufälg för en mindre peng att testa med.
Funkar det bra då kan du kosta på nya lättrullade 16” på dessa och du får kanske också lite mjukare gång och kanske nån halv dl snålare också.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Det står 17 tum i regbeviset för modellen så vitt jag vet.

6.15

215/55/16

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Men enklast är väl att gå gå ned i bredd och upp ett snäpp på profilen
205 55 17 funkar fint, köper du sedan H däck (max 210 km/Tim) så får du även ökad komfort. W (max 270) är ju bara trams, bullrigare och hårdare/stötigare.
En cm upp eller ner på bredden funkar fint på fälgarna.

Jo, Gurans förslag känns ju som det enklaste utan tvekan.

mso 1000 wrote:
215/55/16

Var får du det ifrån?

6.15

Fick lite att fundera på. Att gå ner till 16” var ju min grundtanke men är ju kanske inte nån jättebra idé då. Har letat efterlättrullande däck men har bara fått till svar från däckfirman att det inte finns. Efter en koll på nätet så verkar det ju finnas Good Year däck iallafall. Dom låg dessutom riktigt bra i kurs (halva priset jämfört med däcken jag senast köpte).
Att gå ned i hastighetskod är väl ingen jättebra idé om man mot förmodan råkar hamna i en flygande besiktning. Risken är väl försvinnande liten men finns nu ändå där. Annars så besiktar jag bilen mitt i vintern så då spelar det ju ingen större roll.

långpendlaren wrote:
Fick lite att fundera på. Att gå ner till 16” var ju min grundtanke men är ju kanske inte nån jättebra idé då. Har letat efterlättrullande däck men har bara fått till svar från däckfirman att det inte finns. Efter en koll på nätet så verkar det ju finnas Good Year däck iallafall. Dom låg dessutom riktigt bra i kurs (halva priset jämfört med däcken jag senast köpte).
Att gå ned i hastighetskod är väl ingen jättebra idé om man mot förmodan råkar hamna i en flygande besiktning. Risken är väl försvinnande liten men finns nu ändå där. Annars så besiktar jag bilen mitt i vintern så då spelar det ju ingen större roll.

Finns inget krav på att du skall ha W. Du kan lugnt ta V (inte ofta du kör fortare än 240 med Forrden :) )
Sedan är 215-50-17 en ganska ovanlig dimension som är ganska dyr. 225-45-17 är nu mer nästan som ”standard” på 17” hjul och oftast väldigt mycket billigare.
Men jag råder dig, köp 205 breda
T.ex dom här https://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop.pl?dsco=121&cart_id=AJ5sktO5BhbQhXgX.121.443697402&sowigan=So&Breite=205&Quer=55&Felge=17&Speed=&kategorie=6&tyre_for=&x_tyre_for=&rsmFahrzeugart=ALL&Label=A-B-69-2&details=Ordern&typ=R-313819
Erkänt lättrullade och tysta. Finns självklart fler leverantörer på nätet

Visst kan du få lägre förbrukning med smalare däck, dock måste man hålla i tanke hur lättrullade däcken är som påpekats ovan.
För att inte få fel omkrets och därmed fel uppgifter i färddatorn kan däcken lätt kollas här:
https://www.abswheels.se/dackomvandlare/

Där kan du se att om du går från 215/50-17 till 205/60-16 så får du något större hjul (+0,9%). Det kommer föra med sig att färddatorn visar lite kortare körsträcka.

Vad som också spelar in är fälgbredden, det är inte ovanligt att mindre fälgar (16" jämfört med 17") även är smalare och därmed sticker ut mindre,och även det sparar förstås bränsle.

Komfortmässigt brukar högre profil vara ett plus, men även där spelar däckfabrikat och modell in.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Många bra tipps här i tråden.

Att gå in på däckonline / Bythjul.com och knappa in regnummer och då får du upp olika alternativ på dimensioner och hur tyst/lättrullade dom är och även recensioner på aktuellt däck.
Ganska bra som info.
Och jag har beställt många gånger av dessa firmor och rekommenderad lokal gummi gubbe lagt om och det funkar bra.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

När det börjar bli små förändringar i rollomkrets så blir det mindre relevant.
Redan nu har du ju olika rullomkrets beroende på lufttryck i däcket, temperatur (som påverkar lufttrycket) och slitage.
Bara mellan nytt och välslitet sommardäck kan det lätt bli en skillnad på närmre 2% (om jag räknat rätt nu...) så de ovan nämnda 0,9 är ju inte mycket att hänga i granen så att säga.

Bara ett litet fysikaliskt påpekande: rullmotstånd har inget med grepp och friktion att göra. Lågt rullmotstånd innebär inte sämre grepp. Rullmotstånd har med däckets sammansättning att göra och dessa hysteres - hur mycket det flexar. Däck med låg profil har generellt lägre rullmotstånd än däck med hög profil.

Det finns däck med uttalat lågt rullmotstånd (fortfarande bra grepp), men de brukar vara lite dyrare så frågan är om det lönar sig i slutänden?

Optimalt är alltså däck med lågt rullmotstånd, låg profil och smala (för luftmotståndets skull). Se BMW i3 som tagit detta ett steg längre än de flesta andra.

Det är bredden som påverkar mest normalt. Det hjälper inte att gå från 215/xx-17 till 215/xx-16 för att sänka förbrukningen. Sedan kommer inte skillnaden vara så stor mellan 215 och 205 men lite i alla fall.

*Robban

Jag bytte dimension endast för pengarnas skull från 195/60-15 till 185/75-15 gjorde det 340:- per däck samma märke. På en Polo spelar det ingen roll. Någon skillnad i förbrukning har jag inte märkt, men lite mjukare går det.

Med två eller fyra hjul rullar livet lättare

@Axel61, det bytet är olagligt. Rullomkretsen diffar för mycket.

Tror ingen bryr sig.

Med två eller fyra hjul rullar livet lättare

@Axel61, fortfarande så är det en diff på 10% enligt typning, vilket gör dina nya däck olaglig.
Med så pass mycket större hjuldiameter borde däcken t o m kunna ta i hjulhusen vid fartgupp och liknande.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.