FXX's V40CC D3

431 inlägg 0 nya
FXX's V40CC D3

En tråd om mina erfarenheter av V40 CC D3.

Första tankningen närmar sig efter 2 veckors ägande. Förbrukningen på dagens bilar är smått fantastisk jämfört med bara för några år sedan. Att kunna köra en automatväxlad bil på 1592kg som klarar 0-100 på 8,5s under halvlitern per mil tycker jag är helt otroligt. Jag hade för dryga 20 år sedan en 740 turbo automat som snittade 1,4L/mil, och det var inget som man upplevde som konstigt åt endera hållet på den tiden. Utvecklingen har gått framåt, minst sagt!

Några skärmdumpar från appen till bilen där man kan se allt möjligt oväsentligt som vart bilen är på en karta, körjournal, om den är låst, förbrukning osv.
Min jobbresa ligger på 0,43-0,45, vet dock inte om värmarens förbrukning ingår i detta. Snittet sedan jag köpte bilen och tankade fullt ligger på fullt acceptabla 0,49 inkl. några kortresor hemomkring.

Kan detta vara möjligt? en tung liten klump med converterlåda som tar väsentligt mindre soppa än en 1,0TSI, tror du använt Photoshop :)
Nä då, men det jag inte kan förstå är hur media lyckats påverka att gemene man nu mer hellre väljer en törstigare och skitigare bensinbil, inte ens kortet med partikelfiltret finns kvar att dra upp som försvar. Visst kör man väldigt lite så kan det väl vara motiverat att köpa en bensinare som är billigare i inköp.

Jag tror att landsvägskörning gynnar Volvon. På trean till sexan så uppfattar jag det som att lockupen på lådan går i direkt, så där är det plus minus noll mot en DSG. Och precis som en downsizead gynnas av landsvägsåka så gör även en Euro6-diesel detta då varvtalet är lågt och turbon vilar för det mesta.

Vad folk väljer att köpa för bränslesort idag är inget jag funderat över. Jag har blivit vridomentspundare på äldre dar så jag valde motortyp efter detta. Jag gillar när bilen skjuter fart och man enbart hör ett dovt morrande från motorrummet.

Ja FXX det blir roligt att följa dig i din V40 även om jag troligen ägt min sista diesel.
Lite komiskt att höra inlägg om bensin vs diesel och så då vi alla vet förutsättningarna.

Det blir roligt att höra dina erfarenheter på snöförhållanden jamfört med folkan.
Att awd är överlägsen på oskottade uppfarten vet vi men på sladdföret och dåliga vägen.

Hursomhelst lycka till.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Som sagt, mitt val av diesel hade med karaktären att göra. Folkan var min första privata bil med dieselmotor och efter 30 år med sug och överladdade bensinare så kändes valet helt rätt i våras. Så rätt att det blev en diesel ytterligare.

Jag gillar V40’in skarpt, även om det finns detaljer som är sämre. Finesser finns i överflöd, jag upplever det nästan som lite overkill. Man blir som ett barn som ska välja en karamell bland 100 i godisskålen, valen blir nästan för många så man har svårt att välja. Jag menar som interiört stämmningsljus i typ 10 valbara färger, 3 olika instrumentlayouts, modem, wifi, bluetoth, hotspots...jag hittar nya grejor varje dag. Idag, efter två veckor, tryckte jag på en knapp så jag fick regnsensor till torkarna.

Fina siffror. En värmares förbrukning ingår inte i det som visas på displayen, det är motorn styrbox som räknar ut det, på bla spridarna öppningstider mm.

Volvos nya motorer går riktigt snålt, även om vi vet att vissa här vägrar tror på det. Jag har kört 10.680 mil med min V90 D3 nu sen februari förra året och har ett snitt sen dess på 0,54. Då bor jag mellan Lund och Malmö och vart jag än åker är det ut på motorvägar alternativt stadskörning i hyfsat större städer iaf. Det lägsta jag kommit över en resa är 0,34 på en sträcka av 78 km.Då var det landsvägsåkande med frirullsläget inkopplat.

Ja, VOC är en trevlig sak som jag har svårt att vara utan, främst för värmaren, men även det att den larmar om bilen är olåst en viss tid efter den har blivit avstängd, har varit iväg från bilen då den säger att den är olåst och då kan jag låsa den från telefonen eller klockan...
Har du "Fjärrstart" på din också, dvs. att du kan starta motorn från telefonen? Ganska onödig funktion, men... (väldigt trevlig i somras när det var 33 grader, att kunna starta en minut innan man kom ut... till en kall bil :-)
Din förbrukning ligger enligt VOC på ca 0,4-0,5 lägre än min, brukar ha 5,4-5,5 på min, men då är det en V60cc D4
Kul att följa din och bilens äventyr, jag har varit väldigt oflitig att skriva i min tråd, men det händer ju inget med bilen att rapportera så...

*Robban

Robban, ERS finns inte till V40.

Henrik, jo dom verkar ha lyckats med förbrukningen på Vea-motorerna.

Rikard, värmaren tar nog en hel del. Jag noterade mätarställningen idag, ska bli spännande att se hur det ser ut nästa gång jag tankar.

Idag var det lite mindre trafik när jag körde hem samt att jag testade eco-läget och körde utan farthållaren. Men annars ansträngde jag mig inte direkt att snålköra, lite över skyltad hastighet.

FXX's V40CC D3

Passade på att tanka på vägen hem. Ganska roligt att se hur långt man beräknas komma, alltid retar det någon:)

FXX's V40CC D3

Tror du att du nånsin kommer klara 150 mil på en tank? Jag har fått för mig att du inte är den som gärna kör ekonomiskt bara för att snåla. Kunde kanske vara kul som experiment ändå.

Jag har fått 1300-någonting på DTE-mätaren vid tankning men kommit 1210 som längst innan jag inte vågade längre...
Den sjunker fort efter att lampan tänts.

*Robban

Ska man klara åka 150 mil så är det nog konstant fart på 80/90-väg isf. Detta värde fick den nog genom att räkna baklänges, vet dock inte om den baserar det på sedan sista köra resan eller nått. Vissa bilar tar ju värdet sista 10 milen, typ. Robban kanske har koll på vad restvärdet baseras på?

Hemfärden resulterade ju i 0,40 och tanken rymmer 62L tror jag. 62/0,40=155 mil. Men även om jag jag lyckas nå 0,4 i snitt fram och tillbaka till jobbet så är det några dl. på morgonen och några dl. på kvällen som värmaren suger i sig. På 3-4v som jag kommer på en tank så blir det snart litrar som drar upp snittet. Men hursom, värmaren är en komfortgrej. Att slippa skrapa rutor och frysa är värt dom dropparna det tar, utan tvekan.

Men som Mäkinen är inne på, förbrukningen är inget jag prioriterar, då hade jag hellre sparat 20-30K på inköpspriset och köpt en D2 istället:). Mest en kul grej att knäppa moppemotorbilarnas förenings ordförande på näsan:). "Alla bekanta med Volvo ligger på 0,7-0,8" läste jag nånstans;)

FXX. Det är verkligheten att man kan aldrig jämföra ägarnas förbrukning.

Stadskörning eller kortpendling till jobbet med kall motor eller värmare slår obarmhärtigt på förbrukningen.
Inget ovanligt alls med 0,7-0,8 i snitt över en tank på vintern med bränslevärmare vid ogynnsam körning och det gäller såklart alla bilar.

Och jag är inte säker på att du sparat en enda droppe på en D2.
Du hadde säkert blivit grymt besviken över sendraget.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Ja, min V70 T4 tog 0.82 i snitt. =) Har du kollat än hur bra förbrukningen stämmer mot färddatorn än? Min V70 hade en glädjemätning och den hade ingen bränslevärmare som jag kunde skylla på. Men oavsett så är din V40 CC imponerande snål. Blir nästan sugen köpa dieselbil nästa gång. ;) Fast jag minns hur det var när frun hade en diesel lånebil förut... Jag kunde inte gå in i carporten när värmaren gått en stund. Min astma gillar inte dieselavgaser... :( Synd, för det är snåla bilar. Jag får nöja mig med en hyfsat snål bensinare. ;)

Mso, frågan är hur saken ska diskuteras. Alltså, när värmaren går så körs ju inte bilen, dvs. den drar ju inget bränsle till körningen ifråga. Om jag hade kört med elektrisk motorvärmare med kupefläkt och färddatorn hade visat exakt samma förbrukning så hade ingen ifrågasatt. Men oavsätt hur bilen värms (iaf. hemmavid), så innebär det ju en kostnad, om det sedan går på sopparäkningen eller elräkningen är ju oväsentligt. Så visst kommer snittet vid pump att vida överstiga färddatorn nu på vintern. Åkte en sväng och shoppade nu på em. Färddatorn sa 0,75, men jag hade igång värmaren innan jag åkte, och tryckte igång den igen när jag gick och handlade. Så denna resans verkliga förbrukning landade nog på 1l/mil:)
Nä det mest realistiska och korrekt jämförbara, om man nu ska vara sån, är att jämföra på sommaren när ingen värmare drar bränsle.

Rutger, jag har bara tankat upp en gång, eller två egentligen, soppalampan tändes direkt när jag lämnade bilhallen (föga förvånande!). Men jag hade ingen aning om hur man nollställde tripmätare och jag hade heller ingen direkt prio på att anteckna mätarställningar och sånt heller.

Jag gillar motorkaraktären, men det ska villigt erkännas att sliromaten känns ljusår efter Alltrackens DSG på ettan och tvåan. Men så fort lockupen går i på dom högre växlarna så ”den drar” så där trevligt så växer mungiporna. Men visst, Folkan har en tendens att slänga i tvåan så fort bilen rullar och så är ofta farten så låg att han gärna slirar för att då rull på bilen. Så skillnaden kanske inte är så jättestor. Men visst, när man rullar över en fartbula och båda bilarna lägger i tvåan så slirar Volvon högst markant medans DSG’n drar som en manuell.

FXX wrote:
Mso, frågan är hur saken ska diskuteras. Alltså, när värmaren går så körs ju inte bilen, dvs. den drar ju inget bränsle till körningen ifråga. Om jag hade kört med elektrisk motorvärmare med kupefläkt och färddatorn hade visat exakt samma förbrukning så hade ingen ifrågasatt. Men oavsätt hur bilen värms (iaf. hemmavid), så innebär det ju en kostnad, om det sedan går på sopparäkningen eller elräkningen är ju oväsentligt. Så visst kommer snittet vid pump att vida överstiga färddatorn nu på vintern. Åkte en sväng och shoppade nu på em. Färddatorn sa 0,75, men jag hade igång värmaren innan jag åkte, och tryckte igång den igen när jag gick och handlade. Så denna resans verkliga förbrukning landade nog på 1l/mil:)
Nä det mest realistiska och korrekt jämförbara, om man nu ska vara sån, är att jämföra på sommaren när ingen värmare drar bränsle.
Rutger, jag har bara tankat upp en gång, eller två egentligen, soppalampan tändes direkt när jag lämnade bilhallen (föga förvånande!). Men jag hade ingen aning om hur man nollställde tripmätare och jag hade heller ingen direkt prio på att anteckna mätarställningar och sånt heller.
Jag gillar motorkaraktären, men det ska villigt erkännas att sliromaten känns ljusår efter Alltrackens DSG på ettan och tvåan. Men så fort lockupen går i på dom högre växlarna så ”den drar” så där trevligt så växer mungiporna. Men visst, Folkan har en tendens att slänga i tvåan så fort bilen rullar och så är ofta farten så låg att han gärna slirar för att då rull på bilen. Så skillnaden kanske inte är så jättestor. Men visst, när man rullar över en fartbula och båda bilarna lägger i tvåan så slirar Volvon högst markant medans DSG’n drar som en manuell.

Ganska primitivt att den inte använder lock up på alla växlar. Men spelar ju ingen roll, är ju onekligen snål på soppan. Men det borde väl ute vara nån överraskning. Kan inte förstå varför folk som kör mer än 1500mil per år inte köper diesel. Speciellt nu när alla har partikelfilter, då försvinner det argumentet mot diesel. Annars tycker jag att en diesels karaktär med kraftigt vridmoment passar ypperligt på en vanlig bruksbil. Kanske inte så kul i en sportbil.

Guran - kör man många korta körningar så är är nog inte en diesel så idealisk. Gissar att bensinaren, som ofta blir varm snabbare, klarar partikelfiltret bättre med de körmönstren. Sen har väl inte t ex Toyotas och Kias hybrider partikelfilter - eller ? Och i vart fall lite mindre dieslar skall definitivt ha automatlåda - med manuell så blir det ett jäkla växlande med den "korta" karaktär som dessa dieslar ofta har.
F ö skulle jag storleksmässigt och utrustningsmässigt mycket väl kunna tänka mig en V40 men tyvärr är den lite för obekväm att ta sig i och ur för en gammal man...:)

Diesel rekommenderar över 2000 mil/år och gillar inte korta körsträckor pga sämst vinter för långsamt uppvärmning på motortemp som inte klarar av.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Trevlig tråd, trevligt att följa!

Guran, som jag fattat det så har D4 och uppåt den nyare 8-växlade lådan. Inte helt 100 men tror att den har lockup på tvåan och vidare uppåt.

Pi, V40 är mycket riktigt en bil där man offrat en del för designens skull. En vanlig fyrkantig Golf 7’a har ett lite bättre insteg pga. A-stolpens lutning. Men för mig som är strax under medellängd är det inga problem. Jag har stolen på högsta läget för jag ogillar 18-års stilen att sitta på golvet att köra. Jag har kanske 5-7cm kvar till taket när jag sitter, men samtidigt så blir in och ut-passage lätt då jag sitter högt över backen och jag fortfarande är hyffsat smidig i nackmuskulaturen:)

GF, jag tror det är svårt att definera ett speciellt miltal per år för dieselns vara eller inte vara. Som jag skrev tidigare, har man värmare i bilen så har motorn driftstemperatur vid start om man använder den, så det enda som tar eventuell skada av att aldrig köra en långtur är partikelfiltret. Men å andra sidan säger förståsigpåarna att det räcker med en längre resa +2mil varannan/var tredje vecka för att filtret ska kunna köra en regenerering. Men visst, hade jag haft under en mil till jobbet så hade dieseln kanske inte varit förstavalet, och aldrig utan en värmare. Då hade den gamla lill-seaten fungerat ypperligt fortfarande.

Patrik, min tanke med tråden är att inte försköna Volvo-ägandet på något vis. Dom som läst mina inlägg kanske vet att jag inte håller tillbaka kritiken även när det gäller mina egna bilval. Jag ser ingen anledning att köra med halvsanningar för att höja mitt ego. Det är väl det som är fördelen med att inte vara märkesfanatiker:)

FXX, grattis till din fina Volvo. Jag / vi kör också Volvo sedan i juli-18, en V60 D6 laddhybrid som snart gått 2000 mil. Jag märker också att vinterförbrukningen av diesel skevar mot färddatorn. Det verkar skilja ca 0,5 dl per mil. Färddatorn visar runt 0,25 liter per mil men i verkligheten ligger förbrukningen på knappt 0,3 liter per mil med dubbdäck, Hakka 9. Bilen körs dagligen ca 7-9 mil, förutom på helgerna då den körs minst 50 mil till / från skidspåren i Högbostadion som ligger i Sandviken, och startar varje morgon med fulladdat batteri. Volvo On Call appen är verkligen beroendeframkallande då man kan se och ”göra” allt i den.

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.