Vi Bilägares forum

En vecka med nya Citroen C3 (bensin)

En vecka med nya Citroen C3 (bensin)

Så....en veckas intimt umgänge med en ny Citroën C3

Plockade upp en relativt ny Citroen C3 från Lissabons flygplats för att trecka runt i Portugal i en vecka.
Har en riktig hatkärlek till att hyra bil.
Fördelen är att jag gillar är smidigheten att ha en bil och att kunna åka runt planlöst samt att få möjlighet att få test lite nya modeller mer än en halvtimmas provkörning.
Nackdelen är som vanligt att man allt som oftast blir blåst av hyrbilsbolagen, det är någon man alltid har med i kalkylen men varje gång jag hyr bil så slår tanken mig att öppna ett hyrbilsbolag med namnet "the honest rentalcar company" där man är helt öppen men vad saker kommer att kosta.

Men, denna gång blev det en Cittra.

Först intrycket var som vanligt när det gäller Citroën, man blir glad av att se på den. Rolig design både interiört och exteriört gör att man drar på smilbanden.

Den känslan försvinner rätt fort när man öppnar dörrar eller baklucka, har nog aldrig upplevt en sådan "billig" känsla.
Får direkt vibbar till tripplarnas (c1, 107 och Aygo) rätt låga kvalitetskänsla (notera känsla) och när man drar igen bakluckan så undrar man om det är meningen att något ska kännas så billigt på en bil som ändå kostar runt 150tkr.

Men men, det är en känsla...

När man väl hoppar in så är första känslan sätena.
Den första tanken som slår mig är "jaha, det är här min mors gamla 70 tals fåtölj hamnade"
Kul inredning men som med många bilar idag, lite skum placering av infotainment systemet som upplevs vara en efterkonstruktion.
Däremot så har man satt på ett matt skärmskydd (från fabrik hoppas jag) så den fungerar bra i starkt solljus.

Jag vrider på tändningsnyckeln och tycker mig känna igen motorljudet, detta måste vara motorerna som satt i just tripplarna. Efter några meters körning så är jag helt övertygad om att hela drivlinan måste vara därifrån, riktigt dålig växellåda med långa slag som inte gör någon människa glad.

Men....det är bara en hyrbil, så Porto here we come.
I med mobilen och man slås återigen hur underbart det är med CarPlay, verkligen "plug and play" och alla apparna finns precis där man vill ha dem med tidigare sökresultat.
Första utmaningen är att försöka få ner fläktblåsten och AC så man slipper åka på en förkylning.
Dessa ligger i infotainmentsystemet vilket kanske inte är helt igenomtänkt men det är ändå lätt att hitta rätt och lätt att justera.
Nackdelen är ju att samma skärm används till GPS, inte helt optimalt men samtidigt en dealbreaker.

Iväg på motorvägen och det jag befarade gällande motor och drivlina bekräftas, det är verkligen tråkigt att en sådan här roligt designad bil fått ärva en drivlina som känns som något som rymt från 70 talet.
Jag tyckte denna fungerade acceptabelt i en Aygo och upplevde inte växellådan såhär dålig.
Men....på plussidan ligger bra bränsleekonomi om man håller sig runt 100 strecket eller kör i stadstrafik.

Sätena som upplevdes som en 70 tals fåtölj och som jag initialt skrattade åt är verkligen riktigt sköna.
Dom ser inte mkt ut för världen och upplevs initialt svampiga men är riktigt sköna, slår de sportigare sätena i min Seat Leon hemma med hästlängder.
Något annat som överraskar men som är svårt att jämföra med är vägljudet, denna bilen är sannolikt bland de tystaste i klassen, att föra ett samtal i normal samtalston i 120 är inga problem.

Andra plus är bagageutrymmet 1 stor och en mindre resväska plus en ryggsäck var inga problem att få ner.

Så några snabba plus och minus.

+
Sköna säten
Kul design
Lågt vägljud
Låg bränsleförukning
-
Usel drivlina (bensin, 3-cyl, manuell 5vxl)
Låg kvalitetskänsla interiör/exteriör
Lite meckiga reglage (farthållare främst)

2019-09-15 12:25
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Kommentarer

Jag tycker att det låter som en besanning av mina fördomar om franska bilar.

2019-09-15 13:57

Jo, jag är benägen att hålla med.
Samtidigt är det trist att man gjort vissa riktigt dåliga val när man inom andra områden gjort väldigt bra val.
Ibland så funderar jag på om dom faktiskt kört bilen dom utvecklat eller om pengarna tog slut halvvägs och mkt blev nödlösningar.

Frågan är vad Citroën vill placera sig, är det en roligare Dacia dom siktar på att vara?
Är tanken att Citroën är medvetet budget så att DS ska kännas premium?

2019-09-15 14:18
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Fast Citroen-priserna numera signalerar ju inte direkt att de är en Dacia-konkurrent.

2019-09-15 19:20

Nej, det är lite därför jag satt och funderade på vad Citroëns strategi är.
Den är prismässigt svår att jämföra med t.ex. någon ur VAG sortimentet, billigaste jämförbar klass är Seat Ibiza för 144tkr.
Men Citroen C3 startar från ca 129 tkr.
En Toyota Yaris startar på 137tkr och det är väl det närmaste jag kan hitta.

Så Cittran är en billig bil, iallafall om man ska titta på listpriser.
Det är en bra bit till Dacia Sandero inser jag efter jag kikat på Dacias hemsida.

2019-09-15 20:15
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Funderar på farthållaren, har man gått från den smidiga manövreringen bakom ratten och satt knapparna på ratten istället? Inte kul.

2019-09-19 21:58
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Nej, det är den smidiga manövreringen du beskriver hultarn. En klump bakom ratten till vänster.
Däremot så blev jag inte kompis direkt med alla 5-6 knappar som satt på fasthållarkontrollen, fick trixat lite för att få kläm på hur dom fungerar.
Hade jag stannat och spenderat 20 sekunder med instruktionsboken hade det sannolikt inte varit något problem, en vanesak.

2019-09-20 00:16
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Citroen C3 för ägarnöjdhet är 98,0% :-).
Se på sidan 16 på Automotorsport nr:18 och år: 2019.

2019-09-20 07:24
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Jag gissar att dom som är nöjda kör diesel varianten av C3.

2019-09-20 07:33
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
Reverend Benny skrev:

Jag gissar att dom som är nöjda kör diesel varianten av C3.

Det står bensin PureTech 82 från Automotorsport för ägarnöjdhet.

2019-09-20 09:19
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

GF, vad tyckte du själv om C3?

2019-09-20 09:25
*Robban
GF skrev:

Reverend Benny wrote:Jag gissar att dom som är nöjda kör diesel varianten av C3.
Det står bensin PureTech 82 från Automotorsport för ägarnöjdhet.

Oj, det finner jag smått otroligt faktiskt.
Visst, bilen har många sköna positiva egenskaper, men dras ner rejält av något av den sämsta drivlina jag upplevt.
Den bilen förtjänar något bättre.
Mkt handlar kanske om vad ägarna fick sätta betyg på.

2019-09-20 11:34
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
EnannanRobban skrev:

GF, vad tyckte du själv om C3?

Jag har provkört både C3 med 82 hk sugmotor och C3 Aircross med 110 hk turbo.
C3 är mera vibration och C3 Aircros lite mindre. Båda samma är lite för tungt trampa ned koppling än min Skoda Fabia ganska lätt trampa ned koppling. Jag känner lite orkar inte tungt trampa ned koppling fler ggr i stad eller några trafikljus.
Lite tungt trampa ned koppling och vibration tomgång känns vid ratten och stolar vid släpp upp koppling utan rör på gaspedalen. Skillnad jo, 82 hk är mer vibration och 110 hk lite mindre vibration. I övrigt är tyst, komfortabelt, snyggare exteriör och interiör. Annars automatlåda är ganska bra än manuellådan är lite mindre bra.

2019-09-20 17:05
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Ägarnöjdhet.
Bästa är Citroën C3 och Suzuki Swift.
Sämsta är Kia Rio och Ford Fiesta.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

2019-09-20 18:38
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Bra, då vet jag att jag aldrig ska väga in parametern "ägarnöjdhet" någonsin från AMS när jag köper bil :-).

2019-09-21 08:33
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
Reverend Benny skrev:

Bra, då vet jag att jag aldrig ska väga in parametern "ägarnöjdhet" någonsin från AMS när jag köper bil :-).

Ja den listan leder inte till någon större köplust.

2019-09-21 08:56
Reverend Benny skrev:

Nej, det är den smidiga manövreringen du beskriver hultarn. En klump bakom ratten till vänster.
Däremot så blev jag inte kompis direkt med alla 5-6 knappar som satt på fasthållarkontrollen, fick trixat lite för att få kläm på hur dom fungerar.
Hade jag stannat och spenderat 20 sekunder med instruktionsboken hade det sannolikt inte varit något problem, en vanesak.

En sån här menar du? Det är väl 4 knappar om jag minns rätt, tycker den är jättesmidig mot att ha knappar på ratten (har båda varianterna på mina bilar). Men, det är ju som alltid olika vad man föredrar.
Bild borttagen.

2019-09-21 10:01
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Spot-on hultarn, precis så. Fast upplevde att det även satt två knappar "bakom" Men skulle eventuellt kunnat vara samma funktioner som dom ovan.

Jag ogillade den skarpt i början, men som vanligt så handlar det mest om vana. Det man tycker är självklart och logiskt handlar ju rätt ofta om något man lärt sig och är van vid.

Jag var väldigt positiv till knappar på ratten en gång men har nog ändrat mig i den frågan efter att ha kört diverse bilar där ALLT sitter på själva ratten.
Just farthållare tror jag är bäst på en arm, antingen delat eller egen.

2019-09-21 10:07
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Även jag föredrar en spak till farthållaren. Hade det på DKW:n och saknar det nu... Knappar på ratten på Märsan, och man måste där flytta handen (tummen) varje gång det ska göras något.

2019-09-21 10:42
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

När jag provat cittran tidigare så känns det som det var fler knappar på den stumma spaken/pinnen men jag kan minnas fel eller så är det fler knappar på spaken på dyrare modeller.
Hur ändrar man +1, +10 eller -1, -10 och set/reset.

Tycker trots allt att Skodas/audis rörliga spak (typ blinkers spak) är mer lättanvänd med upp/ner/drag/tryck och knapp på änden för alla funktionerna.
Överlägset för dom som använder farthållaren frekvent i stad och landsväg, bara att vika ut ett finger utan att släppa rattgreppet.

Har hävdat det tidigare eftersom jag kört många bilar med oändliga rattknappar i parti och minut och nu med egen vw så säger jag bara att sååå mycket sämre det är med rattknappar jämfört med rörliga spaken.
Använder man sällan farthållaren eller nån gång på motorvägen spelar det ju ingen nämnvärd roll och jag förstår att många inte använder den frekvent då det finns många bakvända lösningar.

2019-09-21 11:02
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Mso: Det där har vi ju haft uppe tidigare, du kan inte säga att rattknappar är sämre, det är bara en fråga om tycka och smak. Jag har spak nu och anser det vara uselt jämfört med rattknappar. Och jag använder farthållare mer än nån annan jag känner då jag har semiautopilot kopplat till den.

2019-09-21 11:03

Henrik hur ser din spak ut och funktionen och hur såg dom bästa rattknapparna ut som du hade tidigare?

Jag sitter nog med vänster armbåge på dörrstödet 75% av tiden och då är det perfekt att bara vika ut fingret för öka/minska.
Att i det läget vrida handleden 45 grader för att tummen skall nå rattknapparna, ja inte är det bra med min armlängd iaf

2019-09-21 11:22
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Henrik hur ser din spak ut och funktionen och hur såg dom bästa rattknapparna ut som du hade tidigare?
Jag sitter nog med vänster armbåge på dörrstödet 75% av tiden och då är det perfekt att bara vika ut fingret för öka/minska.
Att i det läget vrida handleden 45 grader för att tummen skall nå rattknapparna, ja inte är det bra med min armlängd iaf

Henrik har en Mercedesspak i sin Tesla.
Men kan inte begripa hur du kunde köpa en VW med så undermålig funktion på farthållarens reglering.

2019-09-21 11:34

Har erfarenhet av både VWs lösning med rattknappar och Skodas med spak "nere till vänster" och tycker tvärtom vad mso 1000 tycker - med Skoda-lösningen så får jag verkligen lov att flytta handen neråt för att nå spaken medan rattknapparna satt perfekt för mig. Och även jag är en flitig användare av farthållaren.

2019-09-21 16:13
Pi skrev:

Har erfarenhet av både VWs lösning med rattknappar och Skodas med spak "nere till vänster" och tycker tvärtom vad mso 1000 tycker - med Skoda-lösningen så får jag verkligen lov att flytta handen neråt för att nå spaken medan rattknapparna satt perfekt för mig. Och även jag är en flitig användare av farthållaren.

Rattknappen vw utan att titta /flytta blicken.
10+- hittar man på upphöjda vippbrytaren men +-1 och set knappen då blir det ofta feltryck eftersom handleden skall vridas och hand flyttas.
Det är en brist tycker jag att det inte är någon typ mm kant mellan knapparna så man känner skillnad på den högra och vänstra knappen.

En rörlig Spak går inte göra fel.

2019-09-21 17:07
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Vi tycker helt enkelt olika, mso 1000. Har kört båda varianterna som sagt och med Skodas spak så måste jag flytta handen neråt varje gång nåt skall göras. Men rattknapparna så når jag det mesta utan handförflyttning. Vet dock inte om Golf och din bil har likadana knappar.

2019-09-21 17:53

När det gäller VW och VAG familjen så diffar farthållarkontrollen även på vilken utrustning du har.
Har man en lite spartanskt utrustad bil som min Seat Leon kombi, så sitter farthållaren i ändan på blinkers/helljusspaken.
Den lösningen tycker jag passar bättre än den tidigare Leon Hatchback varianten där jag hade lane-assist och grejjer som gjorde att det satt en separat spak nedanför blinkersspaken.

Sen är det lite skumt att de olika VAG syskonen försöker vara lite olika och att den dedikerade spaken fundera på olika sätt.

Har däremot aldrig sett en VAG kärra med kontroller på själva ratten....vad jag kan minnas.

2019-09-21 18:23
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Benny - farthållaren i änden på blinkers/helljusspaken fungerade mycket bättre än den som sitter på en egen spak under blinkers/helljusspaken. Men numera finns det ju flera funktioner att reglera så antagligen fungerar inte den adaptiva farthållarens alla kontrollmöjligheter med den gamla placeringen.
Så ratteker-kontrollerna på Golf 7 och andra VW-modeller föredrar jag personligen framför lösningen som bl a Skoda har.

2019-09-21 18:30

Ja kan tänka mig att kör man med händerna enl körskolan (10 i 10 över) så funkar det som pi säger eller kanske om handskstorleken är 10 eller större.

Jag använder deaktiverings knappen ofta när jag närmar mig en korsning för att motorbromsa sista 75 metrarna och då sitter denna knapp på vw mfl innanför set knappen, dvs man får vika handleden extremt mycket.
Man kan ju också dutta på bromsen för att deaktivera farthållaren temporärt och det är nog en anledning till att det blinkas i tid o otid med bromsljusen långt före korsningarna och många blir lurad av att dom tror man skall bromsa fast man bara skall dektivera farthållaren som man enkelt gör med pekfingret på en skoda eller viker handleden ur led för att tummen skall nå den knappen på en vw.

2019-09-21 18:58
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Pi skrev:

Vi tycker helt enkelt olika, mso 1000. Har kört båda varianterna som sagt och med Skodas spak så måste jag flytta handen neråt varje gång nåt skall göras. Men rattknapparna så når jag det mesta utan handförflyttning. Vet dock inte om Golf och din bil har likadana knappar.

mso1000 mässar om sin superba spak bakom ratten som hans Skoda hade och nu måste han gnälla på att han fått en lösning på rattekern istället, som han ser och inte bara känner. Man kan undra vad som EGENTLIGEN är problemet. Det man inte ser men bara känner som en spak bakom ratten kan aldrig i min värld vara bättre än något man ser och bara behöver sträcka ut tummen för att sköta. Fattar inte mso1000s problem där.

2019-09-21 19:08
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
mso 1000 skrev:

Ja kan tänka mig att kör man med händerna enl körskolan (10 i 10 över) så funkar det som pi säger eller kanske om handskstorleken är 10 eller större.
Jag använder deaktiverings knappen ofta när jag närmar mig en korsning för att motorbromsa sista 75 metrarna och då sitter denna knapp på vw mfl innanför set knappen, dvs man får vika handleden extremt mycket.
Man kan ju också dutta på bromsen för att deaktivera farthållaren temporärt och det är nog en anledning till att det blinkas i tid o otid med bromsljusen långt före korsningarna och många blir lurad av att dom tror man skall bromsa fast man bara skall dektivera farthållaren som man enkelt gör med pekfingret på en skoda eller viker handleden ur led för att tummen skall nå den knappen på en vw.

Du måste ha väldigt stela fingrar om du har sådana problem att hantera knapparna på ratten. Förövrigt så är det kvart över och kvart i som gäller nu. Finns en krockkudde i mitten på ratten på moderna bilar så därför skall du hålla ratten där och per automatik så när du med lätthet knapparna på ratten.
Skall du komma åt spaken på Skodan så behöver du ju ha vänster handen tjugo i.

2019-09-21 19:10

Jag personligen inaktiverar farthållaren betydligt oftare och enklare på en VW än på en Skoda. Sen håller jag ofta vänsterhanden ungefär vid vänster ratteker och då är det enkelt att hantera VWs knappar - och avsevärt svårare att hantera den lågt placerade spaken på en Skoda. Visst - det går det också men om jag får välja fritt så tar jag VWs lösning.

2019-09-21 19:15
mso 1000 skrev:

Henrik hur ser din spak ut och funktionen och hur såg dom bästa rattknapparna ut som du hade tidigare?
Jag sitter nog med vänster armbåge på dörrstödet 75% av tiden och då är det perfekt att bara vika ut fingret för öka/minska.
Att i det läget vrida handleden 45 grader för att tummen skall nå rattknapparna, ja inte är det bra med min armlängd iaf

Ja, det är så jag upplever det också. Speciellt på motorväg där man byter fil allt som oftast (blinkers används) och där man triggar farthållaren on/off av och till. Kom nu INTE med snacket om adaptiv farthållare - vi har redan diskuterat detta till leda.

2019-09-21 19:30
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Ja visst funkar det men jag har kanske stel arm/handled.
I princip måste jag lyfta armbågen från dörrstödet och vika handleden det som bara går för tummen skall nå 0/1 knappen.
Dvs om jag temporärt vill motorbromsa in i en rondell för att sedan aktivera den ut från rondellen vilket går bättre.
Bild borttagen.

.
Bild borttagen.

Deaktivera temp, jättebra???
Bild borttagen.

Aktivera.
Bild borttagen.

2019-09-21 20:04
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
christer_1 skrev:

Pi wrote:Vi tycker helt enkelt olika, mso 1000. Har kört båda varianterna som sagt och med Skodas spak så måste jag flytta handen neråt varje gång nåt skall göras. Men rattknapparna så når jag det mesta utan handförflyttning. Vet dock inte om Golf och din bil har likadana knappar.

.
mso1000 mässar om sin superba spak bakom ratten som hans Skoda hade och nu måste han gnälla på att han fått en lösning på rattekern istället, som han ser och inte bara känner. Man kan undra vad som EGENTLIGEN är problemet. Det man inte ser men bara känner som en spak bakom ratten kan aldrig i min värld vara bättre än något man ser och bara behöver sträcka ut tummen för att sköta. Fattar inte mso1000s problem där.

Du har nog aldrig använt annat än Opel och Volvo farthållare Christer det hör jag.
Tror ändå Volvo och vw är hyfsade mot vissa andra.

Men ser du bilden med handleden ur led.

2019-09-21 20:10
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Vill man bara så kan man påvisa det mesta...

2019-09-21 20:23
Audi A5 SB skrev:

mso 1000 wrote:Henrik hur ser din spak ut och funktionen och hur såg dom bästa rattknapparna ut som du hade tidigare?
Jag sitter nog med vänster armbåge på dörrstödet 75% av tiden och då är det perfekt att bara vika ut fingret för öka/minska.
Att i det läget vrida handleden 45 grader för att tummen skall nå rattknapparna, ja inte är det bra med min armlängd iaf

.
Ja, det är så jag upplever det också. Speciellt på motorväg där man byter fil allt som oftast (blinkers används) och där man triggar farthållaren on/off av och till. Kom nu INTE med snacket om adaptiv farthållare - vi har redan diskuterat detta till leda.

A5 Man kan tro att du aldrig provat Audi/Skoda/MB lösningen med spak.

Blanda ihop och komma åt?
Blink spaken sitter ju 5 cm över rattcentrum.
Farthållarspaken sitter 5cm nedanför rattcentrum och är dessutom 3cm kortare, dvs utsticket.
Nä kom med nåt annat.

2019-09-21 20:24
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

christer_1 wrote:Pi wrote:Vi tycker helt enkelt olika, mso 1000. Har kört båda varianterna som sagt och med Skodas spak så måste jag flytta handen neråt varje gång nåt skall göras. Men rattknapparna så når jag det mesta utan handförflyttning. Vet dock inte om Golf och din bil har likadana knappar.
.
mso1000 mässar om sin superba spak bakom ratten som hans Skoda hade och nu måste han gnälla på att han fått en lösning på rattekern istället, som han ser och inte bara känner. Man kan undra vad som EGENTLIGEN är problemet. Det man inte ser men bara känner som en spak bakom ratten kan aldrig i min värld vara bättre än något man ser och bara behöver sträcka ut tummen för att sköta. Fattar inte mso1000s problem där.
Du har nog aldrig använt annat än Opel och Volvo farthållare Christer det hör jag.
Tror ändå Volvo och vw är hyfsade mot vissa andra.
Men ser du bilden med handleden ur led.

Näää! Jag fattar inte problemet. Jag håller handen vid rattekern och använder sedan tummen till vad jag skall göra. OM jag skulle bli tveksam så SER jag vad jag vill göra. Känns som att ditt problem är ett I-landsproblem och ett inlärningsproblem. Alltså tänka utanför din BOX.

PS! Om det är din nya VW dina bilder visar så tycker jag nog att VW krånglat till farthållarknapparna i onödan. Varför?

2019-09-21 20:25
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Christer. Du har inte tittat på bilderna?

2019-09-21 20:25
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Christer. Du har inte tittat på bilderna?

Joo! Vad har jag missat menar du?

2019-09-21 20:27
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Den är ju inte gjord för att en liten småvuxen lappgubbe skall kunna ha armen i fönstret som på en raggarbil och samtidigt kunna manövrera den med sina små händer. En Tysk bil för välväxta germaner med minst 10 i handskstorlek som på strikt Tyskt vis håller ratten i ett fast grepp med ”kvart i tre fattning” :)
Förövrigt riktigt fräckt med det orangea inlägget i den lagomt avfasade ratten som är perfekt att lägga händerna nere ”vecket”
Men du kan väl limma på en liten plastpinne så att du når utan att vrida handleden ur led, måste bli väldigt ont med tiden.

2019-09-21 20:33

Har ni inte hamnat väl långt från tråden nu?

2019-09-21 20:38
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja saabnisse På tal om Citroën pinnen med knappar.
Ja vi lägger ner nu.

2019-09-21 20:42
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

En grej som slog mig är hur effektiva dörruppslagsskydden faktiskt är.
Fick inte anledning att testa (vad jag vet) men gillar ändå den lite roliga designen på dessa.

Och något jag uppskattade var en vanlig handbroms, har nu mera en elektronisk på hemmabilen men jag måste erkänna att jag gillar känslan av att "dra åt handbromsen". Eller så är det bara någon pubertal del i mig som tänker att man kan ha kul på vintern med en riktig handbroms.

2019-09-22 08:00
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Det är aldrig fel med en riktig handbroms.

2019-09-22 09:50

Faktum är att jag gör en handbromsvändning minst ett par ggr per år.

2019-09-22 09:53
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Reverend Benny skrev:

Spot-on hultarn, precis så. Fast upplevde att det även satt två knappar "bakom" Men skulle eventuellt kunnat vara samma funktioner som dom ovan.
Jag ogillade den skarpt i början, men som vanligt så handlar det mest om vana. Det man tycker är självklart och logiskt handlar ju rätt ofta om något man lärt sig och är van vid.
Jag var väldigt positiv till knappar på ratten en gång men har nog ändrat mig i den frågan efter att ha kört diverse bilar där ALLT sitter på själva ratten.
Just farthållare tror jag är bäst på en arm, antingen delat eller egen.

Det stämmer att det är två knappar "bakom". Man behöver inte släppa ratten för att nå dem, utan använder bara långfingret för att dra dem mot sig. Den övre för att öka, den undre för att minska - logiskt. Änden på spaken trycker man in för att engagera eller pausa. Det är bara de tre man använder. Det lilla tumhjulet har 3 lägen: av i mitten, fartbegränsare i ena läget, farthållare i andra läget. Den rör jag aldrig.
Allt sköts med ett långfinger, utan att flytta handen eller byta grepp. Jag tycker det är bekvämare än knappar på ratten, särskilt när de är utspridda på båda sidor. Men, det är min syn på saken. På min C3 2004 sitter de tyvärr på ratten, till skillnad mot på min C5 (och nya C3 då)

2019-09-22 10:30
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
mso 1000 skrev:

Audi A5 SB wrote:mso 1000 wrote:Henrik hur ser din spak ut och funktionen och hur såg dom bästa rattknapparna ut som du hade tidigare?
Jag sitter nog med vänster armbåge på dörrstödet 75% av tiden och då är det perfekt att bara vika ut fingret för öka/minska.
Att i det läget vrida handleden 45 grader för att tummen skall nå rattknapparna, ja inte är det bra med min armlängd iaf
.
Ja, det är så jag upplever det också. Speciellt på motorväg där man byter fil allt som oftast (blinkers används) och där man triggar farthållaren on/off av och till. Kom nu INTE med snacket om adaptiv farthållare - vi har redan diskuterat detta till leda.
A5 Man kan tro att du aldrig provat Audi/Skoda/MB lösningen med spak.
Blanda ihop och komma åt?
Blink spaken sitter ju 5 cm över rattcentrum.
Farthållarspaken sitter 5cm nedanför rattcentrum och är dessutom 3cm kortare, dvs utsticket.
Nä kom med nåt annat.

Vad pratar du om? Jag skrev ju att jag föredrar spak. Blanda ihop och komma åt?

2019-09-22 10:39
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Man kan inte utifrån vad man själv tycker och upplever vara bäst och sämst deklarera vad som ÄR det bästa och sämsta objektivt och generellt, det kan endast baseras på ett tekniskt faktum "det är på detta sätt, vad du tänker och tycker om det är endast något som gäller för dig personligen".

De flesta diskussioner skulle bli väsentligt kortare om man allmänt accepterade denna grundläggande omständighet.

Fast det är förstås en utopi i praktiken eftersom objektiva tankar är sällsynta.

2019-09-23 21:35
N-iklas skrev:

Man kan inte utifrån vad man själv tycker och upplever vara bäst och sämst deklarera vad som ÄR det bästa och sämsta objektivt och generellt, det kan endast baseras på ett tekniskt faktum "det är på detta sätt, vad du tänker och tycker om det är endast något som gäller för dig personligen".
De flesta diskussioner skulle bli väsentligt kortare om man allmänt accepterade denna grundläggande omständighet.
Fast det är förstås en utopi i praktiken eftersom objektiva tankar är sällsynta.

Javisst Nicklas det är lika sant som man skall ha uppmärksamhet på trafiken.

Men faktum är att en blind kan omg efter en instruktion med lätthet använda en Audi/Skoda spak.
Även en PSA spak men kanske inte riktigt lika lätt.

En blind och en farthållare ala ratt funktion med utspridda knappar??
Jo tjena vad det kommer att gå smidigt o bra ;)

2019-09-24 07:13
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jag är också en fan av en spak framför rattkontroller, men samtidigt så känns det onödigt att man lägger ner energi att stödja blinda. Ser helst att dom är passagerare, inte förare ;-)

2019-09-24 07:24
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.