Det blev en Mercedes

61 inlägg 0 nya
Det blev en Mercedes

Trotts att jag tidigare sagt till mig själv att inte köpa någon mer dyr Tysk ”premiumbil” så blev det så.
Efter sommaren semestertur i Mazdan så satt den löst, dåliga vägar imden bilen var inte speciellt nådig mot min tinnitus och hade retade mig så till den milda grad på vägljudet från dåliga asfaltvägar att jag använde örproppar.
Såg en dag en annons i tidningen om att Veho bil tyckte jag skulle byta bil :) dom hade flera med riktigt bra rabatt, däribland en GLC med nära 90.000 i rabatt och GLC har jag haft ett gott öga till sedan den kom. Men tyckte då den var för dyr med den minstanivå på utrustning jag ville ha.
Sagt och gjort, åkte dit och kollade. 20” hjul är ju snyggt men det ville jag väl egentligen inte ha. Provkörde i alla fall en 250 bensin med 20” hjul och sportchassie. Varken bullrade eller var stötig, är van vid BMW och Audis sportchassie. Men denna var ju riktigt komfortabel. Prövade också en med diesel, komfortchassie och 18” hjul. Ingen enorm skillnad. Så komforten blev inte speciellt lidande.
Så efter nån timmas fundering över natten så var affären klar, bilen var ju snygg i guldbrun metallic, 4ed, dieselvärmare, platt ratt, bekväma sportsäten (AMG interiör och MB har ju inga otrevliga valkar på stolarna) bra ljudanlägg och ljus och sådana där snygga aluminiumfotsteg, dvs allt som är av ondo :) Fick oxå vettigt betalt för Mazdan.
Nu har jag kört 350mil och kan konstatera att det är en rejäl skillnad mot Mazdan, fattas bara. Bilen går tyst, oavsett hastighet. Sätena passar min kropp, det visste jag. Lysena lyser riktigt bra, helljuset har egna led lampor som lyser bättre än min förra LED ramp (visserligen en kinaramp men med fjärrljusbild).
Saknar inte varken filhållningsassistent eller adaptiv farthållare då jag hellre kör bilen än åker med. Snittförbrukningen står i dag på 0,6. Skall bli intressant att se vad den landar på efter att bilen rullat ett par tusen mil.
Bagaget var dock lite större i Mazdan, men har ett jättefack under lastrumsgolvet. Insynsskyddat är också lite primitivt då man måste dra det fram och tillbaka med handkraft, i Mazdan åkte det upp med luckan, samma på BMW:n.
Men i det hela taget en solid bil helt fri rån skrammel. Den kör som en Mercedes utan att påverkas nämnvärt av olika underlag eller gupp.
Skall bli intressant att se vad den kostar per mil den dag jag byter igen. Men ser jag till andrahandsvärdet på dom så tror jag nog att det inte blir så farligt dyrt. Betalade inte mer än en bättre begagnad med ett par tusen mil på mätaren.

Å fy fan......nä, skämt o sido, grattis till nya bilen =)

Rikard wrote:
Å fy fan......nä, skämt o sido, grattis till nya bilen =)

Tack, är faktiskt riktigt nöjd. Ingen Ågren efter bytet. Å mest för att jag har alla tillbehör som är fullständigt onödvändiga enligt detta forum.
Har speciellt kommit på att dom förhatliga byxbensnedlortande aluminiumfotstegen skyddar mot stensprut och dörruppslag. Och har lärt frugan, som är knappt 3dm kortare än mig, att sätta foten på det när hon kliver in i bilen :)

Grattis till finbilen!

Vi får väl dela våra sorger och glädjeämnen:

http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/modellspecifikt/livet-som-mercedes-agare-begagnad?page=1

Grattis till bilen, Mercedes bygger med bra qualität idag. :-)

Power to the people

Vad är det för effekt, prestanda, växellåda på en sån där, ?? jag är okunnig i MBs modellutbud.

Grattis får vi väl säga till nya bilen guran.
Säga vad man säga vill men flagny bil med nylukt är njutbart länge om man är nöjd :)
Jag har inte ens torrsuttit en MB sista 15 åren om jag skall vara ärlig.
Men man måste säga att MB spottat upp sig rejält design mässigt.
Riktigt snygga och kvaliten har väl aldrig frågasatts förutom rostproblemen som var för typ 15 år sedan.
Du säger dubbelt lastgolv och jag har också det och det är så sjukt bra för att ha cyckelställ och alla bra att ha grejor eller vadsomhelst där under.
Alltid tomt golv i bagaget när luckan åkt upp och matkassarna skall in.

Lycka till med nya vagnen och lite smutsiga byxben får man väl ta ;)

För egen del blev det en ny båge för att förneka att 55-60 kommer med stormsteg.;)

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Rikard wrote:
Vad är det för effekt, prestanda, växellåda på en sån där, ?? jag är okunnig i MBs modellutbud.

Är en 2,1 l fyra. 170 hk 400 Nm (enl. TV:s test så överpresterar motorn rejält 195hk och 402 Nm, och det märks) 0-100 8,5 sek. (Förvisso Helt oväsentligt) 70-130 9,5 sek. Mer användbart.
På det hela är den raskare än både BMW 520d (m-performance) och Mazdan cx-5 jag hade innan denna.
Det sitter en MB 9-växlad konverterlåda i bilen. Växlar lika oklanderligt som ZF lådan i BMW

Grattis! Säkert en mycket trevlig klump att navigera i asfalthavet. Önskvärt med sikte längst fram på motorhuven så att mindre flytetyg kan passeras säkert, men det har väl MB skippat. Hade gärna varit kapten på en Stuttgartsläde men minns att min far grymtade ljudligt över underhållskostnader trots att företaget stod för fiolerna. Det var ändå dyrt tyckte han.

6.15

pinjong wrote:
Grattis! Säkert en mycket trevlig klump att navigera i asfalthavet. Önskvärt med sikte längst fram på motorhuven så att mindre flytetyg kan passeras säkert, men det har väl MB skippat. Hade gärna varit kapten på en Stuttgartsläde men minns att min far grymtade ljudligt över underhållskostnader trots att företaget stod för fiolerna. Det var ändå dyrt tyckte han.

Torpedsiktet på huven lyser med sin frånvaro. Underhållskostnaderna är fixade vi serviceavtal för 239kr/månad. Riktigt förmånligt då servicen annars inte är av det billigare slaget.

Guran wrote:

Torpedsiktet på huven lyser med sin frånvaro. Underhållskostnaderna är fixade vi serviceavtal för 239kr/månad. Riktigt förmånligt då servicen annars inte är av det billigare slaget.

Grattis till din Mercedes. Nyfiken fråga, vilken årsmodell är det på din nya bil? 2018? Tittade också på GLC förra hösten och tyckte det var en fin bil, men lite dyr. Serviceavtalet var ju kanon, 239/mån. Jag ger 381/mån på en XC60.
Grattis till en fin bil igen!

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

christer_1 wrote:
Guran wrote:
Torpedsiktet på huven lyser med sin frånvaro. Underhållskostnaderna är fixade vi serviceavtal för 239kr/månad. Riktigt förmånligt då servicen annars inte är av det billigare slaget.
Grattis till din Mercedes. Nyfiken fråga, vilken årsmodell är det på din nya bil? 2018? Tittade också på GLC förra hösten och tyckte det var en fin bil, men lite dyr. Serviceavtalet var ju kanon, 239/mån. Jag ger 381/mån på en XC60.
Grattis till en fin bil igen!

Tackar, En helt ny 2018 som var reggad i våras. Skattesmitare och rabatterad knappt 17%. Kostade som en skralt utrustad ny XC40 D4

Guran wrote:
Torpedsiktet på huven lyser med sin frånvaro. Underhållskostnaderna är fixade vi serviceavtal för 239kr/månad. Riktigt förmånligt då servicen annars inte är av det billigare slaget.

Det låter väldigt överkomligt och bra.

6.15

christer_1 wrote:
Guran wrote:
Torpedsiktet på huven lyser med sin frånvaro. Underhållskostnaderna är fixade vi serviceavtal för 239kr/månad. Riktigt förmånligt då servicen annars inte är av det billigare slaget.
Grattis till din Mercedes. Nyfiken fråga, vilken årsmodell är det på din nya bil? 2018? Tittade också på GLC förra hösten och tyckte det var en fin bil, men lite dyr. Serviceavtalet var ju kanon, 239/mån. Jag ger 381/mån på en XC60.
Grattis till en fin bil igen!

Dyra bilar dyr service.
Herre gud jag är väl inte normal eller så har jag en nolla mindre i lönekuvertet och inte riktigt familjär med summorna för att nån tittar igenom bilen en timme och byter oljan.

Jag tycker låter som att bli rånad på dessa siffror ni nämner.
6-8000:- på två års basis.
Ja det käns som gratis att lämna in med budget octavian.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000 wrote:
christer_1 wrote:Guran wrote:
Torpedsiktet på huven lyser med sin frånvaro. Underhållskostnaderna är fixade vi serviceavtal för 239kr/månad. Riktigt förmånligt då servicen annars inte är av det billigare slaget.
Grattis till din Mercedes. Nyfiken fråga, vilken årsmodell är det på din nya bil? 2018? Tittade också på GLC förra hösten och tyckte det var en fin bil, men lite dyr. Serviceavtalet var ju kanon, 239/mån. Jag ger 381/mån på en XC60.
Grattis till en fin bil igen!
Dyra bilar dyr service.
Herre gud jag är väl inte normal eller så har jag en nolla mindre i lönekuvertet och inte riktigt familjär med summorna för att nån tittar igenom bilen en timme och byter oljan.
Jag tycker låter som att bli rånad på dessa siffror ni nämner.
6-8000:- på två års basis.
Ja det käns som gratis att lämna in med budget octavian.

Rånad? Du har ju fått betala 5200kr för service i 4000 mil har du skrivit i en annan tråd
Så 1,15 kr/mil som min service kommer kosta (2500 mils intervall och jag kör ungefär det på ett år) är ju billigare än din budget Octavia och räknar jag rätt på dina siffror så blir det 1,3 kr/mil för Octavian och då har du ännu inte bytt oljan i DSG lådan och den lär vara allt annat än gratis :)

Jag tycker att det låter billigt med bara 239kr/mån.

Där håller jag med Mäkinen. Och lycka till med nya, fina bilen...:)

Grattis, det är något speciellt med känslan i en MB, något som många andra biltillverkare försöker efterlikna.
Synd att de tagit bort stjärnan. Jag jobbade en gång i tiden på Philipsons och jag minns när något säkerhetsgeni inom någon myndighet hade kommit på att stjärnan var en säkerhetsrisk för fotgängare och därför måste den bort!
MB löste det genom att göra den fällbar!
Elegant!
Men nu är den ändå borta och jag saknar den.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse wrote:
Grattis, det är något speciellt med känslan i en MB, något som många andra biltillverkare försöker efterlikna.
Synd att de tagit bort stjärnan. Jag jobbade en gång i tiden på Philipsons och jag minns när något säkerhetsgeni inom någon myndighet hade kommit på att stjärnan var en säkerhetsrisk för fotgängare och därför måste den bort!
MB löste det genom att göra den fällbar!
Elegant!
Men nu är den ändå borta och jag saknar den.

Ingen fara, finns väl fortfarande. Du kan väl köpa både E och S klasse med stjärna på huven om du vill ha det.

Guran wrote:
mso 1000 wrote:christer_1 wrote:Guran wrote:
Torpedsiktet på huven lyser med sin frånvaro. Underhållskostnaderna är fixade vi serviceavtal för 239kr/månad. Riktigt förmånligt då servicen annars inte är av det billigare slaget.
Grattis till din Mercedes. Nyfiken fråga, vilken årsmodell är det på din nya bil? 2018? Tittade också på GLC förra hösten och tyckte det var en fin bil, men lite dyr. Serviceavtalet var ju kanon, 239/mån. Jag ger 381/mån på en XC60.
Grattis till en fin bil igen!
.
Dyra bilar dyr service.
Herre gud jag är väl inte normal eller så har jag en nolla mindre i lönekuvertet och inte riktigt familjär med summorna för att nån tittar igenom bilen en timme och byter oljan.
Jag tycker låter som att bli rånad på dessa siffror ni nämner.
6-8000:- på två års basis.
Ja det käns som gratis att lämna in med budget octavian.
.
Rånad? Du har ju fått betala 5200kr för service i 4000 mil har du skrivit i en annan tråd
Så 1,15 kr/mil som min service kommer kosta (2500 mils intervall och jag kör ungefär det på ett år) är ju billigare än din budget Octavia och räknar jag rätt på dina siffror så blir det 1,3 kr/mil för Octavian och då har du ännu inte bytt oljan i DSG lådan och den lär vara allt annat än gratis :)

Nja min nuvarande bensin1,0.
2560:- vid 3000 mil och blir väl ca 85 öre milen .
Nästa service vid 6000 mil och stora servicen med oljebyte i dsg vilket kommer att dra iväg en hel del antar jag.

Men lycka till med fin bilen. :)

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000 wrote:
Guran wrote:mso 1000 wrote:christer_1 wrote:Guran wrote:
Torpedsiktet på huven lyser med sin frånvaro. Underhållskostnaderna är fixade vi serviceavtal för 239kr/månad. Riktigt förmånligt då servicen annars inte är av det billigare slaget.
Grattis till din Mercedes. Nyfiken fråga, vilken årsmodell är det på din nya bil? 2018? Tittade också på GLC förra hösten och tyckte det var en fin bil, men lite dyr. Serviceavtalet var ju kanon, 239/mån. Jag ger 381/mån på en XC60.
Grattis till en fin bil igen!
.
Dyra bilar dyr service.
Herre gud jag är väl inte normal eller så har jag en nolla mindre i lönekuvertet och inte riktigt familjär med summorna för att nån tittar igenom bilen en timme och byter oljan.
Jag tycker låter som att bli rånad på dessa siffror ni nämner.
6-8000:- på två års basis.
Ja det käns som gratis att lämna in med budget octavian.
.
Rånad? Du har ju fått betala 5200kr för service i 4000 mil har du skrivit i en annan tråd
Så 1,15 kr/mil som min service kommer kosta (2500 mils intervall och jag kör ungefär det på ett år) är ju billigare än din budget Octavia och räknar jag rätt på dina siffror så blir det 1,3 kr/mil för Octavian och då har du ännu inte bytt oljan i DSG lådan och den lär vara allt annat än gratis :)
Nja min nuvarande bensin1,0.
2560:- vid 3000 mil och blir väl ca 85 öre milen .
Nästa service vid 6000 mil och stora servicen med oljebyte i dsg vilket kommer att dra iväg en hel del antar jag.
Men lycka till med fin bilen. :)

Jo tack :) serviceavtal var en självklarhet får tre servicar för priset av två med det. Och månadskostnaden för hela bilägandet tror jag blir betydligt billigare än föregående Mazda pga. den rejäla rabatten, relativt låg skatt och bra andrahandsvärde. Sen finns möjligheten att köpa till utökad nybilsgaranti, innan den som följer bilen går ut, för en relativt överkomlig summa. Vill minnas det var ca 5000kr för två år extra.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.