Vi Bilägares forum

Det blev en Mercedes

Det blev en Mercedes

Trotts att jag tidigare sagt till mig själv att inte köpa någon mer dyr Tysk ”premiumbil” så blev det så.
Efter sommaren semestertur i Mazdan så satt den löst, dåliga vägar imden bilen var inte speciellt nådig mot min tinnitus och hade retade mig så till den milda grad på vägljudet från dåliga asfaltvägar att jag använde örproppar.
Såg en dag en annons i tidningen om att Veho bil tyckte jag skulle byta bil :) dom hade flera med riktigt bra rabatt, däribland en GLC med nära 90.000 i rabatt och GLC har jag haft ett gott öga till sedan den kom. Men tyckte då den var för dyr med den minstanivå på utrustning jag ville ha.
Sagt och gjort, åkte dit och kollade. 20” hjul är ju snyggt men det ville jag väl egentligen inte ha. Provkörde i alla fall en 250 bensin med 20” hjul och sportchassie. Varken bullrade eller var stötig, är van vid BMW och Audis sportchassie. Men denna var ju riktigt komfortabel. Prövade också en med diesel, komfortchassie och 18” hjul. Ingen enorm skillnad. Så komforten blev inte speciellt lidande.
Så efter nån timmas fundering över natten så var affären klar, bilen var ju snygg i guldbrun metallic, 4ed, dieselvärmare, platt ratt, bekväma sportsäten (AMG interiör och MB har ju inga otrevliga valkar på stolarna) bra ljudanlägg och ljus och sådana där snygga aluminiumfotsteg, dvs allt som är av ondo :) Fick oxå vettigt betalt för Mazdan.
Nu har jag kört 350mil och kan konstatera att det är en rejäl skillnad mot Mazdan, fattas bara. Bilen går tyst, oavsett hastighet. Sätena passar min kropp, det visste jag. Lysena lyser riktigt bra, helljuset har egna led lampor som lyser bättre än min förra LED ramp (visserligen en kinaramp men med fjärrljusbild).
Saknar inte varken filhållningsassistent eller adaptiv farthållare då jag hellre kör bilen än åker med. Snittförbrukningen står i dag på 0,6. Skall bli intressant att se vad den landar på efter att bilen rullat ett par tusen mil.
Bagaget var dock lite större i Mazdan, men har ett jättefack under lastrumsgolvet. Insynsskyddat är också lite primitivt då man måste dra det fram och tillbaka med handkraft, i Mazdan åkte det upp med luckan, samma på BMW:n.
Men i det hela taget en solid bil helt fri rån skrammel. Den kör som en Mercedes utan att påverkas nämnvärt av olika underlag eller gupp.
Skall bli intressant att se vad den kostar per mil den dag jag byter igen. Men ser jag till andrahandsvärdet på dom så tror jag nog att det inte blir så farligt dyrt. Betalade inte mer än en bättre begagnad med ett par tusen mil på mätaren.

Uppdaterat: 2018-10-18 22:44
Guran

Kommentarer

Å fy fan......nä, skämt o sido, grattis till nya bilen =)

Uppdaterat: 2018-10-18 22:55
Rikard skrev:

Å fy fan......nä, skämt o sido, grattis till nya bilen =)

Tack, är faktiskt riktigt nöjd. Ingen Ågren efter bytet. Å mest för att jag har alla tillbehör som är fullständigt onödvändiga enligt detta forum.
Har speciellt kommit på att dom förhatliga byxbensnedlortande aluminiumfotstegen skyddar mot stensprut och dörruppslag. Och har lärt frugan, som är knappt 3dm kortare än mig, att sätta foten på det när hon kliver in i bilen :)

Uppdaterat: 2018-10-18 23:37

Grattis till finbilen!

Vi får väl dela våra sorger och glädjeämnen:

http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/modellspecifikt/livet-som-mercedes-agare-begagnad?page=1

Uppdaterat: 2018-10-19 06:53

Grattis till bilen, Mercedes bygger med bra qualität idag. :-)

Uppdaterat: 2018-10-19 07:10
Power to the people

Vad är det för effekt, prestanda, växellåda på en sån där, ?? jag är okunnig i MBs modellutbud.

Uppdaterat: 2018-10-19 08:51

Grattis får vi väl säga till nya bilen guran.
Säga vad man säga vill men flagny bil med nylukt är njutbart länge om man är nöjd :)
Jag har inte ens torrsuttit en MB sista 15 åren om jag skall vara ärlig.
Men man måste säga att MB spottat upp sig rejält design mässigt.
Riktigt snygga och kvaliten har väl aldrig frågasatts förutom rostproblemen som var för typ 15 år sedan.
Du säger dubbelt lastgolv och jag har också det och det är så sjukt bra för att ha cyckelställ och alla bra att ha grejor eller vadsomhelst där under.
Alltid tomt golv i bagaget när luckan åkt upp och matkassarna skall in.

Lycka till med nya vagnen och lite smutsiga byxben får man väl ta ;)

För egen del blev det en ny båge för att förneka att 55-60 kommer med stormsteg.;)

Uppdaterat: 2018-10-19 09:03
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Rikard skrev:

Vad är det för effekt, prestanda, växellåda på en sån där, ?? jag är okunnig i MBs modellutbud.

Är en 2,1 l fyra. 170 hk 400 Nm (enl. TV:s test så överpresterar motorn rejält 195hk och 402 Nm, och det märks) 0-100 8,5 sek. (Förvisso Helt oväsentligt) 70-130 9,5 sek. Mer användbart.
På det hela är den raskare än både BMW 520d (m-performance) och Mazdan cx-5 jag hade innan denna.
Det sitter en MB 9-växlad konverterlåda i bilen. Växlar lika oklanderligt som ZF lådan i BMW

Uppdaterat: 2018-10-19 09:05

Grattis! Säkert en mycket trevlig klump att navigera i asfalthavet. Önskvärt med sikte längst fram på motorhuven så att mindre flytetyg kan passeras säkert, men det har väl MB skippat. Hade gärna varit kapten på en Stuttgartsläde men minns att min far grymtade ljudligt över underhållskostnader trots att företaget stod för fiolerna. Det var ändå dyrt tyckte han.

Uppdaterat: 2018-10-19 11:43
Mycket vatten har runnit under hjulen...
pinjong skrev:

Grattis! Säkert en mycket trevlig klump att navigera i asfalthavet. Önskvärt med sikte längst fram på motorhuven så att mindre flytetyg kan passeras säkert, men det har väl MB skippat. Hade gärna varit kapten på en Stuttgartsläde men minns att min far grymtade ljudligt över underhållskostnader trots att företaget stod för fiolerna. Det var ändå dyrt tyckte han.

Torpedsiktet på huven lyser med sin frånvaro. Underhållskostnaderna är fixade vi serviceavtal för 239kr/månad. Riktigt förmånligt då servicen annars inte är av det billigare slaget.

Uppdaterat: 2018-10-19 12:07
Guran skrev:

Torpedsiktet på huven lyser med sin frånvaro. Underhållskostnaderna är fixade vi serviceavtal för 239kr/månad. Riktigt förmånligt då servicen annars inte är av det billigare slaget.

Grattis till din Mercedes. Nyfiken fråga, vilken årsmodell är det på din nya bil? 2018? Tittade också på GLC förra hösten och tyckte det var en fin bil, men lite dyr. Serviceavtalet var ju kanon, 239/mån. Jag ger 381/mån på en XC60.
Grattis till en fin bil igen!

Uppdaterat: 2018-10-19 12:49
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
christer_1 skrev:

Guran wrote:
Torpedsiktet på huven lyser med sin frånvaro. Underhållskostnaderna är fixade vi serviceavtal för 239kr/månad. Riktigt förmånligt då servicen annars inte är av det billigare slaget.
Grattis till din Mercedes. Nyfiken fråga, vilken årsmodell är det på din nya bil? 2018? Tittade också på GLC förra hösten och tyckte det var en fin bil, men lite dyr. Serviceavtalet var ju kanon, 239/mån. Jag ger 381/mån på en XC60.
Grattis till en fin bil igen!

Tackar, En helt ny 2018 som var reggad i våras. Skattesmitare och rabatterad knappt 17%. Kostade som en skralt utrustad ny XC40 D4

Uppdaterat: 2018-10-19 13:22
Guran skrev:

Torpedsiktet på huven lyser med sin frånvaro. Underhållskostnaderna är fixade vi serviceavtal för 239kr/månad. Riktigt förmånligt då servicen annars inte är av det billigare slaget.

Det låter väldigt överkomligt och bra.

Uppdaterat: 2018-10-19 15:10
Mycket vatten har runnit under hjulen...
christer_1 skrev:

Guran wrote:
Torpedsiktet på huven lyser med sin frånvaro. Underhållskostnaderna är fixade vi serviceavtal för 239kr/månad. Riktigt förmånligt då servicen annars inte är av det billigare slaget.
Grattis till din Mercedes. Nyfiken fråga, vilken årsmodell är det på din nya bil? 2018? Tittade också på GLC förra hösten och tyckte det var en fin bil, men lite dyr. Serviceavtalet var ju kanon, 239/mån. Jag ger 381/mån på en XC60.
Grattis till en fin bil igen!

Dyra bilar dyr service.
Herre gud jag är väl inte normal eller så har jag en nolla mindre i lönekuvertet och inte riktigt familjär med summorna för att nån tittar igenom bilen en timme och byter oljan.

Jag tycker låter som att bli rånad på dessa siffror ni nämner.
6-8000:- på två års basis.
Ja det käns som gratis att lämna in med budget octavian.

Uppdaterat: 2018-10-19 16:18
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jag tycker att det låter billigt med bara 239kr/mån.

Uppdaterat: 2018-10-19 19:22
mso 1000 skrev:

christer_1 wrote:Guran wrote:
Torpedsiktet på huven lyser med sin frånvaro. Underhållskostnaderna är fixade vi serviceavtal för 239kr/månad. Riktigt förmånligt då servicen annars inte är av det billigare slaget.
Grattis till din Mercedes. Nyfiken fråga, vilken årsmodell är det på din nya bil? 2018? Tittade också på GLC förra hösten och tyckte det var en fin bil, men lite dyr. Serviceavtalet var ju kanon, 239/mån. Jag ger 381/mån på en XC60.
Grattis till en fin bil igen!
Dyra bilar dyr service.
Herre gud jag är väl inte normal eller så har jag en nolla mindre i lönekuvertet och inte riktigt familjär med summorna för att nån tittar igenom bilen en timme och byter oljan.
Jag tycker låter som att bli rånad på dessa siffror ni nämner.
6-8000:- på två års basis.
Ja det käns som gratis att lämna in med budget octavian.

Rånad? Du har ju fått betala 5200kr för service i 4000 mil har du skrivit i en annan tråd
Så 1,15 kr/mil som min service kommer kosta (2500 mils intervall och jag kör ungefär det på ett år) är ju billigare än din budget Octavia och räknar jag rätt på dina siffror så blir det 1,3 kr/mil för Octavian och då har du ännu inte bytt oljan i DSG lådan och den lär vara allt annat än gratis :)

Uppdaterat: 2018-10-19 19:42

Där håller jag med Mäkinen. Och lycka till med nya, fina bilen...:)

Uppdaterat: 2018-10-19 20:00

Grattis, det är något speciellt med känslan i en MB, något som många andra biltillverkare försöker efterlikna.
Synd att de tagit bort stjärnan. Jag jobbade en gång i tiden på Philipsons och jag minns när något säkerhetsgeni inom någon myndighet hade kommit på att stjärnan var en säkerhetsrisk för fotgängare och därför måste den bort!
MB löste det genom att göra den fällbar!
Elegant!
Men nu är den ändå borta och jag saknar den.

Uppdaterat: 2018-10-19 20:23
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Grattis, det är något speciellt med känslan i en MB, något som många andra biltillverkare försöker efterlikna.
Synd att de tagit bort stjärnan. Jag jobbade en gång i tiden på Philipsons och jag minns när något säkerhetsgeni inom någon myndighet hade kommit på att stjärnan var en säkerhetsrisk för fotgängare och därför måste den bort!
MB löste det genom att göra den fällbar!
Elegant!
Men nu är den ändå borta och jag saknar den.

Ingen fara, finns väl fortfarande. Du kan väl köpa både E och S klasse med stjärna på huven om du vill ha det.

Uppdaterat: 2018-10-19 20:38
Guran skrev:

mso 1000 wrote:christer_1 wrote:Guran wrote:
Torpedsiktet på huven lyser med sin frånvaro. Underhållskostnaderna är fixade vi serviceavtal för 239kr/månad. Riktigt förmånligt då servicen annars inte är av det billigare slaget.
Grattis till din Mercedes. Nyfiken fråga, vilken årsmodell är det på din nya bil? 2018? Tittade också på GLC förra hösten och tyckte det var en fin bil, men lite dyr. Serviceavtalet var ju kanon, 239/mån. Jag ger 381/mån på en XC60.
Grattis till en fin bil igen!
.
Dyra bilar dyr service.
Herre gud jag är väl inte normal eller så har jag en nolla mindre i lönekuvertet och inte riktigt familjär med summorna för att nån tittar igenom bilen en timme och byter oljan.
Jag tycker låter som att bli rånad på dessa siffror ni nämner.
6-8000:- på två års basis.
Ja det käns som gratis att lämna in med budget octavian.
.
Rånad? Du har ju fått betala 5200kr för service i 4000 mil har du skrivit i en annan tråd
Så 1,15 kr/mil som min service kommer kosta (2500 mils intervall och jag kör ungefär det på ett år) är ju billigare än din budget Octavia och räknar jag rätt på dina siffror så blir det 1,3 kr/mil för Octavian och då har du ännu inte bytt oljan i DSG lådan och den lär vara allt annat än gratis :)

Nja min nuvarande bensin1,0.
2560:- vid 3000 mil och blir väl ca 85 öre milen .
Nästa service vid 6000 mil och stora servicen med oljebyte i dsg vilket kommer att dra iväg en hel del antar jag.

Men lycka till med fin bilen. :)

Uppdaterat: 2018-10-19 20:50
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Guran wrote:mso 1000 wrote:christer_1 wrote:Guran wrote:
Torpedsiktet på huven lyser med sin frånvaro. Underhållskostnaderna är fixade vi serviceavtal för 239kr/månad. Riktigt förmånligt då servicen annars inte är av det billigare slaget.
Grattis till din Mercedes. Nyfiken fråga, vilken årsmodell är det på din nya bil? 2018? Tittade också på GLC förra hösten och tyckte det var en fin bil, men lite dyr. Serviceavtalet var ju kanon, 239/mån. Jag ger 381/mån på en XC60.
Grattis till en fin bil igen!
.
Dyra bilar dyr service.
Herre gud jag är väl inte normal eller så har jag en nolla mindre i lönekuvertet och inte riktigt familjär med summorna för att nån tittar igenom bilen en timme och byter oljan.
Jag tycker låter som att bli rånad på dessa siffror ni nämner.
6-8000:- på två års basis.
Ja det käns som gratis att lämna in med budget octavian.
.
Rånad? Du har ju fått betala 5200kr för service i 4000 mil har du skrivit i en annan tråd
Så 1,15 kr/mil som min service kommer kosta (2500 mils intervall och jag kör ungefär det på ett år) är ju billigare än din budget Octavia och räknar jag rätt på dina siffror så blir det 1,3 kr/mil för Octavian och då har du ännu inte bytt oljan i DSG lådan och den lär vara allt annat än gratis :)
Nja min nuvarande bensin1,0.
2560:- vid 3000 mil och blir väl ca 85 öre milen .
Nästa service vid 6000 mil och stora servicen med oljebyte i dsg vilket kommer att dra iväg en hel del antar jag.
Men lycka till med fin bilen. :)

Jo tack :) serviceavtal var en självklarhet får tre servicar för priset av två med det. Och månadskostnaden för hela bilägandet tror jag blir betydligt billigare än föregående Mazda pga. den rejäla rabatten, relativt låg skatt och bra andrahandsvärde. Sen finns möjligheten att köpa till utökad nybilsgaranti, innan den som följer bilen går ut, för en relativt överkomlig summa. Vill minnas det var ca 5000kr för två år extra.

Uppdaterat: 2018-10-19 21:04

Ingen fara, finns väl fortfarande. Du kan väl köpa både E och S klasse med stjärna på huven om du vill ha det.[/quote]

Ja och det är där den ska vara, inte i grillen det ser bara vulgärt ut!
Ursäkta min konservativa inställning, men jag vill värna om det historiska arvet så långt det går!

Uppdaterat: 2018-10-19 21:36
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Ingen fara, finns väl fortfarande. Du kan väl köpa både E och S klasse med stjärna på huven om du vill ha det.

Ja och det är där den ska vara, inte i grillen det ser bara vulgärt ut!
Ursäkta min konservativa inställning, men jag vill värna om det historiska arvet så långt det går![/quote]
Därför du fortfarande kör Saab ?

Uppdaterat: 2018-10-19 21:45
Stoor skrev:

Glömde fråga om Mercedezen blev en co2 vidrig bensinsre eller en klimatsmart dieselmotor?

Svaret var diesel om du läst ordentligt!

Uppdaterat: 2018-10-19 22:09
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
Stoor skrev:

Glömde fråga om Mercedezen blev en co2 vidrig bensinsre eller en klimatsmart dieselmotor?

En pålitlig gammal oljebrännare som säkert rullat åtskilliga millioner mil i olika MB modeller. Går helt säkert att köra på HVO100 om man vill det.
Något måste ha slagit slint efter diselgate och medias ensidiga antidieselpropaganda som får folk att köpa bensinmotorer i Suvar och tunga stora bilar.

Uppdaterat: 2018-10-19 22:10
Guran skrev:

Något måste ha slagit slint efter diselgate och medias ensidiga antidieselpropaganda som får folk att köpa bensinmotorer i Suvar och tunga stora bilar.

Väldigt enkelt, regeringen sätter agendan och allmogen lyder.
De som inte instämmer i vad som stipuleras kallas både det ena å det andra, speciellt i forum som detta.

Skrämselpropaganda har en förmåga att få folk att sluta tänka själva, alltid enklare när staten talar om för alla och envar vad som är bra och inte bra.

Annars grattis till ett idag icke pk-korrekt bilval...

Uppdaterat: 2023-03-21 08:26

Japp Guran, men inte bara därför och inte bara Saab.
Även om jag är lite nostalgisk och trivs bäst i dem, så blir det andra märken också.

Uppdaterat: 2018-10-20 07:33
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Prestigelös skrev:

Guran wrote:
Något måste ha slagit slint efter diselgate och medias ensidiga antidieselpropaganda som får folk att köpa bensinmotorer i Suvar och tunga stora bilar.

.
Väldigt enkelt, regeringen sätter agendan och allmogen lyder.
De som inte instämmer i vad som stipuleras kallas både det ena å det andra, speciellt i forum som detta.
Skrämselpropaganda har en förmåga att få folk att sluta tänka själva, alltid enklare när staten talar om för alla och envar vad som är bra och inte bra.
Annars grattis till ett idag icke pk-korrekt bilval...

Ja vi kommer garanterat att få höra av många som känner sig lurad av all propaganda och köpt en tung suv med bensin eller bara en vanlig större 4wd med bensin motor.
Efter denna vinter kommer röster att höjas då folk ser facit av sitt bilval och fel motortyp.

Däremot om man pratar en lättare bil med 2wd som är lättdriven så tycker jag att bensin är det rätta alternativet.
Om man nu inte lägger ribban på att knyta fast bilen med sladd.

Uppdaterat: 2018-10-20 09:12
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

"Gilla"

Uppdaterat: 2018-10-25 20:23

Alla fel enligt många
Törstig relativt stor ganska tung SUV med platt ratt och fotsteg :)
Men diesel är minsann bra
Glömde en sak, det är ju 4wd oxå och odubbade vinterdäck.
Bild borttagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2018-10-25 20:42

Grattis till en helt underbar bil!
Stor, tung, törstig och litet utrymme!!!
Mycket kan sägas men absolut skulle jag vilja ha en sådan.
Som en andra bil när inte hela familjen och hund skall med samt packning, då är det stor kombi.
MEN Annars så absolut. Komforten är ju ljuvlig och proffsig.
Du skall vara supernöjd!

Uppdaterat: 2018-10-28 07:04
Patrik Österberg skrev:

Grattis till en helt underbar bil!
Stor, tung, törstig och litet utrymme!!!
Mycket kan sägas men absolut skulle jag vilja ha en sådan.
Som en andra bil när inte hela familjen och hund skall med samt packning, då är det stor kombi.
MEN Annars så absolut. Komforten är ju ljuvlig och proffsig.
Du skall vara supernöjd!

Jo, tack, njuter av tystnaden och dom sköna sätena varje biltur, och att det bara var 12% dyrare än en likvärdigt utrustad Skoda Kodiaq Scout gör inte saken sämre.

Uppdaterat: 2018-10-28 08:45
Guran skrev:

Patrik Österberg wrote:Grattis till en helt underbar bil!
Stor, tung, törstig och litet utrymme!!!
Mycket kan sägas men absolut skulle jag vilja ha en sådan.
Som en andra bil när inte hela familjen och hund skall med samt packning, då är det stor kombi.
MEN Annars så absolut. Komforten är ju ljuvlig och proffsig.
Du skall vara supernöjd!
Jo, tack, njuter av tystnaden och dom sköna sätena varje biltur, och att det bara var 12% dyrare än en likvärdigt utrustad Skoda Kodiaq Scout gör inte saken sämre.

Lyx och flärd och naturligtvis en oförglömlig körupplevelse såklart i glcn.
Och otroligt snygg mot föregångarna.

Men liknelsen mot kodiaq scout slår väl lite fel då den rymmer helt andra värden och rymd för storfamiljen.
Och även den säljs med stora rabatter som alla andra.
Och vi skall komma ihåg att även bilar för halva kostnaden kan vara otroligt tysta med rätt däck.

Men grattis än en gång.

Uppdaterat: 2018-10-28 09:25
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Guran wrote:Patrik Österberg wrote:Grattis till en helt underbar bil!
Stor, tung, törstig och litet utrymme!!!
Mycket kan sägas men absolut skulle jag vilja ha en sådan.
Som en andra bil när inte hela familjen och hund skall med samt packning, då är det stor kombi.
MEN Annars så absolut. Komforten är ju ljuvlig och proffsig.
Du skall vara supernöjd!
Jo, tack, njuter av tystnaden och dom sköna sätena varje biltur, och att det bara var 12% dyrare än en likvärdigt utrustad Skoda Kodiaq Scout gör inte saken sämre.
Lyx och flärd och naturligtvis en oförglömlig körupplevelse såklart i glcn.
Och otroligt snygg mot föregångarna.
Men liknelsen mot kodiaq scout slår väl lite fel då den rymmer helt andra värden och rymd för storfamiljen.
Och även den säljs med stora rabatter som alla andra.
Och vi skall komma ihåg att även bilar för halva kostnaden kan vara otroligt tysta med rätt däck.
Men grattis än en gång.

Det intressanta med GLC:n är att den är tyst trotts helt felaktiga 255mm breda 20 tums däck. Är också den bil jag ägt som har haft bäst plats och komfort för mig i baksätet. 193cm ryms utan problem, åkte i baksätet ett par timmar för nån vecka sedan.

Uppdaterat: 2018-10-28 09:53

Grattis grym bil!

Uppdaterat: 2018-10-30 20:30
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

En sammanfattning efter drygt 600 mil, måste ju hålla liv i tråden för att komma upp och förbi 2000 inlägg :)
Bränsleförbrukning - står 5,9l/100 km. Helt okej. Snålaste av dom tre 4wd bilar jag nu haft. Bara BMW 520d sedan 2011 som var några cl snålare. Men bilen är ju inte inkörd ännu, brukar sjunka lite efter ett par tusen mil. På en vanlig pendlingstur till Oslo så landar den på 0,52-0,55
Har inga finesser med adaptiv farthåller, filhållningsassistent eller annat. Men autobroms och så tycker den inte om om man kommer för nära framförvarande, börjar visa en röd triangel i instrumentet. Den tyckte också att jag skulle stanna och dricka kaffe nu i måndags.
En funktion som är ganska så smart är att, när man kör i eco-mode med frirullning, när man börjar rulla ikapp en bil så lägger den i växeln och börjar motorbromsa. Så smart var inte min BMW och det gör att man faktiskt kan köra med ecoläget. I sport+ så ”smäller” den i växlarna riktigt trevligt, men passar inte en ”gubbil” med oljebrännare, men med en rejäl bensinmotor så... bara ett bevis på att växellådan är riktigt trevlig och mångsidig.
Stereon låter riktigt bra, speciellt matad med bra ljud viamTIDAL. Även radions mottagning är bra, inget skrap eller dåligt ljud vid dålig mottagning, svensk radio funkar 3-4 mil längre in i Norge än tidigare bil. Oväsentligt för många men jag uppskattar det.
Ljuset är fortsatt helt ok, trotts avsaknad av spolning. Torkade av lyktplasten för första gången i dag, passade på vid en pissepaus.
Backkameran åker ut när den behövs och bilden på skärmen är jäkligt skarp.
Motorn är förvånansvärt pigg, vid normal omkörning av lastbil ( dvs plattan i mattan) är det nog den bil jag ägt sommar högst hastighet när lastbilen passerats. Stämmer bra med den effekt som TV mätt upp i motorn.
Bränsledrivna värmaren är ju fint, blir fort varmt då den som många premium bilar bara värmer kupén då motorn inte är startad. Annars så sköter den sig själv och startar automatiskt när motorn är kall och ger väldigt snabbt en driftsvarm motor.

Det jag saknar är ILS (adaptiva lysen) men det går att leva utan, jag påminner mig bara om rabatten på bilen så blir jag nöjd. Men kan bli ett motiv för kommande byte.
Dieselmotorn låter som en diesel, när man står utanför. I bilen är det tyst med ett litet dieselmorrande.

Detta var allt för nu.

Uppdaterat: 2018-11-28 19:00

Verkar vara en trevlig vagn Guran!

Uppdaterat: 2018-12-03 16:49
*Robban
EnannanRobban skrev:

Verkar vara en trevlig vagn Guran!

Ja faktiskt, har varit sugen på en sedan den kom ut på marknaden. Men det var enorma väntetider inledningsvis, nu finns det fått om dom och att köpa en med 0 på mätaren till samma pris som en beg med 2500 mil gjorde inte saken sämre.
Prövade att gasa på lite i snöslasket i fredags, riktigt kul då den låter bakänden sladda ut lite.
Fick förövrigt ett brev hem där jag frivilligt kunde låta uppgradera programvaran för lägre Nox utsläpp. Skrev Aldrig i livet på pappret och lade det så jag skall komma i håg att påminna verkstaden att på inga vilkor göra detta. Enda uppdateringen som jag skulle gå med på är programvaran till en 250d i så fall.

Uppdaterat: 2018-12-03 18:36

Efter 42 mil på saltade vintervägar utan strålkastar spolare.
Verkar fungera helt ypperligt

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2018-12-14 11:22
Guran skrev:

Efter 42 mil på saltade vintervägar utan strålkastar spolare.
Verkar fungera helt ypperligt

Och ändå säger vissa skribenter att det inte skulle fungera alls utan spolning. Men det är väl det som är skillnaden mellan troende och vetande.

Uppdaterat: 2018-12-14 11:31
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
christer_1 skrev:

Guran wrote:Efter 42 mil på saltade vintervägar utan strålkastar spolare.
Verkar fungera helt ypperligt

.
Och ändå säger vissa skribenter att det inte skulle fungera alls utan spolning. Men det är väl det som är skillnaden mellan troende och vetande.

Det blir lite löjligt.
Klart som tusan att det gör effekt med spolning.
Guran kanske bara tappar 10 % medans en med sämre ljus tappar mer.

Den som kör 30 mil saltad E4 och hävdar att spolning inte gör nytta han ljuger eller har skygglappar på eller så är han märkesfantast.

Uppdaterat: 2018-12-14 11:48
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jag är mest förvånad över att dom håller sig så rena
Inte nått skitigare än min förra var trotts idogt spolande på lamporna
Skal skaffa sprayflaska att ha lite spolarvätska i för att torka av om det blir fördjövligt.
Men kan konstatera att högtrycksspolning inte håller lamporna nått renare än vad dom är nu

Uppdaterat: 2018-12-14 12:16

Helt OK förbrukning på den nästan 2 ton tunga monster SUV:en :)

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2018-12-14 13:37

Helt okey med tanke på två ton men jag skulle föredra 0,48 när vi pratar diesel. Kör du på dyr hvo eller.

Uppdaterat: 2018-12-14 14:29
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Helt okey med tanke på två ton men jag skulle föredra 0,48 när vi pratar diesel. Kör du på dyr hvo eller.

Kör på Preems soppa, mycket HVO i den.
Men försök hitta dig en SUV på 2 ton du kan köra på 0,48 :) ligger väl ungefär som din förbrukning på Octavian skulle jag tro.
Men 1,5kr extra per mil är komforten värd
Sen så inbillar jag mig att denna bil kommer ha ett riktigt bra andrahandsvärde. En SUV är det mest eftratraktade på beg.marknaden i dag och som grädde på moset en snål diesel med 4wd och 2,5 tons dragvikt. Så jag bekymrar mig inte om nån dl hit eller dit i förbrukning. Det påverkar max +-5% av totala milkostnaden.

Uppdaterat: 2018-12-14 14:42

Jag som har strålkastarspolare är inte så imponerad över hur det fungerar i verkligheten. Jag har en gammal handduk i bilen som jag brukar använda och även om man spolar ganska ofta så blir ljusen inte så rena. Efter handdukens behandling så är det en jäkla skillnad på ljuset!

Uppdaterat: 2018-12-14 15:29
*Robban
EnannanRobban skrev:

Jag som har strålkastarspolare är inte så imponerad över hur det fungerar i verkligheten. Jag har en gammal handduk i bilen som jag brukar använda och även om man spolar ganska ofta så blir ljusen inte så rena. Efter handdukens behandling så är det en jäkla skillnad på ljuset!

Ja så är det, blir en grå ganska så tjock hinna kvar trotts att man spolat litervis med dyr spolarvätska. Men visst den värsta skiten försvinner. Men på Mercan så verkar dom inte bli särskilt skitiga, inte ännu i alla fall. Får väl se i vinter hur det utvecklas. Men spolarvätskan räcker lääänge nu och har ännu inte behövt stanna för att torka bort nån skit. Däremot passade jag på vid en pisspaus. Men så nämnvärt skitigare än bilen med spolutrustade lampor var dom inte.
Är ju bara att de så ren bilen blir, not, om man bara spolar runt lite med en högtryckstvätt. Och trycker i den sk. Högtrycksspolningen på lamorna är väl inte ens som normalt kommunalt vattenlednibgstryck.

Uppdaterat: 2018-12-14 15:59

Håller med er som är lite tveksam till nyttan av strålkastarspolning. Vill man ha riktigt rent så är det trasa som gäller så jag är inte alltför deppad över de tillverkare som skippar spolningen. När det var riktiga torkare, och om dom fungerade, så var det en annan sak.

Uppdaterat: 2018-12-14 16:42

Jag instämmer i kören, spolare är totalt meningslöst slöseri med spolarvätska. Tur att det går att programera bort på Folkan med obd-eleven. Lite värre på Volvon, man kanske kan ta bort en säkring, plocka ur en kabelanslutning? Det enda det tillför är att man får långa ränder på motorhuven.
Jag har en sån där pumpspruta som jag har spolarvätska i. Brukar spraya lite och torka rent med papper när jag kommer hem och det varit kladdigt före.

Uppdaterat: 2018-12-14 20:36
FXX skrev:

Jag instämmer i kören, spolare är totalt meningslöst slöseri med spolarvätska. Tur att det går att programera bort på Folkan med obd-eleven. Lite värre på Volvon, man kanske kan ta bort en säkring, plocka ur en kabelanslutning? Det enda det tillför är att man får långa ränder på motorhuven.
Jag har en sån där pumpspruta som jag har spolarvätska i. Brukar spraya lite och torka rent med papper när jag kommer hem och det varit kladdigt före.

En sådan liten blomspruta ligger på inköpslistan. Skall finnas tillhands i bagaget har jag tänkt, utifall att det skulle kleta till sig rejält. Men min teori är att slabbet inte torkar fast på ”plastglaset” då inte det blir varmt med LED och fartvinden blåser bort sörjan. Ligger säkert också ganska många aerodynamiska tester bakom även utformningen av lyktglasen så att dom skall hålla sig rena. Annars skulle det vara fullständigt omöjligt att använda bilen i salters förlovade land Tyskland. Där använder man den ”våta metoden” dvs saltar massor för att smälta bort snö och is. I Sverige saltar man minimalt, anpassat efter väderförhållande, även om många tycker att det saltas enormt mycket så är det alltid väl anpassat för behovet.

Uppdaterat: 2018-12-14 21:18

Nu ser jag varför frontlyktorna håller sig så rena. ”Glaset” sveper med fronten och ut mot sidorna, längst ut sitter halvljusen, ca 45 grader vinkel från fronten och blir nästan ett med sidan på bilen. Så fartvinden föser ju bort skiten. Blir knappt mer skitiga än sidorutorna på bilen. Så min teori om att utformningen glr att dom håller sig så rena tror jag är riktig. Så är det på många nya bilar så spolning av lyktorna har blivit överflödigt. Och kletig blötsnö rår ändå inte lite vattensprut på.

Uppdaterat: 2018-12-14 22:02