20 mil i Opel Astra

78 inlägg 0 nya
20 mil i Opel Astra

Idag körde jag en Opel Astra som hyrbil i 20 mil, och har lite reflektioner.

På det hela taget var den trevlig att köra, funkade bra med gas-koppling-växellåda. Motorn drog bra och snällt. (påminner starkt om min cab att köra)
Den är rätt rymlig för bilklassen, det var väl det mest positiva.

Sen finns det förstås saker man stör sig på, som på alla bilar.Saker som borde varit lätta att göra bättre.
- Den svårlästa symbolen på växelspaken lurade mig, bilen var visst 6-växlad upptäckte jag när det blev ljusare ute
- Torkaren vänder cirka 6 cm från den redan breda takstolpen, inte bra.
- Oväntat bullrig, men kanske är dubbdäcken orsaken
- Oväntat instabil i bakänden, kändes som om den ville överstyra, obehagligt. Kanske även det beroende på dubbdäcken
- Spakarna för blinkers och torkare sitter för högt upp (typ 10 i 2), jag föredrar dem längre ner (typ närmare kvart i tre)
- Jag hatar när skalan i hastighetsmätaren byter delning, det är lätt att lura sig vid ett snabbt ögonkast.
- Ologisk fartkontroll, trycka på minus för att aktivera, skumt. Blev inte heller klok på när inställd hastighet visades, och inte visades.
- Sitsen på förarstolen kändes först både platt och svampig, men jag satt ändå bra i slutänden
- Jag var nyfiken på förbrukningen, men hittade ingen färddator. Nog finns den nånstans? Måste man in i mittskärmen?

Det finns säkert medlemmar här som kan svara på frågorna och kanske känner igen sig...

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Har haft Astran som hyrbil 2 ggr och körde rätt mkt båda gångerna.

När det gäller instabiliteten så tänker jag att det nog måste vara däcken, för det och fjädringskomforten tyckte jag var en av de bättre sakerna med bilen.
Bullrigheten har jag svårt att uttala mig om, körde den utomlands så svenska vägar kanske är värre.

Farthållaren är inte helt logisk, håller med.
Grymma stolar, speciellt i den ena av bilarna jag hade som hyrbil, skålade tygstolar som bara var sköna, men märkte det som du först efter ett tag.

Den stora infotainmentskärmen var helt ok, carplay fungerade bra.
Men den där i mitten och kontrollerna till den kändes inte helt intuitiva, och det var där man fick reda på förbrukning om jag inte minns fel.

Men på det stora hela är det en trevlig bil, hade helt klart övervägt en men ÅF lyser med sin frånvaro, ungefär som strålkastarspolarna.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Mycket är ju lära sig nya grejer i en bil man inte kört förr, de tar ju ett antal mil och manualläsning kanske,

Jo, det är sant. Men, man borde ju inte behöva läsa manualen när man hyr bil.
Stolarna var märkliga, sitsen kändes platt, men ryggstödet var skålat. Men, som sagt: jag satt bra, det är huvudsaken.

Kom på en annan intressant sak:
Astran har rejäl glädjemätare, vid 110 verkliga km, visade den 117! Det trodde jag inte om en bil 2019!
För att dubbelkolla bad jag kollegan kolla med sin GPS, och det blev samma resultat.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Farthållaren har en mindre uppenbar funktion när den flyttades från blinkersspaken där den satt sedan 1987 till ratten med Insignia 2009.

Tidigare var det bara två knappar som styrde allt, varav en vipp med två funktioner.


Väldigt rak och enkel funktion koppla in-ur öka-minska och minne-koppla in igen.
Behövs ingen instruktionsbok.
Omega hade en annan variant på samma tema

Extraspaken är justeringen av ratten enligt amerikansk modell, begränsad funktion till viss del, men med klara egna fördelar.
Kan ändras när man kör utan att ta händerna från ratten..., spaken är självlåsande, bara att släppa och man kan rutinmässigt fälla upp ratten när man ska ur och i för att underlätta bekvämligheten, vilket man aldrig gör med en vanlig justerbar ratt eftersom det är för bökigt.

Färddatorn styrdes med vänster knappar på ratten eller knappar i mittkonsolen.
Tydligt och enkelt.

Sedan med det nya systemet där farthållaren flyttade till ratten och all färddatorns funktioner till blinkersspaken blev det mer komplicerat.
Om man inte har läst instruktionsboken.


Eftersom farthållaren nu sitter så man vid något tillfälle kan komma åt den med tummen av misstag fick den en ny funktion där man först måste koppla funktionen farthållare med den symbol där man förr ställde in hastigheten och sedan ställa in hastigheten med vipphjulet där det står SET, med lite trixande kanske man får till det att man måste trycka på två knappar, men är man inte van vid det eller tänker på att en farthållare i rattekern kräver en säkerhetsfunktion för att inte användas av misstag, kan man ju undra vad som pågår?

När farthållaren satt i spaken behövdes ju ingen av och på knapp.

Färddatorn är inte standard på den absolut enklaste modellen, som finns på vissa marknader och om den nu finns i Sverige är okänt, förr fanns den inte.

Men utmärks mest synligt av knappen MENY synlig på blinkersspaken.
På den dyrare utrustningen med rattknappar som ser ut som + styrs färddatorn av högra knapparna i ratten i stället

Jag för min del är mest förtjust i Vectra och Omega.

Det är otroligt hur många fabrikat kan krångla till farthållarmanövreringen till ibland oanvändbart.
Krast skall man kunna lista ut funktionen direkt man sätter sig i en bil.
Och den skall kunna manövreras utan att flytta handen nämnvärt och utan handled och tumme går ur led.
Jag fattar varför många aldrig använder farthållaren på grund av dåliga lösningar på ratt knappar.

En spak som ger en indikation i klustret direkt du rör den åt nåt håll.
Ett plus för skoda,audi, mfl med den lösningen. :)

Farthållaren som är det bästa för trafikrytmen för alla och en jämn bränsleförbrukning och för att slippa böter.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Ja har kört Opels farthållare sista 20 åren utan problem, de är väl som allt annat när man väl lärt sig systemet inga problem, men jag har också kört bilar som jag tycker har en konstig lösning på farthållaren men är övertygad att efter en vecka och ett antal mil i den bilen så fungerar de också.
Annars är de att bläddra i världens minst lästa bok, bilens instruktionsbok.

crylen wrote:
Ja har kört Opels farthållare sista 20 åren utan problem, de är väl som allt annat när man väl lärt sig systemet inga problem, men jag har också kört bilar som jag tycker har en konstig lösning på farthållaren men är övertygad att efter en vecka och ett antal mil i den bilen så fungerar de också.
Annars är de att bläddra i världens minst lästa bok, bilens instruktionsbok.

Nu säger jag inte att opels är sämst eller dåligt för det har jag inte koll på.

Men allt funkar och det handlar mer om hur frekvent man använder funktionen.
På en arbetsplats skulle inte det accepteras att man vrider tummen halvt ur led som det är på en del bilar.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Visst kan man börja läsa instruktionsbok, men jag tycker att det ska man inte behöva.
Jag tycker det är konstigt att den valda hastigheten inte alltid visas, vad är anledningen till det? Det finns ju hur många rader som helst i skärmen.
Dock är det en fördel att Astran inte har knappar till farthållaren på båda sidor av ratten, som en del bilar har.
Logiken på knapparna är inte intuitiv tycker jag.
Det var en sån knapp på blinkersspaken som på bilden ovan. och på ratten satt en sån knapp som den övre bilden.

Måste man in i mittskärmen för att hitta färddatorn? Det måste vara ovanligt..

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Om jag inte minns fel så kan du få upp den valda hastigheten i infoskärmen mellan hastighetsmätare och varvräknare.
Men det krävs att man får lite koll på den displayen och har rätt "sida uppe".
Tror dock att det diffade lite på de olika hyrbilarna jag hade där den ena var mer avancerad och i färg och den andra svartvit.

Jag är inte 100 på om det går att hitta info på den stora skärmen, det brukar ju gå på de flesta bilarna.
Men vet att man kunde få den info på skärmen i mitten (mitten mellan mätarna).

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

På nya bilar tycker jag definitivt att en valda hastigheten skall framgå i den display som brukar finnas mellan hastighets- och varvräknare - rakt framför föraren alltså. Sen är det väl mycket tycke och smak hur man rycker om själva regleringen av farthållaren och i motsats till mso 1000 gillar jag VWs lösning bättre än den på Skoda/Seat när det gäller den adaptiva farthållaren. Det är mera förflyttning av handen för att använda Skoda/Seat-lösningen än VW-lösningen. Men det är nog som sagt personliga preferenser vad man föredrar. En liten praktisk skillnad är att med VWs lösning kan man både öka och minska hastigheten med 1 km/t inkrement - den andra lösningen tillåter bara att man ökar. När det gäller +/- 10 km/t fungerar det givetvis på båda.

Reverend Benny wrote:
Om jag inte minns fel så kan du få upp den valda hastigheten i infoskärmen mellan hastighetsmätare och varvräknare.
Men det krävs att man får lite koll på den displayen och har rätt "sida uppe".
Tror dock att det diffade lite på de olika hyrbilarna jag hade där den ena var mer avancerad och i färg och den andra svartvit.
Jag är inte 100 på om det går att hitta info på den stora skärmen, det brukar ju gå på de flesta bilarna.
Men vet att man kunde få den info på skärmen i mitten (mitten mellan mätarna).

Ja, den kom upp mellan mätarna, men jag blev inte riktigt klok på varför den visades ibland, måste tydligen vara särskilt läge som ska väljas.
När jag tänker på saken var det en knapp till bredvid farthållaren på ratten, jag antar att det var nån autobromsinställning. Var en symbol som liknade bilkrock. Vad den nu var till.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Hultarn,
Nu vet jag inte om de är annorlunda på Astran men på Insignian ser du vald hastighet på den lilla infoskärmen mellan hastighetsmätaren och varvräknare som Benny skriver. mso, nä så är de men lösningen med farthållaren till vänster på ratten fungerar alldeles utmärkt att hantera med tummen. Jag kör säker 90 % farthållare till och från mitt arbete.

crylen wrote:
Hultarn,
Nu vet jag inte om de är annorlunda på Astran men på Insignian ser du vald hastighet på den lilla infoskärmen mellan hastighetsmätaren och varvräknare som Benny skriver. mso, nä så är de men lösningen med farthållaren till vänster på ratten fungerar alldeles utmärkt att hantera med tummen. Jag kör säker 90 % farthållare till och från mitt arbete.

Ja, ibland kunde jag se den där, ibland inte. Tydligen gick det att "fippla bort" den.
Jag kör ju också gärna med farthållaren, men vill då veta vad den står inställd på.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

De visas nog bara några sekunder, sen får du kolla hastighetsmätaren den analoga eller digitala.

crylen wrote:
De visas nog bara några sekunder, sen får du kolla hastighetsmätaren den analoga eller digitala.

Den lösningen förstår jag inte riktigt tanken bakom... Varför inte visa inställd hastighet hela tiden ?

Franskt skitt.
Knappar på båda sidorna

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

hultarn wrote:
crylen wrote:Hultarn,
Nu vet jag inte om de är annorlunda på Astran men på Insignian ser du vald hastighet på den lilla infoskärmen mellan hastighetsmätaren och varvräknare som Benny skriver. mso, nä så är de men lösningen med farthållaren till vänster på ratten fungerar alldeles utmärkt att hantera med tummen. Jag kör säker 90 % farthållare till och från mitt arbete.
Ja, ibland kunde jag se den där, ibland inte. Tydligen gick det att "fippla bort" den.
Jag kör ju också gärna med farthållaren, men vill då veta vad den står inställd på.

Du som hyrbil med Astra och vilken årsmodell och om den är modelltyp J eller K?

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Däremot Mso måste väl du med tycka att på en hyrbil som folk inte kör så ofta att det ändå är tydligare med rattknappar med tydliga symboler än en undanskymd spak......
Sen skulle jag vilja veta hur dina händer är skapta eftersom du anser man vrider tummen ur led med rattknappar.....har haft säkert 30 bilar med farthållare med rattknappar och inte ens tillstymmelse till förslitningsskador i tummarna.....och då från en som spelat med Tac-2 förr.....:)

Om det är ibland ser info skärmen och ibland inte.
Jag har inte problem med farthållare och hastighetsbegränsare men bara yttertemp var borta infotainment hela 3 mil körning och parkera där och stängt av motor några sek och starta om kom tillbaka yttertemp igen. En till annan problem med solen skiner ner bilen och infotainment är svagt ljus och full ljusinställningar för den hjälper inte. Elektronisk bugg. Fd Astra Enjoy K 1.0 T -2016.
Nuvarande Fabia har stark ljus infotainment när det gäller solen och ingen elektronsik bugg.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Det finns väl ingen anledning att visa inställd hastighet annat än när farthållaren inte är aktiverad. Är den igång visar hastighetsmätaren hur fort man åker.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.