VW Golf 1,4TSI-2017 (125hk)

54 inlägg 0 nya
VW Golf 1,4TSI-2017 (125hk)

Kikar lite på VW Golf. Hittat en 1,4TSI med 125hk, någon som har synpunkter? 2017 års modell, med facelift, borde innebära kamrem och inga problem med kedja som tidigare modell hade.

Golf fr o m Golf 7 har kamremsmotorer - alltså fr o m 2013 ungefär (utom Variant - den ersattes väl med SC som 2014).

Kolla bromsskivorna ;)

Fick ju köpa en xzn-hylsa m14 för 56kr och en sats med bromskolvsverktyg för 795. Kan ju vara gött att få ned avskrivningskostnaden/bromsskiva lite:) Så jag hoppas dom är redigt rostiga när jag ska kika på den;)

Haha =)

FXX, Vad skall du med en dyr golf som andra bil till när du kör så lite.
Du har ju hitils kört lillseat med lillmotorn.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000 wrote:
FXX, Vad skall du med en dyr golf som andra bil till när du kör så lite.
Du har ju hitils kört lillseat med lillmotorn.

Dyr är upp till gemene mans plånbok att avgöra, eller?
Jag kommer få ca. 4 mil till jobbet om några veckor, och då blir det mestadels oupplyst 80-väg. Så jag försöker övertala frugan att Alltracken med xenonlampor passar mina resvanor bättre:). Men du vet hur det är när kvinnan vant sig vid automat, xenon, bränslevärmare och sånt som gör bilåkandet lite trevligare, hon vill inte alls sätta sig i en Seat med halogen, manuell och behöva stoppa i sladden till värmen varje dag:)

Så, eftersom jag ser en stor osäkerhet med Vea-motorerna i Volvo som jag skrivit i en annan tråd så finns det inte så mycket annat än Vag att välja på om man vill ha bränslevärmaren. Hellst hade jag köpt en Alltrack till, fast en bensin för omväxlings skull. Men hustrun var inte pigg på att vi skulle ha två nästan identiska bilar, så då återstår en vanlig Golf.

På den vägen är det. Dock är jag ganska velig när det gäller bilar innan jag bestämt mig så det kommer säkert komma andra bud innan jag är klar.

En Octavia Scout då? Så det blir viss skillnad. ;)

Vi är inne på andra Mondeon nu, en mycket komfortabel bil med AWD, automat och bränslevärmare.
Bra utrustad och med bra priser även som begagnad.
Enda negativa jag hört är det som ViB skrev, "det är för många knappar på ratten", !
Men alla behöver inte användas!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Rutger Jönåker wrote:
En Octavia Scout då? Så det blir viss skillnad. ;)

300,000 för en...en...Skoda. Säkert en jättetrevlig bil på alla sätt men dom pengarna hade jag hellre lagt på en lite mer premium produkt isf.

saabnisse wrote:
Vi är inne på andra Mondeon nu, en mycket komfortabel bil med AWD, automat och bränslevärmare.
Bra utrustad och med bra priser även som begagnad.
Enda negativa jag hört är det som ViB skrev, "det är för många knappar på ratten", !
Men alla behöver inte användas!

Våra bilbehov, storleksmässigt, är i Golfklass. Så en större bil än Golf SC är inte aktuellt idag.

FXX wrote:
Rutger Jönåker wrote:En Octavia Scout då? Så det blir viss skillnad. ;)
300,000 för en...en...Skoda. Säkert en jättetrevlig bil på alla sätt men dom pengarna hade jag hellre lagt på en lite mer premium produkt isf.

Ha, ha. Måste den vara ny? Golfen du tittar på är en 2017. Hur långt har den gått? Men visst, en Golf 1.4TSI 2wd är naturligtvis billigare. Jag tänkte istället för Golf Alltrack bensin.

Golf Alltrack bensin verkar enligt dom tester jag läst vara en ganska så törstig rackare.
Vill man nu tanka lite oftare så kan man väl köpa en R-Golf SC, då blir det samtidigt lite mer fart i bilen :)

Ärligt talat FXX så skulle jag rekomendera dig att testa 1,0an även om du inte betalar bränslet skälv.
Din jobbresa på 4 mil om dan kommer att köras på 0,45 och du kan ju glädjas åt att inte tanka så ofta.
Dessutom kommer du att susa fram utan att höra motorn och hittar du en octavia hartzback så är den tystare än din fina alltrack.
Och du har då bränslevärmare.

Men du hävdar väl att dom 0,9 sekunder på 0-100 är avgörande på 80vägen till 1,4ans fördel. :)

Och 4wd behöver du ju inte då du kan köra bil.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Nej den behöver inte vara ny, faktum är att jag har en förkärlek för ett år gamla bilar. Seaten var ett år när jag köpte den, Golfen likaså. Men Skoda Scouten pre-facelift känns gammal, och ska man ha 184hk-motorn så landar den på 300. En årsgammal Alltrack ligger på 220-240.
Golfen (som jag ännu inte hunnit kika på) har rullat 2200 mil.

Guran wrote:
Golf Alltrack bensin verkar enligt dom tester jag läst vara en ganska så törstig rackare.
Vill man nu tanka lite oftare så kan man väl köpa en R-Golf SC, då blir det samtidigt lite mer fart i bilen :)

Jag har naturligtvis kikat på en sån, även Leon Cupra 4wd. Men försäkringsbolaget ville ha dubbla premien mot Alltracken och då kändes det inte intressant längre.

mso 1000 wrote:
Ärligt talat FXX så skulle jag rekomendera dig att testa 1,0an även om du inte betalar bränslet skälv.
Din jobbresa på 4 mil om dan kommer att köras på 0,45 och du kan ju glädjas åt att inte tanka så ofta.
Dessutom kommer du att susa fram utan att höra motorn och hittar du en octavia hartzback så är den tystare än din fina alltrack.
Och du har då bränslevärmare.
Men du hävdar väl att dom 0,9 sekunder på 0-100 är avgörande på 80vägen till 1,4ans fördel. :)

Jag har faktist kikat lite på Octavia, men svårt att hitta med Led till rimligt pris. Men visst, den är prisvärd, helt klart. Storleksmässigt så är den i överkant då Alltracken är ”familjebilen”. Men självklart, storleken behöver inte bli en dealbreaker om den inte innebär något negativt kontra en Golf med liknande motor.

Ja, Golf Alltrack bensin får man nog räkna med runt 0.8 i snitt, vad jag läst. Dessutom har den motorn kamkedja, som jag hört det varit en del problem med, om än inte i samma omfattning som 1.4 och 1.2. Den Golf 1.4TSI du överväger låter inte som något dumt val.

Rutger - fast 1,8 TSI har väl inte varit nåt uppenbart problembarn såvitt jag förstått. Men nu var det väl mest en vanlig Golf 1,4 eller 1,5 TSI som var aktuell.

Pi - som jag skrev, inte i samma omfattning som 1.4 och 1.2. Jag var själv spekulant på en Alltrack bensin och e-postade Teknikens värld med en fråga om den hade några kända problem. Fick då till svar att på forum i Tyskland fanns flera som rapporterat om kamkedjeproblem även med den.

Nej det stämmer att 1,8tsi i Golf har varit förskonad från kamkedjeproblematiken. Det är främst 1,4tsi före 2013. Samma sak med 1,2tsi som fick en ny sträckare 2013, men avsevärt mindre omfattning på lilla motorn.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.