Vilken bil gäller?

84 inlägg 0 nya
Vilken bil gäller?

Vill ha något nyare i golfklassen. Kravspecen är bränslevärmare, överladdad motor (drivmedel spelar ingen roll), automat och prestanda 0-100 under 10s. Årsmodell nyare än 2013, under 8000 mil och 150K.
Finns det några andra än Golf och V40?

Skoda självklart.

Är bränslevärmare att krav så är nog sannolikheten att du hittar det i en begagnad bil större i en Octavia än i en Golf skulle jag tro.
Och frånsett vissa VAG och Volvo-modeller så är nog sannolikheten att hitta sådana värmare i bilar i C-segmentet tämligen låg.

Ja det lutar väl lite åt parametern prestanda får stryka på foten. V40 D2 är hopplöst slö men det är väl den som ligger närmast till hands. Eller så får jag hoppa upp ett snäpp i storleksklass för då verkar urvalet öka, tänker då på Golf SC tdi 150 och V60 D3.
En Tjeckisk VW-kopia är uteslutet, då behåller jag hellre den Spanska VW-wannabeen ett tag till.

Ford Mondeo och Kuga, Audi A4 och ngn Kia finns också liksom Peugeot 508.

Mondeo är nog lite väl stor för att räknas till Golfklassen.
Kuga är ju också större men jag sitter bekvämt i den, betydligt bättre än i A4s träbänkar.
Annars är ju A4 trevlig att köra, men lite trång.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Opel Insignia eller Toyota Avensis

Avensis lär väl sällan vara försedd med bränslevärmare. Däremot är det kanske troligare med Insignia men den vill jag nog inte heller kalla för en C-segmentsbil. Volvo V50 hade ju relativt ofta bränslevärmare men den är väl lite för gammal.

Välj en v40 för två. Många dieslar för drygt 100 på blocket med max 8000 mil och 13-14 och dieselvärmare.
Men trång och inte direkt snål.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Hmmm undrar om denna har bränslevärmare annars uppfyller den dina krav:

https://www.bytbil.com/stockholms-lan/personbil-118-da-f20-aut-urban-line-sport-xenon-2-ars-garanti-7216-11864973

Står det inte uttryckligen i annonsen att bilen har bränslevärmare så lär den knappast ha det eftersom det är ett försäljningsargument.

Skodaägare wrote:
Hmmm undrar om denna har bränslevärmare annars uppfyller den dina krav:
https://www.bytbil.com/stockholms-lan/personbil-118-da-f20-aut-urban-line-sport-xenon-2-ars-garanti-7216-11864973

Verkar svårsåld :-)

Vilken bil gäller?

mso 1000 wrote:
Välj en v40 för två. Många dieslar för drygt 100 på blocket med max 8000 mil och 13-14 och dieselvärmare.
Men trång och inte direkt snål.

Den behöver inte vara stor, samma storlek som Ibiza räcker. Lite tråkigt bara att D2 är så slö, till 100 på +12s är nästan trafikfarligt när man ska ut på motorvägspåfarten där folk åker 120+. Då är det D3 som gäller och dom växer inte på träd i den prisklassen.

Pi wrote:
Står det inte uttryckligen i annonsen att bilen har bränslevärmare så lär den knappast ha det eftersom det är ett försäljningsargument.

Ja det brukar vara försäljningsargument nummer ett bland dieslar iaf. BMW har mig veterligen aldrig erbjudit bränslevärmare som tillbehör till varken 1 eller 3-serien.

Bilurvalet blir ju ett helt annat om du kan skippa bränslevärmaren, FXX. Och med en bensinmotor i nosen så går det ju ändå rätt snabbt att få hyfsad kupé-temperatur. I detta bilsegment så är det som sagt rätt ovanligt med bränslevärmare - kanske frånsett just Skoda Octavia under senare år.

FXX wrote:
mso 1000 wrote:Välj en v40 för två. Många dieslar för drygt 100 på blocket med max 8000 mil och 13-14 och dieselvärmare.
Men trång och inte direkt snål.

.
Den behöver inte vara stor, samma storlek som Ibiza räcker. Lite tråkigt bara att D2 är så slö, till 100 på +12s är nästan trafikfarligt när man ska ut på motorvägspåfarten där folk åker 120+. Då är det D3 som gäller och dom växer inte på träd i den prisklassen.

En kompis köpte en ny D2 och han gick från en t4 bensin bara för att spara bränsle.

Han sålde d2an efter 8 månader pga tröttheten och med hanns gasfot ville d2 ha mellan 0,7-0,8

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000 wrote:

En kompis köpte en ny D2 och han gick från en t4 bensin bara för att spara bränsle.
Han sålde d2an efter 8 månader pga tröttheten och med hanns gasfot ville d2 ha mellan 0,7-0,8

Vad var det för årsmodell på D2'an?
En 2016 D2 kan ju fungera om man tullar lite på prislappen, dom börjar på 160K. Men då får man 2-liters Vea-motorn. Volvos egenutvecklade som sitter i alla dieselmodeller. Uppgiven förbrukning 0,38 med automatlåda.
Enligt spritmonitor ligger en V40 D2 automat på 0,53 i snitt, både gamla modellen med powershiftlåda och den nya med Getrag.

Ps. Octavia 1,0 dsg snittar 0,65 enligt spritmonitor....;)

Pi wrote:
Bilurvalet blir ju ett helt annat om du kan skippa bränslevärmaren, FXX. Och med en bensinmotor i nosen så går det ju ändå rätt snabbt att få hyfsad kupé-temperatur. I detta bilsegment så är det som sagt rätt ovanligt med bränslevärmare - kanske frånsett just Skoda Octavia under senare år.

Eller Volvo:). V40 började med sina "Your"-modeller där bränslevärmare är standard för några år sedan.

Jo, så är det säkert FXX - men sen tar det slut....

Som ovan, är det krav på bränslevärmare är det nog VW eller Volvo som gäller. D2 är inte alls törstig, V40 borde den ligga runt 0,5 som du skriver ovan. Åkt i många V70 D2 taxi och de brukar ligga mellan 0,55-0,6 i blandad. Men någon raket är det ju inte.

FXX wrote:
mso 1000 wrote:
En kompis köpte en ny D2 och han gick från en t4 bensin bara för att spara bränsle.
Han sålde d2an efter 8 månader pga tröttheten och med hanns gasfot ville d2 ha mellan 0,7-0,8

.
Vad var det för årsmodell på D2'an?
En 2016 D2 kan ju fungera om man tullar lite på prislappen, dom börjar på 160K. Men då får man 2-liters Vea-motorn. Volvos egenutvecklade som sitter i alla dieselmodeller. Uppgiven förbrukning 0,38 med automatlåda.
Enligt spritmonitor ligger en V40 D2 automat på 0,53 i snitt, både gamla modellen med powershiftlåda och den nya med Getrag.
Ps. Octavia 1,0 dsg snittar 0,65 enligt spritmonitor....;)

D2an var typ sista v50 .
Och han är typen som inte spar på krutet.

Men man skall vara medveten om bränslevärmare och mycket kortkörning/stan kan pressa upp snittet 1-2 dl men alltid varm bil.

Octavia 1,0tsi ligger på 0,608 på sprit.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.