Vi Bilägares forum

Tips VW ID 3

Tips VW ID 3

Hej!
Idag fick jag ett mail från en bekant som vet att jag söker en prisvärd bil. Dock har vi redan köpt en Mercedes A klass cdi, men det visste han inte om därför fick jag tips om att köpa en ren elbil VW ID 3 som nu säljs på leasingkontrakt till vem som helst för bara knappt 2000 kr per månad. Då får man köra 1000 mil, vill man köra tex 2000 mil tillkommer drygt 400 kr per månad, metallic kostar ca 300 kr per månad.

Man får ju otroligt mycket elbil för en oroligt billig peng. Milkostnaden inkl service hamnar på under 25 kr. Då får man en modern och faktiskt en riktigt snygg bil.

Hur är detta möjligt att VW kan sälja en välutrustad elbil i Golfklassen till ett så lågt pris? Jag / vi ska visserligen inte köpa en till bil men måste faktiskt åka till VW bilhandlaren och känna på bilen idag.

Tesla Björn i Norge testade bilen och gav den ett riktigt högt betyg!

https://www.blocket.se/annons/jonkoping/volkswagen_id3_id_3_foretagsleasing_58kwh_420/92016487

Uppdaterat: 2020-12-13 12:20

Kommentarer

Nu stod det ju faktiskt "Företagsleasing" och inte "Privatleasing"....
Men frånsett detta var det ju billigt även om det inte framgår den totala omfattningen av erbjudandet.

Uppdaterat: 2020-12-13 12:27

Privatleasing hos Svenstigs verkar kunna kosta 3.198 för några lagerbilar annars:

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2020-12-13 13:33
Mycket vatten har runnit under hjulen...

3149:- hos flera.
Lägg på 220:- för 1500 mil.
Måste väl vara ett säkert kort att leasa en ny produkt/elbil till ett lågt pris utan risker.

Uppdaterat: 2020-12-13 13:55
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jag åkte till VW i Stockholm och provkörde en VW ID3 under 30 minuter som faktiskt är i Golfstorlek och är verkligen imponerad av bilen. Tyst, lättkörd, robust byggd, enkel att hantera, fina inte detaljer om än lite ”spejsiga” med kantig design och stor pekskärm med massor av enkla fiffiga funktioner. Backkamera kostar extra men parksensorer fram o bak finns, ac, snabbladdare upp till 100 kWh mm. Blir inte detta en förs.succé måste det vara nått fel på oss svenskar som söker en bil i Golfklassen. På el kommer man runt + 40 mil i verklig trafik enligt bilförsäljaren. Batteriet är på 58 kWh. Hade vi inte köpt A klass Mercan hade jag lätt köpt VW ID3.

Uppdaterat: 2020-12-13 15:02

Läste för några dagar sen att klimatbonusen var slut, vad händer då om den inte betalas ut ??

Uppdaterat: 2020-12-13 15:34

Det ramlar in nya pengar efter nyår. Rikard.

Men när man kollar så dumpar alla sina leasingpriser.
Nästan sjukt stora dumpningar hos vissa.

Uppdaterat: 2020-12-13 16:00
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jag skulle inte bli förvånad om VW ID3 kommer att slå mycket hårt mot övriga konkurrenter tex Nissan, Renault Zoe, Toyota, Kia, Hyundai och troligen också mot Tesla 3. Jag måste faktiskt säga att jag blev riktigt såld och suktar efter en ID3. Det finns säkert nackdelar med den som med alla bilar men för den vars familj består av fyra till Max fem personer som dessutom vill åka ”spejsat” och miljövänligt är denna bilen ett starkt alternativ med få konkurrenter / alternativ. Jag fattar inte att jag inte fått upp ögonen för VW förrän nu! Klimatbonusen utbetalas av staten efter sex månaders ägande sa bilhandlaren. Till detta får man gratis el till bilen från Jämtkraft under en viss tid plus någon form av rabatterad Jämtkraftel till sitt hushåll också.

Uppdaterat: 2020-12-13 18:33

Jag tror Skoda Enyaq blir storsäljaren till företag och ID3 blir till privatköparen/leasaren.

Uppdaterat: 2020-12-13 19:31

Det kommer ju väldigt många konkurrenter i ungefär samma prisläge i en nära framtid.
Det ska bli intressant att se hur mycket bilen i sig och VW-namnet kommer att styra försäljningen.

Uppdaterat: 2020-12-13 20:32
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kan de dumpa in privatleasingkontrakt till kostnader under vad det hade kostat att skaffa bilen privat som de ju nästan gör nu, då kommer det säkert börja rulla riktigt många på vägarna, sen är ju frågan hur hållbart det är i längden.
Sen tror jag personligen att ID.4 blir större succé än Enyaq. Skodan är i mina ögon skitful medans VW:n ser helt ok ut.

Uppdaterat: 2020-12-13 20:39

Tycker Skodan år snyggare utvändigt men framförallt interiören är avsevärt bättre.

Uppdaterat: 2020-12-13 21:15

Utseende är ju helt och hållet en smaksak, så svårt säga att något "är" om det. Huruvida interiören är bättre i den ena eller andra är ju svårt avgöra om man inte kört dem och nyttjat det.

Uppdaterat: 2020-12-13 21:18

Helt riktigt, utseendet är väldigt individuellt, men jag tror nog att Enyaq med sina sobra, lite konservativa linjer kommer att tilltala fler.
Sedan finns det säkert många som tycker ID 4 står för något mer modernt i linjerna.

Uppdaterat: 2020-12-13 21:37
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hur du kan anse att Skodan är sober vet jag inte Nisse, den är ju ett virrvarr av linjer och så en blingig front som sticker ut extremt.
Har du sett de filmer som finns på ID.4? Den anser jag vara mer lugn och harmonisk i linjerna.

Uppdaterat: 2020-12-13 21:45

Vi kan vara överens om att tycka olika.

Uppdaterat: 2020-12-13 22:04

ID.3 är en fin bil, bara man står ut med buggar och felmeddelanden nu i början. Har kört en ID3 1st Max ca två veckor nu som hyrbil genom jobbet (Covid-säkert resande och sånt). Kan rapportera att varannan gång så tänds varningssymbol för krockkudde ur funktion, en gång så har instrumentklustret sett ut som en julgran och en gång så har rutorna immat igen helt vid färd på motorväg - den automatisk recirkulationen som inte känner av fuktutfällningen i kupén pga fallande yttertemperatur. Detta är de negativa höjdpunkterna från ca 150 mil en bilen under tidigare veckor.
De igenimmade rutorna var en riktigt obehaglig situation. Nu har jag stängt av den funktionen så vi får väl se hur det funkar fram till jul.

Till det positiva då, en skön, kvick, bra ljudisolerad kärra som gör exakt det en Golf ska, men i ny kostym.

Jag skulle verkligen vänta tills den nya mjukvaran finns ute för uppdatering innan jag skulle ha den för dagligt bruk 'privat'.

En e-Golf är kanske en smula trist i jämförelse, men sju resor mer felfri. Tack för ordet.

Uppdaterat: 2020-12-13 22:10
Power to the people

En fördel med Skodan är att den får ställbar regen till skillnad från VW-modellerna. Oavsett D/B-läge så är regen för klen på ID.3 åtminstone,i alla fall mot vad jag är van vid från Ioniq.

Uppdaterat: 2020-12-13 22:13
Power to the people
Henrik M skrev:

Hur du kan anse att Skodan är sober vet jag inte Nisse, den är ju ett virrvarr av linjer och så en blingig front som sticker ut extremt.
Har du sett de filmer som finns på ID.4? Den anser jag vara mer lugn och harmonisk i linjerna.

"Blingig front"!, mja jag vet inte om den är så blingid, men du har väl vant dig vid att den ska vara väldigt slätstruken och föralldel, hellre det än de fruktansvärda järngrindar som ett pat tyskar och en finare japan lagt sig till med.
Men Enyaq tycker jag inte är så frånstötande i snoken så det stör mig.

Uppdaterat: 2020-12-13 22:29
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Skodan har ju två varianter på grill, en med blingig med belysning och en normal svart variant.

Uppdaterat: 2020-12-13 22:32
Power to the people

Grosser:
Visst är Golfen en jättekompetent och en utmärkt bil med beprövad teknik, yes I know, jag har ägt många Golfar de senaste 30 åren men i valet mellan en beprövad jättefin VW Golf skulle jag nog ändå välja ID 3 just därför att den är ännu modernare och byggd från grunden att vara en elbil. Att den har barnsjukdomar är väl inget nytt, det har väl alla nya bilmodeller som successivt rättas till gratis under bilens nybilsgarantitid som kanske är två eller tre år.

Uppdaterat: 2020-12-13 23:34

Glömde säga att det finns ett aber med bilen. Det är plåten i ID3:ans framskärmar som är vikt inåt o uppåt dvs dubbelvikt ca 3 cm. OM det inte finns något rostskydd i detta skarpa veck som bildas då framskärmen är vikt inåt kommer rosten att härja hårt i framskärmarna. Bakskärmarna har inga veck, dubbelvikta kanter eller smutssamlande hyllor. För övrigt hoppas jag att VW ID3 och övriga modeller har fått ett gediget rostskydd.

Uppdaterat: 2020-12-13 23:42

Är inte ID3 väldigt pappigt byggd inuti? Jag har bara provsuttit, men det kändes som om de fått material från Subarus överskottslager från 90-talet.

Uppdaterat: 2020-12-14 09:04

Mäkinen:
Det tycker iaf inte jag. VW ID3 är faktiskt riktigt trevlig att sitta i och inte minst att köra. Pigg, tyst, förvånansvärt rymlig och inte minst väldigt prisvärd. Testa, du blir inte besviken!

Uppdaterat: 2020-12-14 09:50
Swenssons skrev:

Grosser: Att den har barnsjukdomar är väl inget nytt, det har väl alla nya bilmodeller som successivt rättas till gratis under bilens nybilsgarantitid som kanske är två eller tre år.

Nej, alla bilar har inte barnsjukdomar, även om vissa märken verka ha det som standard att skicka ut bilar innan de är klara.

Uppdaterat: 2020-12-14 09:53
Swenssons skrev:

Mäkinen:
Det tycker iaf inte jag. VW ID3 är faktiskt riktigt trevlig att sitta i och inte minst att köra. Pigg, tyst, förvånansvärt rymlig och inte minst väldigt prisvärd. Testa, du blir inte besviken!

Elbilar som inte möjliggör enpedalskörning är helt ointressanta för mig. Såvitt jag förstår är det inte möjligt med ID3.

Uppdaterat: 2020-12-14 10:37

Swenssons
Jag håller inte med dig på annat än att drivlinan är trevlig
Den jag provkörde var plastig invändigt, hade stolar som kändes som campingstolar.
Den lilla displayen framför ratten kändes som ett gammalt Nintendo spel.
Tyst, ja när farten inte blev för hög, då blev det ett rejält liv från dom stora hjulen.
Prisvärd >500.000kr före bonus för en vettigt utrustad modell med säten man kan sitta i.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Enpedalkörning?
Har provat på min laddhybrid men det är inget för mig såhär långt och jag fattar inte riktigt vitsen med det.
Jag använder adaptiva farthållaren till största delen av körningen och då känns det bara fel med enpedalskörning.
Ser jag att det tjöttar ihop sig framåt trycker jag på avaktivera knappen på ratten och frirullar en bit och löser det upp sig aktiverar jag farthållaren x antal sekunder senare.
Tycker mig se ett ryckigt körmönster hos många elbilsförare, enpedalskörning eller??

Uppdaterat: 2020-12-14 11:52
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Äntligen !
Som jag väntat på inlägget om den adaptiva farthållarens enorma förträfflighet:)

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
L. Mäkinen skrev:

Swenssons wrote:Mäkinen:
Det tycker iaf inte jag. VW ID3 är faktiskt riktigt trevlig att sitta i och inte minst att köra. Pigg, tyst, förvånansvärt rymlig och inte minst väldigt prisvärd. Testa, du blir inte besviken!
Elbilar som inte möjliggör enpedalskörning är helt ointressanta för mig. Såvitt jag förstår är det inte möjligt med ID3.

Stämmer, du blir besviken i så fall Mäkinen.

Enpedalskörning i sta'n och frirull på landsväg är min melodi, ID.3 erbjuder varken eller.

Uppdaterat: 2020-12-14 12:26
Power to the people

Handlar inte de bra avtalen om press från EU? Utgår ju tydligen klimatböter baserat på hur mycket ens försäljning släpper ut och massa annat?

Uppdaterat: 2020-12-14 13:05
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Håller fullständigt med att en elbil utan möjlighet till enpedalskörning är totalt ointressant. Det är ju en av de bästa sakerna med elbil. :)

Uppdaterat: 2020-12-14 13:56

Men ändå - enpedals-körning borde rimligen inte vara lika användbart om man för det mesta kör med farthållaren aktiv. Eller ? Berätta gärna för en som inte kört på det sättet annat än enstaka korta provkörningar.

Uppdaterat: 2020-12-14 16:31

Pi: Hur ofta kör du med farthållare i tätort? Jag kör i stort sett aldrig på farthållare innanför 50-skyltarna, och i tätortstrafik eller stadstrafik är det helt enkelt bara så underbart när man kommit in i det. Man lär sig snabbt exakt när och hur man ska släppa för att matcha exakt rätt avstånd m.m.......så verkligen helt bromslöst om inget oförutsett händer.

Uppdaterat: 2020-12-14 16:43

Henrik - då kan jag berätta för dig att jag nästan jämt har den adaptiva farthållaren aktiverad och inte minst på 30-sträckor.
Ser den dessutom som en extra säkerhetsåtgärd om nåt oförutsett inträffar framför mig när jag t ex kollar i backspegeln - för att ta ett exempel. Vid ett plötsligt stopp framför mig så är ju farthållaren med direkt vilket jag kanske inte är om jag försöker ha koll på omgivningen även bakåt - vilket inte är helt oväsentligt idag när så många gillar att sniffa en i baken.

Uppdaterat: 2020-12-14 17:06

Enpedalskörning är säkert bra men det är inte en vattendelare inför ett bilköp, iaf inte för mig. Att Tesla har det förvånar mig inte eftersom de ligger o kommer troligen ligga i teknikensframkant i många år till.

Uppdaterat: 2020-12-14 18:00

Enpedalskörning är King!
Att VW missat det på ID.3 är en gåta, men det är ju något som går att ändra med mjukvara bara tillräckligt många klagar.
Har det på Golfen och det fungerar väldigt bra.
Jag kör dock också mycket med farthållaren, men när jag kör utan så gör jag som Gross, regen i stan och frirull på landsvägen.

Uppdaterat: 2020-12-14 20:43
*Robban

Har en granne som fick böter för att han kört 56 på 50-sträcka.
"Använde du inte farthållaren?"
"Dumheter, det gör man väl inte i stan!"
"Jo, det är billigare!"

Uppdaterat: 2020-12-14 21:14
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Pi skrev:

Henrik - då kan jag berätta för dig att jag nästan jämt har den adaptiva farthållaren aktiverad och inte minst på 30-sträckor.
Ser den dessutom som en extra säkerhetsåtgärd om nåt oförutsett inträffar framför mig när jag t ex kollar i backspegeln - för att ta ett exempel. Vid ett plötsligt stopp framför mig så är ju farthållaren med direkt vilket jag kanske inte är om jag försöker ha koll på omgivningen även bakåt - vilket inte är helt oväsentligt idag när så många gillar att sniffa en i baken.

Måste vara en omodern bil du har om den inte bromsar för hinder även om du inte har farthållaren i.....

Uppdaterat: 2020-12-14 22:41
Guran skrev:

Äntligen !
Som jag väntat på inlägget om den adaptiva farthållarens enorma förträfflighet:)

Herregud Guran.

I fikarummet diskuteras mycket och vi har två surgubbar och som faktiskt är bmw ägare och resterande 15 gubbar tappar hakan varenda gång farthållare diskuteras och dom vill inte ens prova att använda skiten.
Konservativa surgubbar.

Jag håller med Pi.
Vad är det för fel att på en raksträcka i stan eller förorten trycka på farthållaren i 50 eller 30 eller 70.
Då håller man iaf rätt hastighet utan risk för böter.

Hatar folk som istället pendlar mellan 55-45 på 50 vägen medans dom petar näsan eller drömmer.

Uppdaterat: 2020-12-15 00:14
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
EnannanRobban skrev:

Enpedalskörning är King!
Att VW missat det på ID.3 är en gåta, men det är ju något som går att ändra med mjukvara bara tillräckligt många klagar.
Har det på Golfen och det fungerar väldigt bra.
Jag kör dock också mycket med farthållaren, men när jag kör utan så gör jag som Gross, regen i stan och frirull på landsvägen.

Jag har som sagt provat då det finns i gte golfen men har svårt att få in en vettig känsla.

Men hur gör du när du avaktiverar farthållaren.
Blir det full regen då eller måste du trixa med gaspedalen för att hitta rätt läge.
Men du kanske bra använder den på landsvägen i högre fart.

Undra vad som är förbrukningsmässigt bäst.
Frirullning eller regenerering.

Och för att svara Henrik om adaptiva så är det ju en jäkla skillnad om adaptiva farthållaren får mjukbromsa eller säkerhetssystemet får panikbromsa.

Uppdaterat: 2020-12-15 00:19
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Har Golf enpedal, men inte ID 3 ??

Att BMW gubbarna vid fikabordet inte använder farthållaren förstår jag, avig spak bakom ratten som inte syns, och med bakvänd funktion.

Uppdaterat: 2020-12-15 06:41
mso 1000 skrev:

Guran wrote:Äntligen !
Som jag väntat på inlägget om den adaptiva farthållarens enorma förträfflighet:)
Herregud Guran.
I fikarummet diskuteras mycket och vi har två surgubbar och som faktiskt är bmw ägare och resterande 15 gubbar tappar hakan varenda gång farthållare diskuteras och dom vill inte ens prova att använda skiten.
Konservativa surgubbar.
Jag håller med Pi.
Vad är det för fel att på en raksträcka i stan eller förorten trycka på farthållaren i 50 eller 30 eller 70.
Då håller man iaf rätt hastighet utan risk för böter.
Hatar folk som istället pendlar mellan 55-45 på 50 vägen medans dom petar näsan eller drömmer.

Tur att det fortfarander tillåtet att tycka olika på MSO. Och få vara en sur BMW ägare, måste vara härligt att både få åka BMW och vara sur :) Du har inte funderat på att dom kanske tycker om att köra bil och inte låta sig köras?

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
mso 1000 skrev:

Jag har som sagt provat då det finns i gte golfen men har svårt att få in en vettig känsla.
Men hur gör du när du avaktiverar farthållaren.
Blir det full regen då eller måste du trixa med gaspedalen för att hitta rätt läge.
Men du kanske bra använder den på landsvägen i högre fart.
Undra vad som är förbrukningsmässigt bäst.
Frirullning eller regenerering.
Och för att svara Henrik om adaptiva så är det ju en jäkla skillnad om adaptiva farthållaren får mjukbromsa eller säkerhetssystemet får panikbromsa.

När jag kör på farthållaren och lägger den i paus samtidigt som jag kör med full regen så kommer bilen att bromsa med full regen. Då får jag antingen köra i frirullsläget eller så får jag först möta upp med ”gasen” innan jag lägger farthållaren i paus. I början var det lite tillvänjning men nu går det på ren reflex.

Uppdaterat: 2020-12-15 07:59
*Robban

Bra beskrivet Robban, oftast har jag paddlat över till noll regen innan jag lägger i farthållaren.

Uppdaterat: 2020-12-15 08:25
Power to the people

Oftast när man lägger ur farthållaren är det ju för att man vill sakta ner och då gör det ju inget att regen är i, och som Robban med skrev, behöver man möta upp regen med lite gas av nån anledning så gör man ju det reflexmässigt, inget man tänker på. Det tog ju bara några dagar sen man skaffat bilen så satt det ju när och hur man släpper så att regen saktar in precis lagom hur man vill ha det inför korsningar, rondeller och liknande.
Och som Guran skrev med Mso, alla måste inte tycka lika. Vill dy inte köpa på regen för du inte kan få till det, gör det helt enkelt inte bara då. Men bara för att du inte får till det naturligt så är det inget fel på oss alla andra där det landar i ryggmärgen efter några dagar.

Uppdaterat: 2020-12-15 08:39

Om Henrik skulle ta och tänka till lite innan han skriver sina inlägg så kanske han skulle inse att "nödbromsen/autobromsen" slår till avsevärt senare än när farthållaren saktar in bilen om fordonet före saktar in/bromsar.

Uppdaterat: 2020-12-15 11:16

Pi: Och återigen är du totalt oförstående till det där med glimt i ögat och att petas lite i sidan.....wow vilket spännande och kul sällskap du måste vara vid festbordet.....
Sen om vi ska vara allvarliga för en stund, om du inom tätort håller på med saker som stjäl uppmärksamheten så att du slår på farthållaren för att den ska sakta in åt dig vid hinder du själv missar så kanske det är du som ska tänka till lite.....kör åt sidan om du sysslar med sånt inom tätort eller vänta.....

Uppdaterat: 2020-12-15 11:31

Henrik - detta började med att jag helt artigt frågade om funktionen med enpedalskörning och om den egentligen betyder så mycket för mig som väldigt ofta använder farthållaren även inom tätorten. Var det så svårt att hålla svaret relaterat till den frågan ?
Måste säga att fortsätter det på detta sättet i detta forum så blir det mer och mer ointressant. Trodde att vi i all vänskaplighet skulle kunna dela erfarenheter och tankar om olika bilar och bilrelaterade frågor och inte som det blivit alldeles för ofta ironisera över vad andra tycker, väljer för bil eller skriver i största allmänhet. Ironi fungerar inte alls bra i skrivna ord och när man inte känner varandra personligen och då bör man undvika detta. I andra forum jag skriver i är tonen en helt annan även om vi har helt olika inriktningar i vårt även då gemensamma grundintresse. Där visas respekt för varandra även om man tycker olika !

Uppdaterat: 2020-12-15 11:57

Pi: Du skrev så korkat med det att använda farthållaren så den bromsar om du inte har uppmärksamhet så jag svarade lite ironiskt....men ja, jag har förstått att du har lite svårare att läsa sådant ibland. Ska försöka tänka på det framöver när det gäller dig. :)

Uppdaterat: 2020-12-15 12:22

Okey jag hör hur ni använder regenereringen och såklart så är det en vanesak även om jag tycker det känns bakvänt i kombination med flitigt användande av farthållare i lågfartsmiljön.
Jag har ju bara testat ett fåtal gånger trots allt och ska testa fler gånger.

En tanke kanske för att det känns konstigt är att jag har har anammat en lugn körstil sedan många år och har lärt mig släppa gasen eller avaktivera farthållaren före rödljusen eller långa kön etc etc och frirulla några sekunder bara för att det känns bra.

En annan tanke.
Vad tror ni är bäst när det gäller elbil vad det gäller elförbrukning.
Frirulla eller en pedals körning.

Regen doseras ju även med bromspedalen 0-100% så funktionen används ju även utan enpedals körning.

Känslan jämfört med fossilt är ju att bilen frirullar oändligt lätt och länge.

Ja vad tror ni eller vad har ni för känsla för vad som är mer ekonomiskt eller är det ingen skillnad.

Uppdaterat: 2020-12-15 12:39
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html