Ska man slå till på en BMW?

62 inlägg 0 nya
Ska man slå till på en BMW?

För några månader sedan råkade jag se en annons på en 6 månader gammal blå 118i med 1000 mil på mätaren, m-paket och automat på blocket för 229”. Provkörde den och fick ett köpsug direkt, kom till och med överens om ett pris på 219” och skulle fundera på det över helgen. En tragisk bortgång i familjen gjorde att jag sket i att köpa den.

Har nu börjat kolla igen. Finns en vit ute för 225” med samma utrustning som är uttagen i juni och har rullat mindre än 1000 mil.

Har egentligen inget att klaga över på min Golf förutom att den är tråkig. BMWn var underbar att köra trots att det inte är någon raket(0-100 8.7s). Förvånansvärt tyst och bekväm fjädring. Automatlådan lirade riktigt bra med trepipen och den lät rätt trevligt. Hade behållt den minst tre år. https://www.blocket.se/vi/82259592.htm

Kruxet är att det finns Golfar med R-line, 150hk(1.5 tsi act) och DSG för ungefär samma pengar men med bättre utrustning. BMWn saknar bla adaptiv farthållare som jag vant mig vid. Har inte kört den nya motorn men tvivlar inte på att den fungerar utmärkt med DSG.
https://www.blocket.se/vi/82907955.htm

Vilken hade ni valt? Jag tror att golfen är en bättre bil totalt sett samt snålare på soppa, men jag har en Golf och BMWn är mycket roligare att köra trots svagare motor.

Mina föräldrar har en BMW 118i av samma modell, dock med manuell låda. Bortsett från den manuella lådan så tycker jag att det är en mycket trevlig bil. Som du säger, är den mycket tyst, framförallt vindbrus och ljud från hjulupphängningen är extremt bra dämpade. Dock kan det bli en del däckljud med sommardäcken. Jämfört med Golf så får man ordentligt med chassi för pengarna i 1-serien. Chassimässigt är det en krympt 3-serie, så man får bra mycket storbilskänsla. Golf kan jag inte säga mycket om, hade en Golf 1.6 TDI som hyrbil i Italien i somras och den var ljusår sämre än 1-serien i fråga om ljudnivå och förfining. Den gick så stötigt att jag nästan undrar om det var något fel på det exemplaret jag körde.
Dessutom har den svårt att hålla spåret i långsträckta kurvor. Kräver ständig korrigering, vilket jag tror beror på den halvstela axeln bak.
Men det är klart ska vi prata utrymmen och bagage så har BMW:n inte mycket att sätta emot Golfen. 1-serien är ordentligt trång i baksätet och har litet bagageutrymme, medan Golfen faktiskt kan fungera som familjebil. Allt handlar ju om vad du har för situation själv. Har du vuxna barn och inga enorma utrymmesbehov, samt prioriterar förfining och körkänsla så skulle jag rekommendera BMW:n. Men har du små barn och behov av att frakta barnvagn och dyl så är 1-serien. ärligt talat, ingen höjdare. Visst kan det funka, men blir enormt frustrerande i längden. I mitt fall blev frustrationen så stor att jag sålde min BMW 118d och skaffade en Skoda Superb istället. Nu har jag dock hittat en BMW-modell som både har körkänsla och utrymmen.

Köp BMW:n sista chansen att få en bakhjulsdriven 1-serie. Som Skodaägare säger. Ett helt annat chassie och komfort. Köp bara inte en med M-Sport chassie. Blir onödigt stötigt i längden. Helt klart en bil med lite mer karaktär än en Golf.

Skodaägare wrote:
Mina föräldrar har en BMW 118i av samma modell, dock med manuell låda. Bortsett från den manuella lådan så tycker jag att det är en mycket trevlig bil. Som du säger, är den mycket tyst, framförallt vindbrus och ljud från hjulupphängningen är extremt bra dämpade. Dock kan det bli en del däckljud med sommardäcken. Jämfört med Golf så får man ordentligt med chassi för pengarna i 1-serien. Chassimässigt är det en krympt 3-serie, så man får bra mycket storbilskänsla. Golf kan jag inte säga mycket om, hade en Golf 1.6 TDI som hyrbil i Italien i somras och den var ljusår sämre än 1-serien i fråga om ljudnivå och förfining. Den gick så stötigt att jag nästan undrar om det var något fel på det exemplaret jag körde. Men det är klart ska vi prata utrymmen och bagage så har BMW:n inte mycket att sätta emot Golfen. 1-serien är ordentligt trång i baksätet och har litet bagageutrymme, medan Golfen faktiskt kan fungera som familjebil. Allt handlar ju om vad du har för situation själv. Har du vuxna barn och inga enorma utrymmesbehov, samt prioriterar förfining och körkänsla så skulle jag rekommendera BMW:n. Men har du små barn och behov av att frakta barnvagn och dyl så är 1-serien. ärligt talat, ingen höjdare. Visst kan det funka, men blir enormt frustrerande i längden. I mitt fall blev frustrationen så stor att jag sålde min BMW 118d och skaffade en Skoda Superb istället. Nu har jag dock hittat en BMW-modell som både har körkänsla och utrymmen.

Jag tyckte att fjädringen i min Golf var riktigt bra fram tills att jag testade BMWn. Helt perfekt avstämd, bättre än många av BMWs dyrare modeller som man nästan måste välja till adaptiv fjädring. Utan tvekan bättre än min senaste bmw, en e90. Styrningen var också riktigt vass. Stereon var, för att vara en BMW, helt ok.

Har inga barn och kommer inte att skaffa barn inom 3 år i alla fall. Så utrymmen är inga problem.

Guran wrote:
Köp BMW:n sista chansen att få en bakhjulsdriven 1-serie. Som Skodaägare säger. Ett helt annat chassie och komfort. Köp bara inte en med M-Sport chassie. Blir onödigt stötigt i längden. Helt klart en bil med lite mer karaktär än en Golf.

Jag trodde också att den skulle vara stötig med m-sport, men jag tyckte att den fungerade utmärkt med 17” fälgar. Den låga vikten på framaxeln ligger nog bakom det.

Stämmer, sista chansen att köpa en liten, lätt, bakhjulsdriven bmw för ett bra pris dessutom.

Apex wrote:
Guran wrote:Köp BMW:n sista chansen att få en bakhjulsdriven 1-serie. Som Skodaägare säger. Ett helt annat chassie och komfort. Köp bara inte en med M-Sport chassie. Blir onödigt stötigt i längden. Helt klart en bil med lite mer karaktär än en Golf.
Jag trodde också att den skulle vara stötig med m-sport, men jag tyckte att den fungerade utmärkt med 17” fälgar. Den låga vikten på framaxeln ligger nog bakom det.
Stämmer, sista chansen att köpa en liten, lätt, bakhjulsdriven bmw för ett bra pris dessutom.

Ja håller du dig till 17” så kan den nog funka och så slipper du en jäkla massa vägljud oxå.
Och den motorn är ju trevlig, förövrigt samma som sitter i I8 fast med lite mer kusar i den. En tur till Vtec så får du 220hk i den. Motorn och ZF lådan lär ju klara den effekten utan problem

Dom verkar eftertraktade iaf. Såg en 118iAm-16 till salu hos Eklunds för ett tag sedan. Tanten tände direkt. Hela m-paketet med uppvärmd ratt och Led-strålkastare. Det tog bara några dagar så var den såld. Hade denna inte varit svart så hade jag nog varit spekulant innan jag köpte min Volvo i måndags. Dom är riktigt snygga med m-paketet. En 120 med x-drive måste ju vara ultimata körmaskinen, för rimliga pengar. https://www.blocket.se/halland/BMW_120_d_xDrive_190_hk_M_Sport_Nyservad_80898943.htm?ca=15&w=3

Apex wrote:
Jag tyckte att fjädringen i min Golf var riktigt bra fram tills att jag testade BMWn. Helt perfekt avstämd, bättre än många av BMWs dyrare modeller som man nästan måste välja till adaptiv fjädring. Utan tvekan bättre än min senaste bmw, en e90.

Jo fjädringen i 1-serien är riktigt bra och 118i med M-sport går mjukare än min förra E87 118d med standardchassi. Chassit i 1-serien är enormt påkostat och det finns ingen konkurrent i Golf-klassen som ens kommer i närheten. Tycker 118i klarar ojämnheter i vägbanan lika bra som mina föräldrars andra bil, en MB E350 CGI.

Vad du än gör, så se till att köpa en med automat bara. Den manuella lådan på 1-serien och samspelet motor, låda, koppling är inget vidare.

Skodaägare wrote:
Vad du än gör, så se till att köpa en med automat bara. Den manuella lådan på 1-serien och samspelet motor, låda, koppling är inget vidare.

Kan bara instämma, deras manuella lådor är bland de sämre jag har testat. Tur att automaten är så bra som den är.

Guran wrote:
Apex wrote:Guran wrote:Köp BMW:n sista chansen att få en bakhjulsdriven 1-serie. Som Skodaägare säger. Ett helt annat chassie och komfort. Köp bara inte en med M-Sport chassie. Blir onödigt stötigt i längden. Helt klart en bil med lite mer karaktär än en Golf.
Jag trodde också att den skulle vara stötig med m-sport, men jag tyckte att den fungerade utmärkt med 17” fälgar. Den låga vikten på framaxeln ligger nog bakom det.
Stämmer, sista chansen att köpa en liten, lätt, bakhjulsdriven bmw för ett bra pris dessutom.
Ja håller du dig till 17” så kan den nog funka och så slipper du en jäkla massa vägljud oxå.
Och den motorn är ju trevlig, förövrigt samma som sitter i I8 fast med lite mer kusar i den. En tur till Vtec så får du 220hk i den. Motorn och ZF lådan lär ju klara den effekten utan problem

Vilka är Vtec?

Apex wrote:
Guran wrote:Apex wrote:Guran wrote:Köp BMW:n sista chansen att få en bakhjulsdriven 1-serie. Som Skodaägare säger. Ett helt annat chassie och komfort. Köp bara inte en med M-Sport chassie. Blir onödigt stötigt i längden. Helt klart en bil med lite mer karaktär än en Golf.
Jag trodde också att den skulle vara stötig med m-sport, men jag tyckte att den fungerade utmärkt med 17” fälgar. Den låga vikten på framaxeln ligger nog bakom det.
Stämmer, sista chansen att köpa en liten, lätt, bakhjulsdriven bmw för ett bra pris dessutom.
Ja håller du dig till 17” så kan den nog funka och så slipper du en jäkla massa vägljud oxå.
Och den motorn är ju trevlig, förövrigt samma som sitter i I8 fast med lite mer kusar i den. En tur till Vtec så får du 220hk i den. Motorn och ZF lådan lär ju klara den effekten utan problem
Vilka är Vtec?

En av dom i BMW kretsar mest välrenommerade BMW trimmarna. http://www.vtech.se

Jag som trodde man trimmade BMW hos PPF.
Fast vill man ha fart och inte har köpt bilen är det väl vettigare att köpa en starkare från början?

Har en kompis som köpte just en sån BMW för ca: 1 år sedan och han är hittills hur nöjd som helst. Själv tycker jag att den är en aning låg att ta sig i och ur men det är ju en smakfråga. Annars säkert en väldigt trevlig bil i den klassen om än lite trång.

Jo den är väl låg att ta sig in i och framförallt ur. Tyvärr måste man ju numera köpa X3 om man ska ha bekvämt insteg och bakhjulsdrift i en BMW. X1:an delar ju numera plattform med Mini, vilket även nya 1 serien kommer göra.

Ska provköra en 118i igen och en 118d för att jämföra.

Väntar för övrigt fortfarande på att någon ska rekommendera en Octavia/Fabia i tråden

Apex wrote:
Ska provköra en 118i igen och en 118d för att jämföra.
Väntar för övrigt fortfarande på att någon ska rekommendera en Octavia/Fabia i tråden

Jag har haft provkört sist vinter 2012 med 2013 årsmodell bara två st BMW 118D ZF 8 stegs automat och 6 vxl manuell.
Såklart är körglädje men vibrerar tomgång, knattar tomgång, känner kopplingspedal tickande genom att trycka lite ned gäller endast dieselmotor utom bensin är bäst som inte känner tickande, hugger koppling och "manuell låda spak vibrerar känns lika som Volvo 940". Topp är underbart silkeslen drivlina med ZF 8 stegs automat. Dyrt inköp, ägande och trångt.
Överlägsen tar jag Fabia :-) http://www.vibilagare.se/comment/416062#comment-416062

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

[quote=GF]Apex wrote:Ska provköra en 118i igen och en 118d för att jämföra.
Väntar för övrigt fortfarande på att någon ska rekommendera en Octavia/Fabia i tråden
Jag har haft provkört sist vinter 2012 med 2013 årsmodell bara två st BMW 118D ZF 8 stegs automat och 6 vxl manuell.
Såklart är körglädje men vibrerar tomgång, knattar tomgång, känner kopplingspedal tickande genom att trycka lite ned gäller endast dieselmotor utom bensin är bäst som inte känner tickande, hugger koppling och "manuell låda spak vibrerar känns lika som Volvo 940". Topp är underbart silkeslen drivlina med ZF 8 stegs automat. Dyrt inköp, ägande och trångt.
Överlägsen tar jag Fabia :-) http://www.vibilagare.se/comment/416062#comment-416062[/quote]
Fan GF, SU skulle absolut köpt en BMW 140M. Silkeslen rak sexa, du kan garanterat släppa upp kopplingen utan att bilen stannar.
Lite törstigare och dyrare bara, men då kan vi snacka rolig bil.

Klart du ska ha en BMW.
Min första BMW var en 2002 automatic -68.
T.o.m den gamla bilen var nått över mängden av dussinbilar som Oplar, Volvos, Fordar mm.
Det är lätt att falla för BMW om man gillar att köra, det är en bil för föraren, men det är sällan den mest praktiska eller förnuftigaste bilen.

Rikard

Hade en 330i e90 i tre år, älskade den bilen. När jag började plugga så gjorde jag det största nedbytet man kan göra, till en Nissan Micra -98.

Har haft ett sug på en BMW ända sedan jag sålde min men har alltid köpt förnuftigare bilar. Mitt uppe i en flytt nu men så fort allt är klart så blir det nog en bimmer igen:)

Apex wrote:
Rikard Ägde en 330i e90 i tre år, älskade den bilen. När jag började plugga så gjorde jag det största nedbytet man kan göra, till en Nissan Micra -98.
Har haft ett sug på en BMW ända sedan jag sålde min men har alltid köpt förnuftigare bilar. Mitt uppe i en flytt nu men så fort allt är klart så blir det nog en bimmer igen:)

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.