Vi Bilägares forum

Ska man slå till på en BMW?

Ska man slå till på en BMW?

För några månader sedan råkade jag se en annons på en 6 månader gammal blå 118i med 1000 mil på mätaren, m-paket och automat på blocket för 229”. Provkörde den och fick ett köpsug direkt, kom till och med överens om ett pris på 219” och skulle fundera på det över helgen. En tragisk bortgång i familjen gjorde att jag sket i att köpa den.

Har nu börjat kolla igen. Finns en vit ute för 225” med samma utrustning som är uttagen i juni och har rullat mindre än 1000 mil.

Har egentligen inget att klaga över på min Golf förutom att den är tråkig. BMWn var underbar att köra trots att det inte är någon raket(0-100 8.7s). Förvånansvärt tyst och bekväm fjädring. Automatlådan lirade riktigt bra med trepipen och den lät rätt trevligt. Hade behållt den minst tre år. https://www.blocket.se/vi/82259592.htm

Kruxet är att det finns Golfar med R-line, 150hk(1.5 tsi act) och DSG för ungefär samma pengar men med bättre utrustning. BMWn saknar bla adaptiv farthållare som jag vant mig vid. Har inte kört den nya motorn men tvivlar inte på att den fungerar utmärkt med DSG.
https://www.blocket.se/vi/82907955.htm

Vilken hade ni valt? Jag tror att golfen är en bättre bil totalt sett samt snålare på soppa, men jag har en Golf och BMWn är mycket roligare att köra trots svagare motor.

2018-12-14 14:28

Kommentarer

Mina föräldrar har en BMW 118i av samma modell, dock med manuell låda. Bortsett från den manuella lådan så tycker jag att det är en mycket trevlig bil. Som du säger, är den mycket tyst, framförallt vindbrus och ljud från hjulupphängningen är extremt bra dämpade. Dock kan det bli en del däckljud med sommardäcken. Jämfört med Golf så får man ordentligt med chassi för pengarna i 1-serien. Chassimässigt är det en krympt 3-serie, så man får bra mycket storbilskänsla. Golf kan jag inte säga mycket om, hade en Golf 1.6 TDI som hyrbil i Italien i somras och den var ljusår sämre än 1-serien i fråga om ljudnivå och förfining. Den gick så stötigt att jag nästan undrar om det var något fel på det exemplaret jag körde.
Dessutom har den svårt att hålla spåret i långsträckta kurvor. Kräver ständig korrigering, vilket jag tror beror på den halvstela axeln bak.
Men det är klart ska vi prata utrymmen och bagage så har BMW:n inte mycket att sätta emot Golfen. 1-serien är ordentligt trång i baksätet och har litet bagageutrymme, medan Golfen faktiskt kan fungera som familjebil. Allt handlar ju om vad du har för situation själv. Har du vuxna barn och inga enorma utrymmesbehov, samt prioriterar förfining och körkänsla så skulle jag rekommendera BMW:n. Men har du små barn och behov av att frakta barnvagn och dyl så är 1-serien. ärligt talat, ingen höjdare. Visst kan det funka, men blir enormt frustrerande i längden. I mitt fall blev frustrationen så stor att jag sålde min BMW 118d och skaffade en Skoda Superb istället. Nu har jag dock hittat en BMW-modell som både har körkänsla och utrymmen.

2018-12-14 14:44

Köp BMW:n sista chansen att få en bakhjulsdriven 1-serie. Som Skodaägare säger. Ett helt annat chassie och komfort. Köp bara inte en med M-Sport chassie. Blir onödigt stötigt i längden. Helt klart en bil med lite mer karaktär än en Golf.

2018-12-14 14:46
Skodaägare skrev:

Mina föräldrar har en BMW 118i av samma modell, dock med manuell låda. Bortsett från den manuella lådan så tycker jag att det är en mycket trevlig bil. Som du säger, är den mycket tyst, framförallt vindbrus och ljud från hjulupphängningen är extremt bra dämpade. Dock kan det bli en del däckljud med sommardäcken. Jämfört med Golf så får man ordentligt med chassi för pengarna i 1-serien. Chassimässigt är det en krympt 3-serie, så man får bra mycket storbilskänsla. Golf kan jag inte säga mycket om, hade en Golf 1.6 TDI som hyrbil i Italien i somras och den var ljusår sämre än 1-serien i fråga om ljudnivå och förfining. Den gick så stötigt att jag nästan undrar om det var något fel på det exemplaret jag körde. Men det är klart ska vi prata utrymmen och bagage så har BMW:n inte mycket att sätta emot Golfen. 1-serien är ordentligt trång i baksätet och har litet bagageutrymme, medan Golfen faktiskt kan fungera som familjebil. Allt handlar ju om vad du har för situation själv. Har du vuxna barn och inga enorma utrymmesbehov, samt prioriterar förfining och körkänsla så skulle jag rekommendera BMW:n. Men har du små barn och behov av att frakta barnvagn och dyl så är 1-serien. ärligt talat, ingen höjdare. Visst kan det funka, men blir enormt frustrerande i längden. I mitt fall blev frustrationen så stor att jag sålde min BMW 118d och skaffade en Skoda Superb istället. Nu har jag dock hittat en BMW-modell som både har körkänsla och utrymmen.

Jag tyckte att fjädringen i min Golf var riktigt bra fram tills att jag testade BMWn. Helt perfekt avstämd, bättre än många av BMWs dyrare modeller som man nästan måste välja till adaptiv fjädring. Utan tvekan bättre än min senaste bmw, en e90. Styrningen var också riktigt vass. Stereon var, för att vara en BMW, helt ok.

Har inga barn och kommer inte att skaffa barn inom 3 år i alla fall. Så utrymmen är inga problem.

2018-12-14 14:51
Guran skrev:

Köp BMW:n sista chansen att få en bakhjulsdriven 1-serie. Som Skodaägare säger. Ett helt annat chassie och komfort. Köp bara inte en med M-Sport chassie. Blir onödigt stötigt i längden. Helt klart en bil med lite mer karaktär än en Golf.

Jag trodde också att den skulle vara stötig med m-sport, men jag tyckte att den fungerade utmärkt med 17” fälgar. Den låga vikten på framaxeln ligger nog bakom det.

Stämmer, sista chansen att köpa en liten, lätt, bakhjulsdriven bmw för ett bra pris dessutom.

2018-12-14 14:55
Apex skrev:

Guran wrote:Köp BMW:n sista chansen att få en bakhjulsdriven 1-serie. Som Skodaägare säger. Ett helt annat chassie och komfort. Köp bara inte en med M-Sport chassie. Blir onödigt stötigt i längden. Helt klart en bil med lite mer karaktär än en Golf.
Jag trodde också att den skulle vara stötig med m-sport, men jag tyckte att den fungerade utmärkt med 17” fälgar. Den låga vikten på framaxeln ligger nog bakom det.
Stämmer, sista chansen att köpa en liten, lätt, bakhjulsdriven bmw för ett bra pris dessutom.

Ja håller du dig till 17” så kan den nog funka och så slipper du en jäkla massa vägljud oxå.
Och den motorn är ju trevlig, förövrigt samma som sitter i I8 fast med lite mer kusar i den. En tur till Vtec så får du 220hk i den. Motorn och ZF lådan lär ju klara den effekten utan problem

2018-12-14 15:03

Dom verkar eftertraktade iaf. Såg en 118iAm-16 till salu hos Eklunds för ett tag sedan. Tanten tände direkt. Hela m-paketet med uppvärmd ratt och Led-strålkastare. Det tog bara några dagar så var den såld. Hade denna inte varit svart så hade jag nog varit spekulant innan jag köpte min Volvo i måndags. Dom är riktigt snygga med m-paketet. En 120 med x-drive måste ju vara ultimata körmaskinen, för rimliga pengar. https://www.blocket.se/halland/BMW_120_d_xDrive_190_hk_M_Sport_Nyservad_80898943.htm?ca=15&w=3

2018-12-14 15:09
Apex skrev:

Jag tyckte att fjädringen i min Golf var riktigt bra fram tills att jag testade BMWn. Helt perfekt avstämd, bättre än många av BMWs dyrare modeller som man nästan måste välja till adaptiv fjädring. Utan tvekan bättre än min senaste bmw, en e90.

Jo fjädringen i 1-serien är riktigt bra och 118i med M-sport går mjukare än min förra E87 118d med standardchassi. Chassit i 1-serien är enormt påkostat och det finns ingen konkurrent i Golf-klassen som ens kommer i närheten. Tycker 118i klarar ojämnheter i vägbanan lika bra som mina föräldrars andra bil, en MB E350 CGI.

2018-12-14 15:36

Vad du än gör, så se till att köpa en med automat bara. Den manuella lådan på 1-serien och samspelet motor, låda, koppling är inget vidare.

2018-12-14 15:39
Skodaägare skrev:

Vad du än gör, så se till att köpa en med automat bara. Den manuella lådan på 1-serien och samspelet motor, låda, koppling är inget vidare.

Kan bara instämma, deras manuella lådor är bland de sämre jag har testat. Tur att automaten är så bra som den är.

Uppdaterat: 2018-12-14 15:45
Guran skrev:

Apex wrote:Guran wrote:Köp BMW:n sista chansen att få en bakhjulsdriven 1-serie. Som Skodaägare säger. Ett helt annat chassie och komfort. Köp bara inte en med M-Sport chassie. Blir onödigt stötigt i längden. Helt klart en bil med lite mer karaktär än en Golf.
Jag trodde också att den skulle vara stötig med m-sport, men jag tyckte att den fungerade utmärkt med 17” fälgar. Den låga vikten på framaxeln ligger nog bakom det.
Stämmer, sista chansen att köpa en liten, lätt, bakhjulsdriven bmw för ett bra pris dessutom.
Ja håller du dig till 17” så kan den nog funka och så slipper du en jäkla massa vägljud oxå.
Och den motorn är ju trevlig, förövrigt samma som sitter i I8 fast med lite mer kusar i den. En tur till Vtec så får du 220hk i den. Motorn och ZF lådan lär ju klara den effekten utan problem

Vilka är Vtec?

2018-12-14 15:55
Apex skrev:

Guran wrote:Apex wrote:Guran wrote:Köp BMW:n sista chansen att få en bakhjulsdriven 1-serie. Som Skodaägare säger. Ett helt annat chassie och komfort. Köp bara inte en med M-Sport chassie. Blir onödigt stötigt i längden. Helt klart en bil med lite mer karaktär än en Golf.
Jag trodde också att den skulle vara stötig med m-sport, men jag tyckte att den fungerade utmärkt med 17” fälgar. Den låga vikten på framaxeln ligger nog bakom det.
Stämmer, sista chansen att köpa en liten, lätt, bakhjulsdriven bmw för ett bra pris dessutom.
Ja håller du dig till 17” så kan den nog funka och så slipper du en jäkla massa vägljud oxå.
Och den motorn är ju trevlig, förövrigt samma som sitter i I8 fast med lite mer kusar i den. En tur till Vtec så får du 220hk i den. Motorn och ZF lådan lär ju klara den effekten utan problem
Vilka är Vtec?

En av dom i BMW kretsar mest välrenommerade BMW trimmarna. http://www.vtech.se

2018-12-14 16:01

Jag som trodde man trimmade BMW hos PPF.
Fast vill man ha fart och inte har köpt bilen är det väl vettigare att köpa en starkare från början?

2018-12-14 16:49

Har en kompis som köpte just en sån BMW för ca: 1 år sedan och han är hittills hur nöjd som helst. Själv tycker jag att den är en aning låg att ta sig i och ur men det är ju en smakfråga. Annars säkert en väldigt trevlig bil i den klassen om än lite trång.

2018-12-14 16:50

Jo den är väl låg att ta sig in i och framförallt ur. Tyvärr måste man ju numera köpa X3 om man ska ha bekvämt insteg och bakhjulsdrift i en BMW. X1:an delar ju numera plattform med Mini, vilket även nya 1 serien kommer göra.

2018-12-15 12:53

Ska provköra en 118i igen och en 118d för att jämföra.

Väntar för övrigt fortfarande på att någon ska rekommendera en Octavia/Fabia i tråden

2018-12-15 16:11
Apex skrev:

Ska provköra en 118i igen och en 118d för att jämföra.
Väntar för övrigt fortfarande på att någon ska rekommendera en Octavia/Fabia i tråden

Jag har haft provkört sist vinter 2012 med 2013 årsmodell bara två st BMW 118D ZF 8 stegs automat och 6 vxl manuell.
Såklart är körglädje men vibrerar tomgång, knattar tomgång, känner kopplingspedal tickande genom att trycka lite ned gäller endast dieselmotor utom bensin är bäst som inte känner tickande, hugger koppling och "manuell låda spak vibrerar känns lika som Volvo 940". Topp är underbart silkeslen drivlina med ZF 8 stegs automat. Dyrt inköp, ägande och trångt.
Överlägsen tar jag Fabia :-) http://www.vibilagare.se/comment/416062#comment-416062

2018-12-15 17:02
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
GF skrev:

Apex wrote:Ska provköra en 118i igen och en 118d för att jämföra.
Väntar för övrigt fortfarande på att någon ska rekommendera en Octavia/Fabia i tråden
Jag har haft provkört sist vinter 2012 med 2013 årsmodell bara två st BMW 118D ZF 8 stegs automat och 6 vxl manuell.
Såklart är körglädje men vibrerar tomgång, knattar tomgång, känner kopplingspedal tickande genom att trycka lite ned gäller endast dieselmotor utom bensin är bäst som inte känner tickande, hugger koppling och "manuell låda spak vibrerar känns lika som Volvo 940". Topp är underbart silkeslen drivlina med ZF 8 stegs automat. Dyrt inköp, ägande och trångt.
Överlägsen tar jag Fabia :-) http://www.vibilagare.se/comment/416062#comment-416062

Fan GF, SU skulle absolut köpt en BMW 140M. Silkeslen rak sexa, du kan garanterat släppa upp kopplingen utan att bilen stannar.
Lite törstigare och dyrare bara, men då kan vi snacka rolig bil.

2018-12-15 17:35

Klart du ska ha en BMW.
Min första BMW var en 2002 automatic -68.
T.o.m den gamla bilen var nått över mängden av dussinbilar som Oplar, Volvos, Fordar mm.
Det är lätt att falla för BMW om man gillar att köra, det är en bil för föraren, men det är sällan den mest praktiska eller förnuftigaste bilen.

2018-12-15 17:38

Rikard

Hade en 330i e90 i tre år, älskade den bilen. När jag började plugga så gjorde jag det största nedbytet man kan göra, till en Nissan Micra -98.

Har haft ett sug på en BMW ända sedan jag sålde min men har alltid köpt förnuftigare bilar. Mitt uppe i en flytt nu men så fort allt är klart så blir det nog en bimmer igen:)

2018-12-15 19:08
Apex skrev:

Rikard Ägde en 330i e90 i tre år, älskade den bilen. När jag började plugga så gjorde jag det största nedbytet man kan göra, till en Nissan Micra -98.
Har haft ett sug på en BMW ända sedan jag sålde min men har alltid köpt förnuftigare bilar. Mitt uppe i en flytt nu men så fort allt är klart så blir det nog en bimmer igen:)

Uppdaterat: 2018-12-15 19:30

GF

En BMW med en rak sexa kan du starta i 3:ans växel utan några vibrationer, perfekt för dig;)

2018-12-15 21:50
Apex skrev:

GF
En BMW med en rak sexa kan du starta i 3:ans växel utan några vibrationer, perfekt för dig;)

Nej BMW för mig. Bara Skoda för mig!

2018-12-16 22:05
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Apex skrev:

Ska provköra en 118i igen och en 118d för att jämföra.
Väntar för övrigt fortfarande på att någon ska rekommendera en Octavia/Fabia i tråden

Ska jag vara ärlig så är den manuella lådan i Octavia betydligt bättre än den i 1 serien.

2018-12-17 07:03
Skodaägare skrev:

Apex wrote:Ska provköra en 118i igen och en 118d för att jämföra.
Väntar för övrigt fortfarande på att någon ska rekommendera en Octavia/Fabia i tråden
Ska jag vara ärlig så är den manuella lådan i Octavia betydligt bättre än den i 1 serien.

Alla vag-bilar har fina manuella lådor. De är så lättkörda att det nästan är onödigt med automat.

2018-12-17 10:18

Men den bästa/trevligaste lådan jag kört på flera år är trots allt den 5-växlade i Kia Rio - i alla fall den i förra versionen av Rio. Den var verkligen lättväxlad även om jag håller med om att VAG-lådorna också är bra. Apropå lättväxlade manuella lådor...:)

2018-12-17 10:27

Den bästa jag har kört är en Honda Civic Type R -07. Samspelet mellan motorn, kopplingen och lådan var perfekt.

2018-12-17 12:47

Jo, det känns som att BMW nästan räknar med att alla kunder ska välja automat, så de bryr sig inte om att göra vettiga manuella lådor längre. En positiv sak med den manuella i 118i är dock att den ger automatisk mellangas vid nedväxling, vilket jag uppskattar eftersom jag inte kan "heel-and-toe" nedväxling. Min förra 118d, kunde få små bakvagnssläpp i halka om man var oförsiktig med kopplingen vid nedväxling.

2018-12-17 12:56
Pi skrev:

Men den bästa/trevligaste lådan jag kört på flera år är trots allt den 5-växlade i Kia Rio - i alla fall den i förra versionen av Rio. Den var verkligen lättväxlad även om jag håller med om att VAG-lådorna också är bra. Apropå lättväxlade manuella lådor...:)

Ja så är det nog kanske pi men automat vs manuell är väl enbart en vanesak och komfort fråga för Svensson.

Med automat drar man på spaken en gång och sedan lägger man armbågarna på armstöden och kör iväg och bryr sig inte mer på typ en timmes bilresa.
Har man en gång fattat det och en gång valt automat då är det nog ingen som funderar på något annat än en ny automat bil.

Uppdaterat: 2018-12-17 15:22
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000 - mitt inlägg hade inget med manuell kontra automat att göra utan var bara ett konstaterande att den låda jag nämnde var väldigt lättarbetad.

2018-12-17 16:19

Håller med Mso, sitta och röra runt i bensintanken, nä fy fasen. Har man sedan ACC ihop med automat också så får man ju köassistenten på köpet, underbart! Sist jag låg i kö med min manuella Seat så hade jag träningsvärk i vänsterbenet dagen efter, helt hopplöst!

2018-12-17 18:44
FXX skrev:

Håller med Mso, sitta och röra runt i bensintanken, nä fy fasen. Har man sedan ACC ihop med automat också så får man ju köassistenten på köpet, underbart! Sist jag låg i kö med min manuella Seat så hade jag träningsvärk i vänsterbenet dagen efter, helt hopplöst!

Jag har både ACC och Automat i min bil. Men inte fasen har jag fått nån assistans av detta i köerna, oavsett hur justerar värdet upp å ner. Blir bara olika varmt i bilen :)
Men tycker ändå att det är ganska så kul att köra manuell mindre bil. förutom i köer då. Omväxling förnöjer.

Uppdaterat: 2018-12-17 20:23

En annan negativ sak som jag upplevt med 1-serien är att den är rätt så "camber"-känslig. Dvs den följer gärna vägbanans lutning. Den är t.ex. betydligt känsligare än min X3:a. Kan dock till viss del vara relaterat till 17-tummarna som mina föräldrar har på sin.

2018-12-18 09:35
Skodaägare skrev:

En annan negativ sak som jag upplevt med 1-serien är att den är rätt så "camber"-känslig. Dvs den följer gärna vägbanans lutning. Den är t.ex. betydligt känsligare än min X3:a. Kan dock till viss del vara relaterat till 17-tummarna som mina föräldrar har på sin.

Upplever även att 3-serien beter sig så. Kompisens farsa har en F30. Han säger dock att det blev bättre när han bytte bort runflat-däcken.

2018-12-18 10:11
Apex skrev:

Skodaägare wrote:En annan negativ sak som jag upplevt med 1-serien är att den är rätt så "camber"-känslig. Dvs den följer gärna vägbanans lutning. Den är t.ex. betydligt känsligare än min X3:a. Kan dock till viss del vara relaterat till 17-tummarna som mina föräldrar har på sin.
Upplever även att 3-serien beter sig så. Kompisens farsa har en F30. Han säger dock att det blev bättre när han bytte bort runflat-däcken.

Runflat däck är djävulens påfund.
Dundrar och spårar

2018-12-18 10:36
Guran skrev:

Apex wrote:Skodaägare wrote:En annan negativ sak som jag upplevt med 1-serien är att den är rätt så "camber"-känslig. Dvs den följer gärna vägbanans lutning. Den är t.ex. betydligt känsligare än min X3:a. Kan dock till viss del vara relaterat till 17-tummarna som mina föräldrar har på sin.
Upplever även att 3-serien beter sig så. Kompisens farsa har en F30. Han säger dock att det blev bättre när han bytte bort runflat-däcken.
Runflat däck är djävulens påfund.
Dundrar och spårar

Helt otroligt att de fortfarande kör med runflat

Uppdaterat: 2018-12-18 10:47
Apex skrev:

Guran wrote:Apex wrote:Skodaägare wrote:En annan negativ sak som jag upplevt med 1-serien är att den är rätt så "camber"-känslig. Dvs den följer gärna vägbanans lutning. Den är t.ex. betydligt känsligare än min X3:a. Kan dock till viss del vara relaterat till 17-tummarna som mina föräldrar har på sin.
Upplever även att 3-serien beter sig så. Kompisens farsa har en F30. Han säger dock att det blev bättre när han bytte bort runflat-däcken.
Runflat däck är djävulens påfund.
Dundrar och spårar
Helt otroligt att de fortfarande kör med runflat

Nu kan du faktiskt beställa nya bilar utan runflat, ett stort steg för mänskligheten

2018-12-18 11:02

Jo jag märker själv att BMW-bilar mår bättre med lite mjukare däck. Min X3:a kan vara lite "bråkig" i ratten över ojämnheter med sommardäcken, med vinterdäcken (RFT) så är detta som bortblåst och bilen går hur stabilt som helst. Då har jag ändå standarddimension med ganska hög däckprofil. Snart dags för nya vinterdäck och då kommer jag nog välja icke-RFT däck, även om jag överlag varit nöjd med däcken. Men lite lägre ljudnivå skadar aldrig.

Uppdaterat: 2018-12-18 13:00
Skodaägare skrev:

Jo jag märker själv att BMW-bilar mår bättre med lite mjukare däck. Min X3:a kan vara lite "bråkig" i ratten över ojämnheter med sommardäcken, med vinterdäcken (RFT) så är detta som bortblåst och bilen går hur stabilt som helst. Då har jag ändå standarddimension med ganska hög däckprofil. Snart dags för nya vinterdäck och då kommer jag nog välja icke-RFT däck, även om jag överlag varit nöjd med däcken. Men lite lägre ljudnivå skadar aldrig.

Tror nog inte du märker nån skillnad på ljudnivån från vinterdäcken om det är RFT eller inte. Där är väl dubb eller inte det primär
Sommardäck däremot är det en markant skillnad. Kombinationen av BMW:s aggresiva hjulvinklar och RFT däck är inte lyckat på något vis. På min GLC märks inte nån tendens till spårning varken med 20” sommardäck eller 18” odubbade vinterdäck. Ljudnivån i bilen är också i stort sett den samma. Märkte ingen noterbar skillnad när jag skiftade däck. Där är tyvärr BMW mycket ”duktigare” att ta upp vägljud beroende på däcken.

2018-12-18 14:50

Jo det är väl kanske så. Dock märker inte jag någon jätteskillnad mellan sommardäcken och vinter-dito i min X3:a heller, även om sommardäcken låter lite mer. X3:an är mycket bra på att dämpa bort lågfrekvent muller, så det hörs mest ett högfrekvent susande, som blir lite högre med sommardäcken. Men jag ska erkänna att GLC är tystare, både från motorn och från däcken.

2018-12-18 15:32
Guran skrev:

Jag har både ACC och Automat i min bil. Men inte fasen har jag fått nån assistans av detta i köerna, oavsett hur justerar värdet upp å ner. Blir bara olika varmt i bilen :)
Men tycker ändå att det är ganska så kul att köra manuell mindre bil. förutom i köer då. Omväxling förnöjer.

Här har du en länk vad google tycker att ACC står för;)
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Autonomous_cruise_control_system

2018-12-18 19:06

Google har väl läst Golf-manualen som kom ut i slutet av 2012...:)

2018-12-18 19:08
FXX skrev:

Guran wrote:
Jag har både ACC och Automat i min bil. Men inte fasen har jag fått nån assistans av detta i köerna, oavsett hur justerar värdet upp å ner. Blir bara olika varmt i bilen :)
Men tycker ändå att det är ganska så kul att köra manuell mindre bil. förutom i köer då. Omväxling förnöjer.
Här har du en länk vad google tycker att ACC står för;)
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Autonomous_cruise_control_system

Varför skall man ändra namn på nått. Min första bil med ACC var en Saab 9000. Den höll inte heller hastigheten med sina 200hk.

2018-12-18 19:56

Slog till på en 120i idag istället! En mörkgrå(Mineral Gray) demobil som har rullat 300 mil på 5 månader för 247tkr. Listpris med samma utrustning 369tkr.

Utrustad med bla:
- M-sport
- Sportautomat med paddlar
- Läderklädsel med blå kontrastsömmar
- Adaptiv farthållare
- Led
- Hifi högtalarsystem
- Rattvärme
+ massa annat

Körde bilen hela eftermiddagen igår och den är sjukt rolig att köra. Av det jag har läst så går den att köra hyfsat snålt också. Får bilen på måndag.

2019-08-10 14:33

Grattis Apex! Det är en riktigt trevlig bil! Men det är utgående 1-serien då eller? Men snygg i det utförandet och med den färgen.

2019-08-10 15:16

Tack Henrik! Yes det är den utgående modellen. Hade nog hellre valt A-klass(som jag också funderade på) före den nya 1-serien. Ville ha just denna pga det påkostade chassit med bakhjulsdrift som ger den ett speciellt utseende och köregenskaper som ingen annan bil i klassen kan matcha.

Har också kollat på lite äldre bilar med den gamla skatten men prisskillnaden var för liten.

2019-08-10 15:37

2014 stod vi mellan en A220 AMG och 120 M-sport, och då blev det en A-klass. Men det var inte långt bort att det blev BMW:n.
Du kommer säkert bli nöjd :)

2019-08-10 15:45

Grattis, en BMW är aldrig fel =)

Uppdaterat: 2019-08-10 17:04

Tack Rikard!

2019-08-11 10:53

Tack Stoor!

2019-08-12 08:49

Grattis till bilen! Känns som du fick den till ett riktigt bra pris också. Fascinerande att man kan få upp en 1-serie i 369 tkr. Min X3:a kostade 400 tkr... Men mer chassi för pengarna är nog svårt att få.

2019-08-12 10:54