Opel Insignia - har jag snöat in mig rätt?

55 inlägg 0 nya
Opel Insignia - har jag snöat in mig rätt?

Har börjat glimta med ögat efter en lite nyare bil och släppa min 93a till nästa lyckliga ägare. Efter lite rundtur på blocket hittade jag Opel Insignia som jag, utifrån den information jag hittade och bilderna jag såg, riktigt fattade tycke för.

Mina krav är;
- Modernare bil än min 93a 2004.
- Sedan utförande, saknar behov för en stor kombi.
- Något som gränsar mellan sportigt och "vardagligt" på samma sätt som jag upplever saaben.
- Gått max ~10000 mil, kosta 80-90 tusen samt ha lite hästar men samtidigt inte dra onödigt mycket.
- Bra stereo och anslutningsmöjligheter alt att det är straight forward att uppgraderas.

Egentligen hittade jag bara Insignia och Chevrolet Cruze (som jag sedan släppte efter att ha känt på den i verkligheten).
Vad tror/tycker ni om denna bil? Finns några kända fel eller något specifikt man ska se upp för? Har jag helt missat någon bil som håller samma mått?

Dessutom är jag lite kluven i diesel/bensin frågan. Verkar som att majoriteten finns i diesel utförande vilket är helt nytt för mig. Provkörde en 160hk diesel idag och den tyckte jag körde bra och så men lät på tok för mycket. Därför har jag tittat på 1.6 turbon istället som jag tror passar mig bättre.

Insignia är nog ett bra val om man går från Saab eftersom Saab fortfarande är med i bilden på den och har utfört en del av arbetena.

Sedan och 1.6 turbo är mycket bra val, bästa karossen, nästan unik i Sverige, problemet är att tillgången på bilar är otroligt liten, 90 % av svenska Insignia är kombi och diesel, övriga är nästan aldrig till salu av lätt förståeliga orsaker, senast en 1.6 turbo var till salu gick den på ett par dagar...

Ett alternativ som inte heller är så lätt pga. att körsträckan börjar klättra uppåt nu, är Vectra GTS, 5-d som den också kallades 2007-2008, den har en sportig känsla som nog stämmer precis med beskrivningen, och med 2.0 Turbon som är det man alltid ska välja till den får man en perfekt kompromiss mellan prestanda och förbrukning.

Inte såå mycket nyare, men uppfyller alla önskemål i övrigt och bottenplattan och motorn är samma som i Saab så...

Opel har alltid haft mycket bra ljudanläggningar i sina bilar, när det gäller ljudkvalitet, dock är "anslutningsmöjligheter" kanske inte av modernt slag, med USB och osv.

Just nu råkar det finnas en sådan till salu.
https://bilweb.se/skane-lan/opel-vectra-2-0t-opc-5dr-2008-personbil-3804139

Jag tycker att en opc ska vara blå.

Easterlily: jag gillar dina preferenser (t ex sedan framför kombi), och det du tar upp med bensin kontra diesel på begagnatmarknaden är ett definitivt problem tycker jag. Åren från säg 2009 och fram till nu i sort sett var ju dieselns förlovade tidsperiod, och det speciellt för allt annat småbilar. Bensinmotorerna var i regel extra stora, i sportversioner som OPC eller motsvarande för andra märken. Mer normalt stora bensinmotorer lyser med sin frånvaro på begmarknaden. Det finns helt enkelt en stor diskrepans mellan vad som finns på marknaden, och vad folk vill köpa. Saken blir inte bättre av att hela VAG-koncernens bensinare från de här åren har halvrisigt rykte (dåliga kamkedjor och/eller enorm oljeförbrukning). Asiatiska och amerikanska märken är väl de som inte gick närmast all in på diesel.

Kanske en bidragande orsak till den ökande privatleasingen (utöver bekvämligheten) -- många ogillar begutbudet men vill inte köpa en helt ny bil, och då ligger leasing bra till?

Sedan karossen är väldigt ovanlig då de flesta är kombi kupé dvs halvkombi som Škoda Octavia. Personligen skulle jag välja halvkombi före brevlåda inkast som sedan modellen är. Får plats mycket mer i en halvkombi. Exempelvis nya Opel Insignia finns bara i halvkombi och kombi.

Vad gäller motoralternativ så finns det 2.0T 220 hk och 2.8T 260 hk utöver OPC och 1.6T. Personligen skulle jag valt 2.0T före 1.6T då inköpspriset är ungefär lika bara att den större motorn är lite dyrare i försäkring och trafikskatt men är ganska mycket motorstarkare.

Har spekulerat i både 2.0T och OPC 325 hk. Man kan man väl säga att man får mest bil för pengarna om man väljer en 2.0T med halvkombi kaross. Den ser nästan identisk ut som sedan modellen bara det att bakluckan går att öppna mycket högre. Även OPC modellen ger mycket bil för pengarna men lite dyra kostnader där. Fanns en Unlimited edition 2012 där man tagit bort fartspärren och den gör hela 270 km/h med manuell växellåda och 265 km/h med automatlåda.

Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

trasten wrote:
Jag tycker att en opc ska vara blå.

OPC är väl blå. OPCblå!!!

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

"en 2.0T med halvkombi kaross"

Ja det är ett rätt realistiskt alternativ, det gör möjligheten att hitta en mer överkomlig, lite sämre bakåtsikt och 2 cm lägre takhöjd i baksätet, men annars ingen nackdel, fyrhjulsdrift är inte helt ovanligt på de med 2.0 T.
De första på 220 hk har en aning lägre förbrukning än de senare med högre effekt.

christer_1 wrote:
trasten wrote:Jag tycker att en opc ska vara blå.
OPC är väl blå. OPCblå!!!

Arden blå. Fast den länkade bilen är ingen OPC, utan har bara ett OPC-line kjolpaket.
Och då går det inte att få den Arden blå från fabrik. Den kulören är exklusiv för OPC.

Ja det finns ju ingen 2.0 T OPC och utseendet är också rätt olika, men det finns dock röd OPC och Grå på Vectra.
opc-line är något annat.
Men det är svårt att hålla ordning på alla bilmärkens olika varianter om man inte är specifikt intresserad.

Riktiga OPC är en maffig historia på alla sätt och en gång världens snabbaste framhjulsdrivna standardbil.

Opel Insignia - har jag snöat in mig rätt?

Opel Insignia - har jag snöat in mig rätt?

Highlander wrote:
christer_1 wrote:trasten wrote:Jag tycker att en opc ska vara blå.
OPC är väl blå. OPCblå!!!
Arden blå. Fast den länkade bilen är ingen OPC, utan har bara ett OPC-line kjolpaket.
Och då går det inte att få den Arden blå från fabrik. Den kulören är exklusiv för OPC.

"Arden blå. Fast den länkade bilen är ingen OPC, utan har bara ett OPC-line kjolpaket."

Vilken länkade bil? Jag har bara lärt mig OPC blå och heter den Arden blå, så vad bra.

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

christer_1 wrote:

Vilken länkade bil?

#2 , som trasten svarade "Jag tycker att en opc ska vara blå." på i #3.

Ursäkta att jag är ett blindstyre!!!

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Jag visste inte att det fanns tre versioner av bilen. Har ju sett kombi med stor bak som är helt annorlunda ut och sen sedan modellen. Ni menar alltså att det finns en modell till? Hur ser man skillnad på dem och heter de olika? Det jag har lagt märke till är att vissa har sprötantenn och vissa har hajfena. Är detta ett signalement?

I övrigt så spelar det egentligen ingen roll för ren plats och praktiskt. Bilen jag provade hade baklucka ungefär som min 93a, tyckte om att den öppnades automatiskt när man klickade på knappen. Mycket praktiskt om man kommer springande med matkassarna.

Ang diesel och bensin. Fortfarande riktigt kluven här. De finaste och mest prisvärda bilarna jag hittat har 2.0 (icke turbo 160hk diesel) vilket rent kraftmässigt passar för mig. Sen finns ju 1.6t (turbo 180hk bensin) som jag gissar ger en tystare körmiljö, kanske även starkare motor eller blir det en prestandaförlust då det är en bensinare? Slutligen har jag sett 1.6l utan turbo men den känns tråkig så den skippar jag. Behöver ingen starkare motor då det bara slukar mer. Men vad tycker ni, dieselmotorn eller bensinmotorn? För och nackdelar?

Kikade på vectran. Den var fin och är säkert härlig att köra men den tilltalade inte mig lika mycket som insignian.

Opc stylepaketet hittade jag på ett par begbilar. Riktigt snyggt på insignian.

Easterlily wrote:
Jag visste inte att det fanns tre versioner av bilen. Har ju sett kombi med stor bak som är helt annorlunda ut och sen sedan modellen. Ni menar alltså att det finns en modell till? Hur ser man skillnad på dem och heter de olika? Det jag har lagt märke till är att vissa har sprötantenn och vissa har hajfena. Är detta ett signalement?

Kombi och sedan, ja. Sedan finns också kombikupén. Betydligt mer praktiskt än en sedan, då man kommer åt hela bagaget när man öppnar bakluckan, eftersom bakrutan följer med upp. Spröt eller hajfena har inget att göra med vilken kaross det gäller. Hajfena har dom bilar som är utrustade med navigator.

Easterlily wrote:

Ang diesel och bensin. Fortfarande riktigt kluven här. De finaste och mest prisvärda bilarna jag hittat har 2.0 (icke turbo 160hk diesel) vilket rent kraftmässigt passar för mig. Sen finns ju 1.6t (turbo 180hk bensin) som jag gissar ger en tystare körmiljö, kanske även starkare motor eller blir det en prestandaförlust då det är en bensinare? Slutligen har jag sett 1.6l utan turbo men den känns tråkig så den skippar jag. Behöver ingen starkare motor då det bara slukar mer. Men vad tycker ni, dieselmotorn eller bensinmotorn? För och nackdelar?

Huvuddelen är som du nämnt dieslar. Hur många mil blir det per år ?!

Sugmotorn, dvs den utan turbo är 1.8 140hk. Den svagaste bensinversionen som togs in i Sverige.
Men jag skulle precis som du skrivit, hoppa över den.
1.6T 180hk är en betydligt trevligare motor om du väljer bensin.
Finns så också 2.0T 220hk och senare kom 2.0T 250hk.

Skillnaden i förbrukning mellan 1.6T och 2.0T är inte så stor att den bör vara avgörande.

Provkör om möjligt dom olika alternativen för att bilda dig en egen uppfattning och för att se vilken
som passar dig bäst.

Bananblå
Jag är färgblind som tur är.

En riktig karl doftar diesel.

Står det HB i specifikationerna är det halvkombi annars sedan modellen. Ser nästan identiska ut. 1.6T har 160 hk och fick med faceliften 2014 170 hk. Det var kampanj på dom i somras och dom såldes för 219.900 fabriksny. Väldigt bra pris men den nya stod och knackade på dörren. Finns även 2.0T GT 4x4 för förmånliga priser kvar på Blocket såg jag. 250 hk och fyrhjulsdrift. Riktiga Opel bilar utan PSA inblandning.

Köp bensindriven strunta i diesel om du inte kör väldigt mycket. Sedan modellen är väl lite unik eftersom den är så ovanlig. Den fanns inte på dom faceliftade bilarna som kom 2014. Då var det endast sport tourer eller hatchback.

Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Egentligen kör jag bara strax över 1000 mil per år och då mest tur och retur landsväg till jobbet som är 1.5 mil enkel resa.

Vanligtvis hade jag räknat bort dieseln redan från början men det verkar som att denna bil med bensinmotor till bra pris är ganska sällsynt. Därför började jag ifrågasätta och vad jag pratat med vänner och kollegor så föredrar de flesta diesel av olika anledningar. Tyvärr har jag inte hittat någon bensinare inom en rimlig restid.

Vid ett bilköp finns ingen restid.
Kolla med mobile.de

En riktig karl doftar diesel.

3D, nej absolut om det skulle bli affär har jag inget emot en tågresa men jag tänkte mest för att prova bensinaren så är det synd att åka flera mil enkel resa bara för det.

Hur man ser skillnad kanske jag kan stå till tjänst med via en samling bilder ur mitt "arkiv" som visar just denna skillnad - men det är nödvändigt att be om ursäkt för att det tar en del plats med bilder.

Man kan se att bakluckan är kortare på 5-d om man väl har sett den några gånger och denna modell har vanligen en bakrutetorkare, på den uppdaterade modellen med ny design från 2014 kan man dock få den utan torkare som tillval vilket har synts på en och annan i trafik.
Orsaken är utseendet som störs med torkare och är en effekt av att man inte längre tar upp ett hål i rutan för torkaren som på Vectra då det faktiskt försvagar glaset, men priset är ett osnyggare utseende.

På nya Insignia är det tvärt om, Ingen torkare är standard och torkare är tillval.

Opel Insignia - har jag snöat in mig rätt?

Opel Insignia - har jag snöat in mig rätt?

Opel Insignia - har jag snöat in mig rätt?

Det syns ganska lätt att det är en sedanmodell och därmed lika lätt att det är en 5-d då det är det, egentligen är denna Insignia också en 4-d Coupe rent formellt, det är bara inte riktigt lika övertydligt som på Vectran.

Opel Insignia - har jag snöat in mig rätt?

Opel Insignia - har jag snöat in mig rätt?

Den nya modellen från 2014 är snäppet snyggare än föregångaren och aktern på 5-d är ändrad så att Coupekänslan blivit betydligt mer uttalad som man kan se här och torkaren avslöjar som synes.

Opel Insignia - har jag snöat in mig rätt?

Exempel på 2014 utan torkare.

Opel Insignia - har jag snöat in mig rätt?

Och några avslutande bilder.

Opel Insignia - har jag snöat in mig rätt?

Opel Insignia - har jag snöat in mig rätt?

Opel Insignia - har jag snöat in mig rätt?

Och 4-d sedan igen.
Opel Insignia - har jag snöat in mig rätt?

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.