Ny bil eller en lite äldre

91 inlägg 0 nya
Ny bil eller en lite äldre

Hej!

Jag hade en annan tråd här förut men nu har har annan fråga kommit upp som inte passar in i den gamla tråden.

Som ämnet lyder vad är mest värd, att köpa en ny bil (helst volvo) och ha den i tio-femton år eller att köpa en tre-fyra år gammal bil (helst volvo) och ha den i kanske 3-5 år?

Och nästa år (1 juli) träder den nya fordonskatten in. då spelar det roll i vilket bränsle ni föredra? (mellan bensin, diesel och laddhybrid)

Sista frågan. kan man köpa bil nu i slutet av året eller skall man vänta till våren eller hösten?
(jag skulle behöva en bil hyfsat snabbt. det är inte panik)

Och en sista sak är att jag inte har råd med värsta monsterbilen prismässigt.

Med vänlig hälsning, Alex

Det är nog bara du själv som kan svara på de flesta av dina frågor, Alex. Och idag är det nog inte speciellt många som köper en ny bil och räknar med att behålla den under 10--15 år.

Mycket svår fråga som även vi har klurat en hel del på inför vårat bilbyte.
Resonemanget hos oss var ungefär:
ilken bil vill vi ha? Säker, kombi, tekniska hjälpmedel såsom adaptiv farthållare och bromsassistans för att undvika olyckor, dragkrok, och så vidare... Valet hos oss blev mellan Volvo och Maxda (som jag haft två gånger tidigare).
V90 had ekommit ut (vi beställde i våras till slut) så kände att det var så stort tekniskt språng mellan V70 och V90 vad gäller säkerhet, och förarstöd, så på Volvosidan var det då V90.
Maxda 6 var det andra, men där ville jag se vad som skulle komma på nästa årsmodell. Den släpptes liksom aldrig under den tidsrymd vi hade på oss. Sedan så hade vi nackdelen med Mazda att de kör med främst paket, och ville jag ha adaptiv farthållare, bromsa för fotgängare e.t.c. så var det stora paketet och då fick vi med större fälgar (vill inte ha), skinnklädsel (vill inte ha), tonade rutor (vill inte ha), ... En nackdel ditåt.
Sedan landade vi på priser.
Vad kostar en Mazda 6, främst ny då det hänt en del där bara på senaste årsmodeller? Förvånansvärt mycket visade det sig, plus att vi behövde lägga till saker (som dragkrok), plus att man fick så pass mycket mindre och fel för pengarna.
Vad kostar en V90? Ny och begagnad?
Efter mycket mera räknande byggande på Volvos sida, klurande, provkörande, ombyggnation på saker man tog bort och lade till e.t.c. så fick vi en prisbild.
Kolla begagnade och: De kostade MINST lika mycket, upp till ett år äldra och runt 1.000 mil och då fick vi saker vi inte ville ha men saknade saker vi ville ha (som dragkrok).
VI hade planen att ha bilen inst 8-10 år helst (samma med vår förra men en krasch ödelade den planen).
Därmed blev det en ny, dessutom då av 2018 års modell vilket också var bra (undvika de värsta barnsjukdomarna).

Hade V90 funnits en längre tid så de kunnat vara kanske 2 år och 3.000 mil eller så kanske det varit annorlunda? Men att betala minst lika mycket för en begagnad med fle utrustning som en sprillans ny med rätt utrustning. Tja, vad skulle du gjort? =)

Gällande fordonsskatten: Man vet ju aldrig vad politikerna tänker besluta om och ändra men skit i bränslet och kolla vad det blir för utslag gällande koldioxidutsläpp för de olika alternativen. Tänk även på att det kan vara den nya testcykeln som gäller och hur den slår vete fåglarna.

Hur mycket kör du? Långt? Kort? Stad? Landsväg?
Måste det vara 3-4 år gammal eller kanske 1-2?
Storlek på bil?
Kolla på vilka modeller volvo släppt eller skall släppa, som XC60. Då vill de ofta bli av med de 'äldre' modellerna (en på jobbet fick 80.000 rabatt på en ny XC60 just för att den nya modellen av XC60 kom).

Stapla upp sina skallkrav (dragkrok, kombi, få plats med barnstol, ... eller vad det nu är) och börkrav (elstolar, elektrisk baklucka, led-ljus, ... eller vad det nu är). Och kolla runt på nya (bygg i volvo, dra av 7-8% ungefär), kolla begagnade som stämmer in - stämmer det inte in, vad kostar till exempel en dragkrok att eftermontera, och så vidare.

Mycket svårt är det tycker jag, men klura, fundera, för- och nackdelar, försäkring, utrustning, .... Och man kan som sagt bli förvånad över att en begagnad kan vara dyrare än en ny!

Pi wrote:
Det är nog bara du själv som kan svara på de flesta av dina frågor, Alex. Och idag är det nog inte speciellt många som köper en ny bil och räknar med att behålla den under 10--15 år.

Det sistnämnda är ju tämligen irrelevant egentligen. Vi hade just precis den funderingen: Ny bil eller begagnad. Planen var att ha den i minst 8-10 år, i allafall som ny. Sjukt svårt val.

X - det är mycket som kan förefalla irrelevant även i andra inlägg på denna sajt men sanningen är nog ändå den jag nämnde så det är nog få av de som skriver här som har erfarenhet av att köpa ny bil och sen behålla den 10--15 år. Så den frågeställningen anser jag nog att man själv får ta ställning till i så fall.

En 3-4år gammal bil kostar ungefär hälften mot en ny, så den värdeminskningen slipper du genom att köpa begagnat. Men gäller ju att hitta det man vill ha... Beg Volvo är oftast diesel och det låter kanske inte som det mest optimala för dig...

Köper du en bil som är inreggad före 1 juli 2018 så spelar det ingen roll vilket bränsle du väljer. Oförändrad skatt på befintliga bilar. Men köper du ny därefter så gör det skillnad och hybrider klarar sig bättre än bensin o diesel. Co halten styr och diesel har ett bränsletillägg. Finns en annan tråd här på forumet om hur det slår och även artiklar.

Jag skulle välja en 3 år gammal bil, och köpa den nu när folk får sina nya bilar. Då får du en modern och (förhoppningsvis) välskött bil för halva priset av en ny. Sedan finns det ju ingen anledning att byta den efter 3-5 år om du ändå funderar på att köpa nytt och behålla den 10-15 år.

Fordonsskatten ändras väl inte nämnvärt för dagens bilar, det blir större skillnad på de som kommer.
Sedan är det beroende på körsträcka om det lönar sig med en diesel som har högre vägskatt.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Alex - Ang. nya fordonsskatten kan du läsa mer här, där det även finns en bra faktalänk:

www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/allmant-om-bilar-och-trafik/nya-fordonsskatten-2018

Hmm, ibland funkar länkar o ibland inte... :(

Xanthopteryx wrote:
Mycket svår fråga som även vi har klurat en hel del på inför vårat bilbyte.
Resonemanget hos oss var ungefär:
ilken bil vill vi ha? Säker, kombi, tekniska hjälpmedel såsom adaptiv farthållare och bromsassistans för att undvika olyckor, dragkrok, och så vidare... Valet hos oss blev mellan Volvo och Maxda (som jag haft två gånger tidigare).
V90 had ekommit ut (vi beställde i våras till slut) så kände att det var så stort tekniskt språng mellan V70 och V90 vad gäller säkerhet, och förarstöd, så på Volvosidan var det då V90.
Maxda 6 var det andra, men där ville jag se vad som skulle komma på nästa årsmodell. Den släpptes liksom aldrig under den tidsrymd vi hade på oss. Sedan så hade vi nackdelen med Mazda att de kör med främst paket, och ville jag ha adaptiv farthållare, bromsa för fotgängare e.t.c. så var det stora paketet och då fick vi med större fälgar (vill inte ha), skinnklädsel (vill inte ha), tonade rutor (vill inte ha), ... En nackdel ditåt.
Sedan landade vi på priser.
Vad kostar en Mazda 6, främst ny då det hänt en del där bara på senaste årsmodeller? Förvånansvärt mycket visade det sig, plus att vi behövde lägga till saker (som dragkrok), plus att man fick så pass mycket mindre och fel för pengarna.
Vad kostar en V90? Ny och begagnad?
Efter mycket mera räknande byggande på Volvos sida, klurande, provkörande, ombyggnation på saker man tog bort och lade till e.t.c. så fick vi en prisbild.
Kolla begagnade och: De kostade MINST lika mycket, upp till ett år äldra och runt 1.000 mil och då fick vi saker vi inte ville ha men saknade saker vi ville ha (som dragkrok).
VI hade planen att ha bilen inst 8-10 år helst (samma med vår förra men en krasch ödelade den planen).
Därmed blev det en ny, dessutom då av 2018 års modell vilket också var bra (undvika de värsta barnsjukdomarna).
Hade V90 funnits en längre tid så de kunnat vara kanske 2 år och 3.000 mil eller så kanske det varit annorlunda? Men att betala minst lika mycket för en begagnad med fle utrustning som en sprillans ny med rätt utrustning. Tja, vad skulle du gjort? =)
Gällande fordonsskatten: Man vet ju aldrig vad politikerna tänker besluta om och ändra men skit i bränslet och kolla vad det blir för utslag gällande koldioxidutsläpp för de olika alternativen. Tänk även på att det kan vara den nya testcykeln som gäller och hur den slår vete fåglarna.
Hur mycket kör du? Långt? Kort? Stad? Landsväg?
Måste det vara 3-4 år gammal eller kanske 1-2?
Storlek på bil?
Kolla på vilka modeller volvo släppt eller skall släppa, som XC60. Då vill de ofta bli av med de 'äldre' modellerna (en på jobbet fick 80.000 rabatt på en ny XC60 just för att den nya modellen av XC60 kom).
Stapla upp sina skallkrav (dragkrok, kombi, få plats med barnstol, ... eller vad det nu är) och börkrav (elstolar, elektrisk baklucka, led-ljus, ... eller vad det nu är). Och kolla runt på nya (bygg i volvo, dra av 7-8% ungefär), kolla begagnade som stämmer in - stämmer det inte in, vad kostar till exempel en dragkrok att eftermontera, och så vidare.
Mycket svårt är det tycker jag, men klura, fundera, för- och nackdelar, försäkring, utrustning, .... Och man kan som sagt bli förvånad över att en begagnad kan vara dyrare än en ny!

Vilken motoralternativ valde ni?
Jag kommer köra mycket stad (uppsala, sthlm och motorväg) då är nog bensin bäst men volvo har så stora bensin motorer vilket är lite synd. Det jag har sett framför mig är att köpa en ganska ny bil (volvo xc60, v90) som jag kan ha i 10 år och veta att jag kommer vara nöjd med den.

En T4 är väl inte för stor i en V90.

www.volvocars.com/se/bilar/modeller/v90/specifikationer

Bensinmotor i XC60 känns mer tveksamt...

Fast även om en bil tappat typ 50 % av värdet på 3--4 år så innebär ju inte detta att bilhandlaren säljer den begagnade bilen för det priset så där måste man vara lite aktsam. Och gäller det just Volvo så har dom ju bytt motorgeneration på många modeller under de 2 (?) senaste åren så där bör man nog också vara lite uppmärksam. Utgående modell av XC60 såldes väl med den gamla dieselmotorn hela tiden vill jag minnas - i alla fall när det gällde de 4-hjulsdrivna varianterna. Men jag är som sagt ingen Volvo-specialist så jag kan ha fel där. Och dieslar a'la den gamla i XC60 har ju redan idag relativt hög vägskatt - typ 3500--4000 kr/år vill jag minnas att kompisen nämnde som har en XC60 -17.

Helt rätt Pi. Gamla XC60 har enbart 5-cyl diesel i kombination med 4wd. Med 2wd går det dock få nya 4-cyl diesel. Hitta beg bensin lär bli svårt... Och tittar vi på 3-4 år gammal bil blir det V70 och inte V90.

JA, det är ju ett problem. att hitta en 3-4 år gammal bet volvo som går på bensin är typ omöjlig att hitta plus så har de en ouppdaterad motor. Att köpa en ny bensin volvo kan nog bli eftertraktad i framtiden men då gäller det att ha pengar nu för att kunna köpa och det är ju ett problem. Det känns bra att kunna diskutera om det här.

Alex98 wrote:
Xanthopteryx wrote:Mycket svår fråga som även vi har klurat en hel del på inför vårat bilbyte.
Resonemanget hos oss var ungefär:
ilken bil vill vi ha? Säker, kombi, tekniska hjälpmedel såsom adaptiv farthållare och bromsassistans för att undvika olyckor, dragkrok, och så vidare... Valet hos oss blev mellan Volvo och Maxda (som jag haft två gånger tidigare).
V90 had ekommit ut (vi beställde i våras till slut) så kände att det var så stort tekniskt språng mellan V70 och V90 vad gäller säkerhet, och förarstöd, så på Volvosidan var det då V90.
Maxda 6 var det andra, men där ville jag se vad som skulle komma på nästa årsmodell. Den släpptes liksom aldrig under den tidsrymd vi hade på oss. Sedan så hade vi nackdelen med Mazda att de kör med främst paket, och ville jag ha adaptiv farthållare, bromsa för fotgängare e.t.c. så var det stora paketet och då fick vi med större fälgar (vill inte ha), skinnklädsel (vill inte ha), tonade rutor (vill inte ha), ... En nackdel ditåt.
Sedan landade vi på priser.
Vad kostar en Mazda 6, främst ny då det hänt en del där bara på senaste årsmodeller? Förvånansvärt mycket visade det sig, plus att vi behövde lägga till saker (som dragkrok), plus att man fick så pass mycket mindre och fel för pengarna.
Vad kostar en V90? Ny och begagnad?
Efter mycket mera räknande byggande på Volvos sida, klurande, provkörande, ombyggnation på saker man tog bort och lade till e.t.c. så fick vi en prisbild.
Kolla begagnade och: De kostade MINST lika mycket, upp till ett år äldra och runt 1.000 mil och då fick vi saker vi inte ville ha men saknade saker vi ville ha (som dragkrok).
VI hade planen att ha bilen inst 8-10 år helst (samma med vår förra men en krasch ödelade den planen).
Därmed blev det en ny, dessutom då av 2018 års modell vilket också var bra (undvika de värsta barnsjukdomarna).
Hade V90 funnits en längre tid så de kunnat vara kanske 2 år och 3.000 mil eller så kanske det varit annorlunda? Men att betala minst lika mycket för en begagnad med fle utrustning som en sprillans ny med rätt utrustning. Tja, vad skulle du gjort? =)
Gällande fordonsskatten: Man vet ju aldrig vad politikerna tänker besluta om och ändra men skit i bränslet och kolla vad det blir för utslag gällande koldioxidutsläpp för de olika alternativen. Tänk även på att det kan vara den nya testcykeln som gäller och hur den slår vete fåglarna.
Hur mycket kör du? Långt? Kort? Stad? Landsväg?
Måste det vara 3-4 år gammal eller kanske 1-2?
Storlek på bil?
Kolla på vilka modeller volvo släppt eller skall släppa, som XC60. Då vill de ofta bli av med de 'äldre' modellerna (en på jobbet fick 80.000 rabatt på en ny XC60 just för att den nya modellen av XC60 kom).
Stapla upp sina skallkrav (dragkrok, kombi, få plats med barnstol, ... eller vad det nu är) och börkrav (elstolar, elektrisk baklucka, led-ljus, ... eller vad det nu är). Och kolla runt på nya (bygg i volvo, dra av 7-8% ungefär), kolla begagnade som stämmer in - stämmer det inte in, vad kostar till exempel en dragkrok att eftermontera, och så vidare.
Mycket svårt är det tycker jag, men klura, fundera, för- och nackdelar, försäkring, utrustning, .... Och man kan som sagt bli förvånad över att en begagnad kan vara dyrare än en ny!
Vilken motoralternativ valde ni?
Jag kommer köra mycket stad (uppsala, sthlm och motorväg) då är nog bensin bäst men volvo har så stora bensin motorer vilket är lite synd. Det jag har sett framför mig är att köpa en ganska ny bil (volvo xc60, v90) som jag kan ha i 10 år och veta att jag kommer vara nöjd med den.

D4 (AWD efter mycket om och men då många olika punkter samlades och till slut fick en sak vågskålen att tippa över: man får dra 400 kg extra med AWD jämfört med FWD)
Kör sällan stad. Motorväg, landsväg, stad - i den ordningen. Förbrukningen är inte rolig i stadstrafik.
Kolla som sagt på utgående XC60 nu. Kan säkert prutta bra på priset tror jag!

Xanthopteryx wrote:
Alex98 wrote:Xanthopteryx wrote:Mycket svår fråga som även vi har klurat en hel del på inför vårat bilbyte.
Resonemanget hos oss var ungefär:
ilken bil vill vi ha? Säker, kombi, tekniska hjälpmedel såsom adaptiv farthållare och bromsassistans för att undvika olyckor, dragkrok, och så vidare... Valet hos oss blev mellan Volvo och Maxda (som jag haft två gånger tidigare).
V90 had ekommit ut (vi beställde i våras till slut) så kände att det var så stort tekniskt språng mellan V70 och V90 vad gäller säkerhet, och förarstöd, så på Volvosidan var det då V90.
Maxda 6 var det andra, men där ville jag se vad som skulle komma på nästa årsmodell. Den släpptes liksom aldrig under den tidsrymd vi hade på oss. Sedan så hade vi nackdelen med Mazda att de kör med främst paket, och ville jag ha adaptiv farthållare, bromsa för fotgängare e.t.c. så var det stora paketet och då fick vi med större fälgar (vill inte ha), skinnklädsel (vill inte ha), tonade rutor (vill inte ha), ... En nackdel ditåt.
Sedan landade vi på priser.
Vad kostar en Mazda 6, främst ny då det hänt en del där bara på senaste årsmodeller? Förvånansvärt mycket visade det sig, plus att vi behövde lägga till saker (som dragkrok), plus att man fick så pass mycket mindre och fel för pengarna.
Vad kostar en V90? Ny och begagnad?
Efter mycket mera räknande byggande på Volvos sida, klurande, provkörande, ombyggnation på saker man tog bort och lade till e.t.c. så fick vi en prisbild.
Kolla begagnade och: De kostade MINST lika mycket, upp till ett år äldra och runt 1.000 mil och då fick vi saker vi inte ville ha men saknade saker vi ville ha (som dragkrok).
VI hade planen att ha bilen inst 8-10 år helst (samma med vår förra men en krasch ödelade den planen).
Därmed blev det en ny, dessutom då av 2018 års modell vilket också var bra (undvika de värsta barnsjukdomarna).
Hade V90 funnits en längre tid så de kunnat vara kanske 2 år och 3.000 mil eller så kanske det varit annorlunda? Men att betala minst lika mycket för en begagnad med fle utrustning som en sprillans ny med rätt utrustning. Tja, vad skulle du gjort? =)
Gällande fordonsskatten: Man vet ju aldrig vad politikerna tänker besluta om och ändra men skit i bränslet och kolla vad det blir för utslag gällande koldioxidutsläpp för de olika alternativen. Tänk även på att det kan vara den nya testcykeln som gäller och hur den slår vete fåglarna.
Hur mycket kör du? Långt? Kort? Stad? Landsväg?
Måste det vara 3-4 år gammal eller kanske 1-2?
Storlek på bil?
Kolla på vilka modeller volvo släppt eller skall släppa, som XC60. Då vill de ofta bli av med de 'äldre' modellerna (en på jobbet fick 80.000 rabatt på en ny XC60 just för att den nya modellen av XC60 kom).
Stapla upp sina skallkrav (dragkrok, kombi, få plats med barnstol, ... eller vad det nu är) och börkrav (elstolar, elektrisk baklucka, led-ljus, ... eller vad det nu är). Och kolla runt på nya (bygg i volvo, dra av 7-8% ungefär), kolla begagnade som stämmer in - stämmer det inte in, vad kostar till exempel en dragkrok att eftermontera, och så vidare.
Mycket svårt är det tycker jag, men klura, fundera, för- och nackdelar, försäkring, utrustning, .... Och man kan som sagt bli förvånad över att en begagnad kan vara dyrare än en ny!
Vilken motoralternativ valde ni?
Jag kommer köra mycket stad (uppsala, sthlm och motorväg) då är nog bensin bäst men volvo har så stora bensin motorer vilket är lite synd. Det jag har sett framför mig är att köpa en ganska ny bil (volvo xc60, v90) som jag kan ha i 10 år och veta att jag kommer vara nöjd med den.
D4 (AWD efter mycket om och men då många olika punkter samlades och till slut fick en sak vågskålen att tippa över: man får dra 400 kg extra med AWD jämfört med FWD)
Kör sällan stad. Motorväg, landsväg, stad - i den ordningen. Förbrukningen är inte rolig i stadstrafik.
Kolla som sagt på utgående XC60 nu. Kan säkert prutta bra på priset tror jag!

Okej det skall jag göra. såg att de hade classic för 299' och några paket för total 9,8' . och sedan pruta kanske 50' på det?

Alex98 wrote:
Okej det skall jag göra. såg att de hade classic för 299' och några paket för total 9,8' . och sedan pruta kanske 50' på det?

Testa? Kan inte bli mer än fel =) Haha, säg att du "Tar den där bilen nu, med paketen där. Du får 250. Ring mig när vi kan skriva kontrakt.", lämna numret och namnet och tacka och säg hejdå och gå =)
OBS! Det är viktigt att du då ÄR seriös och har finansiering och allt klart och är beredd att skriva på plats!

Alex - Hur många mil kör du per år? Vet inte exakt var gränsen går, men mer än 1500-2000mil/år bör du köra för att ha diesel och framförallt bör man köra längre sträckor eftersom en dieselmotor tar tid innan den blir varm. Vad får bilen kosta? Lättare ge råd om vi vet detta.

Pruta kan man alltid men att pruta typ 50.000 kr på en bil för runt 300.000 kr som redan är prisnedsatt - ja, det tror jag knappast att försäljar-proffset går på trots allt. Då skall han nog vara rejält desperat...:) Och som X säger - går du in för rejäl prutning så är det ett krav att du har pengarna och kan skriva på direkt OM försäljaren skulle acceptera. Annars har du brännt dina chanser att pruta där inför framtiden.

Jag köpte min Audi A4 1.8T ny 2004 och har den 20 januari 2018 ägt den i 14 år. Kan konstatera att Audi hade mycket bättre kvalité 2004 än vad dom har idag. Har inte haft speciellt många fel på min Audi A4. Den har blivit lite sliten utvändigt men ser helt ny ut invändigt. Tänkte sälja men insåg att den inte var värd något nämnvärt belopp och den har fått vara kvar som andra bil. En 3 år gammal Audi A6 2.0 TFSI inhandlades januari 2015 och det hade hänt ganska mycket på den 8 år nyare Audi A6. Både positivt och negativt.

Fördelen jag ser med en ny bil är att man köper den exakt efter hur man vill ha den med färg och inredning samt utrustning. Dessutom nybilsgaranti och 3 år vagnskada så det blir inte så dyrt att försäkra i början samt ganska långt mellan besiktning. Nackdelen är värdefallet och att det gör extra ont när man får ett stenskott eller en liten parkeringsbuckla. Man är liksom mer rädd om en helt ny bil än en begagnad.

Nu fick jag ett års garanti på den 3 år gamla bilen något som Audi kallar för Audi Approved. Fast ingen vagnskada så klart och ganska dyr försäkring. Fick leta länge också då jag behövde bensinmotor men dom flesta var diesel. Gav lite mer än halva priset eftersom den auktoriserade Audi återförsäljaren ville tjäna lite på bilen också. Lyckades dock förhandla mig till vinterdäck på Audi original fälg för 5 k och gummi mattor gratis fanns bara tyg i bilen.

Inte i närheten samma känsla att köpa en begagnad bil och en fabriksny. Skulle nog köpa en ny om jag hade råd annars begagnad. Fattar inte varför folk byter bil så ofta? Många bortkastade kronor. Bättre att köra i alla fall några år till är min uppfattning.

Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Jag får ångest av att ha samma bil alltför länge. Efter tre-fyra tusen mil brukar jag vilja ha något nytt. Sen jag började hålla mig med fabriksnya bilar har det kostat massor av pengar. Rent ekonomiskt är det vansinne. Det räcker att köpa en gammal demobil så får man mycket utrustning och nästan ny bil för mycket bättre pris.

Brukar köra runt 8.000--10.000 mil innan jag byter vilket motsvarar 4--4,5 år eller nåt sånt. Men visst blir det dyrt när man köper nytt relativt ofta.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.