Nissan Qashqai - 1.2 motor verkligen dålig?

57 inlägg 0 nya
Nissan Qashqai - 1.2 motor verkligen dålig?

Hej,

Har alltid gillat Nissan Qashqai och speciellt när jag övningskörde med en. Nu sitter jag här och försöker leta efter en ny bil och kollade direkt på Qashqa. Det finns massor med 1.2 motorer och till bra priser.

Men folk jag frågat säger att jag inte ska köpa en 1.2 motor för att den är för liten med ingen kraft? Och att problem med motorn börjar dika upp efter ett år, är detta sant?

Hur ska jag tänka?

Vi kan ta denna som exempel
https://www.blocket.se/stockholm/Nissan_Qashqai_GPS_AUT_PANORAMA_kamera_82443595.htm?ca=11&w=3

Tack

olleHoff wrote:
Hej,
Har alltid gillat Nissan Qashqai och speciellt när jag övningskörde med en. Nu sitter jag här och försöker leta efter en ny bil och kollade direkt på Qashqa. Det finns massor med 1.2 motorer och till bra priser.
Men folk jag frågat säger att jag inte ska köpa en 1.2 motor för att den är för liten med ingen kraft? Och att problem med motorn börjar dika upp efter ett år, är detta sant?
Hur ska jag tänka?
Vi kan ta denna som exempel
https://www.blocket.se/stockholm/Nissan_Qashqai_GPS_AUT_PANORAMA_kamera_82443595.htm?ca=11&w=3
Tack

Hmm det är ju Renault 1.2 motor sitter in till Nissan Qashqai. För mig nej Fransk är usel kvalitet. Bra att du vet om detta och det är upp dig vad du vill ha.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Fast så dåliga motorer har väl inte Renault byggt ? Dom lämnar ju trots allt 5 års garanti på sina egna bilar med samma motor. Däremot är antagligen motorn lite för klen för en bil i Qashqai's storlek och Nissan har väl ökat på effekten en hel del i senaste versionen av bilen - vill jag minnas i alla fall ifrån nån test jag sett.

Fast Qashqai väger bara 1500kg, så den kanske inte är så seg? Min frus Auris 1.2T har samma antal hk och väger ca 100kg mindre och den är riktigt pigg. Sen har ju olika motorer olika karaktär, så svårt säga hur den här upplevs... Ut och provkör, så märker du om den är tillräckligt pigg för dina behov!

Svenska biltidningar har under många år närmast unisont skrivit ned Qashqai. Annat är det i Storbritannien, se t ex
https://www.rac.co.uk/drive/car-reviews/nissan/qashqai/qashqai-2014-2017/
eller sök på brittiska websidor som autoexpress, autocar, carbuyer, carwow, ...
Om 1.2T är för klen eller inte beror till stor del på dina preferenser; behöver du bränna om en slöfock som ligger i 88 knyck på en 90-väg [ :-) ], eller fungerar det att köra litet lugnare? Som sagts ovan, provkör!

Den gör 0-100 på 12,9s. Hade en Honda CR-V förut som gjorde 0-100 på 12,2s och den var nästan trafikfarligt slö skulle jag påstå. Korta påfarter, hinna ut i korsningar när det är mycket trafik och luckan kommer, nä det lär dröja innan jag köper en bil igen som inte klarar sprinten på under 10s i dagens uppskruvade täta trafiktempo.
Men för all del, bor man på landsbygden och där är lågtrafikerat så finns det ingen anledning att välja något kraftfullare.

Kan till stor del hålla med FXX men tyvärr finns det massor av exempel på bilar med bra accelerationsresurser men där förarna knappt verkar röra gaspedalen när dom är på accelerations-sträckan ut på bl a motorvägar. Så behovet av snabb acceleration lär ju också bero på förarens beteenden... Min nuvarande Golf är specad till 10.7 s och det är ju ingen raket direkt men knappast heller att betrakta som direkt trafikfarlig - så upplever jag den i alla fall inte. Men man får ju använda den lilla pedalen längst till höger om trafiken så påkallar... Tillsammans med rätt växel om det är manuellt växlade bilar.

Oj då, 12,9 var verkligen segt. Men stämmer det? Vid en snabb googling hittade jag 10,9s. Lite bättre, utan att vara nån raket. Men kanske mer acceptabelt... Men som jag sa tidigare, provkör och avgör själv! Min källa:
https://www.auto-data.net/se/nissan-qashqai-ii-1.2-dig-t-115hp-19090

Rutger Jönåker wrote:
Oj då, 12,9 var verkligen segt. Men stämmer det? Vid en snabb googling hittade jag 10,9s. Lite bättre, utan att vara nån raket. Men kanske mer acceptabelt... Men som jag sa tidigare, provkör och avgör själv! Min källa:
https://www.auto-data.net/se/nissan-qashqai-ii-1.2-dig-t-115hp-19090

Enligt Nissans svenska hemsida så är det 12,9s.
https://www.nissan.se/fordon/fordon-utbud/qashqai/priser-specifikationer.html#grade-QASHQAIJ11B-2|overview

Nissan Qashqai - 1.2 motor verkligen dålig?

Rutger kollade på modellen med manuell låda - du FXX på den automatväxlade. Dessutom står det 10,6 s för den manuella om jag läste rätt och det är ju inte katastrofalt dåligt trots allt.

Det är väl ungefär samma siffror som alla Toyota hybrider

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Pi wrote:
Rutger kollade på modellen med manuell låda - du FXX på den automatväxlade. Dessutom står det 10,6 s för den manuella om jag läste rätt och det är ju inte katastrofalt dåligt trots allt.

Men bilen i annonsen som TS syftade på är en automat. Blir väl lite fel om man då kollar fakta på en manuell, eller?

Ah, ok, då beror det på om TS vill ha manuell eller automat då... Men en provkörning är ju bästa sättet avgöra vad man tycker om bilen. Personligen räckte det att torrsimma i bilhallen, sen tappade jag intresset. ;) Stolarna föll mig inte i smaken, eller baken kanske det ska vara... ;)

FXX - Har du helt rätt i FXX. Slarvigt av mig. Sorry.

Ratten och växelspaken känns som något dom hämtat inne på lagret från en 15 år gammal bil. Men som Rutger skriver, smaken är som...

Jag konstaterade bara att ni kollat på olika växellådsutföranden och att detta gjorde en rätt stor skillnad. Sen får väl TS berätta om han absolut vill ha automaten eller om den länkade bilen mera var att se som ett exempel - vilket det faktiskt stod före länken.
Håller med om att speciellt Nissans rattar ser anskrämliga ut med den silverfärgade plasten som känns som om den kommer ifrån en billig leksak.

Ja Pi, det var bra du observerade oss på det och med tanke på skillnade i acceleration, 10,6 resp 12,9, så känns det ju som att manuell låda är det bättre valet till denna bil. Men jag håller med om att inredningen känns lite gammal...

Det sitter väl en CVT-låda i dessa bilar har jag för mig - om man inte bytt under senare år. Vid förra bilbytet kollade jag bl a en sån här bil men med automat hade den då väldigt låg släpvagnsvikt vilket var en av orsakerna att den inte gick vidare...:) Samt silverplasten på ratten...:) Och inte minst avsaknaden av adaptiv farthållare.

FXX wrote:
Den gör 0-100 på 12,9s. Hade en Honda CR-V förut som gjorde 0-100 på 12,2s och den var nästan trafikfarligt slö skulle jag påstå. Korta påfarter, hinna ut i korsningar när det är mycket trafik och luckan kommer, nä det lär dröja innan jag köper en bil igen som inte klarar sprinten på under 10s i dagens uppskruvade täta trafiktempo.
Men för all del, bor man på landsbygden och där är lågtrafikerat så finns det ingen anledning att välja något kraftfullare.

Jag skulle tro att det är färre än någon procent som i verklig körning accar snabbare till 100 än på 12,9 sek.
Snarare är det väl omkörningsaccet som i så fall skulle vara kritiskt, men med automat är det ju bara att gasa mer så växlar bilen ner.
Min bruksbil är ingen raket (tror det är 11 sek till 100), men jag har nog aldrig tryckt kickdown vid omkörning. Och den klarar både stads-, landsvägs- och motorvägskörning...

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Vad har man för nytta av acc 0-100? Möjligen FXX vid sina rödljuskörningar som är trafikfarliga på allmänväg.Totalt värdelös info om 0-100! Acc 70-120km/h är däremot mer värdefullt att veta isåfall, så är väl våra hastighetsbegränsningar i landet. Men en del kräver ju motorer på 200- 300hk, så barnsligt.

Shogun wrote:
Vad har man för nytta av acc 0-100? Möjligen FXX vid sina rödljuskörningar som är trafikfarliga på allmänväg.Totalt värdelös info om 0-100! Acc 70-120km/h är däremot mer värdefullt att veta isåfall, så är väl våra hastighetsbegränsningar i landet. Men en del kräver ju motorer på 200- 300hk, så barnsligt.

Ja 0-100 och 0-200 brukar vara en fråga som är mest viktig på Autopower (BMW forumet)
Hur lång tid det tar att köra om en 24 m lastbil med utgångsfart 8o, tycker jag är mest relevant. Är ju ändå det man mest använder sig av i daglig körning.
Att komma ut i korsningar och få upp farten på påfarter klarar till och ned frugans I20 med 84 hk galant

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.