Min Volvo XC60 T6 Plus Dark Edition R-Design årsmodell 2025 Laddhybrid.
Då försöker jag få en fortsättning på min tråd om min T6 Laddhybrid eftersom den förra blev låst. Tråden startades 22-07-2025 och går att läsa ännu, men den är obegripligt låst för kommentarer.
ChatGPT beskriver hur du skall göra. Jag misstänker at det nog är bristande kunskap hos användaren 😉
Bra fråga — ja, om du har en laddhybrid-version av Volvo XC60 (t.ex. “Recharge / Plug-in Hybrid”), så kan du också se elförbrukning + resa i färddator / mittdisplay. Så här gör du — ungefär liknande som för “vanlig” XC60, med några tillägg:
🔎 Hur du ser elförbrukning i XC60 laddhybrid
• I en laddhybrid visas “resa / tripp / färddator” genom att du öppnar färddatorn på ratten, med “O-knappen” (eller motsvarande enligt meny). 
• För laddhybrider: via “trip statistics / trip computer” kan bilen visa bränsle och elförbrukning separat, med grafer. Elförbrukning visas som “netto”-förbrukning — det vill säga använd el minus eventuell återvunnen energi vid broms/regenerering. 
• Den grafiska översikten med el- och bränsleförbrukning nås via mittendisplayen (app-vyn “Driver performance” / “Färddator / Trip statistics”) om du har Recharge-modellen. 
✅ Vad visas i färddatorn / statistikpanelen
Beroende på inställningar kan följande visas under resa / tripp:
• Elförbrukning (för just den resa du startat) — “netto” elförbrukning. 
• Bränsleförbrukning (om bensinmotor körts). 
• Körsträcka, körtid, medelhastighet — som vid vanlig färddator. 
🔧 Så gör du praktiskt — steg för steg
1. Se till att bilen är av typen “Recharge / Plug-in Hybrid”. 
2. Tryck “O-knappen” på ratten för att öppna färddatorn / trippmätaren. 
3. I mittendisplayen — gå till app-vyn “Driver performance” / “Trip statistics” / motsvarande för hybrid. 
4. Välj att visa både bränsle och elförbrukning — då kommer separata grafer synas, inklusive “netto elförbrukning”. 
5. Om du vill, nollställ trippmätaren innan du börjar resan — då får du statistik för just den resan. 
⸻
Det där med att visa "För laddhybrider: via “trip statistics / trip computer” kan bilen visa bränsle och elförbrukning separat, med grafer. " Existerar inte på min bil i alla fall.
Likaså punkt 4 "Välj att visa både bränsle och elförbrukning — då kommer separata grafer synas, inklusive “netto elförbrukning”. Det valet finns inte. Existerar inte heller vad jag kan förstå.
Får fortsätta att ta körsträckan på el manuellt och hämta elladdningen i KWh ifrån Zaptec Go och mata spritmonitor med dessa siffror.
"Jag misstänker att det nog är bristande kunskap hos användaren 😉" Skrev du. Så kanske det är, men du kanske kan ge mig kunskapen.
Håller på att testa Volvos körjournal och se vad det ger för information i praktiken.
Som jag skrev ovan "Det där med att visa "För laddhybrider: via “trip statistics / trip computer” kan bilen visa bränsle och elförbrukning separat, med grafer. " Existerar inte på min bil i alla fall.
Likaså punkt 4 "Välj att visa både bränsle och elförbrukning — då kommer separata grafer synas, inklusive “netto elförbrukning”. Det valet finns inte. Existerar inte heller vad jag kan förstå."
Det där med AI hänvisningar får man ta med en STOR nypa salt, ungefär som Volvos resejournal från första resan som min fru gjorde. Hon körde 22 km och förbrukade 5,9 kWh och den elektriska regenereringen var 18,2 kWh och ungefär det samma på hemresan. Orimligt.
Dom senare resorna har varit mera verklighetstrogna och hör och häpna där skiljs körning med el och bensin. Så AI släng dig i väggen, när man blir tipsad om användningen för att se förbrukningen av el respektive bensin, vid resor när inte batteriet räcker till.
Så den där :"Jag misstänker att det nog är bristande kunskap hos användaren 😉" stämmer nog dåligt.
Som L West skrev : "Alltså är det bättre med EI (egen intelligens) än AI."
Christer, du måste själv ”prata med” AI. Tycker du att svaret är fel så skriver fu det.
Men det får du lära dig själv.
Men om du själv ställt frågan till t.ex ChatGPT så skulle du fortsatt med att skriva att det där var ju inte rätt, funkar inte på min bil. Då hade du fått ett nytt svar där chatboten tänkt en runda till.
Helt annat än att ”googla” du måste resonera med en AI robot.
Gnatar heller inte lika mycket som frugan utan svarar på nytt utan knot.
Kommentarer
Det där med att visa "För laddhybrider: via “trip statistics / trip computer” kan bilen visa bränsle och elförbrukning separat, med grafer. " Existerar inte på min bil i alla fall.
Likaså punkt 4 "Välj att visa både bränsle och elförbrukning — då kommer separata grafer synas, inklusive “netto elförbrukning”. Det valet finns inte. Existerar inte heller vad jag kan förstå.
Får fortsätta att ta körsträckan på el manuellt och hämta elladdningen i KWh ifrån Zaptec Go och mata spritmonitor med dessa siffror.
"Jag misstänker att det nog är bristande kunskap hos användaren 😉" Skrev du. Så kanske det är, men du kanske kan ge mig kunskapen.
Håller på att testa Volvos körjournal och se vad det ger för information i praktiken.
Alltså är det bättre med EI (egen intelligens) än AI.
+100
Som jag skrev ovan "Det där med att visa "För laddhybrider: via “trip statistics / trip computer” kan bilen visa bränsle och elförbrukning separat, med grafer. " Existerar inte på min bil i alla fall.
Likaså punkt 4 "Välj att visa både bränsle och elförbrukning — då kommer separata grafer synas, inklusive “netto elförbrukning”. Det valet finns inte. Existerar inte heller vad jag kan förstå."
Det där med AI hänvisningar får man ta med en STOR nypa salt, ungefär som Volvos resejournal från första resan som min fru gjorde. Hon körde 22 km och förbrukade 5,9 kWh och den elektriska regenereringen var 18,2 kWh och ungefär det samma på hemresan. Orimligt.
Dom senare resorna har varit mera verklighetstrogna och hör och häpna där skiljs körning med el och bensin. Så AI släng dig i väggen, när man blir tipsad om användningen för att se förbrukningen av el respektive bensin, vid resor när inte batteriet räcker till.
Så den där :"Jag misstänker att det nog är bristande kunskap hos användaren 😉" stämmer nog dåligt.
Som L West skrev : "Alltså är det bättre med EI (egen intelligens) än AI."
Christer, du måste själv ”prata med” AI. Tycker du att svaret är fel så skriver fu det.
Men det får du lära dig själv.
Men om du själv ställt frågan till t.ex ChatGPT så skulle du fortsatt med att skriva att det där var ju inte rätt, funkar inte på min bil. Då hade du fått ett nytt svar där chatboten tänkt en runda till.
Helt annat än att ”googla” du måste resonera med en AI robot.
Gnatar heller inte lika mycket som frugan utan svarar på nytt utan knot.
Paginering
Denna tråd är stängd.