Jaha, nu är man ute och letar skarpt efter en ny bil.
Elbilen ska bytas in då jag inte kommer ha egen laddbox framöver. Tyvärr är inte Enyaq fruktansvärt poppis i inbyte så jag får leta efter lite äldre.
Funderade på en mindre bil men troligtvis blir det fortsatt familjebil. När jag kikar runt så är det en hel del dieselbilar ute just nu. Särskilt med den utrustning jag villhöver.
Kan diesel vara något för mig? Har kört runt 2300 mil per år men det kommer nog bli mindre framöver. Gissningsvis någonstans runt 1600 mil och lite mer stadskörning.
Behöver egentligen inga tips på modeller då jag
Köpråd diesel?
Uppdaterat: 2025-09-14 19:59
Kommentarer
Visst kan du väl köpa en dieselbil, dom har ju ganska låg förbrukning. Men undvik en med AdBlue, blir dyrt om det börjar krångla.
Men det är ett jäkla slammer från motorn.
Du borde väl även kolla på en hybrid, dom kommer speciellt till sin rätt med låg förbrukning vid stadskörning.
Kan rekommendera tex vanlig Golf eller Golf kombi finns med AWD också.
En nyare Passat -17 är också ett klot val.
Nu gjorde du som mig, började rekommendera modeller.
Men det ville han inte. Utan frågan var diesel?
Jag gjorde samma men redigerade mitt inlägg
Haha, säker oundvikligt att komma in och prata om modeller.
Bra tips om AdBlue strulet men vad skulle det kunna vara för problem du tänker på?
Laddhybrid går bort men du tänker på hybridhybrid? Har inte så bra koll på dessa, tips på modeller?
För övrigt när det gäller modeller så kollar jag närmast på tyskarna. Audi, BMW samt … Skoda typ Kodiaq.
Men som sagt, jag är mer intresserad av fördelar/nackdelar med diesel kontra bensin.
Är inte AdBlue strul lite överdrivet? Åkte 8000 mil med förra XC60n och hade noll problem med det systemet. Kan tänka mig att det är på vintern som det kan strula med stark kyla och att AdBluen fryser p.g.a. uppvärmningen av behållaren inte fungerar som den skall.
Christer:
Håller med dig. Jag körde mer än 15 000 mil med min diesel Volvo XC60 B5 -21 utan några som helst problem med Adblue systemet.
Så jag tror också att det är överdrivet att de är känsliga men eftersom det tillverkas miljontals Adblue system är det inte konstigt att några går sönder / strular och det är bara om dessa vi läser.
Mr:
Försöker redigera texten nu men det går inte…
Jag har haft två bilar med AdBlue, en BMW och en MB.
BMW:n strulade och man fick byta ledningen från tank till katalysator. Gick på garantin.
Så hälften av mina dieslar med AbBlue har haft fel.
Så klart strular inte Volvo 😉
Men frågar man AI så får man följande svar:
Ja, AdBlue-system kan vara problematiska, särskilt vid sträng kyla, och många bilägare har återkommande problem med dessa system, även på Volvo. Huvudorsakerna till problem inkluderar att AdBlue-vätskan fryser vid temperaturer under -11 grader, vilket kan leda till läckage och skador på elektroniska komponenter. Förorenad AdBlue kan också orsaka skador på systemet och leda till kostsamma reparationer.
Kodiak var en modell jag skrev in först, då jag vet du har en förkärlek för VAG och Skoda 😉
Ett exempel på en ”fullhybrid” är Honda HR-V och så klart Lexus/Toyota. LBX är en trevlig liten bil.
Är väl ingen av ”Tyskarna” som har annat än mildhybrid.
Men du får väl palla dig iväg och provköra lite olika bilar.
Om det skulle vara nån fördel med bensin eller diesel låter jag vara osagt.
Men partikelfiltret i en diesel mår inte bra av återkommande kortkörningar. Så då är väl en bensinare att föredra, men helst en fullhybrid vid mycket stadskörning där den verkligen kommer till sin rätt.
På en VAG-bil hade jag nog valt 1,5l bensinaren som har cylinderavstängning och är snål på soppan.
Hakken har väl en sådan motor och V8 hade en i sin förra Passat.
Så klart strular inte Volvo 😉
Men BMW gör det tydligen, så klart (: Dom går inte att lita på. Haha!
Exakt, och så tar dom ofta eld 🤣
Nej en diesel hade jag nog undvikit, och skönt att inte höra det där slamrandet. Även om VAG:s nyaste dieslar går gamla tyst.
Ja, AdBlue verkar vara ett möjligt problem. Hm, får nog fundera vidare på diesel. Eftersom jag ska flytta så vet jag inte riktigt hur körmönster kommer se ut framöver.
Ja, nu hittade jag på några hybrider. Toyota har ju Corolla samt Corolla Cross till exempel. Även Qashqai med e-power är ju hybrid. Qashqai har frun haft tidigare, dock ej hybrid. Trevlig modell.
När det gäller VAGs 1,5 motor så hade jag den tidigare i Seat. Trevlig och pigg motor.
Får se ifall det dyker upp en lämplig bensinare annars kanske jag ändå chansar på en diesel.
Corolla cross verkar vara en uppskattad modell.
Den är väl hyfsat tyst och framförallt snål på soppan med senaste hybriddrivlinan.
Mr
Visst är toyota verkligen guds gåva till mänskligheten ; o)
Tror du på gud??
Jepp 😉 det märks om inte annat på antalet sålda bilar och hur fantastiskt nöjda ägarna är med sina gudagåvor.
Och ingen statusprodukt som skall kompensera för andra tillkortakommanden 🤣
Men det finns ju även Hyundai som har ett par ”fullhybrider” bl.a. Tucson som kan vara ett alternativ till Axa.
Men han har så klart redan bestämt sig för en diesel från VAG, troligen en Karoq alternativt en VW Arteon
Ja,
en diesel från VW kommer att göra hen nöjd dock ska man undvika den sjuväxlade DSG före årsmodell -14 med 1,6 liters motor däremot är de DSG lådor som sitter i a l l a två liters motorer nästan skottsäkra oavsett årsmodell.
Frun har visserligen haft en VW DSG låda av årsmodell -11 som gick bra i flera år men ändå ”inbillar” jag mig att man ska avstå dessa före årsmodell 2014.
Nu är det väl inte ett gammalt bilvrak Axa är ute efter. Så en gammal VW är väl nått av det tråkigaste man kan köpa. Och som grädde på moset en gammal skramlande dieselhärk framme under huven.
VAG:s 190hk diesel går relativt lent, i alla fall om man jämför med en VEA diesel.
Mr:
Nja,
skulle vilja tillägga att en flång ny toyota, en gudagåva, är minst lika trist / opersonlig att köra som en 15 år gammal VW 🤣
Som Snoid är inne på. Det är nyare modell än 2014 jag letar efter och om VAG så blir det förmodligen varianten 190 hk.
Tja, nog är väl en GR Supra eller GR Yaris betydligt roligare.
Men det visar väl mer på din okunskap om vad dom erbjuder.
Men så klart, då du inte verkar provköra andra bilar än Volvo så blir så klart kunskapsnivån därefter.
Men nu är vi långt från trådens ämne och gissar på att varesig Volvo eller någon GR bil från Toyota är aktuellt för AXA.
Mr:
Härommånaden såg jag en GR Yaris med skärmbreddare och hela viddevitten och attans vad ful den är. Inte undra på att toyota i huvudsak körs av gamla gubbar, precis som den ”gyben” i 75 årsåldern som satt i den GR Yarisen 😅😂.
Ska man ha en frän sportbil är det tex en Ford Mustang, Audi TT, Audi RS, Porsche, BMW 3 M serien etc som gäller.
De flesta elbilarna är tillika betydligt rappare är en sur och ohyggligt ful GR Yaris.
Men vad har det med Axas funderingar på nästa bil att göra?
Är det inte bättre du startar en egen tråd där du kan spy ut dina inneboende frustrationer över Toyota, men du kanske har haft en dålig dag på jobbet 😉
Förövrigt var det en våldsam massa hittepåbilar du ramsade upp, men du kanske skaffar sig dina kunskaper om bilar via Hotwheels bilar?
Mr. helt enig med dig. Om jag inte minns fel, så brukar Swenssons ”skryta” om sin fina universitetsutbildning men ovanstående uttalande ger inte mig några vuxenpoäng för hen. Väldigt omogna kommentarer.
Corgie:
Att kunna doktorera inom en disciplin tex NEK är faktiskt inte speciellt svårt givet att man har tid / ork / intresse och i viss mån råd att fördjupa sig inom ett specifikt målområde.
Mina uttalanden till Mr ska ses mot bakgrund av att hen inte tror att jag är intresserad av andra bilmärken än just Volvo vilket föranledde mig att bemöta hens toyota GR modell tex yaris som i mina ögon är erbarmligt ful.
För att återigen återgå till Axas fråga så är en 190 hk VW inget dumt val alls och somligas snack om att AdBlue ställer till det för dieselbilägare i gemen baseras mest på okunskap.
Avslutningsvis Corgie, vill du ha en rationellt saklig debatt inom NEKsfären ställer jag gärna upp och delar med mig av vad jag kan. För övrigt är AL en källa till mycket av det jag pysslar med proffesionellt.
Mr:
Du har delvis rätt, i natt vaknade jag faktiskt flera gånger av någon outgrundlig anledning.
Lugn gubbar. Försök hålla er till ämnet.
Ja, det är inte helt omöjligt att jag testar en VAG-diesel. Jag kommer dock även hålla lite utkik efter hybrid från Toyota eller Nissan (Qashqai).
Ja varför inte? En modern dieselmotor är fortfarande det bästa valet i många biltyper. Varken skramlar eller slamrar längre om man väljer MB, BMW eller VAG ;)
Jag hade nog först bestämt mig för biltyp och sen drivlina. I en golf passar 1.5 tsi ypperligt, i en Tiguan med awd eller en Passat passar diesel mycket bättre. Dvs om du inte bara kör korta sträckor i stan.
Ja det där med dieselslammer om motorn tycker jag är lika överdrivet som problem med AdBlue .
Christer:
Helt rätt!
Du kan väl googla problem AdBlue.
Eller varför tror du det finns så många företag som lever på att programmera bort AdBlue systemet?
Avsaknaden av dieselslammret borde du väl ha märkt nu när du till stor del kör elektriskt ?
Jag tror att AdBluesystemet inte är optimalt för alla som bor där det kan bli verklig vinter, med 10-20 minusgrader en längre tid och bilfabrikanten inte tagit höjd för det, som t.ex. Volvo har gjort. Har man då inte tillgång till värmegarage och uppvärmningen av AdBluesystemet fungerar dåligt, då kan det nog vara kört. Men det vet väl du som bor i Värmland (?) och kört BMW med AdBlue?
Vad gäller dieselslamret så har det aldrig stört mig så mycket, för det är ju inte som en gammal BM600 traktor som jag körde i lumpen på 70-talet precis. Och du bensinmotorn T6 hörs faktiskt också när man gasar på och är inte precis ljudlös.
Men på el är XC60n tyst. Då hör man bara däckljuden och de är ju inte heller så tysta, så de inte hörs.
Vill påstå att AdBlue är en presumtiv källa till dyra reparationer. Tror nog att inte Volvo gjort nått unikt utan är väl produkter man köper från underleverantörer.
Min BMW la av en morgon då det var -25 grader.
Mercan funkade perfekt med låg förbrukning av AdBlue (och stor behållare), även vid -25.
så kan man köpa en dieselbil utan detta påfund så är det så klart att föredra om man ämnar köpa en bil utan kvarvarande garantier. Är ju inte frågan om Att det strular men det är en källa till möjliga problem. Och bara för att du och Swensson har haft volvodieslar utan problem är inte det heller ett tecken på tillförlitlighet.
Kanske en Nissan X-trail, fullutrustad. Tänkte om din fru hade lite gott öga till Nissan kanske denna passar.
https://www.blocket.se/annons/1002310952
Du kan också få fatt på en Volvo XC70 D4 AWD 2015 på 3700mil, denna annons kommer säkert inte finnas kvar länge på blocket.
https://www.blocket.se/annons/1002984329
Eller varför inte en lågmilare MB C220
https://www.blocket.se/annons/1003029132
Har du missat vad Axa tycker om Volvo?
Jag gissar det ligger lååångt ner på priolistan.
MrSnoid skrev ; "Min BMW la av en morgon då det var -25 grader."
Det verkar som om min teori inte är helt fel då.
"Jag tror att AdBluesystemet inte är optimalt för alla som bor där det kan bli verklig vinter, med 10-20 minusgrader en längre tid och bilfabrikanten inte tagit höjd för det, som t.ex. Volvo har gjort."
Varenda dieseldriven volvo är dessutom utrustad med värmare. Något man upptäckte i Bavaria lagom till att dieselbilarnas marknad började dö ut.
Vadå för värmare? I AdBlue tanken lär det behövas på alla bilar och lastbilar som skall funka i kallt klimat.
Även ledningen från tanken till katalysatorn är uppvärmd. Även på bilar från Bavarien
Nja, Volvo är nog inte aktuellt. Nissan kanske. Mercan var fin.
Men nog om Volvos förträffliga AdBlue system. Det är oavsett inget alternativ för Axa, och andra fabrikat verkar ha problem som inte Volvo har😉
Men vill man ha en bil som drar lika lite soppa som en diesel så tittar man företrädesvis efter en ”fullhybrid”, så som Axa planerar att göra.
Men går såklart att köpa en diesel också, troligen kommer den fungera utan problem.
Kanske får vi rapportert om en Arteon Shooting brake 2,0tdi.
Haha. Ja, det är tveksamt ifall det blir Volvo. Har småkikat på V60 men den kommer gå bort pga att jag inte gillar förarmiljön.
Det lutar nog åt en VAG-diesel om det inte blir en hybrid. Ja, gärna en Arteon men just nu spanar jag efter Audi, typ A4.
Noterar att ett tips var en bil som Riddermark säljer. Jag har fått uppfart av att Riddermark är lite av hästhandlare men jag kanske har fel?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.