Vi Bilägares forum

Hyundai IONIQ Electric eller Nissan Leaf (2018)

Hyundai IONIQ Electric eller Nissan Leaf (2018)

Hej alla,

Jag funderade först mellan Hyundai Ionic och eGolf men prisskillnaden är bara för stort. Lägger man till lite tillval i golfen så springer priset iväg rätt fort. Så nu är jag på Ioniq spåret. Läste också om nya Leaf inatt att det är snabbare, har större batteri och även kommer med telefon app så man kan ställa in grejer på. Det har också sålt sjukt mycket mer av någon anledning.

Finns det någon som har provkört båda och kan berätta om körkänslan, materialiteten och annat.

Bara utseendemässigt tycker jag mer om Hyundai (även på insidan om jag får döma från bilder jag sett). Jag kör inte mer än 200km heller så egentligen är det sak samma men det är klart man blir mindre nojig om man har mer batteri kvar efter varje körning, precis som med mobilen. Man vill inte konstant sitta nära ett uttag typ.

Tyvärr finns nya leaf inte på Nissan i Malmö annars hade jag provat det själv.

Tack för att tips och råd.

Uppdaterat: 2018-01-31 10:18

Kommentarer

Har bara provsuttit en högerstyrd, japan-tillverkad bil och på det stora hela kändes den klart trevligare än förra generationen. En sak irriterade mig dock och det var att ratten bara var inställbar i en ledd och inte som vanligen är fallet i båda ledderna. Känns lite "billigt" i en bil som trots allt har en hyfsat hög prislapp. Bilen har nog inte börjat levereras ut till ÅF ännu så provkörning är nog tyvärr inte möjlig f n. Personligen skulle jag nog inte beställa en ny bil utan att i varje fall ha provsuttit och kollat igenom den och helst också hunnit ta en längre provtur. Spontant säger mitt minne att nya Leaf troligen var något högre att ta sig i och ur än Ioniq som jag själv tycker är lite för låg för att vara bekväm i dessa avseenden - men det är ju som sagt en högst personlig åsikt.

Uppdaterat: 2018-01-31 10:27

Jag har bara torrsimmat Leaf i höstas på Elbilsmässan i Göteborg, det var som Pi skrev den vänsterstyrda varianten. Om vi pratar interiörkvalitet känns de nog ganska jämna på den punkten. Minns inte att ratten bara skulle vara justerbar i en ledd - men kolla någon Youtube-video om det kan gälla även den färdiga produktionsmodellen.

IONIQ däremot har jag provkört ett antal gånger och väntar som sagt leverans av min egen om någon vecka. När jag gjorde min beställning hade Leaf precis visats, men det som avgjorde för mig är att IONIQ går att snabbladda upp till 70 kW DC via CCS mot Leafs 45 kW DC via Chademo.
Vad gäller batterikapaciteten har Hyundai 28 kWh (netto) tillgängligt för körning (brutto bör vara omkring 30 kWh) mot att Leaf har ett batteri på 40 kWh (brutto) vilket i praktiken innebär 37-38 kWh tillgängligt netto. IONIQ är en hel del snålare på elektronerna än Leaf (2018), se tabellen nedan.

Bilmodell MPGe  kWh/100 km l/100 km
Hyundai Ioniq Electric 136 15,4 1,59
Nissan Leaf (2018) 112 18,7 1,93

Vidare vad gäller Leaf så om du vill ha PROPilot-systemet får du gå upp till den dyraste Tekna-nivån för 396 000 kr före premien.

Uppdaterat: 2018-01-31 13:37
Power to the people

Ioniq har bara höjdjustering på sin ratt, jag har provsuttit i en och fick inte till det ordentligt hur jag än ställde in. Det som jag främst ser som problematiskt med Ioniq, förutom det att jag inte sitter bra i den, är bakpartiet. Den delade bakgrunden och formen försämrar bakåtsikten rejält, dessutom saknar den en torkare för bakrutan. Nya Nissan Leaf har en mer praktisk utformning av bakpartiet och det innebär fördel för den från mitt perspektiv.

En annan viktig sak är säkerheten. Ioniq har batteriet placerat under baksätet och under bagageutrymmet, men Leaf har batteriet placerat under golvet mellan fram och bakaxel. Detta sänker tyngdpunkten på Leaf men det gör också batteriet mindre utsatt vid krock om olyckan skulle vara framme.

Jag har inte provkört nya Leaf, jag har provat den tidigare modellen och det var en trevlig upplevelse, jag tycker den förra har en bättre interiör och en roligare utsida.

Att Leaf har sålt bättre än Ioniq är inget konstigt, den har funnits betydligt längre på marknaden - när den första generationen kom som 2011 års modell så fanns det inte så många konkurrenter och särskilt inte samma klass som Leaf. Det är världens mest säljande elbil och nya modellen kommer troligen hålla den positionen även fast det nu finns fler konkurrenter. Men jag tror att många tidigare Leaf-kunder kommer att uppgradera till en ny Leaf.

Uppdaterat: 2018-01-31 14:39

Grosser, inte den jag satt i. Jag lossade spaken vid ratten och ratten gick bara att justera i höjdled. Den gick inte att dra ut, jag provade. Nu var detta inte elbilen utan hybriden, för de hade inte någon elbil inne. Det kan iofs ha varit något fel på den som var hos säljaren då eftersom du säger att den ska gå att dra ut, men jag lyckades iaf inte med det.

Uppdaterat: 2018-01-31 14:56

Nej Raphael, IONIQ har justerbar ratt i höjd- och längdled. Standard på samtliga modeller och utrustningsnivåer enligt specifikationsbladet.

Uppdaterat: 2018-01-31 15:02
Power to the people

Utrustningsmässigt skiljer det en del på elbilen och hybriden - bl a har hybriden den gammaldags, fotmanövrerade handbromsen medan elbilen har elektrisk handbroms (vill jag minnas). Har provsuttit båda och jag borde ha reagerat om ratten bara var inställbar i en ledd för det är en av de första saker jag kollar eftersom jag alltid börjar med att ställa in stol och ratt.

Uppdaterat: 2018-01-31 15:33

Behöver man bakrutetorkare på en bil med liggande bakruta? Håller inte fartvinden den ren?

Uppdaterat: 2018-01-31 15:57

Tack för alla fina tips och kommentarer.
Jag tror jag har kollat alla youtube videos med dessa bilar, några av mina favoriter:
https://www.youtube.com/watch?v=KTaEZ3j8qx8&index=2&list=PLVz6vdac80M5ElFPJqWyAOeXDYSO7tNCQ
https://www.youtube.com/watch?v=woL85dQ3Asw&index=3&list=PLVz6vdac80M5ElFPJqWyAOeXDYSO7tNCQ&t=970s
https://www.youtube.com/watch?v=04kfyrZBrAU
https://www.youtube.com/watch?v=31nglMlSI4g&index=1&list=PLVz6vdac80M5ElFPJqWyAOeXDYSO7tNCQ

Det tråkiga är att Leaf kommer in slutet av feb/början av mars. Sen vet man inte när det kan börja levereras. För Hyundai har jag redan en som kommer in i veckan med PremiumPlusEco (typ alla lull lull) och i blå färg. Det är 2018 modell så det kommer med svart framgrill som jag ville helst ha.
Vad gäller priset så har jag fått riktigt bra rabatter för båda så priset lär blir detsamma. Det lutar åt Ioniq just nu. Jag gillar designen på det. Bakrutan tror jag man vänjer sig. Det enda jag kan "klaga" på är att det har ingen simkort, man måste koppla egen telefon via wifi för att använda smarta features. Därmed kan man inte starta motorvärmare och kolla gps på var bilen är parkerad och sånt kul.
Jag blir väldigt förvånad hur Hyundai lyckats med att göra bilen så himla effektiv. Att man kan ladda det snabbt är klart ett plus. Jag kör inte så långa sträckor heller så extra stor batteri är bara onödig last egentligen. Så länge man kommer över 150-200km så man inte får panik varje gång man kommer till 50% batteri :)

@Stoor: jag kan hålla med att eGolf har bättre köregenskap och lite bättre material kvalitet. Men Det kostar också 100k mer. Plus att dessa 100k är i utrustning för att man ska kunna jämföra med Ioniq. Så I slutändan lär det kosta minst 1500kr-1700kr mer för mig i månaden. Så mycket bättre än det inte :) , kanske om vi pratade om Testa så kunde jag motivera mig själv hehe

Uppdaterat: 2018-02-01 00:09

Kolla även på Motomans "serie" om Nissan Leaf, han gör en bra genomgång tycker jag.
https://www.youtube.com/watch?v=osg-RoNSQ1I&t
https://www.youtube.com/watch?v=It9W0SVi-XM
https://www.youtube.com/watch?v=L2mc3-mO3pY

Tesla-Björns senaste räckviddstest med IONIQ. "Bow to the King"!
https://www.youtube.com/watch?v=lA0nBKjIIrs

Uppdaterat: 2018-02-01 07:41
Power to the people

Det finns några "workarounds" för att få viss uppkoppling/övervakning av laddning för IONIQ. Finns ett utvecklingsprojekt som heter EVnotify t.ex. då behöver man en OBD2-läsare med Bluetooth och en gammal Androidtelefon med data-simkort för att övervaka laddning etc.

Uppdaterat: 2018-02-01 07:43
Power to the people

Tack för videos (hade sett 2 av 3) :)
Ska kolla på din workaround, verkar häftig, hade tänkt att köpa en OBD läsare. Visste inte det kan fungera med BT. Egentligen skulle hyundai kunna fixa en liten modul med simkort + sw så man kan ha uppkoppling. Men din lösning kanske kan vara bra för nu.
Hittade på US sidan att man kan ladda ner ny firmware på SD kort för att uppgradera. Kan inte hitta något liknande på svenska sidan. Verkar som att man ska köra bilen för service. Lite trist när de flesta bilar numera kan göra det via internet.

Av video's att döma så känns det som Ioniq fortfarande. I din video hörde jag att Nissan har snålat med materialet och kör inte Aluminium för kroppen för att spara pengar. Ioniq är ganska bra byggd (70-80 aluminium). Vet inte om rost är problem på undersidan och så. Ioniq verkar också ladda snabbare tack vara mindre batteri och ser mer sportig ut :) , gillar också sedan utseendet. Inte helt sedan men nästan iaf.
Tror bilen jag ska ha kommer in hos Hyundai imorgon, säljaren ska reservera till mig. Hoppas jobbet inte krånglar nu med leasing. Vet fortfarande inte vad jag ska betala grrrr

Uppdaterat: 2018-02-02 01:37
vampyren skrev:

Lite trist när de flesta bilar numera kan göra det via internet.

Hmmm - inte nåt jag upptäckt i alla fall...:)

Uppdaterat: 2018-02-02 09:40

Jag hoppas ju på det bästa att Hyundai bara kan enkelt eftermontera ett 3G/4G-modem så att Bluelink fungerar i Europa. Snart är det ju krav på ECall (automatiska nödsamtal) för bilar sålda i Europa och det vore ju knepigt om inte Hyundai levererade på den punkten.
IONIQ är ju något av en testbänk för Hyundai, det finns flera videos på YT som visas att den kan vara bra mycket mer självkörande än hur den säljs idag. Spännande om det skulle gå att implementera/uppgradera i efterhand!

Uppdaterat: 2018-02-02 13:43
Power to the people

Ju precis, det kommer säker mer häftiga prylar i framtiden, som du Ioniq är nog deras första riktiga satsning så det lär bara bli bättre.

@Pi: kolla på i3, eGolf (med dualsimkort dessutom), Nissas nya leaf, Tesla (ok inte i samma prisklass med EV) osv.
Beror på vad du kör för bil :)

Uppdaterat: 2018-02-03 17:37

vampyren - men du skrev "de flesta bilar" och de flesta bilar har knappast möjlighet till Internet-uppdatering ännu. De du exemplifierar med är 4 elbilar och dessa ligger antagligen lite längre fram i det avseendet. Sen tror jag inte att alla uppdateringar kommer att vara tillgängliga via Internet direkt för ägaren men en del borde helt klart kunna vara det.

Uppdaterat: 2018-02-03 18:10

Kolla!
Hyundai Ioniq Electric: http://www.carbuyer.co.uk/reviews/hyundai/ioniq/electric/review

Nissan Leaf: http://www.carbuyer.co.uk/reviews/nissan/leaf/hatchback/review

Uppdaterat: 2018-02-03 19:10
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

@Pi
Vi pratar om elbilar så jag antog att det var givet :-)

Och tack för tipsen, har nu skickat beställningen till leasingföretag (eller jobbet har gjort det). Orkar inte vänta på Leaf. Måste lämna min bmw till förra jobbet så det får bli Ioniq. Har nu kört det 4 gånger och känns fortfarande rolig :)
Denna vecka har varit super kallt så jag undrar om det hade fungerar felfritt, min BMW hade problem med en dörr, kunde öppna men gick inte att stänga sen. Däckvarnaren tyckte också att trycket var lågt tack vare kylan tror jag. Nyfiken hur Ioniq fixar sånt småkul. Jag kopplar det på elen så jag kanske kan ställa in värmaren lite innan jag åker, det blir nice.

Uppdaterat: 2018-02-05 14:23

Grattis, hoppas att du ska bli nöjd med bilen! :-)
Kolla även på Facebook (om du har) de två grupperna "Hyundai IONIQ Nordic Owners Group" samt "Hyundai Ioniq Sverige" där det finns en hel del matnyttiga diskussioner om den mycket populära elbilen.

Uppdaterat: 2018-02-05 14:54
Power to the people

Tack tack, har skickat in group join, använder inte facebook men har ett konto eftersom ibland behöver man det för sånt här :D
Kul att prata med folk som kör bilen, man kan alltid lära sig något. Ska kolla laddstation redan, kanske får bra tips där.

Uppdaterat: 2018-02-06 12:24

venter spændt på Prius 5 .

Uppdaterat: 2018-02-06 12:39
jørgenn skrev:

venter spændt på Prius 5 .

Ja, det var ju relevant för tråden vad du väntar på speciellt som TS redan bestämt sig...

Uppdaterat: 2018-02-06 16:29

Lite info till er som är nya, har kollat upp massa laddstationer (fick många bra tips från facebook gruppen):
Är ni så pass nya som jag och inte vet var ni ska ska starta så är detta kanske en bra start :)
Jag vet inte än vilken jag ska välja, känns som alla är bra. Någon som kan tala för emot någon av dessa? tar tacksamt emot feedback.
https://www.vattenfall.se/ladda-elbilen/laddbox/incharge-smart/
http://www.charge-amps.com/halo-wallbox/
https://www.defa.com/se/produkt-kategori/elbilsladdning/laddstationer/
http://www.garo.se/ladda-din-elbil_1/laddstationer

Uppdaterat: 2018-02-07 13:11

Jag trodde det bara var att plugga in sladden i ett lämpligt vägguttag. Vad skall man med dessa manicker till? Vad tillför dom för något extra? Kan vara bra att börja lära sig lite då nästa bil troligen kommer behöva laddas på nått vis.
Eller är det bara ett sätt att ta bra betalt för ett trefasuttag?

Uppdaterat: 2022-02-14 18:33

Trodde nog som du Guran - kör man som svensken i allmänhet bara några få mil per dag så borde det bara vara att plugga in bilen i ett vanligt 230 V/10 A eluttag. Sen kan man ju tydligen få bidrag av staten om man vill installera nåt kraftigare men hemmavid borde det behovet vara relativt litet för de allra flesta.

Uppdaterat: 2018-02-07 18:24

Från vad jag har läst så är vägguttag sista alternativet. Det fungerar men det är inte optimalt och inte det säkraste om man nu tänker på brandrisk och annat. Lite info jag hittat:
-----------------------------
Mode 2-tekniken gäller portabla och mobila laddlösningar; exempelvis i laddkablar som levereras med bilen från tillverkaren, samt i kablar som kan köpas hos olika återförsäljare. Dessa ska dock ses som ett komplement (reservladdning) till ordinarie normalladdning via laddstolpe eller laddbox.
Mode 3-tekniken finns i fasta installationer såsom stolpar eller laddboxar – exempelvis AC-laddstationer. Sådana ska alltid
monteras av behörig installatör.
-------------------------------

Det vanligaste lådan levererar 3.7kw vilket är helt ok, då tar det ca 7-8 att ladda en batteri på 28kwh. Bäst hade varit om man kunde installera en box som kunde leverera 11kw. Bilen i sig tror jag inte kan ta emot mer än 6.6 kW (ombord-laddare) men det lär halvera laddtiden. Det blir dyrare att installera men jag ser det som en investering, elbilar är framtiden så nästa bil lär bli glad :)

Har inte bestämt vad det blir ännu, har många fler att ringa till.....

Uppdaterat: 2018-02-07 19:47

Med hyfsat modernt elsystem i huset så ser jag inte nåt speciellt stort problem med 1-fasladdning. Vill du vara säker så byt eluttaget i garaget/carporten och använd inte skarvsladdar. Trots allt så kör man ju ofta kupévärmare och motorvärmare på samma uttag och det är nog väldigt ovanligt med säkerhetsproblem. Personligen skulle jag inte tveka men vill du absolut ha mera laddeffekt så visst kan du installera en "box" speciellt som staten betalar en del av kostnaden.

Uppdaterat: 2018-02-07 20:29

Men förstår inte ändå, nång gimickpryl
Ett helt vanlig 1fas 16A CEE kan du belasta med 3,7 kW. Förstår inte varför det behövs en dyr låda med ett eluttag i för det. Är ju samma ström oavsett om det kommer ut från en dyr låda eller ett billigt uttag. Uttaget kostar 45 kr på Biltema. Behöver matning med minst 2,5 mm2 kabel från huvudcentralen.

Uppdaterat: 2022-02-14 18:33
Pi skrev:

Med hyfsat modernt elsystem i huset så ser jag inte nåt speciellt stort problem med 1-fasladdning. Vill du vara säker så byt eluttaget i garaget/carporten och använd inte skarvsladdar. Trots allt så kör man ju ofta kupévärmare och motorvärmare på samma uttag och det är nog väldigt ovanligt med säkerhetsproblem. Personligen skulle jag inte tveka men vill du absolut ha mera laddeffekt så visst kan du installera en "box" speciellt som staten betalar en del av kostnaden.

Mycket ström på vanlig stickkontakt är mindre bra. Har bränt två stycken då jag kört husvagnens värme på 3kw. Men med CEE kontakter funkar det då dom är klassade för 16A. Sitter på alla campingplatser med 16A i stolpen.

Uppdaterat: 2022-02-14 18:33

Mode-3-laddning är att föredra då skyddsfunktionerna finns i laddboxen till skillnad från mode-2 när det hänger på klumpen på laddadaptern.
Fast installation - som du uppnår med en laddbox - är att föredra vid kontinuerlig laddström över 10 A. Visst, det blir kanske inte några problem på kort sikt med att ladda med stickpropp, men jag refererar till Elsäkerhetsverkets föreskrifter där även diskmaskiner och tvättmaskiner ska installeras på egen gruppledning. Det är en "kontinuerlig belastning" och ska behandlas därefter.
Och som Guran säger är ju även CEE-don 16/32 A ok med, men i andra hand.

Uppdaterat: 2018-02-07 21:16
Power to the people

Angående att välja laddbox - du kan ju framtidssäkra dig genom att välja en som redan idag stöder trefasig laddning (dock gör ju inte IONIQ det som du vet). Det kanske snarare ditt elnätsabonnemang/huvudsäkring som begränsar den ström du kan ta ut.

Uppdaterat: 2018-02-07 21:20
Power to the people

Ett industriuttag är inte gjort för att kopplas i och ur regelbundet. De testas med några hundra införingar och en bil kopplas in varje dag.
Jag envisas med att använda vanligt 230V uttag till min laddhybrid precis som till elbilen jag hade tidigare.

Uppdaterat: 2018-02-07 21:48

Det viktigaste är att bryta lasten först innan man kopplar ur kontakten, men det vet väl gemene man.

Uppdaterat: 2018-02-07 21:54
Power to the people
L. Mäkinen skrev:

Ett industriuttag är inte gjort för att kopplas i och ur regelbundet. De testas med några hundra införingar och en bil kopplas in varje dag.
Jag envisas med att använda vanligt 230V uttag till min laddhybrid precis som till elbilen jag hade tidigare.

Konstigt då att det är dom uttagen som sitter i elstolparna på alla välutrustade campingplatser med moderna uttag med upp till 16A.
Så jag tror nog att dom kontaktdonena håller betydligt bättre än en stickkontakt

Uppdaterat: 2022-02-14 18:33
L. Mäkinen skrev:

Jag envisas med att använda vanligt 230V uttag till min laddhybrid precis som till elbilen jag hade tidigare.

KISS är som vanligt inte helt fel....

Uppdaterat: 2018-02-08 08:58

Vad jag förstått så har laddboxen också fördenel (rätt box åtminstone...) att kunna lastbalansera om man bygger ihop det med resten av huset. Det vill säga att om bilen kräver 16A men säkringarna pallar bara 7 just då eftersom tvättmaskin och diskmaskin jobbar, så får bilen bara 7 just då. Likaså har jag läst om sådana som finns uppkopplade till elbörsen för att ladda när det är billigast, om man har timmätning (vilket alla har rätt att få, gratis).

Uppdaterat: 2018-02-08 09:04
Guran skrev:

<blockquote class="quote-msg quote-nest-2 even">
<div class="quote-author">L. Mäkinen skrev:</div>
Ett industriuttag är inte gjort för att kopplas i och ur regelbundet. De testas med några hundra införingar och en bil kopplas in varje dag.
Jag envisas med att använda vanligt 230V uttag till min laddhybrid precis som till elbilen jag hade tidigare.
</blockquote>

Konstigt då att det är dom uttagen som sitter i elstolparna på alla välutrustade campingplatser med moderna uttag med upp till 16A.
Så jag tror nog att dom kontaktdonena håller betydligt bättre än en stickkontakt

Man kan tro och man kan veta. Jag har arbetat ett antal år med elsäkerhetsprovning på den avdelning där man bland annat testar slittåligheten hos olika varianter av uttag, långtidstest av reläer, belysningsknappar och böjprov av stickkontakter för att de ska kunna S-märkas. I de olika standarderna för olika uttag finns det angivet hur många gånger ett uttag ska klara att anslutas utan problem. Därifrån har jag mina åsikter grundade vad gäller eluttag och ledningar. Campingplatser har jag ingen erfarenhet av.

Uppdaterat: 2018-02-08 09:15

Det är åtminstone enklare att byta en 230v stickpropp som blivit dålig och lite smidigare att hantera när kabeln skall ut och in dagligen.
Och den är ju gjord för belastningen.

Uppdaterat: 2018-02-08 09:42
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Det är åtminstone enklare att byta en 230v stickpropp som blivit dålig och lite smidigare att hantera när kabeln skall ut och in dagligen.
Och den är ju gjord för belastningen.

Vanliga stickgökar (Schuko) och tillhörande väggkontakt är inte gjorda för hög kontinuerlig belastning, vilket laddning av en elbil är. Dessutom har laddboxarna felkontroller som kan upptäcka om något går överstyr och då bryta strömmen.

https://www.nyteknik.se/fordon/elsakerhetsverket-var-medveten-om-riskerna-med-att-ladda-elbilen-6393243

Uppdaterat: 2018-02-08 09:50

I schukopluggen till min e-up! satt det ett tempskydd som slog ifrån när uttaget blev varmt. De första uttagen jag använde höll inte, men det finns seriösa tillverkare av elprylar med rötterna i Gårö Elektriska AB. Jag blev lite förvånad när kabeln till KIAn fick stryk mekaniskt och det visade sig att stickproppen saknade tempskydd.

Uppdaterat: 2018-02-08 10:55

Snart behöver vi en egen tråd om elbilsladdning... :-)

Uppdaterat: 2018-02-08 11:01
Power to the people

hehe ju detta var ett hett ämne verkar det som :)
Jag blir bara mer förvirrad av alla säljare och termer. Visserligen har jag läst el men jag är super kass på det känner jag nu.
Jag får också lite olika bud från varje säljare känns det som.
Till att börja med så kommer jag inte att höja min säkring då det kostar jätte mycket mer i månaden. Fick reda på det idag från EON:
https://www.eon.se/content/dam/eon-se/swe-documents/swe-prislista-villa-fritidshus-lag-syd-170701.pdf
Bild borttagen.

Ska man höja säkringen till högre än 16A så höjs även Abonnemangsavgiften enormt mycket så det är inget alternativ.

Sen förstår jag inte hur allt det där fungerar med 16A och 11kw....enligt EON ska man kunna få ut 16A och upp till 11kw max. Jag antar att det är på 3 faser, typ 16Ax3(faser)x230=11kw (hoppas detta stämmer).
Som du säger Grosser så klarar ju inte bilen mer än 1 fas! Jag läser samtidigt att bilens laddare klarar 6.6kw. Hur sjutton är det tänkt att man ska mata bilen med mer än 3.7kw (16Ax230-1fas) ? Är det möjligt?
Jag har fått en offert från vattenkraft (bifogar). Detta ser mest intressant just nu. Inväntar också på pris på HALO Wallbox™ 2.0 pris.
Bild borttagen.

ps. Jag förstår att DC laddning(fast charger) kan mata mer men jag är mest nyfiken på AC som jag kan installera hemma.

Uppdaterat: 2018-02-08 23:19

Jag hade en IONIQ bakom mig på E18 en stund idag och reagerade på färgen på framljusen. Det såg betydligt blåare ut än på alla andra bilar. Nån mer som reagerat på det?
-------
Kan man använda 3 faser är spänningen 400V.
6,6kW är väl när man använder de Typ 2 uttag som finns publikt som vid gallerior eller liknande.
Även om man har 16A huvudsäkring tror jag man ska ladda med mindre än så för att inte helt lasta ner en fas i huset. Laddning hemma kan oftast ske under långa tidsperioder. Det ger dock viss känslighet för resor direkt när man kommit hem med tomt batteri. Man får undvika att klättra på stegar eller leka med motorsågen tills man hunnit fylla batteriet lite grann.

Uppdaterat: 2018-02-09 08:27

På marknaden finns det flera lastbalanserade lösningar för att ladda elbilen utan att byta ut huvudsäkringarna. Söker man stöd så får man hälften av kostnaden från staten. Här ett par leverantörer.
https://chargestorm.se/laddlosningar/ladda-hemma-stodet/
http://www.garo.se/MediaBinaryLoader.axd?MediaArchive_FileID=29c4d4a6-2604-4246-a2c0-994c26f37187&MediaArchive_ForceDownload=true

Uppdaterat: 2018-02-09 08:41
Elbil2
vampyren skrev:

hehe ju detta var ett hett ämne verkar det som :)
Jag blir bara mer förvirrad av alla säljare och termer. Visserligen har jag läst el men jag är super kass på det känner jag nu.
Jag får också lite olika bud från varje säljare känns det som.
Till att börja med så kommer jag inte att höja min säkring då det kostar jätte mycket mer i månaden. Fick reda på det idag från EON:
https://www.eon.se/content/dam/eon-se/swe-documents/swe-prislista-villa-fritidshus-lag-syd-170701.pdf

Ska man höja säkringen till högre än 16A så höjs även Abonnemangsavgiften enormt mycket så det är inget alternativ.
Sen förstår jag inte hur allt det där fungerar med 16A och 11kw....enligt EON ska man kunna få ut 16A och upp till 11kw max. Jag antar att det är på 3 faser, typ 16Ax3(faser)x230=11kw (hoppas detta stämmer).
Som du säger Grosser så klarar ju inte bilen mer än 1 fas! Jag läser samtidigt att bilens laddare klarar 6.6kw. Hur sjutton är det tänkt att man ska mata bilen med mer än 3.7kw (16Ax230-1fas) ? Är det möjligt?
Jag har fått en offert från vattenkraft (bifogar). Detta ser mest intressant just nu. Inväntar också på pris på HALO Wallbox™ 2.0 pris.

ps. Jag förstår att DC laddning(fast charger) kan mata mer men jag är mest nyfiken på AC som jag kan installera hemma.

Ett tips är att i alla fall gå upp till 20A. Då har du lite bättre marginaler när diverse hushållsapparater går igång.

Uppdaterat: 2022-02-14 18:33

Jo, även jag har 20 A abonnemang och värmer upp huset med en frånluftsvärmepump kombinerad med elpatron men har man t ex fjärrvärme så lär man knappast behöva mera än 16A.

Uppdaterat: 2018-02-09 10:02

Om du har 16 A i huvudsäkring idag och vill ladda med 16 A framöver, bör du gå upp till 20 A (som Guran också skriver). Detta för att det ska vara en skillnad - sk. selektivitet - mellan gruppsäkringarna för belastningarna/apparaterna i huset och fastighetens huvudsäkring. Det ger lite mer sinnesro att slippa att huvudsäkringarna löser ut/proppen går. Alternativt är att ställa ner laddströmmen till 10 eller 13 A på boxen för att bibehålla selektiviteten och marginalen mot huvudsäkringen.

IONIQ stöder som sagt inte trefas-laddning, men kan ladda upp till ca 29 A (6,6 kW) på en fas. Vilket passar bättre i andra länder som ofta bara har enfasanslutning mot elnätet till hemmen. För att klara av att ladda IONIQ med den högre effekten behöver du således 35 A huvudsäkring, trots att du bara skulle ha nytta av det på en inkommande fas. Därför är det bättre att nöja sig med 3,7 kW/16 A laddning i nuläget, MEN att redan idag köpa en laddbox som stöder trefasladdning.
Troligen blir ju även nästa bil en elbil, eller hur vampyren? ;-)

Uppdaterat: 2018-02-09 10:12
Power to the people

Ju precis, nästa bli lär bli elbil också :D
Då kanske jag ska byta till 20A ändå. Det ger billigare överföringsavgift mot högre månadskostnad. Vet inte hur det hela blir per månad. Ni som bytt till 20A, jämnar det ut sig på något sätt att ha lägre överföringsavgift mot 3 gånger högre månadskostnad? Tacksam för lite data.

Från allt jag läst så verkar Garo vara ett bättre val, de sägs inte ha lika flashig interface men är mer avancerade med bla inbyggd jordfelsbrytare. Lådan från vattenfall ser bra ut också.

Vilken låda hade ni valt? (Sorry jag är velig :))

Uppdaterat: 2018-02-09 11:35

Jag hade först kollar vad norrmännen skriver och tycker om detta
Kanske till och med köpt en från grannlandet
Dom har betydligt större erfarenhet av detta och ett stort utbud av boxa från tre fyra tusen och uppåt

Uppdaterat: 2022-02-14 18:33

.

Uppdaterat: 2022-02-14 18:33
L. Mäkinen skrev:

Jag hade en IONIQ bakom mig på E18 en stund idag och reagerade på färgen på framljusen. Det såg betydligt blåare ut än på alla andra bilar. Nån mer som reagerat på det?

Det är nog ganska hög färgtemperatur på LED-ljuset, men inte så att jag reagerat negativt i den bemärkelsen de gånger jag kört IONIQ så här långt.

Uppdaterat: 2018-02-09 13:29
Power to the people