Elbil för 7,5 PBB?

27 inlägg 0 nya
Elbil för 7,5 PBB?

För drygt två år sen bytte jag jobb och fick välja en förmånsbil efter vår policy "Max 7,5 PBB i inköpspris och max 120 gram CO2". Nu har jag börjat sondera terrängen för att byta ut Optiman om nio månader. Jag besökte en Hyundaihandlare idag och fick information att om jag hade velat ha en Kona skulle jag ha beställt för tre månader sen.
Sen tittade jag in hos Hedin i Uppsala för att höra om Nissan Leaf, men deras personal hade tydligen inte lust att prata med mig.

Är det någon annan tillverkare som har tänkt att leverera elbilar på riktigt framöver?
Volkswagen ska göra det "sen"...

Tesla ryms inte i budgeten och har fel image hos kunderna.

Måste du byta just om 9 månader? Du kan inte dra ut på det lite och vänta in en Kona eller e-Niro om den ryms med rabatt.
Trist att de är så stelbenta i sin policy, även om du valt en bil för 9 PBB hade det ju troligtvis inte blivit dyrare TCO för dem än nuvarande policy. Men men, jag vet hur stelbent det kan vara på i synnerhet större bolag...var själv 15 år på ett sådant.....

Frågan är ju hur stor behöver bilen vara? Nu kommer ju både Opel och Peugeot med rena elbilar med vettig räckvidd med. 2008:an tycker jag ser riktigt bra ut på utsidan med och nog som Kona i utrymmen.
VW är ju på gång men tror inte du har en för den pengen inom 9 månader heller tyvärr, de har ju gått ut och sagt att första "batchen" kommer vara mer välutrustade med större batteri....
Leaf är ju en del nöjda med också om de klarar sig på utrymmena i den. Hedin är ju som de är tyvärr, men visst måste det väl finnas fler Nissan-handlare i trakterna?
Ska fundera på vilka mer jag läst om som kan tänkas komma snart....
Dock oavsett ska du nog bestämma dig snart, leveranstid lär du ha på alla utom den du inte vill ha.

Just nu så är det väl antagligen bara Kia e-Niro som möjligen skulle kunna vara ett alternativ kostnadsmässigt (frånsett Leaf och Zoe) som jag ser det. Om utrymmena räcker så finns ju också e-Soul för några kronor mindre men jag skulle nog ändå välja e-Niro av dessa alternativ om jag hade möjlighet.

e-Soul glömde jag. Bra där Pi! Tror den t.o.m hade lite bättre räckvidd än Kona och e-Niro. Och som Pi korrekt skrev, den är lite lägre prissatt med.

Om 9 månader har väl den med bla större batterikapacitet uppdaterade Hyundai Ionic kommit.

I praktiken är nog räckvidderna rätt identiska mellan dessa syskon/kusiner eftersom de alla har samma drivlina och ligger i nästan samma storleksklass. Visst - e-Niro är aningen större så den kanske också blir aningen törstigare men gissar att olika förare ger större skillnader än bilarna i sig.
Guran - men den uppdaterade Ioniq'en har väl ändå mindre batterikapacitet än dessa vill jag minnas... Men jag kan ha fel...:)

Pi wrote:
I praktiken är nog räckvidderna rätt identiska mellan dessa syskon/kusiner eftersom de alla har samma drivlina och ligger i nästan samma storleksklass. Visst - e-Niro är aningen större så den kanske också blir aningen törstigare men gissar att olika förare ger större skillnader än bilarna i sig.
Guran - men den uppdaterade Ioniq'en har väl ändå mindre batterikapacitet än dessa vill jag minnas... Men jag kan ha fel...:)

Det har den väl, men är en av marknadens snålaste i fråga om strömförbrukning. 38,3 kWh och 294km wltp. 100kW snabbladdning.
Lär nog täcka det flestas behov.

Jag vet inte om det går att förlänga innehavet av KIAn, men jag skulle kunna vara utan bil några månader. Jag har ju fler fordon...
Nuvarande bil hade gått 100 mil som demo så den blev billigare än listpris. Hittar man något liknande så kanske man får lagom mycket utrustning på köpet.

Det jag oroar mig för med små bilar är ljudnivån på landsväg.

Undrar om VW kan börja leverera ID.3 inom den tidsrymden?

Power to the people

Pi wrote:
Guran - men den uppdaterade Ioniq'en har väl ändå mindre batterikapacitet än dessa vill jag minnas... Men jag kan ha fel...:)
38,3 kWh nettokapacitet på "nya" Ioniq, vilket förvisso är tillräckligt för många. Mer "oroande" är att batterispänningen anges till 319 V, vilket betyder att den tappar sin unika förmåga att vara riktigt snabbladdad. :-(

Power to the people

Jag har läst kommentarer om att Kona har svårt att ta emot energi vid låg temperatur.
Nånstans mellan 50 och 60 kWh tror jag är minsta tänkbara batteri för mig.

L. Mäkinen wrote:
Jag har läst kommentarer om att Kona har svårt att ta emot energi vid låg temperatur.
Nånstans mellan 50 och 60 kWh tror jag är minsta tänkbara batteri för mig.
Björn m.fl. pratar om sk. "coldgate" gäller både Kia och Hyundai (och kanske några till..)
Jag är inne på din linje, någonstans omkring 50 kWh är en sweetspot, särskilt för långresor.

Power to the people

Jag håller med, tror de 64 Kia och Hyundai har är gansla lagom, säg att det är 60 kWh tillgängligt i dem så ger det iaf 30 mil även vid rätt taskiga förhållanden. Tänker man får köra dem rätt hårt eller i riktigt pissigt väder om de ska dra 200 Wh per kilometer....
Men mindre än det, nää, det tror jag inte på om man vill slippa räckviddsångest. Helst vill man ju slippa ladda fullt till vardags med.

Jag hade ingen räckviddsångest med min gamla e-up, men det var opraktiskt med 11 mil räckvidd när jag hade 6 mil till jobbet. Man visste ju hur långt man kom. Med avgasbil är det inte ovanligt att man får slutbesked när man kan köra en till 10 mil till.

Henrik M wrote:
Jag håller med, tror de 64 Kia och Hyundai har är gansla lagom, säg att det är 60 kWh tillgängligt i dem så ger det iaf 30 mil även vid rätt taskiga förhållanden. Tänker man får köra dem rätt hårt eller i riktigt pissigt väder om de ska dra 200 Wh per kilometer....
Men mindre än det, nää, det tror jag inte på om man vill slippa räckviddsångest. Helst vill man ju slippa ladda fullt till vardags med.
Otroligt nog anger Kia/Hyundai nettokapaciteten, egentligen är packet på ca 70 kWh. :-)

Power to the people

Grosser wrote:
Henrik M wrote:Jag håller med, tror de 64 Kia och Hyundai har är gansla lagom, säg att det är 60 kWh tillgängligt i dem så ger det iaf 30 mil även vid rätt taskiga förhållanden. Tänker man får köra dem rätt hårt eller i riktigt pissigt väder om de ska dra 200 Wh per kilometer....
Men mindre än det, nää, det tror jag inte på om man vill slippa räckviddsångest. Helst vill man ju slippa ladda fullt till vardags med. Otroligt nog anger Kia/Hyundai nettokapaciteten, egentligen är packet på ca 70 kWh. :-)

Kanon ju, snyggt av dem! Mer korrekt kan jag tycka....min har runt 96,7 kWh användbart har jag läst...

Idag har Aros Auto haft vänligheten att låna ut en e-Soul åt mig. Jag ville ha den när jag servade bilen, men de missade det internt. Första intrycken är väl inte bara positiva.
+ Bra "gassvar"
+ Android Auto
+ Tydlig HUD
- Ratten går inte nog långt bak i bilen
- Stolen går inte nog långt ner i bilen
- Vägljudet är högt på grov asfalt
- Energiförbrukningen verkar hög på motorväg
- Obehagligt att sitta som på en piedestal
+ Stereon klarar Iron Maiden galant

Körning Enköping till Spånga:

Vacker som en dröm?

Det blev lite över 15 mil med Soul och då visade mätaren 25 mil kvar. Däckstrycket var 44 till 48 psi enligt färddatorn. Möjligen kan det ha gett extra buller.

När jag lämnade tillbaka den frågade de om jag ville prova eNiro och det kunde jag inte låta bli. Den gick något tystare, hade skönare stolar och bekvämare rattknappar. Jag tyckte det kändes som att stötdämparna var bättre avstämda än på Soul som framstår som underdämpad.

Tyvärr hamnar eNiro farligt nära en halv miljon när man plockar på "nödvändig" utrustning.

Vad landade du på i snitt över de 15 milen för förbrukning? Och vad för typ av körning? Om jag inte minns fel har väl du med kärt en del elbil tidigare och borde ha hyfsad koll på körsätt....jobbigt om den är så "törstig" iså fall. e-Niro har man ju sett folk köra betydligt snålare. Jag var ju nästan säker på att denna borde gått snålare än e-Niron.
Däremot i den vinkeln du fotat Soul där tycker jag faktiskt den är riktigt snygg!
Håller med om att e-Niro ligger lite högt, den borde vart 50.000 ner......nu känns det som att har man inte behovet av den lite flexiblare inredningen så kan man lika gärna lägga på 50 till och få en Model 3 med dess effektivitet och laddnätverk. Som vi ju iofs nu lärt oss från Raphael inte är nån fördel alls....
Har ju inte själv kört e-Soul men tyckte med e-Niro hade förvånansvärt sköna säten och ljudnivå.

L. Mäkinen wrote:
Tyvärr hamnar eNiro farligt nära en halv miljon när man plockar på "nödvändig" utrustning.
Och en halv miljon för en bil som inte är överdrivet vacker kanske man kan stå över? Då kanske en Model 3 ändå ligger närmare till hands?

Det är synd att så många "roligare" bilar ligger långt bort i (leverans)tid ännu som e-208/e-Corsa, 'nya' Ioniq, ID.3...

Power to the people

Henrik, jag körde motorväg från Enköping till Spånga, runt lite i Västerort och sen motorväg till Enköping igen. Jag försökte köra utan att bete mig annorlunda än med vilken bil som helst. Jag tror att det stod 20,1 kWh/100 km på snittet. Eftermiddagsturen visade 17,8. GPS i Waze visade 112 på E18.

Grosser,
Frågan är om någon av de kommande billigare bilarna är tysta invändigt. DS e-tense, kanske?

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.