Vi Bilägares forum

Dragbil för husvagn

Dragbil för husvagn

Tittar runt för att få klart för mig alternativen till en dragbil för husvagn. Jag har ju en elbil XC40 med dragkrok, men är lite osäker på om det är gångbart att haka på en husvagn och komma runt 18-20mil innan jag behöver ladda. Till en XC40 Recharge kan jag bara haka på en husvagn under 950kg, med vanligt B-körkort. Vart finns sådana husvagnar, som det går att bo i. Alternativet är uppgradera B-körkortet med teori och uppkörning för att få dra tyngre husvagn på en XC40 Recharge. Hur långt kommer man då på en laddning?

Ett annat alternativ är att skaffa en fossilbil, men det är en djungel det också, om jag bara vill kunna använda mitt B-körkort. En vanlig Volvo V60 får ju dra under 1300kg med B-körkort, medans en Fiat Tipo får dra över 1300kg, en Insignia 1200kg.

Vilken djungel.

Så jag lutar åt att ha en fossilbil, som dragbil men det sitter långt inne.

Tips och trix emottages!!

Uppdaterat: 2024-05-07 22:59

Kommentarer

Enkelt! Ge upp självplågeritankarna och ta in på hotell som en civiliserad människa. 😁

Uppdaterat: 2024-05-08 07:24

Tipset är att uppgradera körkortet och dra med elbilen. Du får väl ladda var 15:e mil. Men kan så klart utöka det med att köra saktare. Vad man läser så tar elbilar runt 3kWh/mil med husvagn på släp. Precis som en fossilbil så närmare dubblas förbrukningen.
Med dagens tunga bilar får du oavsett inte dra en speciellt stor husvagn med B-körkort

Uppdaterat: 2024-05-08 08:37

Hyr en stark dieselbil med krok, de få (?) veckorna du använder husvagn.

Uppdaterat: 2024-05-08 09:19
Citat:

Till en XC40 Recharge kan jag bara haka på en husvagn under 950kg, med vanligt B-körkort. Vart finns sådana husvagnar, som det går att bo i.

Det finns flera husvagnar under 1000 kg som går att bo i. Flera har även dusch och toalett.
Utanför Sverige är de rätt populära. I Sverige är inte utbudet lika stort, men det finns ändå några stycken. Och är kan vara rätt mysiga. Adderar man ett förtält så får man ett extra rum.

Några tips, alla dessa har totalvikt under 1000 kg. (tjänstevikt+lastvikt).

Fritidsvagnen (en klassisk polsk vagn).
https://www.fritidsvagnen.se/

Importeras även av Hjo-husvagn till ett lägre pris (men mindre utrustad/enklare utförande).
https://hjo-husvagn.se/

T@B 320 (en klassisk retro-vagn).
https://www.bergholm.com/husvagnar/tab/tab

Eriba Touring 310, 3 sovplatser, 900 kg totalvikt. Dock utan badrum. Med badrum blir det 1000 kg och 2 platser.
https://www.eriba.com/se/sv/husvagn-modeller/modelloeversikt/eriba-touring

Utanför Sverige finns ett betydligt större utbud. Min egen favorit är Go Pod - brittiskt säljbolag men vagnen görs i Portugal.
https://www.go-pods.co.uk/home.html

Eller nederländska Kip, som Shelter eller Kompakt.
https://kipcaravans.nl/en/

Uppdaterat: 2024-05-08 12:38

Grundkrav på en husvagn för oss är, separat sovdel, skall finnas en sittdel utöver sängen. Man ska inte behöva bädda bort sängen för att kunna sitta och exempelvis äta frukost. Mer eller mindre alla mindre husvagnar under 1000kg faller därmed bort för oss. Vi är alltså inga självplågare utan vill ha det bekvämt, även i en husvagn.

Vi har varit inne på en husbil istället, men de är ju rent ut sagt "svindyra". För en halv miljon kronor får man en en husbil med många år på nacken samt att de har rullat minst 10.000mil. Tyvärr, men den satsningen gör jag inte.

Hotell som Henrik var inne på. Helt rätt, så har vi gjort tidigare. Nu har vi skaffat hund, för ett tag sedan, och alla hotell tar inte emot hund, vilket är förståeligt.

Vi kommer få mer tid, när vi båda drar ned på arbetet och kanske rent av lägger av helt. Kan då dra till fjällen på hösten och fjällvandra, ned till Skåne och ta emot våren eller ut i Europa på en lugn och lång "semester"
Att köra dessa sträckor med elbil och ladda varje 15:e mil är inget jag ser fram emot. Även om jag gillar elbil starkt. Då får det bli att köpa en fossilbil o husvagn, där fossilbilen "bara" används som dragbil för övrigt kör vi elbilen till vardags.
Så det är den kombon jag har börjat leta efter med totpris på 350-400kkr, fördelat på bil 180-200kkr och husvagn 200kkr. Med planen att det ska förverkligas under 2025.

Uppdaterat: 2024-05-08 13:19

Dilemmat är att de lite större bilarna inte får dra så mycket på B-kortet, som Mr: Snoid är inne på. Exempelvis en Opel Insignia får dra 1200kg men En Astra får dra 1500-1600kg beroende på modell. Skulle kännas bekvämare med en Insignia före en Astra. Samma sak gäller Passat vs Golf m.flera bilmärken. Kollade på en V60 Cross Country men samma sak där 1200kg. Golf Alltrack fick dra lite mer så den kan vara ett alternativ.
En husvagn på 1300-1400kg passar bra, då får man en separat sovdel och sittgrupp.

Uppdaterat: 2024-05-08 17:06

Själv har jag i förtid ärvt farsans BWW X1 1,8d XDrive 2011 års modell.
Den får dra 1800kg.
Kommer behålla den som dragbil och värd runt 100kkr. Men funkar och är väl underhållen och har rullat 9000mil bara.

Du får dra 1360kg med B-kort med en sådan

Uppdaterat: 2024-05-08 18:00
Mr Snoid skrev:

Själv har jag i förtid ärvt farsans BWW X1 1,8d XDrive 2011 års modell.
Den får dra 1800kg.
Kommer behålla den som dragbil och värd runt 100kkr. Men funkar och är väl underhållen och har rullat 9000mil bara.
Du får dra 1360kg med B-kort med en sådan

Ja, den har jag haft lite koll på. Har också kollat på BMW 218d(150hk diesel), sådana kan man också finna till rimligt pris.

Uppdaterat: 2024-05-08 22:13

Höjer ett varningens finger för BMWs 4 cylindriga motorer, alla har problem med kamkedjan.
På dieselmotorn sitter kedjan bakom motorn och är mycket dyr att byta.
Hittar man en bil som inte gått allt för långt gör man bäst i att byta olja oftare än rekommenderat.
Studera serviceboken noga, att den servats årligen behöver inte betyda att de bytt olja, bilen kan ha gått 3000-3500 mil mellan bytena, vilket kedjan inte gillar.

Uppdaterat: 2024-05-09 15:44
Optimus skrev:

Grundkrav på en husvagn för oss är, separat sovdel, skall finnas en sittdel utöver sängen. Man ska inte behöva bädda bort sängen för att kunna sitta och exempelvis äta frukost.

Eriba Touring 310 har separat sittdel. Den är lite mindre jämfört med om man avbäddar sängen. Men räcker för 2 personer.

Uppdaterat: 2024-05-10 12:53
Raphael skrev:

Optimus skrev:
Grundkrav på en husvagn för oss är, separat sovdel, skall finnas en sittdel utöver sängen. Man ska inte behöva bädda bort sängen för att kunna sitta och exempelvis äta frukost.

Eriba Touring 310 har separat sittdel. Den är lite mindre jämfört med om man avbäddar sängen. Men räcker för 2 personer.

Har du testat att campa i en sådan Raphael?
Själv har jag en Kabe Royal 720 ETDLU. Den är lagom att campa i för två personer året runt, går även fint att släpa runt på den om man så önskar.
Men om vi nu skulle skaffa en mindre vagn att dra på så skulle en Kabe Briljant med standardbredd vara en fin komfortabel vagn för två som funkar fint året runt.

Uppdaterat: 2024-05-10 15:35

310 !!! Det är väl att jämföra med ett tält 😉

Uppdaterat: 2024-05-10 22:34

Jag har inte campat med en Eriba men har provat den på mässor plus jag har hyrt/lånat små vagnar och sovit i. Jag tycker det är mysigt och komfortabelt. Och lätta och bekväma att dra, och flytta manuellt på campingen för mig som är usel på att backa med husvagn.

Uppdaterat: 2024-05-11 22:10

Ja då förstår jag valet.
Men Optimus vill ha en komfortabel husvagn och dragbil för sig och frugan.
Så en Eriba med kryphöjd är nog inte alternativet, men så klarat en liten kompakt vagn som är lätt att dra.
Att backa med husvagn är betydligt lättare än en liten släpvagn. Och att släpa på är en boggievagn det bästa, den följer stabilt efter bilen.
Skulle inte falla mig in att koppla loss och skjuva runt vagnen när man kan manövrera den med bilen dit man vill. Förövrigt är en boggievagn omöjlig att flytta runt utan bil eller elektrisk moower.

Uppdaterat: 2024-05-11 23:36

Mr Snoid, Eriba har pop-up tak som ger en inre ståhöjd på 1,95m. En smart lösning. Lägre luftmotstånd när man kör med taket nedfällt och sen höjer man det när man campar. Jag har förstått att du är mycket längre än så och därför måste krypa i en Eriba. Men jag som är av medellängd har inget problem med att stå rakt utan att krypa i en Eriba.
Du kanske tänker på modeller före 2010, Touring har ju tillverkats i många år med i princip samma grunddesign men uppdaterat utförande genom åren. 2010 kom en ny generation som är lite högre än tidigare.
Den har smart förvaring, fina material, bra utrustning och är en mysig vagn för två.
Iaf för oss som inte är över 2m långa. Och den har separat dinette fram som var ett av önskemålen. Köket är i mitten på ena sidan. Sen är tvåbäddsängen bak.

Själv letar jag efter en Eriba Puck men har inte hittat någon. Den mest klassiska av alla Eriba. Men gick ur sortimentet för några år sedan. Den är mindre än 300-serien. Eribas minsta vagn. Över den fanns 200-serien (också nedlagd nu), 300, 400, 500 och 600-serien.

Det kan förtydligas att modellsiffrorna inte är exakt samma som vagnlängden. T.ex 310 och 320 eller 410, 420, 430har samma storlek inom sin nummerserie, det som skiljer är interna layouten/planlösningen. 300-serien är 5,06 m långa.

Utomlands är utbudet mycket större av små och lätta vagnar, än i Sverige. Jag förstår inte riktigt varför svenskar envisas med större bilar och vagnar än övriga Europa.

Uppdaterat: 2024-05-12 08:19

Jag nöjer mig 192cm i strumplästen. Så det är trevligt om en husvagn är 2m invändigt.
Och som du skriver så är det en smart lättdragen vagn. Men dom är rejält dyra vill jag minnas.

Uppdaterat: 2024-05-12 08:08

Eriba är lite av en lyxvagn, det stämmer. Finare material, bättre sängbotten och tjockare madrasser osv än billigare vagnar, men önskemålet var ju komfort…

Men om 300-serien anses som för liten är nästa steg 400-serien. 410 är borta ur sortimentet, nu är alternativet 430 om man vill ha separat dinette. Totalvikt 1100 kg inkl. maximal last.
Separat säng bak, separat dinette fram, fullt utrustat kök samt toalett/badrum.

Uppdaterat: 2024-05-13 06:03

Eriba är säkert bra husvagnar, men för vår del är det helt uteslutet att sova tvärs över husvagnen. Vi är i grunden båtmänniskor och har nyttjat "små ytor" i många år(runt 25år). Ska vi sova skönt så är det i queensbed alternativt långbäddar. Inte hålla på att klättra över varandra det är helt uteslutet för vår del.
Jag förstår att en mindre vagn tillsammans med en lite mindre bil är säkert ett effektivt sätt på semestern, vi är bara bortskämda från vår båt med sköna sängar. Det är en viktig del även i campingliv för oss.
Ska vi ha en husvagn som vi använder tillsammans med vår elbil(och utökat B-körkort) så skulle en Dethleffs 460 LE vara aktuell, en vagn som väger lite(för att köra med elbil) och fullgoda sängar. Tyvärr är det bara en lite mindre sittdel fram i en sådan vagn, men det får vi leva med.

Uppdaterat: 2024-05-13 22:47

Dragbil, elbil har jag lagt på hyllan om jag skulle skaffa mig en husvagn. Men, när jag tittar runt och hamnar på Opel så finns ju denna lätt beg Opel Astra PHEV Ultimate Automat 180hk Dragkrok;
https://www.blocket.se/annons/109011922
Får dra 1350kg, vilket är helt ok för vår del. Skulle då kunna köpa en
https://www.blocket.se/annons/kalmar/knaus_sport_500_eu_fortalt_langbadd/1000186590
eller en
https://www.blocket.se/annons/kalmar/knaus_sport_460_langbaddar_truma/108227320

Skulle faktiskt kännas ok att fortfarande köra på el i de flesta lokala resor som jag gör på hemmaplan. Nackdelen är att elsladden måste in mer eller mindre var eller varannan dag, för de stackars 6mil man kommer på batteri.

Uppdaterat: 2024-05-26 15:07

Är väl det som är skillnaden på elbil och laddhybrid. Sistnämnda pluggar man in så fort det ges möjlighet.
Men man får en annan frihet för långa turer och att släpa tunga saker efter bilen.

Uppdaterat: 2024-05-26 15:46

På tal om att släpa tungt efter elbilen så drog jag ett galet stort helt fyrkantigt skåpsläp med boggie och totalvikt på 2200 kg igår. Gissar att släpets bruttovikt för tillfället med lasten låg på mellan 1500-1600 kg.
Landade på en förbrukning på 340 Wh/km. Så hyfsat högt men återigen, vad underbart det är med elbil som dragbil.
Självfallet så nej, drar man ofta tungt långa sträckor blir det jobbigt mycket laddande, men hur ofta drar man tungt långt? Men för normalåkande med släp är det verkligen så mycket skönare än med fossilt.

Uppdaterat: 2024-05-26 16:58