Byta till större bil. Letar efter en super deal.

54 inlägg 0 nya
Byta till större bil. Letar efter en super deal.

Har idag en Toyota Corolla Verso 2008 som gått 9300mil och gör precis det den ska. Den startar alltid och efter tre år inga akuta verkstadsbesök eller liknande. Den är dock lite liten (ca 4,4m lång och 1,77m bred) för tre bilbarnstolar och två vuxna. Skulle behöva något som är minst tre dm längre och gärna bredare, dvs typ en avensis/passat/v70. Vi vill helst inte lägga mer än 20.000kr + vår bil i inbyte. Kanske 30.000kr om vi kan hitta ett fynd. Hamnar därmed på en budget som är ca 80-90 000kr.
Kravlistan är lång vilket begränsar utbudet ännu mer.
1. Automatväxel
2. parkeringssensorer bak och fram
3. Helst inte äldre än 2010
4. Helst inte mer än 12-13.000mil
5. Helst köp från seriös bilhandlare.
6. En bil som inte måste in till verkstad med jämna mellanrum.

Svårt att hitta prisvärda toyotor som är större än vi redan har. Kollar man runt verkar det vara följande bilar som det finns ett hyggligt utbud av när det gäller årsmodell 2010-2012 och som inte gått så långt i vår prisklass.
Opel Insignia
Peugeot 508
Citroën c5
Någon av er som har erfarenhet av dessa bilar? Är deras rykte sämre än den verkliga kvalitén? Vi har inget emot att köpa en bil som ingen annan vill ha bara för att de tror den är dålig men den inte är det.
Övrig förslag?

Bästa affären är utan tvivel Insignia som också erbjuder krocksäkerhet på absoluta topp, vilket jag personligen skulle värdera, ingen av konkurrenterna är lika säker, enligt min personliga bedömning.
Opel är väl en av något färre som vanligtvis har parkeringssensorer också fram.

Men tre barnstolar samtidigt i baksätet?

Enligt instruktionsboken kan en barnstol placeras på alla tre platser i baksätet om man använder säkerhetsbältet, men om det avser tre samtidigt är oklart, med Isoifix bara två samtidigt, även om alla tre platser kan användas valfritt.

Det får man nog nästan undersöka genom att ta med ett måttband och titta på en i verkligheten.

Fungerar det med en barnstol fram kan kudden avaktiveras med bilnyckeln.
Insignia finns med sidokrockkuddar också i baksätet, dessa skall inte påverka en barnstol.

Är väl bäst att ut och prova vilken som känns bäst helt enkelt för er och era behov.
Jag personligen hade av de 3 alternativen gått på C5 utan tvekan. Bäst komfort, rymligast i praktiken och även om den enligt N-iklas personliga bedömning(!?) inte är lika säker som en Opel så helt klart en säker bil för familjen.
Insignian är ganska smal i baksätet, jag köpte en som andrabil för ett par år sen då vi fick den för ett lågt pris, men gick inte sitta t.ex. 2 barn på kudde och en vuxen mellan vettigt. Det går i C5.
Men som sagt, ut o testa de du är nyfiken på. Det är känslan då och hur de fungerar för er du ska gå på.

Jag kan hålla med N-iklas om att Insignia är en väldigt prisvärd bil, men den är liten och trång invändigt, där måste ni prova om den räcker.
C5 är väldigt komfortabel, men inte så mycket större, personligen känner jag mig som skalman när jag kliver in för att inte slå i huvudet. 508 vet jag inget om, men varför inte prova en Sharan eller någon av dess kusiner?

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

("och även om den enligt N-iklas personliga bedömning(!?) "
Tja i och för sig, det baseras på egen tolkning av EuroNcaps tester, eftersom jag underkänner deras bedömningar som slarviga och nonchalanta och verkliga krockar från hela Europa.
Jag började studera krockar 1985 eller så.
På tal om det, har C5 dåliga värden för skydd mot nackskador vid påkörning bakifrån,)

Opel Insignian är en prisvärd bil utan större problem. Min Insignia gick 13000 mil innan första bromsrenoveringen t.ex. Värt att notera däremot är att kamremmen skall bytas efter 10 år eller 15000 mil , (om man inte vill chansa)på 160 hk dieselmotorn, en kostnad på runt 10000 kr inkl aggregatrem och vattenpump.
Om bagaget är av stor prioritet så rekommenderas istället, Ford Mondeo eller Skoda Superb.

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Mondeo och Suberb är helt klart alternativ med. Vill du ha inre bredd är Mondeon bra. Suberben lider av samma som Insignian, gansla smal kupé.
Jag är ingen allvetare om alla dina alternativ men just Insignian har jag ägt och brukat som småbarnsfamiljebil och där är den tyvärr ingen höjdare. Den sålde vi redan efter 6 månader. Det är den erfarenhet jag kan bidra med.

Antar ni har kollat på efterföljaren till bilen ni redan har, Toyota Verso? Tror den har 3 separata stolar i baksätet, och skulle kanske vara en bra kandidat att rymma 3 stolar i bredd. Det är nog nästan där man får titta, alltså på bilar med separata stolar och inte soffa i baksätet. Även de lite större kombibilarna som ni tittar på är nog inte så rymliga att 3 barnstolar får plats hur som. Men det beror ju också på vilka stolar etc.

Kommer inte rekommendera någon bil men kan berätta vilka billösningar bekanta med med tre barn i nära ålder haft.
M-B GLS
Nissan Grand Patrol
Toyota Previa
VW Transporter
Chrysler Voyager
Ford Galaxy
Två bilar
Alla dessa familjer har försökt att klara sig med mindre bilar utan att lyckas.

christer_1 wrote:
Värt att notera däremot är att kamremmen skall bytas efter 10 år eller 15000 mil , (om man inte vill chansa)på 160 hk dieselmotorn, en kostnad på runt 10000 kr inkl aggregatrem och vattenpump.

Gäller 1.6 turbo och 1.8-som knappt sålts i Sverige, av bensinbilarna är övriga med kedja, 1.4 turbo, 2.0, 2.8 och 1.6 SIDI-på senare.

Finns det nån bilmodell öht. som inte har en ”timing chain issue”? Får intrycket att man försökte gå över till kedja bland många modeller för att slippa det dyra kamremsbytet, men sedan ångrade man sig då det inte verkar fungera nått vidare med kedjan. Det låter illa, kedjans spännare klarar inte longlife-servicarna och kedjan sträcks med haverier som följd.

Byta kamrem är ett ganska enkelt jobb för nån utan tummen mitt i handen. Jag har bytt på flera bilar med tvärställd motor där remmen går runt ett av motorfästena fram tom., inget direkt avancerat jobb. Men visst, är man inte intresserad av att skruva själv eller betala för bytet så väljer man med fördel en bil med kamkedja. Men se då verkligen till att det inte finns minsta missljud och att servicen gärna är gjord med kortare intervall än rekomenderat.

Ja finns väl många där kedjan fungerar som tänkt. T.ex. de i Sverige vanliga Ford/Volvo 1.8/2.0 flexifuel har jag aldrig hört något om problem med just kamkedjan. Dessa börjar ju dessutom bli till åren så evt problem borde upptäckts nu. Men inget håller ju i evighet.

K_Klabbe wrote:
Ja finns väl många där kedjan fungerar som tänkt. T.ex. de i Sverige vanliga Ford/Volvo 1.8/2.0 flexifuel har jag aldrig hört något om problem med just kamkedjan. Dessa börjar ju dessutom bli till åren så evt problem borde upptäckts nu. Men inget håller ju i evighet.

Just dessa motorer kan man ju fråga sig hur stor vinsten är med kamkedja när dom måste servas var 1000’de mil ändå. Sedan har dessa haft en stor problematik med spridare osv., men det är en annan diskussion.

Angående de tre bolar du frågar om har jag ägt två Opel Insignia A sportstourer. Den första en 2.0 130 hk diesel med manuell låda. Snål men tråkig och svår att dra husvagn med. Har vid flera tillfällen transporterat tre vuxna i baksätet och fungerat alldeles utmärkt, men har ingen aning om tre barnstolar får plats. (vad är det för stolar du menar bälteskudde eller bakåtvänd ?) Den andra jag hade var en 2.0 diesel- 15 163 hk automat med faceliften som kom 14/15. Vad du däremot behöver fundera på om du har barn som behöver barnvagn är bagaget lite begränsat, men vi har haft hundbur och full semesterpackning och det har fungerat bra men kan vid behov behöva komplettera med takbox. Åker numera en Insignia-18 countrytourer . Har varit mer än nöjd med våra Insignior.

(Opel hade vissa problem med "rassel" och av den orsaken byte på de första motorerna (vanligen 1.4) efter år 2000 när man började införa kedja igen efter "remtiden", den omtalade 2.2 från 2000 och senare som (i vissa, men tydligen inte alla fall, då exempel på bilar som gått närmare 30 000 mil utan att det hänt något finns. (vet en som gått 50 000 men känner inte till hela dess historia) haft bekymmer med kedjor som gått av, var en GM motor där Opel bara gjorde 25 % av arbetet.

Men sedan dess har inget hörts av att någon enda motor med kedja haft något problem alls med den mekaniska tekniken.)

Opel Insignia 2.0 CDTi undviker du på så höga mil före 2013 (faktiskt årtal är inte helt lätt men pre-facelift tydligen) har problem med en oljepackning till oljepumpen som sitter i oljetråget. Tydligen blir den förhårdnad. Oljepumpen suger ingen olja och motorn blir total loss på några sekunder. Naturligtvis ett krånglig jobb som kostar, forumsiffror talar om 5000-7000 för det. Begagnad motor är ju... ja du förstår.

Volvo 2.0F kräver ventiljustering. 9000 mil? Kräver mer service än min 2.5FT (justeras inte) som servas som vanligt 3000 mil, tuta å kör.

BlueberryDox wrote:
Åker numera en Insignia-18 countrytourer . Har varit mer än nöjd med våra Insignior.

Vad bra, har fastnat för åbäket nämligen. Det är inte lätt att hitta Insignia-folk. Nyköp, beg, förmånsbil? Vad fick du ge i pris i runda slängar? Diesel bensin storlek? AT6 eller 8?
Undviker allt som heter sport. Chassi och fjädring bra? Krävs inga njurbälten så fort det kommer kullersten etc?

Behöver info :D

Har provat en AT6 diesel.
Mycket trevlig bil, behövs inte mer motor för att klara sig i Sverige. Tänker på omkörning och påfarter.
Härligt chassi med bra fjädring. Låter lite vilket alla dessa gör, Skoda, Opel, Ford, Kia osv.
Hittade en grusväg att köra på och bilen var trevlig på detta.
Det som föll för våran del var markfrigången, om man nu är intresserad av den.
Värt att ta en titt på.

puttis wrote:
BlueberryDox wrote: Åker numera en Insignia-18 countrytourer . Har varit mer än nöjd med våra Insignior.
Vad bra, har fastnat för åbäket nämligen. Det är inte lätt att hitta Insignia-folk. Nyköp, beg, förmånsbil? Vad fick du ge i pris i runda slängar? Diesel bensin storlek? AT6 eller 8?
Undviker allt som heter sport. Chassi och fjädring bra? Krävs inga njurbälten så fort det kommer kullersten etc?
Behöver info :D

Ok då ska vi se vad jag minns :)
Första insignian var en Spotstourer -10 manuell 2.0 130 hk dieselmotor med företagspaket. (ACC,LM-fälgar 17". Xenonljus lite bättre stolar med dynförlängning möjligt att det var något mer i detta paket) Hade cd 300 radion och här gnällde alla att det var knapphysteri men vi som ägde bilarna förstod ingenting för knapparna styrde radionsfunktioner. Byttes bort vid ca 7500 mil för jag vi ville ha en bil som var lättare att dra husvagn med. Fel som jag hade på bilen var det klassiska på dessa första årsmodeller att bakluckans lås pajade och att de bytte värmeplattan i förarstolen. Angående markfrigång tog mig uppför en ganska brant och mycket spårig grusväg pga att regnet hade spolat bort vissa delar var mycket skeptisk när jag hade kommit halvvägs men det gick som tur var :)
Nästa bil var en -15 2.0 Sportstourer 163 hk diesel automat 4wd med faceliften som kom 14/15. Den var utrustad med business pkt och opc line pkt.
Denna bil var vi riktigt nöjda med men den saknade två saker som gjord att vi senare bytte bort denna. Det ena var backkamera(kunde man beställa men i ett pkt som kostade 12000:- iofs ingick det två saker till i pkt men då tyckte vi inte att det var värt det och det andra att den bara var EURO 5 klassad). Hade en biltema backkamera monterad men den var ingen hit.
Den senaste är nya modellen av Insignia Countytourer 2.0 210 hk diesel automat 8vxl och 4wd.
Stötig är den inte men man får tänka på vad man sätter på för däck för det kan bli en del däckbuller i kupén.
Alla bilar är privatköpta nya utom den första som var en demobil med 500 mil på mätaren.

Lycka till med ev köp. Sikta in dig på minst en med businesspkt. Opel sålde väl bara dieslar under många år så någon bensinare av senare årsmodell blir nog svårt att hitta- De har ju annars bra erbjudande på nya modellen nu.

Till årsmodell -16 kom nya 170hk dieselmotorn som är Euro 6 och man kunde även bara köpa till backkamera . Vet däremot inte om den går att eftermontera en orginalkamera. Det gick inte på tidigare årsmodeller.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.