Byta eller behålla diesel?

39 inlägg 0 nya
Byta eller behålla diesel?

Tjenare!

Nu har jag hamnat i ett dilemma som jag misstänker att även många andra sitter och grubblar i dessa tider. Har ägt en diesel Insigia från 2012 med 5000 mil i snart ett år, och är egentligen nöjd med bilen. Nu när det har börjat uppmärksammas i media om ökade dieselskatter och zonbaserade körförbud etc, börjar jag fundera på om det var en extra dålig investering att jag köpte just en dieselbil.

Vad tror ni? Skulle jag tjäna på i längden att köpa, har tittat på en Ford Focus (2015-17) bensinare, och lämna ifrån mig Insignian trots att jag egentligen är nöjd med den? Har dessutom räknat på att jag snart måste investera i nya sommardäck och nytt batteri. En investering på ca 10000kr. Focusen har även lägre skatt och skulle kosta mindre i försäkring.

Det kanske inte är någon jättekris med de nya dieselbestämmelserna nu, men jag tänker att ju mer tiden går desto värre blir det. Dyrare dieselpris? Snabbare värdeminskning på bilen?

Kom med förslag! :)

Läs artikeln om vad miljözonerna egentligen innebär: http://www.vibilagare.se/nyheter/sa-fungerar-miljozonerna
Läs även om de nya bilskatterna som är just det och inte några nya dieselskatter specifikt.

Motorstarka dieslar och bensinare blir dyra de första tre åren, därefter ligger de ungefär där de alltid har legat.
Miljözonerna börjar gälla 2020 och för 2022 blir det krav för EURO6 i miljözon 2 när det gäller diesel.

Debatten kommer att nyktra till tids nog. Gör inget förhastat.

Swemba wrote:

Debatten kommer att nyktra till tids nog. Gör inget förhastat.

Ja jag hoppas innerligt att du får rätt i detta. Den massiva desinformation som präglat debatten hittills måste ju före eller senare kullkastas.
Här är i alla fall ett medie som försökt.

https://www.expressen.se/nyheter/forskaren-miljozoner-behovs-inte-i-sverige/

MVH AL

Ett slagträ med boll kostar totalt 1 dollar och 10 cent. Slagträt kostar 1 dollar mer än bollen. Hur mycket kostar bollen?

Klart det var en dålig affär att köpa diesel i en tid där man sen 2012 pratat om problemen i städer, tråkigt för dom som nu förlorar på affären och jag misstänker att priserna kommer att rasa rejält när företagen byter in sina bilar och lägger om till mer miljövänligt, marknaden kommer att översvämmas av dieselbilar och priserna dumpas....

Svårt läge men troligen oundvikligt....

Valet är gjort, nu blir det C-HR hybrid ett tag framöver :)

Ja Simon och kostnaden vältras som vanligt över på medborgarna samtidigt som miljönyttan blir noll - eller till och med negativ.

Det tillvägagångssättet känner vi ju igen från CO2- hetsen.

MVH AL

Ett slagträ med boll kostar totalt 1 dollar och 10 cent. Slagträt kostar 1 dollar mer än bollen. Hur mycket kostar bollen?

Fatta bra fyndläge att köpa dieselbil då! Passa på, köp! Och du får nästan alltid lägre förbrukning än motsvarande bensinare, dessutom är bränslepriset sedan länge så gott som alltid billigare på diesel jämfört med bensin.
Tankade för 13:66 för ett par dagar sedan. Bensinen drygt 14:60. =)
Skall man behålla sin bil länge så är det skit samma hur priserna hamnar - den är ändå inte värd några Rembrant-summor när det väl är dags att avyttra den.

Dieselbilar blir snart fyndläge att köpa ja.
Bilar med Euro6 klass är ingen fara tror jag.
Precis gjort bilaffär. Lämnar in en diesel 2013 och köper en diesel 2018

Att man har rätt att införa miljözoner är ngt helt annat än att göra det.

Skall f.ö bli kul att läsa vissa elements reaktioner när man väljer att utöka förbudet så att det även gäller bensensprutande hybrider och skitigt producerande elfordon.

Jodå. Det har redan uttrycks av företrädare för mp.

Förhoppningsvis blir det då en nyttig lärdom för er som applåderar dagens vanvettigt utformade drev.

MVH AL

Ett slagträ med boll kostar totalt 1 dollar och 10 cent. Slagträt kostar 1 dollar mer än bollen. Hur mycket kostar bollen?

Xanthopteryx wrote:
Fatta bra fyndläge att köpa dieselbil då! Passa på, köp! Och du får nästan alltid lägre förbrukning än motsvarande bensinare, dessutom är bränslepriset sedan länge så gott som alltid billigare på diesel jämfört med bensin.
Tankade för 13:66 för ett par dagar sedan. Bensinen drygt 14:60. =)
Skall man behålla sin bil länge så är det skit samma hur priserna hamnar - den är ändå inte värd några Rembrant-summor när det väl är dags att avyttra den.

Ja jättesmart, du tror inte de fortsätter att straffbeskatta dieselbilarna :)

Du måste köra otroligt mycket för att tjäna på en nyare dieselbil, plus att snart vilken kommun som helst kan införa förbud, så det låter inte vidare smart :)

Valet är gjort, nu blir det C-HR hybrid ett tag framöver :)

Frågan är då om man skall tro på att det också kommer innebära förbud för allt annat än elbil, bränslecellsbilar och fordongas som dom också sagt.

Har ni inte läst, det är ju så att både laddhybrider och hybrider är utestängda.
Enbart rena elbilar, vätgasbilar och gasbilar är välkomna i hårdast reglerade zonen.

Hybrider före ett visst årtal som drivs med bensin är även stängda i zon 2.

Vi bilägare gjorde en utmärkt tabell:
Miljözoner
Klass 1: Finns idag, gäller endast tunga fordon.

Klass 2:
Från 1 januari 2020:
• Bilar med kompressions-tänd motor (diesel, elhybrid, laddhybrid) i Euro 5 eller bättre
• bilar med gnisttänd motor (bensin, elhybrid, laddhybrid, fordonsgas, E85) i Euro 5, eller bättre
• Elbilar
• Bränslecellsbilar

Från 1 juli 2022:
• Bilar med kompressions-tänd motor (diesel, elhybrid, laddhybrid) i Euro 6
• bilar med gnisttänd motor (bensin, elhybrid, laddhybrid, fordonsgas, E85) i Euro 5, eller bättre
• Elbilar
• Bränslecellsbilar

Klass 3:
Från 1 januari 2020:
• Elbilar
• Bränslecellsbilar
• Bilar som kan drivas med fordonsgas i Euro 6

Det roliga är ju att Mazdas nya motor kommer vara en kompressions-tänd bensinar, det tänkte dem inte skulle komma...

Jodå junkers. Jag har läst.

Och framförallt har jag läst vad som blir nästa steg, nämligen att förbjuda alla bilar oavsett de drivs av vätgas, el eller bensin.

MVH AL

Ett slagträ med boll kostar totalt 1 dollar och 10 cent. Slagträt kostar 1 dollar mer än bollen. Hur mycket kostar bollen?

Simon no1 wrote:
Xanthopteryx wrote:Fatta bra fyndläge att köpa dieselbil då! Passa på, köp! Och du får nästan alltid lägre förbrukning än motsvarande bensinare, dessutom är bränslepriset sedan länge så gott som alltid billigare på diesel jämfört med bensin.
Tankade för 13:66 för ett par dagar sedan. Bensinen drygt 14:60. =)
Skall man behålla sin bil länge så är det skit samma hur priserna hamnar - den är ändå inte värd några Rembrant-summor när det väl är dags att avyttra den.
Ja jättesmart, du tror inte de fortsätter att straffbeskatta dieselbilarna :)
Du måste köra otroligt mycket för att tjäna på en nyare dieselbil, plus att snart vilken kommun som helst kan införa förbud, så det låter inte vidare smart :)

Eftersom att diesel är bättre för miljön så, nej. Först måste detta få kallna lite och sedan kommer sanningen fram att ojdå, vad många bensinare som blev förbjudna för det första och vad hemska avgaser de har för det andra!
Vi gick från en Mazda 6 bensin 155 hästar kombi manuell till en Volvo V90 Diesel 190 hästar kombi automat fyrhjulsdrift.
Aningens högre skatt men uppskattningsvis minst! 3-6.000 kronor lägre bränslekostnad per år (beroende på hur mycket vi kör, och så tillkommer det faktum att dieseln än så länge är lägre i pris). Dessutom är försäkringen flera tusenlappar billigare per år!
Man behöver inte köra så hiskeligt mycket längre på många bilar i dag faktiskt. Sedan finns såklart andra alternativ också, såsom Octavian som nämnts många gånger där det är låg skatt (än så länge) och rätt låg förbrukning.
Dessutom kan diesel köras helt fossilfritt redan i dag. Bensin kan köras 5-10% fossilfritt (sommartid, lite lägre vintertid).
En modern bensinare släpper ut fler partiklar än en modern dieselbil. En modern dieselbil (med adblue) släpper ut mindre NOx än en modern bensinare.
Det är bland annat därför det kommer krav på partikelfilter på bensinare också.
Och när elbilarna börjar bli fler kommer man att hitta sätt att skatta upp elbilarna också.

Blir för övrigt intressant att se hur skyltningen kommer vara i dessa förbudsområden. Dubbdäcksskyltningen i dag är ju lite vilda västern där man inte riktigt följer lagen alla gånger.

Jag kommer att behålla min dieselbil både av ekonomiska men även miljöskäl.
Alternativet är väl att köpa en nyare dieselbil särskilt om priset sjunker. Min egen bil har inte så stor fallhöjd.

6.15

X - här kostar både diesel och bensin 14,19 så ingen skillnad i literpriset.

Fast det är ofta "rea" på diesel. Vet inte varför. Kanske efterfrågan har gått ner och ett överskott uppstår?

6.15

Jag tog ut en förmånsbil (diesel och tvåhjulsdriven) i mitten av februari och jag planerar att köpa ut den av firman om 1½ år när jag drar mig tillbaka av åldersskäl. Lagom stor bil för oss och i mitt tycke otroligt bränslesnål med en såpass stor motor. Åkte ned hemifrån till Karlskrona i går, en tripp på 240km och den gick på 4,9L/100km, snitthastighet 86km/tim. Det är visserligen en Euro6 så jag behöver inte bekymra så mycket för miljözoner ännu, men jag känner mig rätt lugn och hoppas ha kvar den ett bra tag.

// Krister

Lite krokigt är också rakt

Easterlily wrote:
Tjenare!
Nu har jag hamnat i ett dilemma som jag misstänker att även många andra sitter och grubblar i dessa tider. Har ägt en diesel Insigia från 2012 med 5000 mil i snart ett år, och är egentligen nöjd med bilen. Nu när det har börjat uppmärksammas i media om ökade dieselskatter och zonbaserade körförbud etc, börjar jag fundera på om det var en extra dålig investering att jag köpte just en dieselbil.
Vad tror ni? Skulle jag tjäna på i längden att köpa, har tittat på en Ford Focus (2015-17) bensinare, och lämna ifrån mig Insignian trots att jag egentligen är nöjd med den? Har dessutom räknat på att jag snart måste investera i nya sommardäck och nytt batteri. En investering på ca 10000kr. Focusen har även lägre skatt och skulle kosta mindre i försäkring.
Det kanske inte är någon jättekris med de nya dieselbestämmelserna nu, men jag tänker att ju mer tiden går desto värre blir det. Dyrare dieselpris? Snabbare värdeminskning på bilen?
Kom med förslag! :)

Gör dig kvitt Insiginian nu av två skäl diesel och Opel!
Bil är inte att se som en investering däremot så kan man lindra fallet med att välja rätt.
Märket Ford är inte rätt val, dem sjunker likt din Opel Insignia som en gråsten.
Att gå ned ned i storlek är annars rätt, VW gruppens bilar och Toyota kan aldrig bli helt fel men med VW så har dem sitt värde så att göra ett fördelaktigt inbyte där är svårt.
Volvo säger jag också, beg V40 V60 kan aldrig bli helt fel, dem har alltid köpare men om du spikat 10 000 så är du rejält låst.
En Dacia Logan MCV eller Duster typ..dem är populära och att du kan få dig en sproilans ny om du tänjer lite på pluskan och förmodligen bättre vid ett inbyte gentemot vad övriga märken står villiga till.

Men inte skall du väl byta bort Opeln. Den har ju redan tappat rejält och är knappt inkörd, sedan vill vissa hävda att det är Opel är skräp, men troligen inte ett dugg sämre än en Folkvagn.
Är du nöjd med bilen skall du väl behålla den. Den tramsiga dieseldebatten är ett storm i ett vattenglas. Men visst bor du i någon av Sveriges tre större städer kan det väl bli lite krångligt om du vill åka på kommunala vägar om dom inför något förbud. På Statliga vägar lär det aldrig bli något förbud för bilar med visst drivmedel eller EU klass på avgasreningen. Kostar alltid pengar att byta.
Nya däck och batteri är normala slitdelar som måste bytas med tiden oavsett bilmärke. Och du lär ju ändå få avdrag på priset om sommardäcken är slut.
Skatt och försäkring är väl bara marginalkostnader på bilägandet.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.