Bilsäten och komfort

72 inlägg 0 nya
Bilsäten och komfort

Inför stundande bilbyte, inte i dag men om nån gång, är sittkomforten prio ett.
Finns det någon bil i dag som har lika bra säten som SAAB hade i 9-5? Passade min långa rygg ypperligt och har efter den sista 9-5:an (en 2001:a) jag hade inte suttit så bra i någon bil till ett hyfsat humant pris.
Har prövat Volvo går bort då nackstödet inte går att höja. Satt faktiskt riktigt bra i nya XC40, som har justerbart nackstöd, men i den räcker knappt armarna fram till ratten när resten av kroppen sitte bra. På Saaben fixade jag nya jack så att nackstödet gick att höja nån extra cm som behövdes. Men när man är fullvuxen i längsledd infinner sig vissa problem i bilvalet.

Bara ut och torr sitt alla bilar som finns och bocka av.
Jag vill att nackstöden skall vara justerbara i längsledes närmare huvudet, saknar det på min bil.
Jag antar att mina 175 cm är ganska idealisk för att sitta riktigt i en bil då jag sällan suttit riktigt dåligt i någon bil jag testat.
Den enda bil jag tyckt direkt varit konstig att sitta i är citroens tempur känsla i stolen som jag inte kännde alls för, kanske en vanesak.
Riktigt justerbart svankstöd är viktigt för mig på långkörningarna och vilket jag tycker är i minsta laget på min bil.

Ja lycka till.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Nu kanske inte BMW 5 serie står på listan (faller väl på humant pris) men jag noterade vad jag läste i TVs senaste kombitest.

"Testbilens komfortstolar ger fantastisk sittkomfort och går att justera på alla ledder så de passar alla kroppstyper, lång som kort och bred som smal. BMW stolarna skiljer sig mycket från Volvos stolar, hos BMW omsluts man av en fåtölj medan man i Volvon sitter mer uppe på en hård men ergonomisk riktig stol"

Sedan när man är lång är det inte bara komforten utan sikten har jag upptäckt. Innespegel, stolpar, bågar och framrutan överkant skymmer sikten ibland skrämmande mycket.

Prova Mondeo, den har stolar som är väldigt lika Saabs när det gäller komfort. Sitsen är dock något kortare än Saabs och det är möjligt att nackskyddet är för lågt, det kan bara du avgöra.
Annars är det en trevlig, välutrustad, tyst och komfortabel bil, som har varit väldigt felfri.
Jag håller med när det gäller Volvo, där var det bättre förr även om jag sitter bra i S90, men trots alla inställningsmöjligheter når stolarna inte upp till Saab.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Rikard wrote:
Nu kanske inte BMW 5 serie står på listan (faller väl på humant pris) men jag noterade vad jag läste i TVs senaste kombitest.
"Testbilens komfortstolar ger fantastisk sittkomfort och går att justera på alla ledder så de passar alla kroppstyper, lång som kort och bred som smal. BMW stolarna skiljer sig mycket från Volvos stolar, hos BMW omsluts man av en fåtölj medan man i Volvon sitter mer uppe på en hård men ergonomisk riktig stol"

Nä, bytte bort två BMW 5:or allt för tidigt pga av stolarna. Nu har jag inte provat nya modellen, men den går bort pga. för stor bil och att dom har blivit så populära reservdelslager.

Patrik Österberg wrote:
Sedan när man är lång är det inte bara komforten utan sikten har jag upptäckt. Innespegel, stolpar, bågar och framrutan överkant skymmer sikten ibland skrämmande mycket.

Ja det finns många bilar man knappt ser ut ur. Innerspegeln framförallt skymmer halva sikten framåt. T.ex Audi A5 är halva vindrutan skymd av backspegeln. Prövade Volvo XC-60, men där verkar nackstödet var fast och då går den bort.

saabnisse wrote:
Prova Mondeo, den har stolar som är väldigt lika Saabs när det gäller komfort. Sitsen är dock något kortare än Saabs och det är möjligt att nackskyddet är för lågt, det kan bara du avgöra.
Annars är det en trevlig, välutrustad, tyst och komfortabel bil, som har varit väldigt felfri.
Jag håller med när det gäller Volvo, där var det bättre förr även om jag sitter bra i S90, men trots alla inställningsmöjligheter når stolarna inte upp till Saab.

Mondeon skall provas, dom har ju oxå 80.000kr i rabatt på Vignale versionen nu. Dock verkar det vara svårt att finna nån att prova. Ford verkar föra en tynande tillvaro inne i nått hörn hos Volvohandlaren. Och är mest småbilar och suvarna som finns

Patrik Österberg wrote:
Sedan när man är lång är det inte bara komforten utan sikten har jag upptäckt. Innespegel, stolpar, bågar och framrutan överkant skymmer sikten ibland skrämmande mycket.

Ja det där har jag märkt på en del bilar. Man sitter jättebra, men får huka sig för att se ut genom framrutan.
En del bilar har det att göra med att sätet inte kan dras så långt ner, utan att man sabbar sittkomforten, och på en del har det att göra med att överdelen av framrutan är väldigt långt framdragen.

Konstaterade för övrigt när jag fixade i baksätet på vår V90 i dag att jag sitter SJUKT rymligt bakom mig själv! 186 cm lång.

Har du provat nya Insignian Guran? Jag är 189 cm och utrustad med taskig rygg, som gett mig otaliga ryggskott och diskbråk genom åren.Sitter bra i gamla Insignian med elstolen och den nya Insignian får ju beröm för bästa stol i långbilstestet i sista numret av VIB.
Själv sitter jag bra i XC60:n 2017 och är även nöjd med den elstolen, men tycker det är snålt av Volvo att inte även passagerarstolen är en elstol på en summumutrustad bil som standard.

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Har lite motsatt problem mot Guran. Har relativt kort överkropp och långa ben. Så jag sitter bäst i BMW:s sport- och komfortstolar. Eftersom de har bra tiltmån på sittdynan och även utdragbart lårstöd. Tyckte jag satt bra i Volvos stolar förut också, men när jag provade senast så tyckte jag de kändes väl hårda.

Ja, vi har helt klart olika problem. Jag är relativt kort så jag har inga problem med sikten genom framrutan och de flesta stolar fungerar helt OK. Men jag vill gärna kunna hissa upp stolen så högt som möjligt och då måste ju körställningen också bli bekväm vilket inte jämt är fallet. Dock - med modern utrustning som automatlådor och adaptiv farthållare så minskar ju problemen en aning när det gäller bekväma vinklar för högerbenet och det mesta som berör ben och fötter och deras samverkan med pedalerna...:)

Guran, Du kanske ska och titta efter tillbehörsstolar. En del märken erbjuder exklusivare stolar som man kan ställa in oftast med luft, då kanske märket spelar mindre roll.

Med två eller fyra hjul rullar livet lättare

Axel61 wrote:
Guran, Du kanske ska och titta efter tillbehörsstolar. En del märken erbjuder exklusivare stolar som man kan ställa in oftast med luft, då kanske märket spelar mindre roll.

Jo då, har koll på detta. På vissa (t.ex BMW) går det lös på närmare 50.000kr å få komfortstolar förstdyra stolar och sedan måste man ha skinnsäten. På VW är det faktiskt riktigt bra pris på komfortstolarna

MB S-klass fick bra betyg för säteskomfort i senaste numret av papperstidningen.

Helt säker har Sonderklasse bra komfort. Men jag vill ha en bil som är 4,5m lång +- nån dm och inte svindyr. Bilarna har en förmåga att växa och därmed inte att säteskomforten kommer dom mindre stora bilarna till lag. Skall nog bli en längre test av en Golf då sätena i dom är riktigt bra

Guran wrote:
Helt säker har Sonderklasse bra komfort. Men jag vill ha en bil som är 4,5m lång +- nån dm och inte svindyr. Bilarna har en förmåga att växa och därmed inte att säteskomforten kommer dom mindre stora bilarna till lag. Skall nog bli en längre test av en Golf då sätena i dom är riktigt bra

Har du inte testat nya Insignian än?

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

christer_1 wrote:
Guran wrote:Helt säker har Sonderklasse bra komfort. Men jag vill ha en bil som är 4,5m lång +- nån dm och inte svindyr. Bilarna har en förmåga att växa och därmed inte att säteskomforten kommer dom mindre stora bilarna till lag. Skall nog bli en längre test av en Golf då sätena i dom är riktigt bra
Har du inte testat nya Insignian än?

Jo
Men en kort tur och tyckte inte drivlinan presterade som prestandan gjorde gällande. Testade grand sport 260hk.
Men skall absolut prova dieseln. Bilen är jäkligt snygg, praktisk och prisvärd. Komfortabel och tyst inuti trots 20” hjul, (på den jag testade)
Men känslan fanns i chassiet.
Hur är led Matrix ljuset på Insignian christer_1 ?

Guran wrote:
christer_1 wrote:Guran wrote:
Har du inte testat nya Insignian än?
Jo
Men en kort tur och tyckte inte drivlinan presterade som prestandan gjorde gällande. Testade grand sport 260hk.
Men skall absolut prova dieseln. Bilen är jäkligt snygg, praktisk och prisvärd. Komfortabel och tyst inuti trots 20” hjul, (på den jag testade)
Men känslan fanns i chassiet.
Hur är led Matrix ljuset på Insignian christer_1 ?

Tyvärr Guran har jag ingen praktisk erfarenhet av Matrix. På min 2009 Insignia ST så är det Xenon med AFL och det duger åt mig. På XC60:n är det Xenon med automatiskt helljus.
Så din fråga om Matrix får någon annan svara på.

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Torrkörde V60 i dag. Ser ut som en V90 ut och invändigt.
Osköna stolar, var tvungen att sänka stolen i lägsta läget för att få plats och se ut, klaustrofobisk känsla i kupén. Osköna stolar. Behöver inte fundera på en sådan i alla fall.

...och hur var stolarna, Guran?
:-)

*Robban

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.