40-års kris. Vad ska man köpa?

40 inlägg 0 nya
40-års kris. Vad ska man köpa?

Har sedan slutet av 90-talet suktat efter en rolig andrabil. Från början var drömmen en Z3 Roadster men har också varit inne på en MR2 eller Boxster. Det lustiga med Z3 är att de verkar inte gå ner i pris, bara upp i miltal. Har haft bevakning på dessa sedan mitten på 00-talet när jag först hade ekonomin att köpa en, då kunde man få en skaplig för 50tkr. Priset verkar dock inte gå ner något.

Är ju lite småsnål och gillar i dagsläget inte att meka. Så driftsäker, inte jättedyr underhåll och service är viktiga faktorer. Har ett varmgarage där bilen kan stå.

Budget: 50-100 tkr men hellre 50 än 100.

Misstänker att de flesta kommer att svara MX-5 dock.

SLK kanske? Gäller bara att kolla efter rost och elfel. Vettig bil annars.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Mustang från -05. Ta en med tak så är dom billigare. ;-) Fast dom ligger väl snarare från 100tkr... MX-5 är väl annars inget dumt val...

Behöver vara runt 4m, så tvåsitsig är
ett krav.

Mx5 är nog det säkraste kortet och dessutom lätt och rolig som en gokart på lilla krokiga vägen.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Z3 Roadster tycker jag känns väldigt vek i karossen när man kör över vägskarvar eller ojämn väg. Nu är det tyvärr vår så cabpriserna drar iväg. Annars är väl en Z4 inom räckhåll för 100 kkr.
Jag hade nog tittat på MGF/MG TF också.

Mitt val skulle vara antingen en maskulin Ford Mustang eller en Audi TT. En Saab 9-3 cab från 2008 eller senare är inte heller ett dumt val men då kostar de ca 150 000 eller mer.

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Targa tak är också en OK lösning. Måste inte vara full cab.

Har kört en Z3 2,8 med tak, och trots att jag är BMW freak, var det ingen bil jag fick lust att äga.
E36 cab är sjukt snygga med taket nerfällt utan puckelrygg som alla andra cabar har, och överkomlig i pris, men den har tyvärr 5 sittplatser.

Oavsett vad du köper, provkör en MX5 innan du dör.

Jag skulle nog säga MX5/Miata med den budgeten. Annars Toyota GT86, men kräver nog större budget. Annars en äldre fin Toyota Supra MKIII -87-92 har ju targa tak som du förvarar i fästen i skuffen medan du glider i solskenet. MR2 är inget dumt val, gärna 2:a generationen tycker jag är snyggast. Hittar du en turboversion så är du lycklig. Så slipper du meka också om du inte är intresserad av det. OBS kolla om blockpackningen är bytt på Supra MKIII till en tjockare stålpackning, men det bör det vara på de flesta vid detta laget.

Hm om pengar... har någon betydelse...
Och underhållet inte innebär ruin om något ska göras.

En udda annorlunda är Opel Tigra, med fällbart plåttak, om man kan tänka sig en som inte är en supersport med 250 hk som man kan göra rykande bredsladdar med, utan det mer handlar om biltyp, kaross, design och att vara udda.
Någon dussinbil man ser överallt är det inte.

40-års kris. Vad ska man köpa?

40-års kris. Vad ska man köpa?

toyota celica 2002 TTE .

Chevrolet Camaro V8 kanske
https://www.blocket.se/gotland/Chevrolet_Camaro_Z28_V_8_CABRIOLETTE_75179596.htm?ca=16&w=3

Eller en Volvo C70
https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_C70_2_4T_200hk_78458158.htm?ca=16&w=3

Har en sådan C70 i "familjen" fast snyggare, man ska nog vara lite speciell för att gilla den, styrningen är en katastrof, vändradien astronomisk, bagageutrymmet icke existerande, vridstyvheten skakig och läderklädseln av sämre kvalitet.
Men ägaren älskar den ändå, mest för dess image.

Hej, tack för alla förslag. Lutar åt att återuppta sökandet efter en MR2 i gott skick och lagom med mil samt lägga till MX5 på listan. Tyvärr hade jag chansen på en riktigt fin MR2 häromåret men fegade lite för länge så brottas med ”the one that got away”.

Den här kanske
https://www.blocket.se/orebro/Saab_9_3_2_0T_Vector_76356963.htm?ca=8&w=3&last=1
Avsevärt trevligare bil i det mesta än C70.
Dock börjar de bli lite dyra, de ökar i pris och det kan vara jobbigt att hitta ett bra ex. men gör man det är det värt att betala lite extra.
Jag tycker nog den här är i saftigaste laget, men är den fin kanske den är värd priset ,men det finns säkert prutmån!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Den Saaben är ju riktigt fin, alla dagar framför Miata.
Dock kanske inte den länkade då den är nyimporterad och kan ha varit ute för allt möjligt...

Vw Eos, udda bil.
https://www.blocket.se/ostergotland/Volkswagen_EOS_2_0Hard_Top_Aut_Skinn_78546749.htm?ca=16&w=3

junkers wrote:
Den Saaben är ju riktigt fin, alla dagar framför Miata.
Dock kanske inte den länkade då den är nyimporterad och kan ha varit ute för allt möjligt...

Nej jag tittade på en liknande i samma färg för ett par år sedan.
Just den bilen var importerad och lite för fin för sina mil, kanske slätstruken i ett grannland och nylackad.
Kanske samma bil, den färgen är inte så vanlig.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

En 40-årskris sammanhänger väl med upptäckten av en begynnande flint och att ungdomen på riktigt är historia. Att råda bot på det med en Volvo eller Saab låter för mesigt även om taket går att fälla ner. Som jag förstått det så krävs det något mer påtagligt. En kurs i fallskärmshoppning, en bandag med en Porsche Carrera eller en st Harley Davidsson med tillhörande skinnpaj med fransar och spetsiga boots.

6.15

pinjong, krisen slår så olika.
Vissa inser bekvämligheten och accepterar en Saabcab, andra vill ha det besvärligt, köper ett gjutjärn och skakar fram något år tills åldern tar ut sin rätt.
Men vissa andra klarar sig och t.o.m. utökar gjutjärnssamlingen, men det brukar inträffa ett par decennium senare.
Själv fick jag jaga får och det fortsatte några år, men jag åkte Volvo 66 cab också.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.