Ska vi skrota vår VW Passat 1,4 TSi Ecofuel DSG -10 som gått 15000 mil?!

16 inlägg 0 nya
Ska vi skrota vår VW Passat 1,4 TSi Ecofuel DSG -10 som gått 15000 mil?!

Hej!

Vår familjebil (som vi mest använder till småsträckor mellan hem och jobb) har stort motorfel vid bara 15000 mil.

Plötsligt en dag startade den inte, vi fick bogsera den till Volkswagen i Stockholm då vår vanliga reparatör inte har gas-behörighet. Där konstaterade de att motorn är kaputt, att den måste bytas ut antagligen. De vet inte säkert vad som är fel och för att öppna motorn och ta reda på det vill de ha 16000 kronor. Vi har försök få så utförligt förklaring som möjligt vad som kan tänkas vara fel på motorn, men tråkigt nog vill Volkswagen i Bromma inte hjälpa mer än att hänvisa till att de behöver öppna motorn.

Vår bilförsäkring täcker bara ”inre rörliga motorfel” och ingen kan svara på om det ens kan vara det i vårt fall. Vad kan inre rörliga motorfel vara? Hur vanligt är det på vår modell? Är det värt att lägga pengar på att öppna motorn?

Om den behöver bytas är kostnaden för att öppna motorn och byta den samma som bilens värde, ungefär 60 000 kr.  Så bilen kan lika gärna skrotas?! Jättefin sportversion som vi trodde skulle hålla så mycket längre än detta.

Vi känner oss förvirrade och lite lurade. Ska en motor packa ihop vid 15000 mil?

Ja, det där är ju ett svårt läge.
Vill ni göra det enkelt för er, så kan ni sälja den som den står. Bilen är ju inte utan värde.

Jag antar att det är det typiska VW-kamkedjeproblemet ni råkat ut för, och det kan bli kostsamt.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Hej

Kolla om ni kan få tag på en begagnad utbytesmotor. Det är nog lättare sagt än gjort till modellen men det kan ju vara värt ett försök.

MVH AL

Ett slagträ med boll kostar totalt 1 dollar och 10 cent. Slagträt kostar 1 dollar mer än bollen. Hur mycket kostar bollen?

Ja i Tyskland åtminstone borde det väl finnas massor av begagnade VW-motorer. Kanske lönar sig att köpa den över telefon och se till att det finns en garanti. Sedan hyra en lätt lastbil eller ett släp och hämta motorn. En liten verkstad med motorlyft kan ge ett fast pris på bytet.

6.15

Angående felet i fråga: Hade ni ingen motorlampa som indikerade fel innan motorn havererade? I så fall borde det ju finnas en felkod så att verkstaden lättare kan konstatera felet.

På överkuggade motorer brukar vanligen lampan lysa innan det går åt skogen.

MVH AL

Ett slagträ med boll kostar totalt 1 dollar och 10 cent. Slagträt kostar 1 dollar mer än bollen. Hur mycket kostar bollen?

Tack för feedback, lite svar och frågor kommer här.

1) Är VW-kamkedjeproblemet kopplat till inre rörliga motordelar? Om det nu skulle vara det...
2) VW-reparatören erbjuder en begagnad motor, men det blir ändå dyrt. Så pass att de inte ens själva är intresserade av att köpa bilen billigt av oss, fixa och sälja...
3) Jo vi fick en röd motorlampa som lyste. Då lämnade vi in den till lokala reparatören. Han sa att det var motofel och att han inte hade behörighet. Vi körde hem bilen, nästa dag startade den inte.

Detta låter inte bra "Vi körde hem bilen" om det nu var så att motorn inte var hel (delar lösa mm i den, tex kamkedje problem). Har ni kollat med försäkringen?, har du lite tur täcker denna. Med tanke på årtal och miltal är risken liten, men värt att kolla upp.

Det finns väl nästan ingen försäkring som täcker maskinskada över 15000 mil så det är nog bara att betala eller sälja den till ngn med bra kontakter eller gott om tid.

Börja med att kolla upp hur många mil er maskinskadeförsäkring täcker. Som junkers nämnt så är det väldigt få som täcker över 15000mil... Om er täcker upp till dessa mil så tycker jag en kamkedja borde innefattas i inre rörliga delar. Men det beror ju på hur ert försäkringsbolag definierar detta och vilka undantag som finns...

Om det inte går att hitta en utbytesmotor väldigt billigt, skrota.
Ett tips, nästa gång motorlampan lyser...stanna direkt, ring bärgning som kör bilen till närmaste verkstad för åtgärd. Kan inte den verkstaden åtgärda eller svara på vad som är fel ska den bärgas till nästa, inte köras dit.

Har bilen kamkedja så är det troligt att den ställt till med trassel då det är en välkänd felkälla, felkonstruktion faktisk.
Det var det ena, det andra är att även om du byter till en likadan men begagnad motor så har du kvar din felkonstruerade motor. Du får vara glad att den gick relativt länge ändå. Om du byter motor så sälj bilen direkt då folk har kort minne om vad som hänt med vw´s motorer. De individer som på rak arm kan säga vilka, och inte vilka, bilar man kan köpa är lätt räknade. En bekant köpte en vw -10 (kedja) nyss och den rasade precis. Det går en rond med ARN och handlaren just nu.
16000:- för felsökning är skandalöst helt enkelt. Försök få tag på någon som kan lossa ventilkåpan mm och kika om kedjan sitter på plats. Gör den det så finns det hopp. Fråga i bekantskapskretsen efter en liten verkstad, det finns en del guldkorn där ute faktisk.

Precis som GDS skriver är det hutlöst att begära 16000:- för en felsökning!
Kolla runt på ett antal små allbilsverkstäder, "Kalles slit och slängverstad" eller någon annan kan säkert ta reda på felet för en avsevärt mindre peng och ge ett vettigt förslag till åtgärd!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Sophie Ekman wrote:
Hej!
Vår familjebil (som vi mest använder till småsträckor mellan hem och jobb) har stort motorfel vid bara 15000 mil.
Plötsligt en dag startade den inte, vi fick bogsera den till Volkswagen i Stockholm då vår vanliga reparatör inte har gas-behörighet. Där konstaterade de att motorn är kaputt, att den måste bytas ut antagligen. De vet inte säkert vad som är fel och för att öppna motorn och ta reda på det vill de ha 16000 kronor. Vi har försök få så utförligt förklaring som möjligt vad som kan tänkas vara fel på motorn, men tråkigt nog vill Volkswagen i Bromma inte hjälpa mer än att hänvisa till att de behöver öppna motorn.
Vår bilförsäkring täcker bara ”inre rörliga motorfel” och ingen kan svara på om det ens kan vara det i vårt fall. Vad kan inre rörliga motorfel vara? Hur vanligt är det på vår modell? Är det värt att lägga pengar på att öppna motorn?
Om den behöver bytas är kostnaden för att öppna motorn och byta den samma som bilens värde, ungefär 60 000 kr.  Så bilen kan lika gärna skrotas?! Jättefin sportversion som vi trodde skulle hålla så mycket längre än detta.
Vi känner oss förvirrade och lite lurade. Ska en motor packa ihop vid 15000 mil?

Är serviceboken komplett kan man tycka att vw borde goodwilla en del,men din vanliga verkstad verkar ej vara vw så där försvann nog tyvärr goodwillchansen.

Goodwill från VW verkar inte sannolikt: https://www.motormannen.se/aega-bil/reparation-och-service/volkswagens-kamkedjor/

6.15

Goodwill efter 15000 mil är nog inte mycket att hoppas på speciellt inte när de vill ha så ohemult med penningar för att kolla felet!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tag offerter från fler bilverkstäder, låter som kuggad kedja och krökta ventiler, går att laga billigare än 60.000:-

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.