Dieselvärmare bränslevärmare problem

153 inlägg 0 nya
Dieselvärmare bränslevärmare problem

Ett utdrag ur en intressant och beaktansvärd artickel från mest motor angående dieselvärmare.

”Bränslevärmare ger skön värme under de kalla vintermånaderna. Men behöver den bytas gäller det att ha en ordentlig buffert på banken”

De Volvo-auktoriserade verkstäder vi kontaktade (Bilia, Upplands Motor och Volvo Bil) lämnade ett ungefärligt pris på byte av dieselvärmare (både värmare och arbetstid inräknat) på en Volvo V50/S40/C30 av årsmodell 2011 på allt från 17.000 till 21.000 kronor.
"På de bilarna sitter värmaren så trångt placerad, bakom AC-rören, att man måste demontera delar av motorn för att komma åt värmaren",

"Men de flesta fall av trasiga värmare som vi får in handlar om en sliten brännarinsats som behöver bytas. Något som kostar i genomsnitt 6.000 kronor och behöver göras efter 10.000–12.000 mil – ibland kortare, ibland längre. Slår man ut det på tiden som värmaren faktiskt arbetar så är det i mina ögon inte en stor summa", säger Tony Stenders.

Dieselbilägare som använder dieselvärmaren och oftast kör korta sträckor (några kilometer eller enstaka mil åt gången) bör tyvärr räkna med att värmaren inte håller särskilt många år, i alla fall inte om man har en bil där dieselvärmaren är fabriksmonterad.

"En fabriksmonterad värmare går igång automatiskt när bilen startar. När du startar bilen drar värmaren i sig diesel och tickar igång. Och på en bil som mest bara körs korta turer så kommer dieselvärmaren må pyton, för den hinner inte bränna dieseln och inte komma upp i sin arbetstemperatur", förklarar Tony Stenders.

Vilket även gäller dieselmotorn och partickelfiltret.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Drog ur detta klipp bara för att folk med värmare skall veta och och beakta och samtidigt delge min erfarenhet av dieselvärmare som sträcker sig från min första vw diesel 2,5tdi 2001 med dieselvärmare och 30000 mil på mätaren.

Vad man bör ha i åtanke är att orginal installerade värmare alltid stoppas och startas när man vrider av och på nyckeln och även vid 10 sekunders stopp eller en minut.
3 minuters körning till affären samma sak.
5 minuter till jobbet.
Riktigt ivslängdsdödande för en dieselvärmare.

Mitt tipps är att man ALLTID manuell startar värmaren på fjärrdosan eller på appen en stund före man skall köra till affären även om man inte tycker sig behöva det på den korta sträckan speciellt eftersom den ändå startas automatiskt utan att du vet det när motorn startas.

Jag har alltid i alla tider manuellstartat värmarna på fjärrstarten 3-10 minuter före avfärd även när det är på nollan ute fast behovet kanske inte finns för kroppen.
Det bara känns bra att se temperaturmätaren på 50-70 grader när man vrider om nyckeln och kör iväg och sunt förnuft säger att det blir en motor med livslängd.

Jag har aldrig bytt en värmare eller ens en brännarinsats men dock några glödstifft på bilarna före 2010.
Efter det har det aldrig strulat och jag är säker på att det är mitt användande med alltid värmare som får gå till driftsvarm motor som är orsaken eller kanske bara tur :)

Jag har dessutom avaktiverat +5 graders automatiken i bil menyn eftersom jag har disciplinen att alltid fjärrstarta före avfärd och håller koll på tempmätaren.

Man skall också beakta att en dieselvärmare (oljebrännare) som sällan kommer upp i driftstemp oljar igen brännarinsatsen och isolerar och bränner sönder både stift och insats och får dålig verkningsgrad och man får dyra problem i förtid.

Som sagt bara ett tipps från mina relativt få störningar under ca 30-40000 mil med dieselvärmare.

Jag kör nu min bensinvärmare på samma sätt med manuellstart minst några minuter före avfärd i alla lägen kring nollan och slår jag av den när motortempen kommit upp i 75-90 grader.
Blir oftast 4-6 ggr om dan under vintern.

Ett exempel från kompisen som lämnade in sin 12a superb som han pendlar 3mil med och med defekt värmare på vag och det gick på 3800:- med felsökning och stift byte.
Inte gratis men typ 8 clips skruvar och plast innerskärmen borta och värmaren lätt åtkomlig.
Andra felet på 18000 mil för han på sin bil, första var ett framhjulslager byttes vid 17100 mil.

Klämmer in med en sista sak som jag tycker man skall vara medveten om.

Bilar med fabriksinstalerade dieselvärmare har aldrig ptc element vilket många gånger gör att vid trasig dieselvärmare blir det markant dålig och långsam värme i cupen.
Det går nästan inte att vara utan den utan den måste repareras.
Kan vara bra att veta.

Trots allt skulle jag ha svårt att köpa en bil utan bränslevärmare då det verkligen sätter guld på min bil ochtillvaro att alltid kliva in i en varm bil utan is på rutorna och på sommaren en webasto ventilerad bil. :):)

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jag har bara haft bränsledriven värmare på bensindrivna bilar och det fungerade sådär. Batterier drogs ur, dyr service osv. Övergick till elektrisk kupé- och motorvärmare över 220V istället och rekommenderar det. Det är mer miljövänligt men kräver givetvis anslutningsmöjlighet.

6.15

Bra inlägg om bränslevärmare mso1000 och din erfarenhet om dessa. Håller med dig om det mesta.

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Även bensinbilar med fabriksinstallerad värmare saknar väl också PTC element.
Och dom moderna små direktinsprutade 1-l motorerna lär heller inte ge så mycket överskottsvärme vintertid. Så även där blir det troligen ganska så kyligt i kupén under en lång tid.

pinjong wrote:
Jag har bara haft bränsledriven värmare på bensindrivna bilar och det fungerade sådär. Batterier drogs ur, dyr service osv. Övergick till elektrisk kupé- och motorvärmare över 220V istället och rekommenderar det. Det är mer miljövänligt men kräver givetvis anslutningsmöjlighet.

Urdraget batteri har jag aldrig blivit drabbad av vilket kanske låter konstigt men sant.
Men jag tror många saknar sunt förnuft och kunskap när det gäller vissa saker vad det gäller förbrukning och ström.

Jag har ställt in min max driftstid på 20 minuter och mitt på vintern 30 minuter för att då vet jag att jag måste iväg innan dess annars stannar värmaren.
Man ser bilar som står och mullrar både 45-60 minuter på parkeringen och då förstår man att det lätt blir ström torsk när resorna blir korta.
Och dessutom händer det att resan inte blir av.
Man måste lära sig att förstå vad man har att anpassa sig till.
Min bil är varm på mellan 15-25 minuter beroende på ute tempen.

Och tumregeln är 30 minuter värme 30 minuter körning för att hålla bra batteristatus.

Om man beaktar detta tror jag att man får ett problemfritt ägande på en ny bil med bränslevärmare.

På denna bil har jag satt in en Calix laddare bara för säkerhetsskull då jag numera ofta inte lämnar stadsgränsen på en tank eller två men som sagt för säkerhets skull.
Och för folk med värmare med kort körning kan det vara bra att toppladda batteriet nån gång emellanåt.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Guran wrote:
Även bensinbilar med fabriksinstallerad värmare saknar väl också PTC element.
Och dom moderna små direktinsprutade 1-l motorerna lär heller inte ge så mycket överskottsvärme vintertid. Så även där blir det troligen ganska så kyligt i kupén under en lång tid.

Japp det är nog så på alla bilar med fabriksmonterade bränslevärmare.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000 wrote:
Urdraget batteri har jag aldrig blivit drabbad av vilket kanske låter konstigt men sant.
Men jag tror många saknar sunt förnuft och kunskap när det gäller vissa saker vad det gäller förbrukning och ström.

Sunt förnuft finns nog men behovet av värmare är inte så stort, har jag upplevt, här på Västkusten. Då blir användningen sporadisk vilket, som du säger, inte ger någon vana när det gäller handhavande. Men i det stora hela går vi väl mot att ansluta våra bilar till elnätet och att avveckla fossila bränslen vilket talar för att elanslutna värmare blir den metod som återstår. Eller möjligen ingår en sådan redan i moderna laddhybrider/elbilar. Kanske någon med kunskap vet bättre.

6.15

Ja Pinjong behovet för bränslevärmare är nog störst på östkusten /Stockholm och norrut.

Men som jag säger och mina råd tidigare i tråden kan spara många besvär och problem.
Och en annan sak är att det är ingen service kostnad på en värmare.

Vad gäller tidigare laddhybrider och dom tidigaste var det katastrof med förvärmningen och ingen tanke på det i konstruktionerna.

Nu och framöver kommer det nog smarta lösningar med värmepumpar och elvärme mod tesla på el och laddhybrider.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Utdraget batteri, tömd tank, allt sånt som var mer regel än undantag på 70-talet är borta idag. Idag spänningsövervakas värmarna och dom startar inte om bränslenivån är för låg. Utvecklingen har gått framåt.

FXX wrote:
Utdraget batteri, tömd tank, allt sånt som var mer regel än undantag på 70-talet är borta idag. Idag spänningsövervakas värmarna och dom startar inte om bränslenivån är för låg. Utvecklingen har gått framåt.

Och bara ett litet förtydligande om att värmaren startar aldrig om batterispänningen är för låg utan larmar då om det.
Däremot går motorn att starta och värmaren startar direkt generatorn börjar ladda och motortempen är då ändå uppe på några få minuter.

Däremot Fxx borde du hänga fjärrdosan på gummans golf nyckel så att hon åtminstone trycker igång värmaren när hon börjar ta på sig ytterkläderna eller några minuter före.
Det kan bespara er bekymmer i framtiden.
Bara ett råd

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Dieslar har normalt större batteri än en bensinare, men på en bil med originalmonterad värmare, kanske man ökat på batteriet lite ??
Forden har ett separat batteri för allt som kan fungera utan att nyckeln är i, även värmaren går på det batteriet. Jag hade problem förra vintern, men kom på att det var laddaren till batterimaskinerna som jag lämnade i 12volts uttaget, som drog ur batteriet, så värmaren inte startade.
En värmarfirma som jag besökte för 2 år sen med Renaulten, kräktes på alla originalmonterade värmare, många tillverkare knökar in sakerna helt utan tanke på att det kanske måste repareras, och integrerar den i bilens elsystem, så felsökning blir svårt. Firman som bara lagar värmare, måste köpa in samma felsökningsgrejer och utbildningar som kompletta bilverkstäder.

Rickard. Jag har haft och skruvat värmare i snart 20 år och skulle nog säga Pricis tvärt om, har iofs bara mekat vag.

Volvo exemplet är ju skrämmande dåligt exempel där motordelar måste demonteras och käns som en mardröm.

Men annars så med fabriksmonterat så håller det samma höga standard som övrig bil på el och styrning och visst förstår man externa verkstäders dilema att ibland måsta köpa in speciellt test verktyg.
Och visst blir det trångt med liten bil/stor motor etc.

På mina första värmare hadde jag separat batteri men numera är det inte så.
Förmodligen har dom blivit strömsnålare nuförtiden och bättre övervakning.

Kan berätta att förr före 2010 när man åkte 25000 mils bilar så köpte jag det större tidsuret från eberch på skroten och då delade man bara kanelstammen vid värmaren och tryckte in uret och fick då fram felkoderna.

Sedan klämde man två slangtänger på vattnet och lyfte enkelt upp eber värmaren ur hållaren och bytte glödstiftet på bänken.
Vill minnas att det fanns ca 40 felkoder på värmaren.

Men som sagt nu är det nybilskörning och vebaso som gäller och tre års garanti och lycka till.
Fördelen med lilla trean är att det är gott om platts och ryms nästan två motorer under huven :)

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Hittade aldrig värmaren på min Trafic, fan vet var man gömt den.
Firman kunde ta fram en ersättningsvärmare för 7000:-, byta den var ett helvete och kostade mycket mera.

Och jag kan nog köra min Vofflo 7-8 år och bara bekymra mig om 750kr i självrisk om värmaren börjar strula:)
Vi diskuterade i en annan tråd hur värmarna prioriterar. Folkan verkar ha som prio att värma kupen först och sedan hålls tempen med inställt värde på kliman och den fortsätter att värma motorn.
På Vofflon värms hela kylsystemet och först när det uppnått arbetstemp startar kupevärmen. Dock är jag osäker på om den arbetar med klimans tempinställning för det var bastu i bilen nu när jag skulle hem och jag hade ställt kliman på 20gr.

FXX. Är du säker på det du säger.
Min erfarenhet säger.

Värmaren startar och värmer enbart kylvattnet i en cirkulerande krets via värmebatteri och motornlocket.

När vattentempen uppnått en temperatur på kanske 40-50 grader börjar cupefläckten att snurra och värma cupen.
Då ökar motortempen segt efter det eftersom kupén värme tar effekt.
Men visst över en halvtimme blir det svettigt att kliva in om det inte är svinkallt och motortempen destu högre.
Det är liksom att elda för kråkorna att köra länge.
Tror climan står still i grundläget.

Har du voc i din bil så startar du väl via appen.
Blev det en d3?

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Värmaren i min MB värmer bara kupén.
Klimatanlägget sköter temperaturen, så när värmen är uppnådd i värmekretsen så går värmaren på ”sparlåga”surrar bara lite i den och eldar inget för kråkorna Troligen så slår den av och på brännaren (får kolla nån gång), alternativt väldigt låg effekt, för att hålla rätt temp på kupeluften. Motorn värms först när den startas, då blir det full fart på värmaren igen och motorn varm på bara några minuter.

Guran wrote:
Värmaren i min MB värmer bara kupén.
Klimatanlägget sköter temperaturen, så när värmen är uppnådd i värmekretsen så går värmaren på ”sparlåga”surrar bara lite i den och eldar inget för kråkorna Troligen så slår den av och på brännaren (får kolla nån gång), alternativt väldigt låg effekt, för att hålla rätt temp på kupeluften. Motorn värms först när den startas, då blir det full fart på värmaren igen och motorn varm på bara några minuter.

Känns väl lite korkat att behöva starta en iskall motor när det är många minusgrader. Jag tycker det är smartare det som mso beskriver och det som även min Insignia har, att först värmer du motorn och värmebatteriets vatten och när det når ca 30+ grader så startar bilens ordinarie fläktsystem och värmer upp även kupen. Liksom 2 flugor i en smäll. Varm kupe och varm motor samtidigt.

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

christer_1 wrote:
Guran wrote:Värmaren i min MB värmer bara kupén.
Klimatanlägget sköter temperaturen, så när värmen är uppnådd i värmekretsen så går värmaren på ”sparlåga”surrar bara lite i den och eldar inget för kråkorna Troligen så slår den av och på brännaren (får kolla nån gång), alternativt väldigt låg effekt, för att hålla rätt temp på kupeluften. Motorn värms först när den startas, då blir det full fart på värmaren igen och motorn varm på bara några minuter.
Känns väl lite korkat att behöva starta en iskall motor när det är många minusgrader. Jag tycker det är smartare det som mso beskriver och det som även min Insignia har, att först värmer du motorn och värmebatteriets vatten och när det når ca 30+ grader så startar bilens ordinarie fläktsystem och värmer upp även kupen. Liksom 2 flugor i en smäll. Varm kupe och varm motor samtidigt.

Kanske det, men tydligen har dom flesta premiumbilar denna lösning. MB och BMW i alla fall ( tror även Audi) Det där med att motorn är kall verkar vara underordnat komforten. Varmluften kommer i kupén på nån minut efter att värmaren startats. Och det saluförs som parkeringsvärmare. Förövrigt så är stunden motorn är kall väldigt kortvarig.
Men den borde ju faktiskt gå att justera så den först prioriterar kupé och sedan motorn om man så önskar.
BMW vet jag att somliga kopplar om slangarna så att det även blir en motorvärmare av det hela.
Finessen är i alla fall att om du glömt slå på värmaren så blir det väldigt fort varmt i kupé även

mso 1000 wrote:
FXX. Är du säker på det du säger.
Min erfarenhet säger.
Värmaren startar och värmer enbart kylvattnet i en cirkulerande krets via värmebatteri och motornlocket.
När vattentempen uppnått en temperatur på kanske 40-50 grader börjar cupefläckten att snurra och värma cupen.
Då ökar motortempen segt efter det eftersom kupén värme tar effekt.
Men visst över en halvtimme blir det svettigt att kliva in om det inte är svinkallt och motortempen destu högre.
Det är liksom att elda för kråkorna att köra länge.
Tror climan står still i grundläget.
Har du voc i din bil så startar du väl via appen.
Blev det en d3?

Menar du Volvon så står det så i instruktionsmanualen att värmaren värmer kupén först när vattnet nått 90gr.
På Folkan så dröjer det 2-3 minuter innan isen börjar försvinna på rutorna så den värmer nog värmepaketet i första hand, när sedan vattnet blir riktigt varmt så tror jag nån elektroventil till motorn öppnar för att motorn ska bli varm också. Men vattnet i kylaren tror jag inte är med i kretsen. För oftast när jag startar Folkan så är motortempen på 90gr men sjunker direkt 15-20gr, tror att termostaten till kylaren öppnar då eller den kan även vara öppen men att motorns vattenpump drar runt vattnet där vilket inte den lilla till värmaren gör. (dock min teori)

PS. Ja det blev en D3

FXX wrote:
mso 1000 wrote:FXX. Är du säker på det du säger.
Min erfarenhet säger.
Värmaren startar och värmer enbart kylvattnet i en cirkulerande krets via värmebatteri och motornlocket.
När vattentempen uppnått en temperatur på kanske 40-50 grader börjar cupefläckten att snurra och värma cupen.
Då ökar motortempen segt efter det eftersom kupén värme tar effekt.
Men visst över en halvtimme blir det svettigt att kliva in om det inte är svinkallt och motortempen destu högre.
Det är liksom att elda för kråkorna att köra länge.
Tror climan står still i grundläget.
Har du voc i din bil så startar du väl via appen.
Blev det en d3?
Menar du Volvon så står det så i instruktionsmanualen att värmaren värmer kupén först när vattnet nått 90gr.
På Folkan så dröjer det 2-3 minuter innan isen börjar försvinna på rutorna så den värmer nog värmepaketet i första hand, när sedan vattnet blir riktigt varmt så tror jag nån elektroventil till motorn öppnar för att motorn ska bli varm också. Men vattnet i kylaren tror jag inte är med i kretsen. För oftast när jag startar Folkan så är motortempen på 90gr men sjunker direkt 15-20gr, tror att termostaten till kylaren öppnar då eller den kan även vara öppen men att motorns vattenpump drar runt vattnet där vilket inte den lilla till värmaren gör. (dock min teori)
PS. Ja det blev en D3

Inte tror jag att termostaten öppnar, då måste den vara bra dum som släpper dit den goa värmen till ingen nytta. Mer troligt att den rejäla vattenpumpen på bilen drar runt vattnet i hela motorblocket. Den lilla fjuttiga pumpen till värmaren lär ju bara få snurr på vattnet där det cirkulerar som lättast och inte in i blockera alla kanaler. Så vattentempen säger nog inget om motorblockets temperatur, snarar vad tempen är där givaren sitter

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.