Bilen i nödgas pga motorolja i min 308SW

19 inlägg 0 nya
Bilen i nödgas pga motorolja i min 308SW

Hej, skulle bara kolla med er om ni råkat ut för detta eller kanske hört något om det.

Vid omkörning så bromsade bilen till samt så började abs lampan lysa. Trodde då att det var någon givare/sensor till kollisions skyddet som gick in. Men abs lampan slocknade efter jag stängt av bilen. Detta hände ett par gånger, men så i fredags bromsade bilen till 2 gånger i följd samt motorlampan började lysa. Stannade vid en rastplats och stängde av motorn. Men nu fanns alla fel kvar plus att bilen gick bara med halv gas.
Lämnade in bilen hos Peugeot och fick svaret att det var en felkod på motoroljan. Motorn skyddade sig själv vid gaspådrag pga oljan. Oljan har gått ca 1000mil och det är samma olja som dom själva har till bilen.
Så någon givare har alltså anmärkt att oljan var dålig. Så dom skulle byta oljan samt filter och testa.
Jag litar på denna verkstad så det är säkert korrekt, men blir ändå lite osäker då jag aldrig hört något liknande innan.

Låter lite sjukt! Jag kan bara svara för egen del, hade min bil ”varnat för oljan” så hade jag nog bytt bil omedelbums, oljetryck är en sak, men då tänds oljetryckslampan. Att bilen går ned i limp-home-mode för att inte ta mera skada av ett fel som uppstått är helt normalt. Men detta med felkod på oljan? Känns som att vi behöver mera fakta här, kan vara ett missförstånd låter det som. Aldrig hört talas om att oljan kan få ECU att tända MIL, inte heller att oljan skulle orsaka limp-home-mode.

Sedan förstår jag inte varför bilen skulle bromsa av sig själv för fel på motoroljan?

FXX, så som jag uppfattar det så bromsade bilen till för att skydda motorn, att jag varvade för mycket. Dom ringer förhoppningsvis nu på morgonen att bilen e klar. Så då får dom förklara det igen. Återkommer

Franska bilar har egenheter.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Nja håler nog fast i föregående komentar.

Men när det kommer ett motorstyrngslarm på någon komponent går nog alla bilar ner i limpmode.

Dvs motorstyrnings systemet stryper så att typ10% av kraften finns kvar så att man tar sig till verkstaden.
Ofta räcket det att vrida av och på nyckeln så är systemet resettat om inte felet kvarstår.
Ett oljetrycks larm bör kunna ge samma reaktion.

Ett larm för låg oljenivå skall bara ge en indikering visuellt och med ton.

Om det var oljetrycket som orsakade detta fenomen skulle jag nog byta bil omg efter service.

Spännande att höra verkstads Komentaren.
Vilken motor har du i bilen?

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000 fattar det ej som det var oljetrycket utan oljekvaliten. Det är en 2.0 bluehdi 150hk i bilen.

Rallykalle73 wrote:
mso 1000 fattar det ej som det var oljetrycket utan oljekvaliten. Det är en 2.0 bluehdi 150hk i bilen.

Hade samma problem med en Saab 9-5 TID4 2011. Man hade väldigt svårt för att hitta felet som till sist visade sig vara en liten spricka på undersidan av luftslangen till turbon intercooler. Kanske kan något liknande ge sådana indikationer.

Börjar väll misstänka att det har hänt något mer med bilen. Bilen var klar igår, dom frågade om dom fick testa bilen till idag morgon. Ringde själv vid 11 tiden och dom skulle höra av sig inom en timme, har dock ej hört något av dom ännu.

Fick svar nu, oljebytet avhjälpte felet med att bilen bromsade in. Dock kom det en felkod till, pumpen till ureatanken är för lågt.
Hämta bilen imorgon bitti tänkte jag.

Rallykalle73 wrote:
Fick svar nu, oljebytet avhjälpte felet med att bilen bromsade in. Dock kom det en felkod till, pumpen till ureatanken är för lågt.
Hämta bilen imorgon bitti tänkte jag.

Hmm. Det låter konstigt att felet avhjälptes med ett oljebyte på olja som gått 1000 mil.
Något annat måste ha triggat felkoden/limpmode.
Jag måste säga att jag skulle vara skeptisk till detta och spontant funderar man väl vad som händer om 800-1000 mil till på mätaren?
Hur många mil har bilen gått?

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

ca 6300 mil har bilen gått. Det jag tänker mest på ( och som jag ska fråga imorgon ) är tänk om det är givaren som känner av oljekvaliten som är kass. Givare går ju sönder hela tiden, men dålig olja på 1000 mil är ju mer ovanligt.

Tog bort detta på grund av vissa omständigheter.

Köpte själv oljan pga hutlösa oljepriser. Kollade själv upp vilken olja det skulle vara, kvittot ligger i bilen så kan ej kolla nu, men är 99,9% säker på att det var 0W-30 oljan jag köpte. Ska dubbelkolla imorgon, fick en halv liter över och den ligger i bilen.

Rallykalle73 wrote:
Köpte själv oljan pga hutlösa oljepriser. Kollade själv upp vilken olja det skulle vara, kvittot ligger i bilen så kan ej kolla nu, men är 99,9% säker på att det var 0W-30 oljan jag köpte. Ska dubbelkolla imorgon, fick en halv liter över och den ligger i bilen.

Helt rätt att köpa oljan själv så man vet vad det är som kommer på bilen.

Fått hem bilen och 2500kr fattigare. Svensk Bilgaranti tog ej detta med oljan. Enligt Peugeot hittar dom ingen givare utan oljan registreras av motorstyrboxen på något vis. När dom fyllde på med ny olja försvann felkoden. Får dock tillbaka då Ad-blue tanken måste bytas, fast då hoppas jag Svensk Bilgaranti tar den. Annars ca 8000kr fattigare. Och oljan jag köpt var rätt enligt verkstaden.

Jag köpte en bil där bilhandlaren bjussade på ett år med Svensk Bilgaranti. Det blev läge att utnyttja garantin men räkningen hamnade hos bilhandlaren (som ytterst, ytterst motvilligt betalade). Svensk Bilgaranti AB är, enligt mig, ett pinsamt luftslott.

Detta har med avgasreningen att göra, och det SKA gå på den lagstadgade avgasreningsgarantin, den gäller till 8000 mil.
Stå på dig att det ska repareras utan kostnad för dig.

Avgasreningsgarantin gäller alltså under 5 år eller 8000 mil.

.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.